S40 T5, anti skid en minder motorvermogen. Help!!

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
DerkVeld
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
Locatie: Baarn

Beste allemaal! Mijn S40 T5 uit 2004 blijft Anti skid melding geven waardoor die daarna in minder motorvermogen slaat. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?
S40 T5 350hp😈
Pakeha
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 19.11.2020 - 08:07

Is een bij Volvo's veel voorkomende storingsmelding. Kan van alles zijn. Van EGR, ABS, DPF, stuurhoeksensor, gierhoeksensor, losse wielbouten, brandstoffilter tot corrosie/vocht/breuken aan stekkers en kabels. Laten uitlezen bij de Volvo specialist.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ja precies. Dit is echt gissen zonder uitlezen en diagnose.
Gebruikersavatar
DerkVeld
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
Locatie: Baarn

Dank heren! Uitlezen zei dit:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S40 T5 350hp😈
Pakeha
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 19.11.2020 - 08:07

Zo dat zijn aardig wat meldingen. Wat zei de garage en wat gaan ze er aan doen?
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Zoveel storingen, oei....

Wat is de boordspanning, accu/dynamo nog goed?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Boordspanning tijdens uitlezen is zo te zien 11,9v.

Maar ik herinner me ook nog dat je bezig was met verschillende CEM. Daar ging iets mee mis qua software? Hoe is dat afgelopen? Wellicht dat je toch in die hoek moet gaan zoeken met zo'n lijst (vage) storingen.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

11,9V is niet al teveel. Ik zou eerst eens kijken of de dynamo goed bijlaadt en of de accu nog in goede staat is. Een lage boordspanning kan rare storingen geven.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Dat is een normale spanning op contact. Zitten veel computers in.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Denkveld veel storingen zijn niet erg. Ik zou meteen beginnen met de suggestie van Ferrari en je boordaccu verversen. Mijn Anti Skid meldingen zijn stukken minder geworden met een nieuwe zware accu.
Daarna de storingen laten wegschrijven en eens verder kijken. De snellste manier. Mijn nieuwe accu nu inmiddels 7 maanden oud geeft nog steeds12.2 V spanning bij stilstand.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ook met uitlezen? Onze Volvo's trekken behoorlijk wat weg met alle computers die worden benaderd en als je ze niet uitzet, lampen. Die 11,9 is zelfs nog netjes, vaak zie je ze zelfs naar 11,4 inzakken. Vooral met vida en met langer werken de accuspanning laag meldingen. Niet voor niets dat er vaak een acculader aangesloten wordt of bij Volvo dealers met klemmen gewerkt wordt. 😉

Deze waarde zegt echt vrij weinig over de gezondheid van de accu. Daarvoor moet je echt een tester gebruiken of met een multimeter aan de gang. Uiteraard kan een slechte accu zeker storingen leveren. Maar dat kun je uit deze enkele waarde echt niet bepalen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Inderdaad je hebt gelijk, de accu conditie is niet alleen af te lezen uit de V spanning. Ik zal morgens eens kijken wat Vida laat zien als ik m er aanhang
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DerkVeld
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
Locatie: Baarn

Dank allen voor de reacties!!!! Accu is net nieuw, en auto heeft continu op de lader gestaan!
De CEM die er zogenaamd door de dealer nieuw in was gezet, was nooit ingeleerd en mijn oude was niet stuk gelukkig. Sterker nog, auto reed gewoon goed erop! Gister heb ik een half uur stationair staan draaien met de auto. En daarna de gok gewaagd voor een ommetje in de polder, auto reed prima, trok netjes op! Maar na een minuutje of 5 rijden ben ik gekeerd. En op een rechte weg opgetrokken in z’n 1 naar de 3500 toeren ongeveer. Vanaf daar klapte gelijk weer anti skid service vereist en direct de minder motor vermogen erin…. Het lijkt net alsof er een computer (ecu??) warm word. Of iets een bepaalde spanning verkeerd krijgt bij hoge toeren waardoor de auto in noodloop slaat. Uit eindelijk slaat motor af en verschijnt de immobilizer…..

Hoe kan dit? Auto rijd als een zonnetje, tot die iets verkeerds door krijgt en de noodloop in slaat….

Nou zag ik dat (zie foto pomp lijkt nat maar komt door water van mij om te kijken hoe heet die eigenlijk is, water verdampt) de vacuum booster pomp het gaat begeven… die maakte een rot herrie en was bloedheet! Heb hem ontkoppelt voor het ritje van 5 min en de stationaire ervaring van 30 minuten. Haha.

Kan dat er iets mee te maken hebben? Dat pompje was ontkoppelt tijdens de rit, dus ik verwacht niet dat dat iets veroorzaakt wat deze storingen veroorzaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S40 T5 350hp😈
Gebruikersavatar
DerkVeld
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
Locatie: Baarn

Pakeha schreef: 18.09.2021 - 10:36 Is een bij Volvo's veel voorkomende storingsmelding. Kan van alles zijn. Van EGR, ABS, DPF, stuurhoeksensor, gierhoeksensor, losse wielbouten, brandstoffilter tot corrosie/vocht/breuken aan stekkers en kabels. Laten uitlezen bij de Volvo specialist.
@pakeha, hoe bedoel je Brandstoffilter? Kan dat een imobi en noodloop veroorzaken? Pdf is alleen voor diesels toch? EGR was ik van plan af te gaan doppen. Wielbouten zitten vast. ABSblok/BCM getest bij ac tronics Is goed. Stuurhoeksensor….. hmmmmm die heb ik nog niet gecheckt…..

Dealer beweerd dat het de CEM is en wilt alleen maar vervangen ipv diagnose stellen en repareren….. die wilden complete reparatie doen van kabelboom a 2000 euro. En een nieuwe CEM. A 1500 euro. En pak dan gelijk de bcm voor 1800. Maar voor 5000 deden ze het allemaal. Goed, antwoord was nee! Auto rijd gewoon! Maar steeds klapt die anti skid en minder motor vermogen erin……
S40 T5 350hp😈
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Even wat storingen bekeken:

Die noodloop, zal naar verwachting, die CEM-DE11 zijn. Die geeft aan dat er geen signaal is met de motorregeleenheid ofwel de ECM.

De immobilizer is de CEM-DD11. Deze geeft aan dat er geen antwoord komt van de SCU (Starter Control Unit) ofwel je contactslot.

Wellicht toch de CEM zelf, hetzij ergens een probleem in de canbus (bekabeling). Aangezien er bijvoorbeeld ook aangegeven wordt dat geen communicatie met de ruitenwissermotor is en je remlichten niet zouden werken..

Beste lijkt me beginnen met de CEM uit te sluiten. Ofwel terug naar de dealer en eens voorleggen dat ze je een nieuwe dure CEM verkopen, zonder de benodigde software te laden. Het is leuk dat ze nu met weer een nieuwe CEM en kabelbomen en alles komen.. Ze moeten gewoon hun verantwoordelijkheid nemen en de vorige klus afmaken!
Gebruikersavatar
DerkVeld
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
Locatie: Baarn

volvo440special schreef: 20.09.2021 - 06:16 Even wat storingen bekeken:

Die noodloop, zal naar verwachting, die CEM-DE11 zijn. Die geeft aan dat er geen signaal is met de motorregeleenheid ofwel de ECM.

De immobilizer is de CEM-DD11. Deze geeft aan dat er geen antwoord komt van de SCU (Starter Control Unit) ofwel je contactslot.

Wellicht toch de CEM zelf, hetzij ergens een probleem in de canbus (bekabeling). Aangezien er bijvoorbeeld ook aangegeven wordt dat geen communicatie met de ruitenwissermotor is en je remlichten niet zouden werken..

Beste lijkt me beginnen met de CEM uit te sluiten. Ofwel terug naar de dealer en eens voorleggen dat ze je een nieuwe dure CEM verkopen, zonder de benodigde software te laden. Het is leuk dat ze nu met weer een nieuwe CEM en kabelbomen en alles komen.. Ze moeten gewoon hun verantwoordelijkheid nemen en de vorige klus afmaken!
Hmm goed punt! Maar kan het wel de cem zijn? Alles deed het gewoon. Vorige week nog mee gereden maar na een tijdje klapt alles eruit…..
contactslot is nieuw en ingeleerd bij de dealer!
Ecm vermoed ik stiekem nog ergens wel, of inderdaad een kabelbreuk ergens of een stekker die vol zit met corrosie…. Zijn er nog bepaalde plekken waar kabels/stekkers snel de geest geven?
S40 T5 350hp😈
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ja dat is dus precies waar ik op doel. De auto geeft communicatiestoringen aan, die er gewoon niet (kunnen) zijn.

Ik weet niet 100% zeker dat het de CEM is. Kan net zo goed in de kabelboom zitten of idd een ECM probleem zijn. Maar ik denk van je hebt een nieuwe CEM liggen, laat die binnenkort alsnog door de dealer op de juiste manier inleren (heb je mi. recht op, je hebt immers betaald voor een nieuwe CEM en montage). Zijn de storingen dan ineens over met die CEM, weet je dat het de CEM was. Zo niet, dan kun je verder gaan kijken naar een schuldige.
Gebruikersavatar
DerkVeld
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
Locatie: Baarn

volvo440special schreef: 21.09.2021 - 13:49 Ja dat is dus precies waar ik op doel. De auto geeft communicatiestoringen aan, die er gewoon niet (kunnen) zijn.

Ik weet niet 100% zeker dat het de CEM is. Kan net zo goed in de kabelboom zitten of idd een ECM probleem zijn. Maar ik denk van je hebt een nieuwe CEM liggen, laat die binnenkort alsnog door de dealer op de juiste manier inleren (heb je mi. recht op, je hebt immers betaald voor een nieuwe CEM en montage). Zijn de storingen dan ineens over met die CEM, weet je dat het de CEM was. Zo niet, dan kun je verder gaan kijken naar een schuldige.
Hmm goed punt! Wel leuk weetje, ik heb de dealer nog niet betaald. Aangezien ze ook gezaagd hebben in m’n chassis om zogenaamd een nieuwe BCM erin te zetten. Wat wel op rekening stond maar de originele bcm zit er nog in…. Dus heel geklooi over en weer met de dealer en ik heb gezegd. Laat die rekening zitten. Dan vergeet ik het zagen. Bcm. En lege CEM… haha. Dus wellicht dan maar naar een andere dealer gaan voor alleen inleren van CEM 🤔. Altijd nog een optie. Ik ga straks kijken of de auto nu weer start na koud zijn en afkoelen van alles. Want dan vermoed ik oververhitting van ECU.
S40 T5 350hp😈
Gebruikersavatar
DerkVeld
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 28.07.2021 - 18:01
Locatie: Baarn

UPDATE!!!!!!! Volvotje rijd weer!!! Wat bleek nou;

Ik heb een Ex politie auto, na een boel rondvragen bij de KLPD, en via een bedrijf cornellissen erachter gekomen dat deze volvo’s back in the days, werden getuned dmv een nieuwe Chip op het ECU moederboard te solderen.

Na ruim 15 jaar dienst van 2 particulieren en de eerste eigenaar meneer de agent, heeft deze de geest gegeven bij hoge temperaturen. Dus afterall, heb ik een tweedehands ECU geregeld en laten Klonen bij Obbe! Inmiddels ruim 2000 kilometer verder, rijd mijn trouwe volvotje weer als een tierelier. Dank allen voor de hulp!!!
S40 T5 350hp😈
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Aha kijk, raar dat ze toentertijd getuned hebben door echt een chip te vervangen.
Hoe zit het nu dan, heb je wel weer dat getunde programma in je nieuwe ecu zitten?

En was het niet mogelijk die specifieke chip weer opnieuw te solderen?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”