Volvo V50 gekocht, voelt onbetrouwbaar.

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
JonvanS
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.01.2021 - 17:40

Goedendag VolvoVrienden!

Ik ben nieuw op dit forum, en hoop op wat hulp! Afgelopen december heb ik mijn eerste Volvo gekocht: een V50 2005 1.8 gekocht met 142.000 km op de teller. Zag er geweldig uit en proefrit was verassend prettig. Prijs was ook goed, voor deze km stand. Voor mij wel een grote aankoop, eerste fatsoenlijke auto waar ik zo'n 20.000 km per jaar mee wil gaan rijden. (heel vel snelweg, rijdt voor mn werk het hele land door) Mijn vraag is eigenlijk: wat moet ik met deze auto? Ik heb er weinig vertrouwen in, en heb geen bovag garantie (Geen volvodealer, wel bij Bovag garage gekocht). Aantal problemen door de dealer nagekeken en (vaak tijdelijk) problemen verholpen. Nu weer onbetrouwbaar qua vermogen, haperen bij optrekken en trilling in stuur/hele auto.

Korte versie: 2 maanden in mijn bezit, en vele storingen gehad:
- na 24 uur: Foutmeldingen op tilt, alles ging branden. Terug naar garage. Is verholpen en nooit meer rare meldingen gezien.
- Merkte een trilling in mn stuur op de snelweg, cruisecontrol op 105. Soms wel soms niet. Heb er winterbanden + velgen onder laten zetten. Probleem leek weg, is iets minder, maar komt nog steeds regelmatig terug.
- na 1 week: Thermostaat stuk. Kan gebeuren, laten vervangen.
- meteen daarna: Bij koude motor, en uitrollen in z'n vrij (of koppeling ingetrapt): Stationair snel op en neer tussen 300 en 1000 toeren. Één seconde na stilstand meteen keurig op 1100 toeren. Bij warme motor was dit weg.
- Merkte weinig vermogen, en kleine hapering bij gasgeven vanaf 2800 toeren. Vooral op snelweg met inhalen of lichte klim na een tunnel oid. Plankgas, maar dan met moeite 100 blijven rijden.
- Na 2000 km olie eens gecheckt. Peilstok kurk droog, moest 3 liter bij. (geen foutmelding olie gehad) Ik zag ook na 10 minuten stationair lopen een enorme streep zwarte meuk uit de uitlaat. Na iedere 500 km olie gecheckt, moest vaak wat bij. +/- 1 liter per 800 km. Vertrouwde de auto niet meer dus:
- Auto terug naar garage. Ze zeiden bougies te hebben vervangen, en was iets met vacuumslang die vervangen is. EGR klep gereinigd. Alles leek weer verholpen: liep keurig stationair, meer vermogen, geen trilling meer in stuur. Garage had geen olie + filter vervangen, dus heb ik ergens anders laten doen. Wist niet of t nodig was, maar kan geen kwaad dacht ik.
- Weer even lekker in gereden, met de hoop dat alles verholpen was. Maar helaas, sinds vandaag: trillen terug, haperen bij optrekken, en weinig vermogen. Olieverbruik nog niet kunnen meten door recente oliewissel.

Conclusie: ookal komt de auto vooruit, ik vertrouw hem voor geen meter, en ben blij dat de garage (na wat zeuren van mijn kant) coulant is en er wel naar wilde kijken. Voor het laatst bezoek heb ik gevraagd om compressiemeting, maar dat hebben ze niet gedaan. (wel bougies vervangen, dus dat was geen moeite geweest... jammer) Ze hebben er natuurlijk ook zelf geen zin om te gaan graven naar nog meer problemen, snap ik ook. Nu dus wéér weinig vermogen, hapering bij optrekken rond 2800 toeren, en blijvende lichte trilling in stuur. Het liefst wil ik natuurlijk dat ik de auto kan vertrouwen, maar ik neig nu naar het ontbinden van de koop.

Wat te doen? Ik zit een beetje met mn handen in het haar! Terug blijven gaan naar de dealer/garage? (Was al 3 x best onhandig, dealer is 180 km rijden...) Ik hoop echt dat dit heel bekend klinkt en dat er een duidelijke oorzaak is en het opgelost kan worden. Wellicht valse hoop. Andere optie is vragen om de koop te ontbinden, met pijn in m'n hart. Weet niet of dat mogelijk is met een auto die wel rijdt, maar niet aan verwachtingen voldoet.

Alvast dank voor je reactie.

Jon


Volvo V50 2005
1.8 bezine
147.000 km
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Ik weet niet hoeveel kilometers je al hebt gereden sinds aankoop, maar als het lukt zou ik ook de koop laten ontbinden.
Olieverbruik komt waarschijnlijk door versleten olieschraapveren. Overigens zou ik met 20k kilometers per jaar een diesel hebben gekocht.
Volvoless, nu Golf VII
JonvanS
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.01.2021 - 17:40

WYD schreef: 21.02.2021 - 12:56 Ik weet niet hoeveel kilometers je al hebt gereden sinds aankoop, maar als het lukt zou ik ook de koop laten ontbinden.
Olieverbruik komt waarschijnlijk door versleten olieschraapveren. Overigens zou ik met 20k kilometers per jaar een diesel hebben gekocht.
Dank voor je reply. Ja ik vrees ook dat dit dweilen met de kraan open wordt... hoop toch op een oplossing. Ik heb inmiddels 5000 km gereden, maar eigenlijk was er onafgebroken contact met de dealer vanwege de problemen.

Kan ik zelf op 1 of andere manier achterhalen of het inderdaad de olieschraapveren zijn? Als ik dat zeker weet is het sowieso einde verhaal, tenzij de dealer dat op wilt lossen. (en daar ga ik niet van uit)

Lang getwijfeld over diesel of niet. Qua kilometers op t randje, en ik ging er beetje vanuit dat restwaarde van diesels wat verder terugloopt dan benzine. Maar das een aanname :-)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Heb je de auto gekocht (en is het een betrouwbare garage?) met alle papieren mbt onderhoudshistorie en km-pas? Met die leeftijd en kmstand zou die auto gemiddeld 9500km per jaar hebben gereden hetgeen erg weinig is (maar niet onmogelijk natuurlijk). Maar gezien de storingen heb ik zo mijn twijfels....
Ik vrees dat dit een voorbode is voor nog heel veel meer ellende.....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
JonvanS
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.01.2021 - 17:40

teebee schreef: 21.02.2021 - 13:59 Heb je de auto gekocht (en is het een betrouwbare garage?) met alle papieren mbt onderhoudshistorie en km-pas? Met die leeftijd en kmstand zou die auto gemiddeld 9500km per jaar hebben gereden hetgeen erg weinig is (maar niet onmogelijk natuurlijk). Maar gezien de storingen heb ik zo mijn twijfels....
Ik vrees dat dit een voorbode is voor nog heel veel meer ellende.....
Ja de garage voelde als betrouwbaar. Familiebedrijf dat al meer dan 50 jaar bestaat, en heb niet het idee dat ze me bewust een slechte auto hebben aangesmeerd. NAP klopte, eerste 2 jaar flink wat kilometers, daarna weinig per jaar. Geen import, heb een bevriende garage even laten checken en die meldde dat historie betrouwbaar was. Heb onderhoudshistorie in m'n bezit, alle facturen. Ziet er niet schokkend uit, geen rare dingen en gewoon keurig onderhoud gehad.

Ik zie als laatste (afeglopen sept) dat vorige eiganaar de Lambdasonde heet laten vervangen. Daarvoor gewoon grote en kleine beurten met weinig bijzonders.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

JonvanS schreef: 21.02.2021 - 14:06
teebee schreef: 21.02.2021 - 13:59 Heb je de auto gekocht (en is het een betrouwbare garage?) met alle papieren mbt onderhoudshistorie en km-pas? Met die leeftijd en kmstand zou die auto gemiddeld 9500km per jaar hebben gereden hetgeen erg weinig is (maar niet onmogelijk natuurlijk). Maar gezien de storingen heb ik zo mijn twijfels....
Ik vrees dat dit een voorbode is voor nog heel veel meer ellende.....
Ja de garage voelde als betrouwbaar. Familiebedrijf dat al meer dan 50 jaar bestaat, en heb niet het idee dat ze me bewust een slechte auto hebben aangesmeerd. NAP klopte, eerste 2 jaar flink wat kilometers, daarna weinig per jaar. Geen import, heb een bevriende garage even laten checken en die meldde dat historie betrouwbaar was. Heb onderhoudshistorie in m'n bezit, alle facturen. Ziet er niet schokkend uit, geen rare dingen en gewoon keurig onderhoud gehad.
Hoe is garage tot nu toe omgegaan met de klachten? Betrouwbaar aanvoelen en betrouwbaar zijn is nogal een verschil, recensies zou daar wat meer duidelijkheid over kunnen geven, en de manier waarop men omgaat met de klachten. (Is het te controleren/constateren dat men inderdaad zaken vervangen heeft?).
Heb je garantie? Ik zou eieren voor mn geld kiezen en proberen de koop te laten ontbinden.
Facturen kunnen een redelijk beeld geven van km-stand, maar ik blijf het een twijfelachtig lage stand vinden.
Moeilijke keuze, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat er nog meer ellende in het vat zit.
Succes met de afwikkeling.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
JonvanS
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.01.2021 - 17:40

Ja de recensies zijn goed, en de afhandeling van de klachten is ok. Ze blijven zeer vriendelijk in ieder geval. Hij wees me er bij de eerste klacht op dat ik 'geen garantie had gekocht', waarop ik hem wees op non-conformiteit, en dat Bovag garantie daar los van staat. Beetje grijs gebied misschien, het was in ieder geval geen 'zo meenemen' verhaal. Daarna nog steeds prima contact, en klachten van vorige week hebben ze zonder over geld te praten geprobeerd op te lossen. (dmv nieuwe bougies, schoonmaken gasklep, vacuumslangetjes vervangen) Ik moet nu voor de zoveelste keer contact opnemen dat het niet verholpen is, en denk dat ik het ontbinden van de koop ga voorstellen.

Dank voor je antwoord in ieder geval, je bevestigt wat ik al vermoedde.
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Over restwaarde zou ik me niet druk maken als ik een auto uit 2005 kocht. Ik heb een AR 156 uit 2005 erbij, geweldige wagen, maar restwaarde is 0 ga ik van uit. Volvo houdt altijd wat waarde, maar zal ook weer niet spectaculair zijn.
Ik zou proberen de koop te ontbinden of kijken of je de auto punt omruilen tegen een andere bij deze garage.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Het klinkt in elk geval alsof het verschillende problemen met verschillende oorzaken zijn. Dit allemaal oplossen zou best veel kunnen gaan kosten en zeker het probleem van hoog olieverbruik, waar dit motorblok om bekend staat. Ook ik zou geneigd zijn de koop te ontbinden
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
JonvanS
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.01.2021 - 17:40

Maarten M schreef: 21.02.2021 - 21:10 Over restwaarde zou ik me niet druk maken als ik een auto uit 2005 kocht. Ik heb een AR 156 uit 2005 erbij, geweldige wagen, maar restwaarde is 0 ga ik van uit. Volvo houdt altijd wat waarde, maar zal ook weer niet spectaculair zijn.
Ik zou proberen de koop te ontbinden of kijken of je de auto punt omruilen tegen een andere bij deze garage.
Ja daar zit wat in. Wellicht ga ik voor een diesel. Verschil in restwaarde is inderdaad te verwaarlozen. Ik ga vandaag mailen met de vraag om te ontbinden of met een andere oplossing te komen. Dank!
JonvanS
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.01.2021 - 17:40

jopie123 schreef: 21.02.2021 - 22:11 Het klinkt in elk geval alsof het verschillende problemen met verschillende oorzaken zijn. Dit allemaal oplossen zou best veel kunnen gaan kosten en zeker het probleem van hoog olieverbruik, waar dit motorblok om bekend staat. Ook ik zou geneigd zijn de koop te ontbinden
Dank je wel voor je reactie. Ik ga vandaag denk ik eens even een mail in elkaar draaien met het voorstel tot ontbinding, of een andere auto.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

teebee schreef: 21.02.2021 - 13:59 Heb je de auto gekocht (en is het een betrouwbare garage?) met alle papieren mbt onderhoudshistorie en km-pas? Met die leeftijd en kmstand zou die auto gemiddeld 9500km per jaar hebben gereden hetgeen erg weinig is (maar niet onmogelijk natuurlijk). Maar gezien de storingen heb ik zo mijn twijfels....
Ik vrees dat dit een voorbode is voor nog heel veel meer ellende.....
Waarom niet?
Eerste 2 (of 3 jaar) jaar in de lease geweest en daarna verkocht aan particulier die weinig gereden heeft (vakanties met de trein, bus of vliegtuig??

Ik heb hier een auto met 137500 km op de teller (NAP klopt) en die is uit 1997, door mij gekocht in 2014 met 59000 op de teller.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

jopie123 schreef: 21.02.2021 - 22:11 Het klinkt in elk geval alsof het verschillende problemen met verschillende oorzaken zijn. Dit allemaal oplossen zou best veel kunnen gaan kosten en zeker het probleem van hoog olieverbruik, waar dit motorblok om bekend staat. Ook ik zou geneigd zijn de koop te ontbinden
Er is hier pas een topic over geweest waarin het opnieuw honen en nieuwe zuigerveren geholpen had.
En als ik het me goed herinner niet eens zoveel gekost had (blok is in auto gebleven en kop gereviseerd).
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

JonvanS schreef: 22.02.2021 - 09:13 Dank je wel voor je reactie. Ik ga vandaag denk ik eens even een mail in elkaar draaien met het voorstel tot ontbinding, of een andere auto.
Ga er wel vanuit dat ze je een vergoeding van de gereden km-ers gaan voorstellen i.v.m. waardevermindering.

Mogelijk kan je het verschil uitrekenen via deze website:
https://www.anwb.nl/auto/koerslijst

Daarnaast heb je een rechtsbijstandverzekering?
Zo ja dan zou ik die inschakelen voor het juridische deel, nadat je het bedrijf een voorstel gedaan hebt.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Ik zou inderdaad ook kiezen voor ontbinding van de koop.
Dit lijkt op zijn minst vastzittende olieschraapveren, en de rest daar nog is bij.
Als je de mogelijkheid nog hebt: wegdoen en mooi voor een andere gaan kijken.

Vooral als je diesel kan hebben met die kilometers, voor hetzelfde geld kan je een probleemloze D5 halen!
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

corsa_gsi schreef: 22.02.2021 - 12:05
teebee schreef: 21.02.2021 - 13:59 Heb je de auto gekocht (en is het een betrouwbare garage?) met alle papieren mbt onderhoudshistorie en km-pas? Met die leeftijd en kmstand zou die auto gemiddeld 9500km per jaar hebben gereden hetgeen erg weinig is (maar niet onmogelijk natuurlijk). Maar gezien de storingen heb ik zo mijn twijfels....
Ik vrees dat dit een voorbode is voor nog heel veel meer ellende.....
Waarom niet?
Eerste 2 (of 3 jaar) jaar in de lease geweest en daarna verkocht aan particulier die weinig gereden heeft (vakanties met de trein, bus of vliegtuig??

Ik heb hier een auto met 137500 km op de teller (NAP klopt) en die is uit 1997, door mij gekocht in 2014 met 59000 op de teller.
Ik beweer niet dat het onmogelijk is, maar bij roept een dergelijke combi grote twijfels op. Voor mij zou het beslist een reden zijn verder te kijken.
Maar ieder zn keuze.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
JonvanS
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.01.2021 - 17:40

Dank voor jullie reacties. Ik heb voorgesteld de koop te ontbinden. Heb gemeld dat ik wel vertrouwen heb in de garage, maar niet in de Volvo. Ze hebben me daarop het voorstel gedaan om samen een andere auto uit te kiezen, rekening houdend met een lage reële afschrijving per km. (lijkt me logisch, ga wel even vragen wat 'reëel laag' precies is) Ik blijf braaf oilie bijvullen, (ook na oliewissel bijna 1 liter per 500 km!) en hoop op een fijne nieuwe auto. Aangezien de volvo me zonder de problemen wel zou bevallen hoop ik een V50 diesel. We gaan het zien.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”