V50 1.6D2 - Speling aandrijfassen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Vraagje voor de experts: ik meen me te herinneren dat bij aandrijfassen, zowel bij de homokineet als bij het lompe homokineet-achtige ding aan de versnellingsbakzijde (hoe heet zo'n ding nou...?), er geen speling voelbaar mag zijn als je de assen met de hand tegen elkaar in draait. Klopt dat? Ik voel bij mijn machine (~280K km gelopen) wel speling. Aan beide kanten van de auto, een klein beetje bij de homokineten, en wat meer bij die wat lompere dingen. "Mag dat"? Ik had de wielen er nog aan, al de spiebanen speling vertonen kan ik ook dat gevoeld hebben.

Reden dat ik ben gaan controleren is vibreren in 2e versnelling tussen de 1500 - 2000 toeren. Bekend euvel geloof ik.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 688
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Volgens mij moeten ze wel iets speling hebben, maar hoeveel?
Anders zou je niet kunnen sturen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
stefan089
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 06.04.2019 - 22:44

Toevallig vorige week de rechter aandrijfas van mijn V50 D5 vervangen. Ik heb de oude eens uit elkaar gehaald om te zien wat er nu aan de hand is.
Radiaal mag de as (waar de tripod aan zit) ten opzichte van het huis (waar de tripod ín zit) geen voelbare speling hebben. Maar axiaal natuurlijk wel, want hij moet beweging en ruimte hebben voor in - en uitveren.
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Dank heren! Schuiven moet natuurlijk kunnen, maar ik bedoelde inderdaad de radiale speling. Mijn aandrijfassen hebben bijna 3 ton ervaring, maar ook die radiale speling.
Bij Auto Rima wisten ze me te vertellen dat de V50 variant erg vaak kapot gaat, en de aftermarket varianten al helemaal. Zou bij de nieuwere V40 varianten opgelost moeten zijn... Dure dingen om te vervangen trouwens, en originele gebruikt bijna niet te krijgen.

(Ik had na een V50 1.6 D maar eens een 1.6 D2 gekocht, omdat daarvan de motor veel beter zou zijn. Dat zal dan wel, maar dat is de jongste auto die ik ooit gekocht heb - en nog nooit heb ik zoveel aan onderhoud uit moeten geven!)
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Je kunt onderdelen ook altijd gewoon bij de dealer bestellen hè. Ik denk zelf dat een a-merk als SKF even goed is als origineel
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
stefan089
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 06.04.2019 - 22:44

Prijs van de as van mijn D5 nieuw (dealer) was bijna 1000,- euro inclusief. Bij Auto Rima 125,- euro. Achteraf liever een nieuwe gemonteerd, maar goed...
De OEM as die ik er onder vandaan haalde was van GKN, dus dat merk zou je als aftermarket ook kunnen bekijken. SKF is zoals hierboven genoemd ook gewoon goed spul en zijn voor jouw auto (zoals ik nu zie op bijvoorbeeld mijnautoonderdelen.nl) niet zo heel duur. Voor dat geld zou ik geen 2e hands as monteren.
caputtski schreef: 16.11.2020 - 15:13 Ik had na een V50 1.6 D maar eens een 1.6 D2 gekocht, omdat daarvan de motor veel beter zou zijn. Dat zal dan wel, maar dat is de jongste auto die ik ooit gekocht heb - en nog nooit heb ik zoveel aan onderhoud uit moeten geven!)
Yes, hier ook. Uit 2008 maar in de 2 maanden dat ik hem nu heb al behoorlijk wat aan onderhoud (zowel voorzien als onvoorzien) uit moeten geven. Hopelijk ben ik voorlopig even klaar.
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Origineel voor de D2 is ook zo rond de 1000 euro, laat ik dat dan maar niet doen dan...

SKF zou ik ook verwachten van goede kwaliteit te zijn, maar tegenwoordig weet je het maar nooit - allerlei merken bezondigen zich aan het verkopen van goedkope chineese troep, geen idee of SKF daar bij hoort. Ik kom ze vaak tegen bij de goedkope autoonderdelenboeren, voor erg concurrerende prijzen. Wat je daar uit moet opmaken? Nouja, bij AutoRima kan ik een setje krijgen met weinig km's, en dat zijn wel de orginele. De tijd zal leren of het een slimme zet was. Ik vertrouw het oordeel van de jongens bij Auto Rima wel, goede ervaringen mee en nog nooit een gebruikt onderdeel van hun kapot gehad.
stefan089
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 06.04.2019 - 22:44

Prima dan toch om ze voor jong gebruikte assen te vervangen, vervang je ze gelijk allebei? SKF is overigens prima spul hoor.
Je kunt bij de oude as de tripod uit het huis trekken, waarschijnlijk heb je bij 1 van de 3 lagers dat de as waar het lagertje overheen zit een beetje ovaal is geworden. Dat geeft ruimte en bij deellast / vollast voel je dat in de vorm van een (bij mij aanzienlijke) vibratie. Ik kon met de schuifmaat echt meten dat die as onrond was.
Afbeelding
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Da's interessant Stefan, ik zal na demontage eens kijken waar die speling precies vandaan kwam!

Ik heb nu mijn twee jong gebruikte aandrijfassen, maar moeite een pers / trekker te vinden waarmee ik de fuseekogel er een beetje makkelijk uit kan krijgen: de goedkope "universele" modellen hebben allemaal een te kleine bek! Grotere zijn wel te vinden maar 80 eu of meer. Wtf... ?! Iemand een goede tip voor een betaalbare trekker die wel past?
Ik kan wel goedkope "vorken" krijgen maar als ik zo'n ding pak gaat de rubberbalg van de fussekogel volgens mij gelijk naar de gallemiezen...
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 640
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Ik heb deze trekker van Datona;

https://www.datona.nl/fuseekogeltrekker.html

Doet wat ie moet doen. Het is even zoeken hoe je hem het best positioneert, fusee zo ver mogelijk uitdraaien naar links of rechts afhankelijk van de kant die je los wilt, om de uitsparing zo mooi mogelijk op de ronding van het fusee te krijgen.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Hee da's apart, dat die Datona trekker past. Ik heb ook zo'n universeel apparaat gekocht - maar wel iets ander model - maar die heeft een bek van 22mm. En op internet lijkt het alsof bijna alle modellen zo smal zijn. De basis van mijn fuseekogel is echter 28mm in diameter, doet nie passen nie... Hoe breed is de bek van jouw Datona trekker? Of zit het 'm in mijn 1.6d2, dat ze daar nou net een dikekr model fusee voor gebruiken.
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 640
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Die 'lip' doe ik zo dicht mogelijk tegen het fusee, het rubber drukt ie iets naar beneden maar beschadigd niet.
Bek op mijn Datona trekkertje is zelfs maar 20mm meet ik net.
Je mag hem er best wel tussen drukken, die rubbers kunnen nog best tegen wat, zolang je die trekker er niet recht op ramt natuurlijk.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 688
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Bij nieuwe homokineten zit toch altijd een nieuwe rubberhoes?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
stefan089
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 06.04.2019 - 22:44

Het gaat hier om de hoes van de fuseekogel, niet om de hoezen voor de homokineten.
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Eindelijk begonnen met het wisselen van de aandrijfassen. Verrassing: bij het loshalen van de eerste aandrijfas (links, bestuurderszijde) kwam er een behoorlijke sloot olie uit de 6-bak ("M6" volgens Vida) zetten. WTF? Ik vond meer verhalen op internet waar mensen het zelfde meldden - misschien omdat vullen van bovenaf veel makkelijker is dan van de zijkant door het eigenlijke vulgat? En je er dan al snel te veel in giet?

Weet iemand of er een goede reden is dat er zoveel olie in zat? Normaal zou je toch die aandrijfassen moeten kunnen wisselen zonder veel olie te verliezen, zeker als de wagen aan 1 kant opgebokt staat?

(Hielp wel gelijk trouwens, het wisselen van de aandrijfas - veel minder schudden tussen 1500-2000 toeren. Nu de rechter nog)
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 640
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Als je ziet hoe hoog de olievulplug zit, die zit halverwege de hoogte van de assen. Al meermaals gelezen dat je de wagen best aan 1 kant opkrikt, zodat ie schuin komt te staan, en liefst flink schuin. Minste kans op uitlekken.
Of je haalt hem eerst leeg en vult nadien opnieuw.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”