Eerste keer pech

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Goedemorgen,
Na twee maanden probleemloos meters maken met mijn V50 1.6D uit 2010, was het vanochtend wat minder probleemloos. Ik merkte in de straat al dat de auto iets schokte maar dat was maar kort. Daarna zonder problemen richting provinciale weg gereden, maar vanaf daar met accelereren kwam de motor niet boven de 2000 toeren. Nog geen melding of zo, dus met alarmlichten aan met circa 40 km per uur doorgereden. Na pakweg 5km ineens anti skid service vereist; vreemd maar goed, kan er ook nog wel bij. Toen ik voor een rood licht kwam en weer wilde optrekken kwam er de melding “minder motorvermogen” bij, wat op zich ook wel klopt met de situatie, snap niet precies waarom alleen nu pas de melding. Ik heb de auto met moeite kunnen parkeren bij een burger king en kon met een collega meerijden (die eigenlijk met mij mee zou rijden). Achteruit inparkeren ging echt maar net. Ik ben nu werken en om 14 uur hoop ik bij de auto te zijn en de anwb te kunnen laten komen. Erg spannend wel! Ik hoop een brandstoffilter en de anti skid melding vanwege viezigheid die na dagen vorst nu is los gekomen bij de dooi. (Ter info: De roetfilter is vorig jaar vervangen)
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Kan van alles zijn. Uitlezen is het beste om eerst te doen. Succes!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Nou, ik kon net gewoon starten en rijden alsof er nooit iets gebeurd was. Ik had nog even de melding “minder motorvermogen” maar die was binnen een minuut weg. Heb de motor even warm gereden, hoog in de toeren gereden, maar auto bleef gewoon lopen als een zonnetje. Geen idee wat er dan vanochtend loos was.

Blijven de meldingen in de boordcomputer bewaard? Maw heeft laten uitlezen nog zin?
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1004
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Zeebas schreef: 15.02.2021 - 14:39 Blijven de meldingen in de boordcomputer bewaard? Maw heeft laten uitlezen nog zin?
Yep, de meldingen blijven bewaard en ik zou je Volvo zeker even uit laten lezen!
Meten is weten...succes!
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Uit laten lezen is altijd raadzaam, wellicht komt er informatie uit waar je wat mee kunt. Daarnaast kun je alvast achterhalen wanneer het brandstoffilter voor het laatst vervangen is. Als je dat niet weet, dan zou ik die sowieso op korte termijn (laten) vervangen.
Volvoless, nu Golf VII
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

E08B9386-65C2-4FC3-BFD6-753B45BA812A.png
20.000 km geleden brandstoffilter en roetfilter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Een andere mogelijkheid is een slechte verstuiver, dit is eenvoudig uit te lezen. Soms helpt een injectorreinigertoevoeging aan je brandstof en/of een aantal keren Vpower of andere luxe diesel tanken ook al.
Volvoless, nu Golf VII
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

De uitgelezen codes:
P0069
P0620
U0405
C1222
P1632
P1577

Ik ga puzzelen haha!
De auto heeft vandaag 100 km probleemloos gereden. Niks meer te merken van de teleurstelling van gister.

Giet morgen sowieso wynns diesel cleaner in de tank
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Omgerekend naar Volvo codes:
P0069 ECM-1600 Charge pressure sensor Signal outside its permitted range

P0620 ECM-1420 Generator (GEN) Signal missing / signal too high

U0405 cruise control fout

C1222 speed signal (heb iets anders formaat winterbanden)

P1632 ECM-1410 Generator (GEN) Faulty signal

P1577 gaspedaal positie sensor
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De eerste code:

Diagnostic trouble code (DTC) information ECM-1600

Condition
The engine control module (ECM) monitors the charge pressure from the charge pressure sensor and compares it with the atmospheric pressure. The atmospheric pressure is obtained from the atmospheric pressure sensor that is integrated in the engine control module (ECM). If the engine control module (ECM) detects that the signal from the charge pressure sensor is too high, too low, uneven or implausible (outside permitted range), a diagnostic trouble code will be generated. The trouble code will also be generated if the charge pressure and atmospheric pressure differ by more than 200 hPa with the ignition switched on. The trouble code can be diagnosed with the ignition on.

Substitute value
An estimated charge pressure is applied.
Possible source
Signal too high:
The signal cable is short-circuited to voltage.
Damaged charge pressure sensor.
Signal too low:
Loose connections, contact resistance or oxidation in the terminals.
Open-circuit on the signal cable.
Open circuit in power supply cable to charge pressure sensor.
The signal cable is short-circuited to ground.
Damaged charge pressure sensor.
Faulty signal:
Loose connections, contact resistance or oxidation in the terminals.
Damaged charge pressure sensor.
Implausible signal (outside permitted range):
Loose connections, contact resistance or oxidation in the terminals.
Damaged charge pressure sensor.
Damaged atmospheric pressure sensor.

Fault symptom
Uneven idle.
Poor performance.


Je kan uiteraard de sensor (zit op luchtslang vanaf turbo naar inlaat blok) controleren of vervangen en de bekabeling een oosterse massage geven. Maar als dat het niet is ben ik bang dat je onder het dashboard verder kan zoeken in de CEM/zekeringkast.
Verwijder alle storingen en ga rijden tot je weer problemen hebt. Als er dan net zo veel storingen in staan is er een gezamenlijke oorzaak, kapotte massakabel, slechte spanning of misschien wel ergens anders een rotte kabel die meer overlast veroorzaakt dan je zou denken. De eerste hint die je daarvoor hebt gekregen is 1420, die zeurt over de laadspanning van de dynamo.
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Dank!!
Ik heb ondertussen alweer 300km probleemloos gereden. Ik twijfel zelf of het niet aan alle ontdooiende sneeuw en ijs en troep heeft gelegen aangezien het voor het eerst in een week dooide toen het gebeurde. Misschien ergens vocht in gezeten waar het niet hoorde of zo.

Mocht de storing terugkomen dan gaat ie gelijk weer aan de uitlees apparatuur.
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Met in de tussentijd nog even de spanning met motor aan en uit. Als je 2x ~12V meet heb je een defecte dynamo en rijdt je op de accu, dat stopt vanzelf. :D
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Nou, met m’n Ali express obd lezer deze code uitgelezen. Heb nooit iets gemerkt dus zou niet weten van wanneer deze melding is
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Lijkt er op dat de EGR-klep even is open blijven staan terwijl deze dicht moest zijn. Misschien deze een keer goed schoonmaken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Zeebas
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2021 - 09:37
Locatie: Rhenen, Nederland

Ja ik denk zoiets. Ik ga vanmiddag stuk rijden met de egr sensoren in de grafiek, kijken of ie normaal opent en sluit. Thanks in ieder geval, reinigen lijkt me sowieso een goed idee. Is dat zelf te doen of zit de klep ergens ver weggestopt ?
Trotse eigenaar Volvo V50 1.6D S/S 02-2010
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Misschien dat je hier iets kan vinden om hem af te doppen en de ECU te foppen.
https://tafmet.pl/english/69-volvo
Ik rijd met een EGR valve simulator en blanking plate van hun op mijn Opeltje en heb geen EGR problemen meer.
Daarnaast was zo'n setje ruimschoots goedkoper dan weer een EGR nieuwe te moeten kopen en plaatsen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”