S40 II 2005 veer links voor gebroken. welke moet ik hebben?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
drjas
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28.12.2020 - 00:59
Locatie: Almere

De veer links voor is gebroken blijkt :(

Hoorde schrapend geluid, ging kijken en de plaat achter de remschijf liep een beetje aan. Kwam een steentje uit, misschien dat die de boosdoener was.
Maar toen zag mijn maat dat de veer gebroken was. Ik zag het niet eens maar kon het verschil goed zien tov de andere.

wat zijn de opties?
- gebruikte complete veerpoot zoeken. beter geen nieuwe omdat ik de andere er ook al 15 jaar onder zit mag ik aannemen of maakt dat niet uit)
- de veren vervangen. dan sws beide kanten lijkt me. hoe kom ik er achter welke veren ik moet hebben? nooit in verdiept maar ik zie marked 13,14, 11 en 41. wat is dat? hoe weet je wat ik nodig heb.
- als ik de veren zou doen zou ik dan ook lager, hoezen en schokdempers moeten doen?

Ik vind het een fijne auto. Niet de nieuwste en 215K op de teller maar volgens mij de moeite waard om een reparatie goed te doen. Aan de andere kant ben ik niet zo loaded dat ik het voor de lol super duur wil maken. Dan had ik toch een nieuwere gereden. Wel de zelfde :) of deze compleet overhauld.

Het is een S40 II uit 2005. Zal eens een profielfoto instellen.
S40 II 2005 2.4 Momentum
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Op je typeplaatje (zit verborgen in de B-stijl, zichtbaar vanuit het rechter achterportier) volgende gegevens zoeken;
Product ID Plate Definitions for mid-2002 model year and later

Afbeelding


13 = Model Year
14 = Factory Code (represents the factory where the car was built)
15 = Chassis Number
16 = Market Code (USA, Canada, etc.)
17 = Interior Code
18 = Exterior Paint Code
19 = Special Vehicle Number (Taxi, Police, etc.)
20 = Front Suspension Spring Code
21 = Front Suspension Strut Code
22 = Front Anti-Sway Bar Code
23 = Rear Suspension Spring Code
24 = Rear Suspension Shock Code
25 = Rear Anti-Sway Bar Code
26 = Front Suspension Bump Stop Code
27 = Rear Suspension Bump Stop Code
En inderdaad neem je ineens beter wat extra onderdelen mee, nu de boel open gaat. De beide toplagers (of wentellagers) zijn een gevoelig puntje op deze wagens, soms raakt er vuil tussen en beginnen ze te knarsen bij bepaalde stuurhoeken.

Deze van het merk SKF zijn de OEM gemonteerde;

https://www.autodoc.be/skf/7065977

Afbeelding

Hoezen kosten niet gek veel, kan je ook bij Autodoc en de lokale autozaak als mooie set tezamen met de bumpstops verkrijgen, die laatste vergaan meestal ook.

Voorbeeld;

https://www.autodoc.be/monroe/7437309

Afbeelding

Schokdempers zou ik pas doen als je echt ziet dat ze lek zijn, als je geen zin hebt in een grote investering.
Als ze extreem of langdurig lek zijn, die je vanzelf dat ze wat nat/vettig staan. Beginnende lekkage kan je pas opsporen als je de stofhoes even omhoog trekt en de schaft zelf goed bekijkt.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Er was laatst ook een topic over iemand die zijn voorwielophanging ging vervangen, daar staat volgens mij ook wel wat hij vervangen heeft.

https://www.mister-auto.nl/schokdemper- ... 2004-2010/
Een setje schokdempers kost ook niet de wereld, zeker niet als je ze nog is met een kortingscode en gratis verzenden kan bestellen (via de app meestal voordeliger nog dan via de website).

Of je neemt een budget verlagingsset met 4 veren en 4 schokdempers.
https://www.cargoods.nl/triple-s-schroe ... gJb8PD_BwE
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

corsa_gsi schreef: 19.03.2021 - 14:40 Er was laatst ook een topic over iemand die zijn voorwielophanging ging vervangen, daar staat volgens mij ook wel wat hij vervangen heeft.
Je zal mij bedoelen, want je hebt goed geholpen bij mij!

Ik weet niet beter of autodoc heeft de zaakjes keurig op orde en beveelt mij deze aan https://www.autodoc.nl/sachs/7303700
Ik zou de schokdempers wel meenemen, omdat het van die dingen zijn die ongemerkt verslijten (tot de olie eruit loopt natuurlijk).
Als je dan toch bezig bent de stofhoezen en heb je compleet verse veerpoten.

Mocht je dat too much vinden, mijn garage beveelt aan om de voorste veren tegelijk te vervangen. Bij de achterveren is dat niet nodig.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Ik heb laatst voor de voorveren de exemplaren van Sachs gebruikt die AUTODOC selecteert op basis van je kenteken. Lastige is wel dat het zoveel tijd kost om de boel los te halen dat je beter meteen alles kunt laten vervangen (afhankelijk van de kilometerstand). En dan zou je eigenlijk ook weer de boel aan de rechterkant moeten meenemen. Lastige keuze!
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Als het goed is staan er op de veren gekleurde strepen dit is van betekenis voor welke veren je nodig hebt.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
drjas
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28.12.2020 - 00:59
Locatie: Almere

autodoc geeft idd van bijv. sachs maar 1 resultaat weer. dat zou dan zomaar de juiste kunnen zijn.

@nico: dank voor je uitgebreide reactie. nice. mijn sticker ziet er totaal anders uit overigens. ik weet niet waarom dat is.
s40-2.jpeg
trouwens, hier heb ik gevonden hoe je je vin/chassisnummer kan decoderen: https://www.volvowholesaleparts.com/volvo-vin-decoder
enkel weet ik nog niet 1000% zeker welke veren ik moet hebben :)

is er hier iemand op het forum die dat kan adhv het chassisnummer? kan het altijd even via die weg proberen.

maar ook op de veren zelf kijnen zoals snorremans dat aangeeft. dat heb ik nog niet gedaan.

ben iig van plan zowel links als rechts te doen en ik twijfel nog over de dempers. maar wil het wel. nieuw is nieuw. ja toch. terwijl ik dit schrijf denk ik nu gewoon doen.

toplagers/wentellagers
hoezen
bumpstops
schokdempers

heb dit nog niet eerder gedaan. zit nog te dubben om veerspanners aan te schaffen of dat ik het laat doen.

ik ga nog even eea bij elkaar klikken, de veren van dichtbij bekijken en mocht iemand nog tips hebben of iets met mijn chassisnummer kunnen dan hou ik mij zeer aanbevolen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S40 II 2005 2.4 Momentum
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Code '14' is van toepassing voor je veren op de vooras.
Ik slinger even VIDA aan, zal dan een "boodschappenlijstje" neertypen met Volvo partnr's.

Is een mooi klusje, als je wat handig bent en vertrouwen hebt in jezelf fix je dit op een zaterdag voormiddagje.
Op Youtube vind je genoeg voorbeelden hoe je het demperpakket netjes uit je wagen krijgt, setje veerspanners is sowieso aan te raden.

  • Veren, 2X 30666205
  • Schokdemper L 31277590
  • Schokdemper R 31277589
  • Bumpstop 2 X 31329091
  • Stofhoes 2 X 30666842
  • Toplager 2 X 31262470
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
drjas
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28.12.2020 - 00:59
Locatie: Almere

aah dus toch. thanks die bevestiging had ik nodig.
staat er voor de demper ook een code? ook gewoon 14?
dan heb ik de volgende oe-mummers op skandix gevonden:
veren: 30666205
dempers: 31277593 en 31277594 (mits het ook code 14 is) bilstein beter dan monroe?

enne, is dit wat? (https://www.hbm-machines.com/producten/ ... spannerset)
Screenshot 2021-03-20 at 17.16.16.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S40 II 2005 2.4 Momentum
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Demper code is 11. Sachs is OEM, naar wat ik ooit ergens gelezen heb zit Monroe onder Sachs, Bilstein is ook niet slecht. Type B4 is OEM gelijkaardig, B6 iets sportiever/stijver dacht ik.

Zien er wel beste veerspanners uit, meeste mensen nemen een iets eenvoudiger setje

Afbeelding

Setje van jou heeft als voordeel dat, mochten ze niet gelijktijdig opgespannen worden, de klem met minste spanning niet plots kan gaan lopen waardoor de veer plots gekke dingen kan gaan doen.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
drjas
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28.12.2020 - 00:59
Locatie: Almere

S40 II 2005 2.4 Momentum
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Ja dat model van Sachs heb ik ook geïnstalleerd. Ga je geen spijt van krijgen denk ik. Wat handig is, als je de boel los hebt, is om de reactiestangetjes (verbinding met de stabilisatorstang) en evt de stuurstangen ook te vervangen, aan gezien dat weinig kost en je rubbers dan gelijk goed zijn.

Heb je de draagarmen weleens eerder los gemaakt? Het is best een karwei om dat los te krijgen van je fusee, het kan wel fijn zijn daarvoor een fuseekogeltrekker te zoeken. Bij mij was dat los krijgen en het fusee van de oude op de nieuwe veerpoot zetten een groot deel van de moeite. Dat met die spanners is allemaal niet zo ingewikkeld.
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
drjas
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28.12.2020 - 00:59
Locatie: Almere

heb je links naar of nummers van de reactiestang (wat is dat eigenlijk) en dan gelijk ook de stuurstang?
draai helemaal door van het zoeken naar de juiste onderdelen :)

moet echt een werkplaats handboek hebben. of iig een tekening met nummer.

hier haalt iemand de veerpoot eruit zonder de draagarm los te halen:

zelf een keer met een andere auto gedoe gehad met de fuseekogel. heb toen de krik onder de kogel gezet om tegendruk te geven tijdens het losdraaien. daarna slag met de hamer. kogeltrekker is toch wel handiger :) deze bijv: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... geltrekker

greets
S40 II 2005 2.4 Momentum
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Draagarmen, stuurkogel en fuseekogel hoeven niet los, lekker laten zitten. Bout in de fusee onderaan de demper losdraaien, reactiestangetje los, remleiding losmaken van de demper en fusee naar beneden tikken totdat de demper los is.
Daarna veerpoot boven losmaken en verwijderen. Met een setje veerspanners een klusje van niks.
Reactiestangetjes kun je preventief meevervangen, maar je kan er later altijd relatief eenvoudig bij.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Ferrari schreef: 21.03.2021 - 01:42 Draagarmen, stuurkogel en fuseekogel hoeven niet los, lekker laten zitten. Bout in de fusee onderaan de demper losdraaien, reactiestangetje los, remleiding losmaken van de demper en fusee naar beneden tikken totdat de demper los is.
Daarna veerpoot boven losmaken en verwijderen. Met een setje veerspanners een klusje van niks.
Reactiestangetjes kun je preventief meevervangen, maar je kan er later altijd relatief eenvoudig bij.
Dit dus!
Eventueel door het gat van de draagarm kan je een koevoet/wringijzer steken en de draagarm naar beneden drukken voor het terug installeren van de nieuwe demper.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
drjas
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28.12.2020 - 00:59
Locatie: Almere

@nico: ik zie dat ik jouw boodschappenlijstje helemaal heb gemist eerder. super man. thanks. zo kan ik ze toch compleet in elkaar zetten voordat ik de boel onder de auto vandaan haal?

ik heb vertrouwen. wel zit ik soms van te voren te lang alles 100% uit te zoeken. soms moet je gewoon beginnen. komt omdat ik niet tegen iets aan wil lopen dat er iets ontbreekt of zo en dat de auto dan half uit elkaar ligt. vrouwlief heeft geen auto dus dan wordt het fietsen naar de onderdelenboer :)

echt lekker dit forum. heb zin om te sleutelen nu.
S40 II 2005 2.4 Momentum
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Je kan ze bijna in elkaar zetten. Bovenop de toplager zit die 'driehoek' geklikt waar de 3 boutjes van in het motorcompartiment doorgaan. Die heb je uiteraardnodig. Bij sommige sets, zoals die van SKF zit dat driehoekje al op de toplager, dan heb je inderdaad het complete pakket om het demperpakket zoals wij het vroeger benoemden te monteren en 1 op 1 te wisselen met die onder je wagen.

Waar je zeker op moet letten (heb per toeval nog een demper liggen);

Het einde van de veer onderaan, moet mooi in de slag van de veerschotel passen.

Afbeelding

Het toplager zelf, zit een uitstekend pennetje op. Deze moet mooi in lijn staan met het uitstekende deel onderaan op de schokdemper, wat in de fusee schuif waar de bout ook door gaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En het driehoekje draai je dan best ook met het middelste uitstekend puntje gelijk met het uitsteeksel op de toplager.

Afbeelding


Dan kan je hem gegarandeerd in juiste hoek onder je wagen stoppen, dan zitten de schroefgaten bovenaan zo goed al correct uitgelijnd en staat je wagen op de correcte hoogte. Als dat stekeltje van de topmount te ver gedraaid zit, kan het zijn dat de boel schuin onder spanning komt te zitten.
Ik wil absoluut niet de wijsneus of alleskenner uithangen, maar dit weet ik vanuit mn beroep.
Ik werk bij Benteler Automotive, die leveren de ophangingsdelen aan Volvo Cars Gent, heb jaren niks anders gedaan dan zulke demperpakketten in elkaar bouten.
Nu nog steeds trouwens voor de huidige V60.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
drjas
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28.12.2020 - 00:59
Locatie: Almere

dit waardeer ik ontzettend!

ik ga bestellen:
2x 993 211 SACHS veer
1x 900 157 SACHS stofkap en bumpstop set van 2
1x VKDA 35426 T SKF toplager en rubber set van 2
1x 313 665 SACHS demper rechts
1x 313 667 SACHS demper links
S40 II 2005 2.4 Momentum
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Prachtige how-to gevonden trouwens ook nog, waarbij duidelijk nog 1 punt te zien is wat ik bijna vergat;

Vergeet de bumpstop niet te monteren op de toplager :D

En de stofhoes klikt vast bovenaan op de toplager (smalle kraag), en onderaan op de demper (brede kraag).

https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Eigenlijk moet je de ‘Sems’ bouten waarmee de veerpoot vast zit (3 per kant) ook vervangen nadat deze los zijn geweest. Gewoon bij de dealer te koop.

Als dat lukt zonder de fusee los te maken is dat idd nog handiger! Ik weet niet meer waarom wij dat hebben gedaan, volgens mij lukte het ons niet anders.

Als naslagwerk is de Haynes manual goed, en voor onderdeelnummers Vida. Vult elkaar goed aan.
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”