Goedemorgen beste forumleden,
Na afstruinen van het internet geen antwoorden op mijn vragen gevonden dus probeer ik het hier
Ik heb dus een 1.8 (bouwjaar 2009) en gekocht van 1ste eigenaar in 2014 (75.000km). Inmiddels op de 185.000km en weinig tot geen problemen. Doet helemaal prima waar die voor gemaakt is. Niet heel veel km's per jaar omdat ik er met de motor meer maak ...
Afijn, wat is het geval. Ik wil de remmerij eens aanpakken. Kleurtje op de remklauwen en voorkant nieuwe schijven en blokken.
Nu kan ik dus niet de benodigde info vinden hoe ik de auto op 4 assteunen krijg. Met de garagekrik bij de originele opkrikpunten dan is er geen ruimte om de assteun te plaatsen.
Het liefste plaats ik de assteunen onder opkrikpunten maar waar plaats ik dan de krik? Andersom kan ook. Maakt waarschijnlijk niet uit.
Voor de voorkant lees ik als mogelijkheden subframe en onder het sleepoog.
Voor achter midden achteras of zelfs onder trekhaak.
Ik heb wat foto's bijgevoegd. Wie kan er duidelijkheid verschaffen? Evt in foto aangeven zou fijn zijn.
Tevens heb ik een Vida installatie kunnen doen op een nog oude lappertop met windows 7 ....haha
De volgende info verzameld:
Remklauw voor: 28nm en achter 35nm
Zadel (brake caliper) voor 120nm en achter 70nm.
Het zal best kloppen maar waarom zo'n groot verschil in nm voor het zadel? 120nm is nogal wat (althans in mijn beleving).
Alvast dank.
Mvg. Robert
Remmerij Volvo v50 1.8 en gebruik assteunen
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Volgens mij kun je in VIDA ook zien waar de krikpunten zijn en andere punten waar de de auto kan opkrikken/ondersteunen. Voor de C70 II (en de V50 is een beetje van hetzelfde) waren het inderdaad alleen de 4 krikpunten als ik het goed begrepen heb. Ik kan de post ervan helaas even niet zo snel meer vinden.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Ik krik de wagen meestal op centraal op het subframe, kan ik de bokjes netjes onder de krikpunten zetten.
Achteras hetzelfde, opkrikken op het subframe, en bokjes op de krikpunten.
Gebruik wel een houten blok op mn krik, net iets meer contactvlak dan enkel de krik pad.
Achteras hetzelfde, opkrikken op het subframe, en bokjes op de krikpunten.
Gebruik wel een houten blok op mn krik, net iets meer contactvlak dan enkel de krik pad.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
- treborv
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 23.02.2017 - 15:34
- Locatie: Almere
Klopt, je ziet wel de krikpunten maar meer info kon ik niet vinden.Ferrari schreef: ↑14.07.2021 - 12:25 Volgens mij kun je in VIDA ook zien waar de krikpunten zijn en andere punten waar de de auto kan opkrikken/ondersteunen. Voor de C70 II (en de V50 is een beetje van hetzelfde) waren het inderdaad alleen de 4 krikpunten als ik het goed begrepen heb. Ik kan de post ervan helaas even niet zo snel meer vinden.
Bedoel je dan met 'centraal op het subframe' het midden?NicoV40 schreef: ↑14.07.2021 - 12:45 Ik krik de wagen meestal op centraal op het subframe, kan ik de bokjes netjes onder de krikpunten zetten.
Achteras hetzelfde, opkrikken op het subframe, en bokjes op de krikpunten.
Gebruik wel een houten blok op mn krik, net iets meer contactvlak dan enkel de krik pad.
Is elke plek op het subframe te gebruiken? Of bijv dat punt op derde foto waar het rondje is?
Ik wil niks vernaggelen door verkeerd te 'krikken'.
Volvo 1.8 Edition 2 MY09
̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
- Locatie: Borger-Odoorn
Hoi Robert,
Recentelijk ook de remmen voor en achter opgefrist en vernieuwd.
Alternatieve aanpak as-voor-as : wiel-voor-wiel. Opkrikken via de daartoe bedoelde punten (rubberblokje in de kop van de krik), assteun onder subframe.
Voordeel in mijn omstandigheden dan kon na het afwerken van een as proefrit maken en de auto weer gebruiken. Dag later de andere as.
De krikpunten voor de achter-as liggen voor mijn gevoel erg ver naar voren. Zie tekening.
Ik heb de aanhaalmomenten van Vida aangehouden; deze komen ook terug in verschillende you-tube instructiesfilmpjes.
Het verschil tussen voor en achter laat zich wellicht verklaren door het verschil in belasting wat ze ondergaan.
Zijpaadje: wat waren de specificaties van je oude pc met windows 7 (hoeveel werkgeheugen volstaat?)
Suc6
Recentelijk ook de remmen voor en achter opgefrist en vernieuwd.
Alternatieve aanpak as-voor-as : wiel-voor-wiel. Opkrikken via de daartoe bedoelde punten (rubberblokje in de kop van de krik), assteun onder subframe.
Voordeel in mijn omstandigheden dan kon na het afwerken van een as proefrit maken en de auto weer gebruiken. Dag later de andere as.
De krikpunten voor de achter-as liggen voor mijn gevoel erg ver naar voren. Zie tekening.
Ik heb de aanhaalmomenten van Vida aangehouden; deze komen ook terug in verschillende you-tube instructiesfilmpjes.
Het verschil tussen voor en achter laat zich wellicht verklaren door het verschil in belasting wat ze ondergaan.
Zijpaadje: wat waren de specificaties van je oude pc met windows 7 (hoeveel werkgeheugen volstaat?)
Suc6
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27503
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik doe ook altijd as voor as.
Voor de steun achter zet ik ze altijd onder de achteras, houd je het krikpunt vrij voor de krik en als op steunen staat kan je de krik weghalen en heb je mooi wat extra vrije ruimte kort bij de plek waar je bezig bent.
Voor de steun achter zet ik ze altijd onder de achteras, houd je het krikpunt vrij voor de krik en als op steunen staat kan je de krik weghalen en heb je mooi wat extra vrije ruimte kort bij de plek waar je bezig bent.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- treborv
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 23.02.2017 - 15:34
- Locatie: Almere
Ja, per as is natuurlijk mogelijk maar ivm verven wilde ik alles in 1x doen.Nick V50 Sport I schreef: ↑14.07.2021 - 14:56 Hoi Robert,
Recentelijk ook de remmen voor en achter opgefrist en vernieuwd.
Alternatieve aanpak as-voor-as : wiel-voor-wiel. Opkrikken via de daartoe bedoelde punten (rubberblokje in de kop van de krik), assteun onder subframe.
Voordeel in mijn omstandigheden dan kon na het afwerken van een as proefrit maken en de auto weer gebruiken. Dag later de andere as.
De krikpunten voor de achter-as liggen voor mijn gevoel erg ver naar voren. Zie tekening.
krik.jpg Ik heb de aanhaalmomenten van Vida aangehouden; deze komen ook terug in verschillende you-tube instructiesfilmpjes.
Het verschil tussen voor en achter laat zich wellicht verklaren door het verschil in belasting wat ze ondergaan.
Zijpaadje: wat waren de specificaties van je oude pc met windows 7 (hoeveel werkgeheugen volstaat?)
Suc6
Vida draait op oude laptop met 3GB ram.
Volvo 1.8 Edition 2 MY09
̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Vooraan ga ik met mn krik centraal onder de auto, en leg dan dat balkje tussen de schotel en het centrale deel van het subframe.
M'n krik kan net volledig onder de wagen, is een laag model.
En achter plaats ik de krik ook met balk erop, ook centraal onder het achter subframe.
M'n krik kan net volledig onder de wagen, is een laag model.
En achter plaats ik de krik ook met balk erop, ook centraal onder het achter subframe.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
- treborv
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 23.02.2017 - 15:34
- Locatie: Almere
Ok thx Nico, helemaal duidelijk. Toch nog wel vraagje. De assteunen op het plaatje heb je niet bij de originele krikpunten staan. Kun je nog aangeven waar je die precies plaatst? Is meer even uit nieuwsgierigheid
Volvo 1.8 Edition 2 MY09
̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Klopt inderdaad, als ik de krik erbij laat staan, durf ik mijn assteunen wel eens onder de draagarmen zetten.
Meeste gewicht laat ik dan wel op de krik steunen, de assteuntjes staan net 'geklemd' tussen vloer en draagarmen.
Meeste gewicht laat ik dan wel op de krik steunen, de assteuntjes staan net 'geklemd' tussen vloer en draagarmen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Dat is echt de slechtste plek voor een as-steun. Iets met natuurkunde, kracht X arm en twee zielige boutjes. Dan nog liever onder het subframe er naast.
Als ik een auto op vier steunen wil plaatsen doe ik dat links>rechts.
Eerst een lange balk onder de linker dorpel en dan de krik er onder. Balk niet te lang zodat de officiële krikpunten vrij blijven. Dan de steunen onder de krikpunten met een zacht stukje hout of rubber er tussen. Daarna de andere kant.
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Daarom dat ik ook zeg, net gepast erop en het gewicht op de krik laten rusten als ik die kan laten staan.
En uiteindelijk liever die draagarmblokken kapot dan mn lijf kapot.
En uiteindelijk liever die draagarmblokken kapot dan mn lijf kapot.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)