Volvo V50 - T5 motor houdt in

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Maurice EVO
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.06.2019 - 23:30

Beste mede-forummers,

Korte introductie, Ik ben Maurice en sinds februari 2016 eigenaar van een Volvo V50 T5 AWD uit januari 2006.
Sinds ik de auto in bezit heb, heb ik het idee dat de motor inhoudt tijdens acceleren. Toen ik de auto net had en nog 6 maanden garantie had, is hij een tweetal keren bij Volvo geweest om dit problem te laten analyseren. Dit analyseren, heb ik overigens niet voor hoeven betalen dus echt zeuren kan ik niet, bestond uit niet veel meer dan de computer uitlezen (geen foutmeldingen) en een korte proefrit.
De motor liet toen geen storingen zien, echter tijdens de proefrit kon de monteur ook dit inhouden voelen. Hij kon helaas ook niet veel zeggen, kon vanalles zijn maar aangezien de computer geen echte fout aangaf kon hij niet veel voor me betekenen.

Aangezien ik zelf de auto in onderhoud heb (werk best veel aan auto's) heb ik al de nodige onderdelen vervangen welke het inhouden wellicht konden verklaren, waaronder:

Nieuwe bougies en bobines;
Brandstofdruksensor;
Boost sensor (die wat in de intercooler uitgang zit);
Alle slangen afgeperst na de turbo om uit te sluiten dat slangen/intercooler lekken;
Turbodruk regelaar.

Helaas heb ik na al die jaren nog steeds niet de bron van het problem gevonden, hij heeft het probleem nog steeds. Bij dit inhouden moet je voorstellen dat het niet het gevoel is dat al je vermogen onder je pedaal weg is, zo erg is het gelukkig niet. Maar je voelt wel, zeker met vol gas en volle turbo druk, dat hij af en toe "hikt" en/of er iets harder/vloeiender aan zou moeten trekken. Ook merk ik het aan het feit dat de echte trekkracht pas komt vanaf 2000-2250 toeren en niet op 1500 toeren zoals hij eigenlijk zou moeten leveren.
Nu is de auto zeker geen stakker, hij heeft voldoende vermogen en kan er best stevig aan sleuren. Maar ik heb het gevoel/weet zeker dat hij beter zou kunnen lopen en dat jeukt me nog steeds :)

Wellicht zijn er nog mensen met diepe kennis over dit blok (B5254T3) die wat suggesties voor me hebben of wellicht is er iemand met VIDA die met wat extra analyse capacteit (ik kan alles basis functies uitlezen via OBD2) om te zien wat er misgaat. Ik kan natuurlijk met allemaal nieuwe onderdelen gaan slingeren, maar dat vind ik zonde, ondanks dat de onderdelen normaliter niet zo heel duur zijn en ik alles zelf kan moteren.

Ik ben benieuwd naar de reacties en ik verneem graag jullie input!
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1057
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Ik herken het een beetje van een S80 T6 die ik ooit had. Die accelereerde golvend, niet mooi lineair. Hier bleek de tcv (turbo control valve) de boosdoener, maar volgens mij heb je die al gecheckt. Wel herinner ik me dat het probleem erger werd toen er een nieuwe luchtmassameter gemonteerd werd. Check die dus ook. Toen beide vernieuwd waren liep ie weer als vanouds.
Maurice EVO
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.06.2019 - 23:30

Bedankt voor de input!

De TCV (Turbo Control Valve - Turbo Druk Regelaar) had ik inderdaad al vervangen als 1 van de 1e dingen. Dit heeft helaas niets opgelost, nu meen ik me wel te herinneren dat ik 1 slang niet heb kunnen vervangen (ik dacht die van de bypass) omdat daar gewoonweg onmogelijk aan te komen was. Zou natuurlijk enorm balen zijn als het daardoor zou komen, maar ik heb/had geen zin om de halve motor uit te moeten bouwen hiervoor. De luchtmassameter heb ik ook al eens over getwijfeld, ik heb deze wel in de basis eens uitgelezen (met de beperkte mogelijkheden die ik heb) op basis van standard toerental en toen zou hij nog "in de range" moeten vallen. Maar wellicht is het het een keer waard om deze te vervangen want zo duur zijn deze stukken ook weer niet.

Maar mochten er nog meer suggesties zijn dan verneem ik dat graag!
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Je zou je luchtmassameter ook schoon kunnen maken? Voor uitlezen met vida is het misschien handig even je woonplaats te vermelden :)
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27503
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Inderdaad de luchtmassameter eens voorzichtig schoonmaken.
Bij lage toeren merk je er weinig van als die problemen geeft, maar bij de wat hogere toerentallen openbaart het zich.

Is ook een onderdeel waar geen storingen uit naar boven komen als deze niet goed werkt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Maurice EVO
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.06.2019 - 23:30

Beste mede-forummers,

Alvast hartstikke bedankt voor de reacties!
Ik heb de luchtmassameter sensor al een keer schoongespoten met speciale cleaner hiervoor van moly ( dus geen remmenreiniger), ook dit haalde helaas niets uit. Verder zijn uiteraard alle filters vernieuwd zoals luchtfilter om dit soort zaken uit te sluiten.

Voor wat betreft woonplaats, ik woon in het zuiden van het land in Urmond, dus mocht er iemand met VIDA in de buurt zijn dat er geen moeite mee heeft eens een fatsoenlijke diagnose te stellen (nogmaals, garage wol niet verder gaan dan foutcodes uitlezen maar die zijn er niet) dan sta ik hier open voor!

Ook andere suggesties zijn zonder meer welkom!
Bjarnuhh
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 24.01.2023 - 23:30

Hallo,

ik ben inmiddels een v50 tegen gekomen met een gelijk probleem. Is het gelukt het probleem te vinden?

MVG,
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”