Trillend rempedaal

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Freek88
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08.01.2020 - 21:26

Ik heb een Volvo V50 d2 (2012) met 340.000 op de teller. Sinds enige tijd trilt het rempedaal tijdens het rijden. Je merkt dit door je voet lichtjes op het pedaal te plaatsen wanneer de auto (bijv op cruise control) rijdt. Het trillen an sich is niet snelheid- of toeren afhankelijk, maar trilt wel meer bij een hogere snelheid. Wanneer de auto stationair draait en in neutraal staat is geen trilling in het pedaal waar te nemen. (een garage medewerker dacht wellicht een remschijf met onbalans)
Heeft iemand eenzelfde ervaring, met oplossing, of een sterk vermoeden wat dit euvel zou kunnen zijn?
Afgelopen jaar zijn vervangen:
- Wiellagers (alle 4)
- Aandrijfassen
- Draagarmen voor
- Banden (incl. 2 x balanceren)
- Veer rechts achter
- Motorsteunen en baksteun (3 in totaal)
2 APK's geleden kreeg ik van de garage mee dat het stuurhuis enige slijtage vertoonde, maar niet zorgelijk. Daar heb ik de afgelopen 2 APK's niets meer over gehoord.
Volvo V50 D2 2012 Limited Edition zo'n beetje alles al vervangen...
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als je je voet lichtjes op het pedaal zet, rem je dan ook?
Zo ja dan kan dit een kromme schijf zijn, maar ook heel vreemd afgesleten remschijven/blokken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Freek88
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08.01.2020 - 21:26

Nee, ik rem niet af. Het trillen merk ik echt bij het 'voelen' van het pedaal. Ik merk bij het daadwerkelijk intrappen van de rem wel dat de auto lichtjes schokt/schudt.
Volvo V50 D2 2012 Limited Edition zo'n beetje alles al vervangen...
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Ik mis in het rijtje van vervangen zaken remblokken e.d. Bij 340.000 km is het geen schande de remmen maar eens na te kijken.
Dat is dan met name gebaseerd op je laatste opmerking dat bij echt remmen de auto schokt/schudt. Dat hoort natuurlijk niet.

Wanneer je al rijdend lichte druk op het rempedaal zet en je voelt daarbij een trilling in het pedaal, daar zou ik niet van schrikken.
In mechanische zin leg je dan via de remvloeistof je voetzool tegen de remblokjes aan, je voelt dan eigenlijk min of meer hoe de blokken
langs de schijven glijden. En daar zit altijd wel wat gevoel in.

Op remschijven en blokken vervangen hoef je niet leeg te lopen. De onderdelen kan je generiek vrij goed verkrijgen.
Echt speciaal gereedschap heb je niet nodig, m.u.v. een remcilinder terugdrukker (persje), die wordt ook vrij breed aangeboden.
Even opletten dat de draairichting goed is voor jouw Volvo.
Jetube geeft her en der duidelijke filmpjes over hoe wat wel en niet.
En dan bij de volgende beurt de remvloeistof volledig laten vervangen, want voor dhz is dat een naar klusje.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Gebruikersavatar
Freek88
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08.01.2020 - 21:26

Thnx voor de tip Nick. Ik ga dat eens proberen. Houd jullie op de hoogte over de oplossing.
(Remblokjes zijn 30.000 km geleden vervangen en de schijven 60.000 km en zijn nog dik genoeg, wellicht even afdraaien en nieuwe blokjes erop)
Volvo V50 D2 2012 Limited Edition zo'n beetje alles al vervangen...
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Op basis van de genoemde kilometers is het moeilijk daar iets over te zeggen. Hangt nogal af van welke materialen er nu onder liggen en hoe de auto wordt gebruikt. Het volgende nog even ter overweging.
D-H-Z rondom schijven en blokken vervangen (Bosch) was voor mijn model minder dan €190 (even rondkijken voor aanbiedingen).
Wanneer je de schijf niet gemeten hebt is het moeilijk te zeggen of hij 'dik genoeg is', maar een opstaande rand aan de buitenzijde van ± 3,5-4 mm vraagt
eigenlijk wel om vervanging.
Naarmate de schijf echt dunner wordt moet de cilinder in de remklauw ook met nieuwe blokken meer afstand afleggen om druk op de schijf uit te oefenen. Praktisch gezegd, die cilinder steekt dus steeds verder uit het gietstuk en daarbij wordt er haaks op zijn glij-richting een kracht uitgeoefend bij het afremmen van de auto. Er komt een moment dat dit ten koste gaat van de mate waarin die cilinder lekker past in de klauw.
Schijfdikte is dus niet alleen van belang voor 'stevigheid bij frictie' en/of 'hitte-afvoer', maar ook voor de glij-afstand van die cilinder in de remklauw.

Het zal nu niet zo'n vaart lopen (het is een apk-dingetje).
Maar op termijn brengt dat dus weer andere klachten en kosten met zich mee terwijl je dacht dat je juist je remmen zo mooi op orde had.
Suc6!
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Gebruikersavatar
Freek88
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08.01.2020 - 21:26

*Update van het trillingsprobleem*
De trilling is weg. Na het vervangen van de wiellagers, aandrijfassen, motorsteunen, voorste draagarmen, schokdempers, veerpootlagers en banden en het afslijpen van een remschijf rechtsachter bleek het probleem nog altijd niet weg. De auto reed met nieuwe schokdempers en veerpootlagers al een stuk fijner, maar zeker rond de 100 km/u was de trilling nog aanwezig.
Het afgelopen jaar zijn de banden vervangen door nieuwe Pirelli's All season en 3 maal gebalanceerd bij een bandenspecialist en 1 maal bij de garage zelf om de trilling weg te krijgen. Na een lekke band is deze door een grote keten met een P vervangen ook ook gebalanceerd. Helaas zonder de trilling weg te krijgen. Het leek mijn garagehouder verstandig om de auto na de nieuwe schokdempers uit te lijnen. Ik ben naar een specialist (ASB bandenservice) in Leusden gegaan die naar aanleiding van mijn verhaal ook de banden wilde controleren. Binnen 15.000 km had de buitenkant van de banden nog 6 mm en de binnenkant 2mm profiel. De banden waren overigens wel volledig in balans volgens de metingen.
Daar ontdekten ze uiteindelijk dat de velgen niet 100% aansloten op de naaf. Bij het plaatsen van het wiel bleef deze niet eens goed op de naaf zitten. Hier was aluminium tape omheen gedaan door de vorige bandenspecialist. Een vreemde oplossing wisen ze me daar te vertellen. Zowel mijn eigen garage als de vorige specialist verzekerden mij dat de velgen helemaal in orde waren en geen gebreken vertoonden. Hier kon het niet aan liggen.
De specialist uit Leusden ging hier niet in mee en plaatste een setje identieke Volvo velgen onder mijn auto en de trilling was compleet verdwenen. Ik heb dus al tijden met slechte velgen rondgereden. Hulde voor ASB in Leusden en ik rij nu na 2 jaar trillingsvrij.
Volvo V50 D2 2012 Limited Edition zo'n beetje alles al vervangen...
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ontzettend fijn dat het op is gelost, maar je voelt je wel knap lullig na alles wat er is gedaan ...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Freek88 schreef: 07.07.2022 - 16:43 Hulde voor ASB in Leusden en ik rij nu na 2 jaar trillingsvrij.
Huh? 2 jaar of 2 maanden?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Longone schreef: 07.07.2022 - 22:15 Huh? 2 jaar of 2 maanden?
'na twee jaar aankloten eindelijk trillingsvrij'
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

"Daar ontdekten ze uiteindelijk dat de velgen niet 100% aansloten op de naaf. Bij het plaatsen van het wiel bleef deze niet eens goed op de naaf zitten. Hier was aluminium tape omheen gedaan door de vorige bandenspecialist. Een vreemde oplossing wisen ze me daar te vertellen. Zowel mijn eigen garage als de vorige specialist verzekerden mij dat de velgen helemaal in orde waren en geen gebreken vertoonden."

Fijn dat het opgelost is!. Maar dit is wel het meest bizarre verhaal dat ik ooit rond wielen/banden/naven heb gehoord. Aluminiumtape :-O ?

Veilige kilometers met weinig kosten toegewenst !
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Gebruikersavatar
Freek88
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08.01.2020 - 21:26

Het was een enigszins frusterend en tamelijk kostbaar avontuur. Je verwacht toch te kunnen vertrouwen op de kennis van een specialist. Zo zie je maar dat het kan lonen om soms een 3rd opinion te gebruiken. Het voordeel is nu wel dat de meeste slijtage gevoelige onderdelen ondertussen vervangen zijn en deze mooie Volvo hopelijk nog lang kan blijven rijden.
Volvo V50 D2 2012 Limited Edition zo'n beetje alles al vervangen...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”