Africhten GearTronic

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Allemaal vragen....Is het nu feitelijk wel of niet zo dat een tuner of dealer met software van de geartronic 6 bak My 2006- kan "bijstellen?
Of reageert de geartronic gewoon op het koppel na de tuning...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27075
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat laatste omdat jij ook anders met het vermogen/koppel om gaat met je rechter voet
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Wat ik heb begrepen van het spoelen van de automaat, bij mijn V70 werd dit ge-reset en dan gaat de bak daarna weer 'leren'
Na het spoelen bij mijn XC90 was een reset niet nodig volgens Gery. Ik vermoed i.v.m. andere softwarematige aansturing dan bij een GT6
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Maar dat inleren heeft volgens mij, voor zover ik mij nu heb ingelezen, niks met de schakelmomenten te maken.
Als je instructies naleest hoe het inleerprogramma van deze bak eruit ziet moet je een heel protocol afwerken waarbij de bak leert hoe hij het soepelst doorschakelt. Na dat programma heeft de bak een voldoende basis om verder te blijven “perfectioneren”.
De bak is dus adaptief, zelf-lerend, op het doorschakelen zelf. Als ie zelf doorheeft dat een keer doorschakelen niet helemaal soepel liep, past de bak de volgende keer een iets andere druk toe. Dan onthoudt ie zoiets als: “bij deze snelheid en dit motorkoppel moet ik doorschakelen en had ik deze drukken toegepast en die drukken moeten de volgende keer hetzelfde/hoger/lager”. De bak is niet adaptief op “bij deze snelheid en dit motorkoppel moet ik doorschakelen”. De vraag of dat aan te passen is heb ik bij Rica neergelegd, omdat zij op de site vermelden van alles met automaten te kunnen. Ben benieuwd en hou jullie uiteraard op de hoogte!
Laatst gewijzigd door gose91 op 17.03.2021 - 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Delta schreef: 17.03.2021 - 09:29 @ E.T
Als na het herstellen vd geartronic de lockup en schakelmomenten wel goed waren lag het dus juist niet aan de automaatbak/gekozen schakelmomenten.
Klopt, de schakelmomenten zijn niet veranderd bij hij vervangen van het kleppenhuis, wel minder slip in de bak.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27075
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

FritsieV70 schreef: 17.03.2021 - 11:42 Wat ik heb begrepen van het spoelen van de automaat, bij mijn V70 werd dit ge-reset en dan gaat de bak daarna weer 'leren'
Na het spoelen bij mijn XC90 was een reset niet nodig volgens Gery. Ik vermoed i.v.m. andere softwarematige aansturing dan bij een GT6
Mijn S60 is destijds wel gereset na een bak spoeling en tuning er achteraan.
Maar heel eerlijk heb ik het verschil niet gemerkt met het opnieuw invoeren van de bak, maakte niet dat het ineens heel anders werd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

gose91 schreef: 17.03.2021 - 12:16 Maar dat inleren heeft volgens mij, voor zover ik mij nu heb ingelezen, niks met de schakelmomenten te maken.
Als je instructies naleest hoe het inleerprogramma van deze bak eruit ziet moet je een heel protocol afwerken waarbij de bak leert hoe hij het soepelst doorschakelt. Na dat programma heeft de bak een voldoende basis om verder te blijven “perfectioneren”.
De bak is dus adaptief, zelf-lerend, op het doorschakelen zelf. Als ie zelf doorheeft dat een keer doorschakelen niet helemaal soepel liep, past de bak de volgende keer een iets andere druk toe. Dan onthoudt ie zoiets als: “bij deze snelheid en dit motorkoppel moet ik doorschakelen en had ik deze drukken toegepast en die drukken moeten de volgende keer hetzelfde/hoger/lager”. De bak is niet adaptief op “bij deze snelheid en dit motorkoppel moet ik doorschakelen”. De vraag of dat aan te passen is heb ik bij Rica neergelegd, omdat zij op de site vermelden van alles met automaten te kunnen. Ben benieuwd en hou jullie uiteraard op de hoogte!
Rica kan er inderdaad andere “bak” software opzetten.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bover schreef: 15.03.2021 - 21:09 grappig dat niet herkend wordt, mogelijk ligt aan de rij-omgeving, zoals gezegd ik woon midden in de bergen hoog en laag wegen en bochtig stijl dus naar de bakker 600m lager overbruggen naar beneden en terug en hier reageert de automaat toch iets anders. Vooral het "uitvallen" van de verbinding als je 'helling af' rijdt waardoor de auto naar beneden valt vind ik hinderlijk.
Ik herken het zeker wel. Zie ook mijn blog waarin ik al een en ander over het bijzondere schakelgedrag van de GT-6 heb geschreven. Vooral in de bergen zwaar knudde. Idem voor de OEM remmelarij. In de S stand gaat het beter maar is-ie weer veel te nerveus met abrupte schakelmomenten.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DB200 ik snap echt niet hoe ze dat hebben kunnen bedenken, echter ik heb me aangewend nu zelf te combineren met de automaat en de hand schakelen. Vaak in de drie. De gemiddelde snelheid staat op de BC 45km/u dus dan weet je het wel.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27075
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Vooralsnog heb ik met iedere automaat in de heuvels of bergen handmatig gereden.
Idem met wat aan de trekhaak.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Bover schreef: 20.03.2021 - 09:28 DB200 ik snap echt niet hoe ze dat hebben kunnen bedenken, echter ik heb me aangewend nu zelf te combineren met de automaat en de hand schakelen. Vaak in de drie. De gemiddelde snelheid staat op de BC 45km/u dus dan weet je het wel.
Met Polestar software is het een stuk beter. Al denk ik dat Rica dat ook kan.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

RoaldH schreef: 20.03.2021 - 18:41 Met Polestar software is het een stuk beter
Toevallig mijn onderschrift gelezen?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

RoaldH: ik heb een super tuning en ja dat maakt in de bergen het rijden tot een groot gemak met een realistisch rijgewicht van 1850-1900kg, zeker bergop lijkt het wel een geit wat een power....blijft staan dat de automaat er wel blijft uitvallen bergje af, tenzij ik handmatig schakel...
Maar met de Obbe tuning neem ik het zo op tegen een Polestar, kom maar op 😅
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

RoaldH schreef: 19.03.2021 - 21:38
gose91 schreef: 17.03.2021 - 12:16 Maar dat inleren heeft volgens mij, voor zover ik mij nu heb ingelezen, niks met de schakelmomenten te maken.
Als je instructies naleest hoe het inleerprogramma van deze bak eruit ziet moet je een heel protocol afwerken waarbij de bak leert hoe hij het soepelst doorschakelt. Na dat programma heeft de bak een voldoende basis om verder te blijven “perfectioneren”.
De bak is dus adaptief, zelf-lerend, op het doorschakelen zelf. Als ie zelf doorheeft dat een keer doorschakelen niet helemaal soepel liep, past de bak de volgende keer een iets andere druk toe. Dan onthoudt ie zoiets als: “bij deze snelheid en dit motorkoppel moet ik doorschakelen en had ik deze drukken toegepast en die drukken moeten de volgende keer hetzelfde/hoger/lager”. De bak is niet adaptief op “bij deze snelheid en dit motorkoppel moet ik doorschakelen”. De vraag of dat aan te passen is heb ik bij Rica neergelegd, omdat zij op de site vermelden van alles met automaten te kunnen. Ben benieuwd en hou jullie uiteraard op de hoogte!
Rica kan er inderdaad andere “bak” software opzetten.
Ik heb Rica gemaild met de vraag of ze deze automaat kunnen remappen. Daarna kreeg ik een vraag terug wat mijn chassisnummers was zodat ze konden kijken naar de mogelijkheden. Vervolgens niks meer van gehoord. Ik ga het voor nu laten; na een bakflush (oude olie was iets donkerder en wat vertroebeld) is het schakelgedrag dusdanig verbeterd dat ik het hierbij laat. Enige verwonderlijke blijf ik het stadsverkeer slippend in 4 vinden, maar één tikje naar rechts en de bak gaat vanzelf naar 3 in lockup. Ook wel mee te leven
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”