Noodloop V50 1.6d 2007

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Joep79
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.08.2021 - 22:25

Hallo allemaal,

Ik heb een vervelend probleem met mijn V50 1.6d uit 2007 (de beruchte probleemmotor :) . Deze heeft inmiddels dik 240k gelopen, en heeft zijn beurten altijd netjes op tijd gehad.
Enige tijd geleden kreeg ik af en toe (1x per maand) de melding "minder motorvermogen". De auto uitzetten en opnieuw starten was dan afdoende.
Een aantal weken gelden schoot de auto echter in noodloop. (lampje motormanagement ging branden, maar geen melding minder vermogen). Uitlezen bij mijn garage bracht de volgende storingen aan het licht:
* 6630 Gloeirelais (onbekende fout)
* 3000 Nokkenas pos sensor (signaal fout)
* 2620 Brandstof stand (onbekende fout)
* 6620 Gloeirelais (onbekende fout)
* 136F Luchtmassameter signaal te laag
* 2A40 Roetflilter (onbekende fout)
* 2A30 Roetfilter (onbekende fout)

Mijn garage gaf toen aan dat in hun optiek waarschijnlijk het roetfilter de boosdoener was gezien de kilometerstand, en dat de andere foutcodes wellicht "fout op fout" codes waren. Ze adviseerden dit eerst te vervangen. Ook het feit dat de auto opvallend veel regenereert staafde deze diagnose (2/ 4 keer per tankbeurt)
Gezien de nihile waarde van de auto en de kosten die hier niet mee in verhouding stonden heb ik ervoor gekozen het filter niet te vervangen maar te laten reinigen (machinaal, gedemonteerd van de auto) Dit heb ik laten doen bij een tuner. Kosten waren 450 euro. Toen ik de auto daar weer ophaalde kreeg ik een rapport mee waarin aangegeven stond dat het filter verstopt zat voor 80 procent, wat nu gereduceerd was naar 6 procent.
De auto reed na het ophalen weer even perfect, echter dit was niet van lange duur. Na een aantal ritten ging het lampje MM weer branden en had ik merkbaar minder vermogen. Terug naar de tuner, deze hebben de auto opnieuw uitgelezen en er kwam als storing de luchtmassameter uit.

Met deze info naar mijn eigen garage gegaan en op hun advies de LMM laten vervangen (kosten dik 200 euro) . Wederom reed de auto even prima, echter na korte tijd ging het bekende orange lampje weer branden. Op advies van de garage toen naar een Volvo dealer gegaan om de auto daar met Vida te laten uitlezen. Hier kwam het volgende uit de bus:

* ECM-136F Luchtmassameter
* ECM-1507 turboregeling
* ECM 2A40 deeltjesscheider
* ECM 6630 Gloeibougie

De dealer gaf aan niet goed te weten waar te beginnen en adviseerde een geforceerde regeneratie omdat dit wellicht meer duidelijkheid zou kunnen brengen. Men geeft echter geen enkele garantie dat dit iets oplost of aan het licht brengt en geeft eerlijk aan dat het een kwestie van zoeken en proberen is. Ook zijn de kosten hiervan ook weer minimaal 100 euro. Ik betwijfel zelf ook of dit uberhaubt zin heeft gezien het feit dat het roetfilter net gereinigd is. Wel valt me op dat de auto nog steeds overmatig regenereert.

Gezien het feit dat ik inmiddels al dik 700 euro armer ben (reinigen roetfliter, vervangen LMM en uitlezen dealer) maar nog steeds een auto heb die in de noodloop rijdt ben ik op een punt dat ik even niet weet wat wijsheid is. Zomaar lukraak dingen proberen lijkt me iig niet handig, gezien de economische waarde van de auto (en mijn eigen draagkracht :)

Wellicht zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze problematiek en advies kunnen geven? Misschien is het trouwens ook nog goed te melden dat ik merkte dat de auto na de laatste reset bij de dealer een opvallend blazend geluid maakte vanaf 3000 toeren. Dit zou in mijn optiek kunnen duiden op een lekke turboslang? Of dit nog het geval is kan ik niet aangeven omdat de auto momenteel in noodloop zit en dus niet boven 2800 toeren komt. Daarbij is dit geluid nieuw en hoeft het dus niet perse van invloed te zijn op bovenstaande problemen.


Alvast bedankt!
Henkwim
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16.12.2019 - 21:09

Dag Joep
Omdat je aangeeft dat het roetfilter ondanks de reiniging nog steeds vaak regenereert denk ik dat het roetfilter je probleem veroorzaakt. Ga je voor een nieuwe DPF check dan een aantal zaken zoals EGR, verstuivers, inlaad op vervuiling. Anders kan je nieuwe DPF weer snel vol zitten. Een andere optie is roetfilter leeg halen en uitschrijven. Dat mag bij jouw auto als je dit meld bij de RWD.
Mvg Henkwim.
Volvo V50 1.6DRIVe S/S sport
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Niet gewoon een luchtlekkage/slang lek?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”