Anti-Skid service vereist

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Pakeha
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 19.11.2020 - 08:07

Beste forumleden,

Mijn Volvo V50 1.6d (2009) geeft tijdens het rijden plotseling de storingsmelding Anti-Skid service vereist, waarna het vermogen wegvalt en vervolgens in de noodloop komt.
Na enige tijd stil te staan start de auto wel weer zonder problemen. De tijd tussen de storingen lijkt echter af te nemen. De motor draait dan wel prima en ook de turbo maakt geen geluiden. Geen rook uit de uitlaat, geen andere storingsmeldingen of brandend motormanagement lampje. Geen steigend of dalend oliepeil. Gezien de km stand (250 k) vermoed ik dat de roetfilter en/of EGR klep het probleem veroorzaken. Afgelopen zomer tijdens rit naar Italie zijn er geen problemen geweest. Om de circa 700 km werd het verbruik gedurende enkele km flink hoger, hetgeen duidt op het regenereren van het roetfilter. Dat lijkt dus in orde.
Los van bovenstaand probleem werden inmiddels de koppeling, vliegwiel en beide accu's (s/s) vervangen.
Deze reparaties waren prijzig dus ik vind het zonde van het geld om de auto nu weg te doen. De universele garage kon geen oorzaak vinden van de anti-skid melding.
Ik heb nu een afspraak gemaakt met een Volvo specialist. Ik hoop dat hij de oorzaak kan achterhalen en dat het qua prijs niet te duur wordt. Anders moet de V50 er helaas uit.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ja, die Anti-skid kan knap irritant zijn. Wel apart dat ie bij jou daarna in de noodloop komt. Die melding kan diverse oorzaken hebben, vaak een defecte sensor/module; SAS, gierhoek of gewoon losse asbouten. Maar gezien de klachten zal dat wel niet. Die noodloop wijst in de richting van de verbranding zoals je zelf al dacht.

Ik heb een paar jaar doorgereden met de anti-skid, die kwam bij mijn auto waarschijnlijk van de SAS (stuurhoeksensor) volgens Vida. Even contact op uit en aan gaf altijd enig uitstel maar de melding kwam altijd terug. Soms weken, soms na dagen. Op een gegeven momen zo vaak dat ik de sas heb vervangen (ook iets van 300-400 euro) daarna nooit meer gezien. Goed uitlezen (= Vida) door de volvo specialist en je weet meer, dan kan je de keuze wellicht wat beter maken.. :-)

Ik wil het uitlezen ook alvast voor je doen hoor, ik woon alleen in het midden van het land, weet niet of dat gelegen is..
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Pakeha
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 19.11.2020 - 08:07

@flevodirk. Bedankt voor je reactie en je aanbod om de storing uit te lezen. Ik ga er echter, na stilvallen op de A12, niet meer mee de snelweg op voordat het is opgelost. Deze week rijd ik de paar minuten naar de Volvo specialist en dan ben ik benieuwd wat er wordt uitgelezen. Ik vraag me wel af of de auto (2009) het vervangen van de roetfilter en/of EGR nog wel waard is.
Het is een Euro 4 waarvoor de komende jaren ook steeds meer beperkingen worden opgelegd m.b.t milieuzone's etc. Nou ja, wellicht moet ik toch weer gaan rondkijken naar een mooie V70?
Pakeha
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 19.11.2020 - 08:07

De brandstofpomp bij de brandstoftank bleek niet goed te functioneren waardoor er geen of niet voldoende brandstof werd aangevoerd. Tevens bleek er bij uitlezen een storing bij de ABS module en een storing bij de stuur module te zijn. De garage (Volvo specialist) kon niet zeggen waardoor deze storingen worden veroorzaakt. Kan de storing bij de stuur module een gevolg zijn van een defecte stuurhoeksensor? Wat kost reparatie van de stuurhoeksensor? Wat kan de oorzaak zijn van de storing bij de ABS module? Ik vermoed dat dit nogal prijzig is...
Volgens de garage kon de defecte brandstofpomp niet de oorzaak zijn van de anti skid melding en ABS en stuurmodule storingsmeldingen. In dat geval lost het vervangen van de brandstoffilter het anti skid probleem en de ABS en stuurmodule meldingen dus ook niet op.
Wellicht wordt het tijd om de auto weg te doen...
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Stuurhoeksensor zit idd ingebouwd in je SMW (Steering Wheel Module). Dat is dus de hele module die achter je stuur zit.. Die zijn best duur, iets van een 450 euro en dan moet ie er nog in + software laden.

Kan best zijn dat je stuurhoekstoring ook een ABS storing teweegbrengt.
Pakeha
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 19.11.2020 - 08:07

Uiteindelijk werden de volgende storingscode's uitgelezen:
0101- communicatieproblemen motorregelunit.
0115- comm. probleem met stuurmodule-signaal ontbreekt.
1A10. ?
DD14 .?
4F44. ?
4F46. ?

De garage wist niet de oorzaak van enkeke code's. Wellicht weet een van de forumleden deze wel?

Verder nog een aantal storingen die verband hielden de brandstofdruk. Dit werd mogelijk veroorzaakt door een defecte tankflotter welke werd vervangen. Deze code's betroffen:
- 2500- brandstof druk sensor signaal.
- 2550- brandstofdruk te laag.
-4A33- brandstof niveau sensor.
-PO192- brandstof circuit laag

De garage heeft de tankflotter vervangen, electra aansluitingen schoongemaakt en regelmodules en gasklep opnieuw ingeleerd. Proefrit verliep zonder problemen.
Ik hoop dat het probleem niet meer terugkomt.
Maar ik vermoed dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de anti skid melding terug komt en de auto weer in de noodloop valt. Het is niet echt ontspannen rijden op deze manier. We gaan het wel zien.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Succes me je reparaties hoor! Enne: laat je niet afschrikken door de SAS, dat kan je prima zelf, Youtube staat vol met DIY hierover. Ook heb ik geen software geladen hiervoor, gewoon vervangen en klaar was dat.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Bij bepaalde S60's vanaf 2005 hoeft software laden idd niet. Bij de V50 moet je toch echt aan de computer, na het wisselen van de SWM.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”