Vervangen hoofdkoppelingscylinder v50 D5

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
V50Turbo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06.02.2016 - 21:52

Beste forummers,
Gisteravond melding remvloeistof laag en daarom bijgevuld. Ik heb 2 maanden terug vliegwiel en koppeling vervangen (versterkt) en natuurlijk ontlucht en olie bijgevuld tot max. Nu klaagde vrouwlief 2 dagen geleden over een koppelingspedaal dat bleef plakken en vanavond kon ze niet meer koppelen. Bij controle zag ik dat het pedaal zonder tegendruk tot de helft naar beneden gaat alvorens druk te voelen. Ik zag vervolg een wat glimmen op op de vloer en pedaal (olie!) en zie nu dat de hoofdkoppelingscylinder lekt. Leeftijd en zwaardere drukgroep zullen de boosdoener zijn vrees ik.

-Nu zie ik in Vida dat ik naast de accubak ook het paneel van de stuurkolom en het instrumentenpaneel moet verwijderen. Klopt dit echt of red ik het ook zonder paneel stuurkolom en instrumentenpaneel te verwijderen?
-Moet ik speciaal gereedschap (999-7172) gebruiken voor het verwijderen van de hoofdkoppelingscylinder of kan ik het met tangetje/schroevendraaier af?

Ik begin ondertussen alvast met de accubak verwijderen en hoop dan een reactie;-) Bedankt alvast voor het meedenken

Met vriendelijke groet,

Kris
V50 2.0d Powertune by Volvotune
V50 D5 2008
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat paneel om de stuurkolom en het instrumentenpaneel verwijdere kost waarschijnlijk minder tijd dan deze reactie intikken. Het laatste durf ik niet te zeggen, mogelijk werkt een kettingsleutel ook.
V50Turbo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06.02.2016 - 21:52

Hallo Jelmer, bedankt voor je reactie. Dan ga ik dat morgen doen.

Hopelijk nog iemand die weet of koppelingscilinder makkelijk los te halen is zonder speciaal gereedschap? Of misschien in zijn Haynes sleutelhandleiding wil kijken?
V50 2.0d Powertune by Volvotune
V50 D5 2008
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Youtube geeft nog wel een verrassende inzichten:



Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Klopt helaas. Dit werkje heb ik een poos geleden ook aangepakt, was er 3 uurtjes zoet mee.
De speciale tool heb je niet per se nodig, met een waterpomptang kom je er ook wel.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
V50Turbo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06.02.2016 - 21:52

Hoi Nico en Jelmer, bedankt nog voor jullie reacties. Ik heb geen updates gekregen van de posts dus dat heb ik helaas gemist. Ik heb binnen alleen het onderste dashboardpaneel gedemonteerd (3 schroeven) en met wat gepriegel heb ik de oude cilinder met schroevendraaier losgetikt (ging verbazend soepel). Het pedaal en cilinder van elkaar gescheiden en met wat klooien lukt het om beiden naar beneden te krijgen.
Ik heb eerst uitgeprobeerd hoe de cilinder hangmatig in de ‘houder’ gedraaid kan worden (met je hele hand eromheen is dit makkelijk) en vervolgens lukte dit met minder ruimte ook onder dashboard. Het blijft een gehannes maar is dus haalbaar op deze manier.
V50 2.0d Powertune by Volvotune
V50 D5 2008
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”