Beste forumleden,
Even voorstellen; ik woon in Heemstede/Haarlem en heb een S40 2.4i met sunroof uit 2005. Fijne motor, fijne auto.
Nu 15 jaar gereden met 190K op de teller. Eerst 7 jaar als lease auto en daarna prima onderhouden en structureel alleen een achterwiellager en een draagarm laten vervangen. Zelf de carrosserie doorvoerrubbers/afvoerslangen sunroof vervangen; was een leuke klus om steeds die lekkages te voorkomen. En zelf een afneembare trekhaak gemonteerd.
Na 190K op de teller, en na 15 jaar, ben ik sterk toe aan de distributieriem en waterpomp. Die laat ik binnenkort, samen met het verversen van de olie/remvloeistof, door de volvo dealer Haarlem uitvoeren. Ikzelf vervang het interieur en motor filter en de bougies. Moet allemaal prima kunnen.
Ik heb wel enkele mooie uitdagingen staan; al jaren een nokken positie sensor melding, sinds kort een fuel pressure melding en sinds ik de bekleding van mijn bestuurdersstoel heb laten repareren, een SRS airbag melding. Nu blijven de achteruitrij sensoren ook piepen. Best irritant. Vermoedelijk heeft mijn installatie van een mr 12 volt module met bluetooth hier wat mee te maken... Ik heb in ieder geval een nieuwe accu en het zelf vervangen van de nokkenas sensor in de planning. En resetten van die SRS melding. Hopelijk budget vriendelijker dan via de dealer.
Kennisdeling op het forum; over lekkages van het sunroof weet ik van alles, idem demontabele trekhaak en over foutmeldingen nokkenas ondertussen eea en ik ga reageren als dat kan helpen. En hopelijk ook zinnig
Voor mijn eigen vragen plug ik graag in bij de forumberichten.
Groet,
Max
Voorstellen, s40 2.4i 2005
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Welkom op het forum! Al 16 jaar met dezelfde wagen, dan moet hij inderdaad wel heel goed bevallen.
Voor de storingen gelijk bij de dealer uit laten lezen en resetten. Het kunnen oude storingen zijn die na een reset weg blijven en anders heeft de dealer wel een idee wat er mis kan zijn. Je kan ook voor een paar euro een uitleesapparaatje kopen en zelf storingen uitlezen en resetten.
Leuk om aan je eigen auto te werken al kan het interieurfilter wel een uitdaging zijn; je moet wat flexibel zijn. Olie en oliefilter zijn trouwens ook goed zelf te doen.
Succes en ze zijn hier dol op foto's
Voor de storingen gelijk bij de dealer uit laten lezen en resetten. Het kunnen oude storingen zijn die na een reset weg blijven en anders heeft de dealer wel een idee wat er mis kan zijn. Je kan ook voor een paar euro een uitleesapparaatje kopen en zelf storingen uitlezen en resetten.
Leuk om aan je eigen auto te werken al kan het interieurfilter wel een uitdaging zijn; je moet wat flexibel zijn. Olie en oliefilter zijn trouwens ook goed zelf te doen.
Succes en ze zijn hier dol op foto's
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 4th Gear member
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Ha welkom!
Zegt een hoop over hoe fijn deze auto's zijn, dat je er al 15 jaar mee rondrijdt.
Zou trouwens met de nokkenassensor even wachten tot na het vervangen van de distributieriem. Wellicht is de riem ooit toch een tandje versprongen en is de sensor nog gewoon in orde.
Wellicht, als je het leuk vindt om zelf aan de auto te werken, is de investering in een laptop met VIDA wel leuk. Dan kun je zelf veel meer met de foutcodes etc.
SRS meldingen komen wel vaker voor na dat soort klusjes. Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van de foutcode wissen.
Zegt een hoop over hoe fijn deze auto's zijn, dat je er al 15 jaar mee rondrijdt.
Zou trouwens met de nokkenassensor even wachten tot na het vervangen van de distributieriem. Wellicht is de riem ooit toch een tandje versprongen en is de sensor nog gewoon in orde.
Wellicht, als je het leuk vindt om zelf aan de auto te werken, is de investering in een laptop met VIDA wel leuk. Dan kun je zelf veel meer met de foutcodes etc.
SRS meldingen komen wel vaker voor na dat soort klusjes. Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van de foutcode wissen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 29.06.2021 - 00:18
- Locatie: Haarlem
Dank voor jullie reacties.
Yep 15 jaar, young timer dus Had niet veel gescheelt of ik had m weggedaan vanwege de lekkages van de afwatering van de sunroof. Een paar keer 4 cm water onder de stoelen gehad. Bleek dat de kunstof leidingen na 10 jaar uitdrogen, krimpen en losschieten... Zijstijlen eruit en zelf gefixed met een verloop/manchet. Zie foto. De anti wind/ruis rubbertjes naar buiten toe heeft de dealer vervangen.
Ik had vorige week inderdaad een elm327 OBD2 scannertje aangeschaft. Best handig. Ook nu VIDA met een groene dice besteld.
Ik ga de nokkenassensor (code P0026) pas aanpakken na vervanging van de distibutieriem. Fijne adviezen, dank.
Vandaag mijn accu laten doormeten; nog 80% in orde. Maar even hopen dat error code P0190 en P0191 toch van een lage accuspanning komen als glitch. Na resetten via VIDA hoop ik ervan af te zijn en anders plaats ik een nieuwe fuel pressure sensor. Ik las ergens dat de originele oudere versie 35 euro kost, maar een nieuwere versie iets van 130. Weer iets om uit te zoeken
Edit: dubbele foto verwijderd
Yep 15 jaar, young timer dus Had niet veel gescheelt of ik had m weggedaan vanwege de lekkages van de afwatering van de sunroof. Een paar keer 4 cm water onder de stoelen gehad. Bleek dat de kunstof leidingen na 10 jaar uitdrogen, krimpen en losschieten... Zijstijlen eruit en zelf gefixed met een verloop/manchet. Zie foto. De anti wind/ruis rubbertjes naar buiten toe heeft de dealer vervangen.
Ik had vorige week inderdaad een elm327 OBD2 scannertje aangeschaft. Best handig. Ook nu VIDA met een groene dice besteld.
Ik ga de nokkenassensor (code P0026) pas aanpakken na vervanging van de distibutieriem. Fijne adviezen, dank.
Vandaag mijn accu laten doormeten; nog 80% in orde. Maar even hopen dat error code P0190 en P0191 toch van een lage accuspanning komen als glitch. Na resetten via VIDA hoop ik ervan af te zijn en anders plaats ik een nieuwe fuel pressure sensor. Ik las ergens dat de originele oudere versie 35 euro kost, maar een nieuwere versie iets van 130. Weer iets om uit te zoeken
Edit: dubbele foto verwijderd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S40 2.4i manual 2005 sunroof
-
- 4th Gear member
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Ja een vochtige auto is een ramp. Eén van de redenen dat ik m'n oude S40 destijds van de hand gedaan heb. De ruiten bleven maar beslaan, zonder aanwijsbare oorzaak.
P0026 komt bij mij trouwens niet de nokkenassensor, maar de VVT-solenoid naar boven. Kans dat deze gewoon niet meer goed is of vervuild. Je kunt er zo bij, als je het bovenste kapje van de distributieriem loshaalt, steekt er 'n metalen ding uit. Bij het loshalen wel even letten op de onderste O-ring. Die blijft meestal zitten en moet je even met 'n dun tangetje uit het gat loshalen.
Mocht je 'm eens zelf willen vervangen
onderdeelnr: 36002687 (originele komt van INA).
P0026 komt bij mij trouwens niet de nokkenassensor, maar de VVT-solenoid naar boven. Kans dat deze gewoon niet meer goed is of vervuild. Je kunt er zo bij, als je het bovenste kapje van de distributieriem loshaalt, steekt er 'n metalen ding uit. Bij het loshalen wel even letten op de onderste O-ring. Die blijft meestal zitten en moet je even met 'n dun tangetje uit het gat loshalen.
Mocht je 'm eens zelf willen vervangen
onderdeelnr: 36002687 (originele komt van INA).
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 29.06.2021 - 00:18
- Locatie: Haarlem
Check, is inderdaad niet de sensor zoals ik zei; error P0026 via elm327 scanner geeft de VVT-solenoid aan. Dank voor je tip en onderdeelnummer.
Ik wacht even de levering van de groene dice af en hoop dan Vovlo specifieke codes te kunnen uitlezen.
Ik wacht even de levering van de groene dice af en hoop dan Vovlo specifieke codes te kunnen uitlezen.
Volvo S40 2.4i manual 2005 sunroof
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Mijn ex-zwager heeft 2 jaar rondgereden met een Toyota die maar bleef beslaan aan de binnenzijde. Bleek dat "inwendig ventileren" continue aanstond. Ook het interieurfilter regelmatig vervangen en goed checken of er nergens water of koelvloeistof (lekkende kachelradiator?) in het interieur lekt.volvo440special schreef: ↑06.07.2021 - 11:56 Ja een vochtige auto is een ramp. Eén van de redenen dat ik m'n oude S40 destijds van de hand gedaan heb. De ruiten bleven maar beslaan, zonder aanwijsbare oorzaak.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Heb ook een auto gehad, die was altijd nat bij de voeten van de passagier voorin, nooit kunnen ontdekken waar het vandaan kwam.
Totdat we de auto gingen slopen, bleek dat er een minuscuul lek zat in het raamrubber aan de bestuurderskant....
Totdat we de auto gingen slopen, bleek dat er een minuscuul lek zat in het raamrubber aan de bestuurderskant....
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Ja het was 'n groot mysterie. Werkelijk bijna alle mogelijke oorzaken ben ik (samen met de garage) afgegaan. Maar het meeste was nog goed en de rest was niet de oplossing. Dan moet je op 'n gegeven moment met rookmachines aan de slag. Dat werd me allemaal uiteindelijk te bont.
- Arix
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 29.09.2015 - 22:27
- Locatie: Leiden
Welkom op dit forum, Max
Technisch zul je niet veel aan mij hebben, maar lovende woorden over je S40 2.4i of over het onderhoud kunnen er bij mij altijd af
Zelf rij ik een C30 2.4i, dus ik weet hoe fijn de motor klinkt
Technisch zul je niet veel aan mij hebben, maar lovende woorden over je S40 2.4i of over het onderhoud kunnen er bij mij altijd af
Zelf rij ik een C30 2.4i, dus ik weet hoe fijn de motor klinkt
Blij dat ik Volvo rij Blog "Zwarte Saffier"
C30 Momentum 2.4i GearTronic Black Sapphire Metallic MY2008
C30 Momentum 2.4i GearTronic Black Sapphire Metallic MY2008