VVT-tandwiel (nokkenasversteller)

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Beste leden,

Bij de oude S40's/V40's is dit een gekend probleem. Dan begint de VVT te ratelen alsof je een dieseltje voor je neus hebt staan..

Maar hoe zit dit nou bij deze generatie S40's/V50's/C30's op het P1 platform? Een Volvo monteur wist mij te vertellen dat ook deze geregeld stukgaan en dan gaan ratelen. Sterker nog de mijne zou ook al ratelen. Echter hoor ik zelf helemaal niets uit die hoek komen..

Als ik een beetje Google op dit onderwerp vind ik eigenlijk niets. Voor de duidelijkheid ik heb 't over de 2.4 blokken (B5244S4/S5). Weten jullie meer over dit onderwerp? Hebben jullie dit tandwiel ooit moeten vervangen bij jullie auto?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Hi, helaas herkenbaar. Maar dan voor het P2 platform.
Mijn vorige auto, S60 2.0T uit 2007. Bij een km stand iets onder de 3 ton, 280dkm ofzo, weet het niet meer exact.
Ik snapte niet waar dat geratel vandaan kwam, ik kon wel horen dat het uit de buurt van de distributie kwam, maar verder?

Ik hoorde het alleen biij koude start, een korte ratel en verder niets meer elke rit. En ook niet elke rit/dag: soms dagen/weken niks.
Preventief de multieriem vervangen, geen resultaat, snap ik imddeles wel😉.

Na de vervanging bleef de distributieriem niet meer netjes lopen maar schoof naar 1 kant; dus de 2 VVT poelies laten vervangen. (1 voor inlaat, 1 voor uitlaat). Pas toen zag en voelde ik de speling op die tandwielen! (Ik heb het laten doen hoor, maar was aanwezig/ hielp wat hier en daar).
Ik heb er nog foto’s en filmpjes van gemaakt.

Nadien liep de motor uber heerlijk en soepel. Maar goedkoop was dit grapje niet. We hebben hem ook iets beter op tijd gezet die dag, scheelt ook wat in het soepel lopen.

Mijn ervaring is niet geheel voor jou platform maar wellicht heb je wat aan mijn ervaring; het geluid kwam bij mijn auto alleen bij koude start en niet echt regelmatig. Maar wel redelijk te lokaliseren als je tenminste weet waar alles zit..
Laatst gewijzigd door flevodirk op 17.04.2021 - 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Ik haak aan, bij een keuring viel het de monteur ook al op. Mij niet, mijn vorige 2.4 ratelde altijd al lichtjes en voor mn gevoel vijf jaar lang hetzelfde. Dacht altijd dat het erbij hoorde... Mn huidige 2.4 rammelt kort bij een warme start. Daar laat ik in de garantie nog een keer naar kijken.

Schijnt een dure reparatie te zijn, mogelijk voornamelijk omdat de distributie los moet?
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ja het is duur o.a. vanwege de arbeid, net als een normale distri wissel wat enige uren kost..maar die 2 tandwielen waren voor mijn auto ook 400 a 500 euro per stuk.. Totaal dus aardig wat. De VVT’s hebben blijbaar een beperkte levensduur, in mijn geval bijna 3 ton.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Aha dus toch een bekend probleempje bij de P1!

Toch maar eens gaan kijken of mijn tandwiel echt aan de beurt is binnenkort. Schijnbaar is de ratel dus een stuk bescheidener dan bij de oudere generaties. Dus wellicht dat het mij daarom ook niet direct opvalt.

Ja flevodirk met een turboblok ben je aan de beurt. Dan hebben (als ik niet jok) zowel de inlaat als de uitlaat een VVT-wiel. Solenoids waren nog wel goed? Die gaan bij de P2 ook nog weleens stuk. Gelukkig is er aan die auto's nog redelijk zelf te werken aan de distributie.

Zeker onder garantie proberen te laten herstellen Gose! Zoals flevodirk al opmerkt is alleen zo'n tandwiel al erg kostbaar.

Bedankt beiden voor de reacties!
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Updateje:

Tandwiel zelf nog eens aan de 'tand' gevoeld en laten voelen. Blijkt helemaal niets mis mee. Koude start is ie stil, warme start is ie stil, zit geen speling op, vida waarden kloppen, geen foutcodes..

Valt me eerlijk gezegd 'n beetje tegen van 'n Volvo monteur, die ik blind vertrouwde en die erg goed bekend staat.. Blij dat ik er niet zomaar ingetrapt ben, bijna 'n fikse rekening voor niets. 🤕
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Helemaal goed! Meten is weten gelukkig.

Inderdaad jammer van de uitspraken van de monteur.
Soms komen bepaalde problemen helemaal niet voor bij jou auto ook al staat een merk/model bekend om die bepaalde problemen :-) !
Gewoon lekker genieten dan denk ik altijd maar!
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Nog een update:

Inmiddels het VVT-tandwiel toch laten vervangen en een stuk wijzer geworden.

Met een (koude) start loopt en start de motor nu echt 'n stuk rustiger. De tandwielen gaan dus daadwerkelijk bij bosjes stuk. Alleen is het redelijk onopvallend en onbekend bij veel Volvo monteurs. Daardoor wordt er massaal mee doorgereden. Er wordt al gauw alleen naar axiale speling gekeken of echt een dieselgeluid. Dit is wat je dus vaak bij de P2 of de oude S/V40 ziet.

Deze wielen zijn heel wat sluwer en hoor je stationair heel zachtjes ratelen. Met een koude start of nog liever een start met warme motor die ongeveer een half uurtje stil gestaan heeft, krijg je een harde tik van heb ik jou daar. Puur omdat de olie dan weggelopen is.

Dit geldt dus voor de S40, V50 en C30 2.4(i) en T5. Waarbij de 2.4's alleen een inlaat VVT hebben en de T5 op de in- en uitlaat. Ik verwacht trouwens ook dat de 2.5t van bijvoorbeeld een S80 P3 dit heeft. Zelfde tandwiel.

Conclusie: Ik kom terug op mijn vorige post. De wielen gaan daadwerkelijk stuk en de betreffende monteur had echt wel gelijk!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”