Bedrading ná 2007 anders dan ervoor?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Hartelijk goedendag,

Op mijn eerste voiture had ik een voor een station ("station", Ben! Dit was een Opel) vet handige optie om ook bij een vol beladen station nog wat te zien in het donker: lampies in de klep.
irzRhPcg.jpeg
Dat wil ik bij mijn recent aangeschafte V50 estate ook natuurlijk!
Ik krijg de voeding alleen niet voor elkaar...

Via dit forum (denk ik) heb ik eens een bak schema's gedownload. Onderstaande komt uit schema's voor de S40/V50 vanaf 2004.
Voor de plus had ik op schema bedacht om de vrijgave van de kofferbak te gebruiken. Dit signaal, uit de CEM, stelt de ontgrendelmotor in staat om te ontgrendelen.
ontgrendel plus.PNG
Voor de min had ik in gedachte om de door de ontgrendelmotor geschakelde min te plukken.
lampje min.PNG
Toevallig toevallig zitten beide op de stekker 3/78 van de ontgrendelmotor van de kofferbak.
Hoe ik ook draadjes via de achterkant van de stekker erbij prik, ik krijg er geen spanning uit pinnetje 1 t.o.v. pinnetje 4.
Ook staan er allemaal prachtige draadkleuren op de tekening, maar in mijn 2008 is alles zwart.

Is de bedrading of de aansturing van de ontgrendelmotor bij de facelift fundamenteel gewijzigd? Het leek mij niet logisch aangezien het verschil vóór en na facelift niet veel meer is dan een daadwerkelijke facelift.
Zo ja, moet ik even op zoek gaan naar andere schema's...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Is het niet handiger om gewoon spanning van de koffervakverlichting te halen? Of de kofferbakverlichting te voorzien can LED's? Dit heb ik ook gedaan bij de C70 en geeft een bak licht.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Dat zit er ook zeker al in! Maar als je een estate goed gebruikt zitten er allerhande troep voor dat lampje en zie je nog net niks.

En “gewoon de spanning van de kofferbakverlichting halen” is de backup. Alleen waarom je halve interieur eraf trekken en draden door die doorvoer schelden als het ook makkelijk kan? Dacht ik...
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ja, dat is inderdaad wel een dingetje, de draden trekken.
Kan zijn dat het slot alleen even bekrachtigd wordt bij het openen/ontgrendelen en er daarna dus geen spanning meer op staat.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Ah prut, nu je dat zegt klinkt dat vrij logisch...
Ik was in de veronderstelling dat de ontgrendelmotor zelf regelde dat deze na bedienen kort "motort".
Dat kan natuurlijk ook de CEM zijn die slechts een halve seconde prik op het pennetje 1 zet.

Ik ga morgen eens proberen of het licht wel die halve seconde aan gaat bij het bedienen van de kofferklepschakelaar.
Dan weet ik in ieder geval dat de schema's gewoon bruikbaar zijn en kan ik kijken of er nog een andere mooie plus in de klep rond zwerft.
De min is alvast perfect, dat is namelijk de min die het bestaande lampje van de kofferbak "regelt".

Ik denk niet dat de plus van de klepschakelaar een optie is.
Deze schakelt slechts een lijntje van de CEM naar de min en meestal zijn dat geen schakelingen die vermogen kunnen leveren.
kofferklep plus.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Uiteindelijk toch maar gedaan zoals hierboven door Ferrari voorgesteld.
Draad getrokken door de tule (stug ribbelig puistending 🤬) en de voeding voor de lampjes bij de huidige verlichting van de kofferbak bijgestoken. Draden strippen en in het stekkertje erbij frotten werkt prima!
IMG_20210307_142434490.jpg
IMG_20210307_192055665.jpg
IMG_20210307_192105177.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ook als de CEM wel continue spanning levert wil je er geen lampjes op aan sluiten. Het is een stuurspanning die niet bedoeld is om relatief hoge vermogens te leveren. Relais er tussen met andere voeding of zoals je nu gedaan hebt is de beste oplossing.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Even wat werk, maar ziet er goed uit!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Jelmer de Jong schreef: 08.03.2021 - 06:41 Ook als de CEM wel continue spanning levert wil je er geen lampjes op aan sluiten. Het is een stuurspanning die niet bedoeld is om relatief hoge vermogens te leveren.
Zoals ik het schema zie levert de CEM hier wel daadwerkelijk het vermogen om de kofferbakmotor te laten draaien. Dat zal uiteraard geen riant overbemeten uitgang zijn, maar twee kleine ledjes erbij leek mij dan nog wel te kunnen.
Anyhoe, met anderhalf uur freubelen zit het er op de huidige manier ook prima in!
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”