V50 2.0d valt uit - jubileum problemen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Dag allen,
Over een week heb ik mijn v50 2.0d (2006) vier jaar in bezit, en hebben we er ruim 100d km in gereden: huidige stand 361d km! Mijn relatie met de auto voelt als een huwelijk, in voor en zeker ook tegenspoed. Hij brengt me overal, maar niet zonder intensieve aandacht. Na een lease auto gereden te hebben wilde ik niet veel uitgeven aan mijn eigen auto. Voor weinig gekocht (4k€) maar vervolgens jaren aan achterstallig onderhoud weggewerkt en er vervolgens een lekker rijdende auto gekregen. Motorsteunen, koppeling, vliegwiel, versnellingsbak, airco condensor (het bekende verhaal), brandstof inspuitpomp, zelfs de versnellingsbak is vervangen. Zelfs een aanrijdinkje aan de voorkant is nog netjes weggewerkt. Dit alles heb ik gedaan samen met schoonvader, dus inmiddels ben ik een aardige Volvo monteur geworden :-). De meeste mensen hadden de auto al lang weggedaan vermoed ik, maar na alle tijd, energie en geld die ik erin heb gestoken, is dat mijn eer te na. Mijn ambitie is om er tot een half miljoen kilometer mee door te rijden.

Nu heeft zich weer een hobbel op deze weg voorgedaan, en wederom wil ik de auto niet in de steek laten. Ik hoop dat iemand van jullie het probleem kan relateren aan de foutmeldingen die ik heb. Het probleem is als volgt: Sinds afgelopen augustus is 3 keer in ca drie maanden hetzelfde voorgekomen: tijdens het rijden verliest de auto trekkracht, valt deze uit, vervolgens wil deze niet meer starten. Startmotor draait gewoon, maar de motor slaat niet aan. Na een tijdje wachten met sleutel eruit doet hij het wel weer. Er worden op het display op dat moment geen waarschuwingssignalen gegeven. Met vrouw en baby aan boord geen pretje uiteraard, en zodra de wegenwacht er is, is het probleem verdwenen. Wat heb ik voor andere symptomen:
  • Dezelfde vakantie dat bovenstaande voor zich voor het eerst voordeed, heb ik 1 keertje gehad dat hij niet wilde starten en toen 'immobilizer' melding gaf. Dat was na een ingelaste stop. Na even wachten startte hij wel. Deze melding is daarvoor of daarna nooit terug gekomen
  • Bij 'volgas' accelereren, bijvoorbeeld op de oprit of na een tolpoortje schiet hij in veilige modus ('motorservice vereist'), maar dat is maar een paar tellen en dan heb ik de trekkracht terug.
  • Mij valt de laatste tijd op, maar pas nadat het probleem zich voor het eerst voordeed, dat na starten het parkeerlicht wat flikkert, en de interieurverlichting ook. Dit terwijl de lampjes wel constant branden als de motor niet draait
  • soms loopt de motor wat onregelmatig na de koude start, maar niet altijd
  • toen ik laatst even onder de kap keek toen de motor onregelmatig liep, viel me op dat de brandstofslangen links van het brandstoffilter uit de houders waren gegaan, mogelijk door het getril. Ik heb het dieselfilter 1,5 jaar geleden voor het laatst vervangen (moet elke 2 jr), maar die wil ik binnenkort wel weer vervangen.
Afgelopen zomer, nadat het probleem zich voor het eerst voordeed, had ik de volgende foutcodes. Ik had natuurlijk VIDA mee op vakantie (!):
  • ECM-C301 control module, faulty software check sum ECM (rood). Zou door tuning veroorzaakt kunnen zijn
  • ADM-0005 Additive, tank level low (rood)
  • EPS-0071 Power supply signal too low (oranje)
De tweede keer dat het probleem zich voordeed had ik de volgende foutcode. Maar daarbij moet ik zeggen dat de wegenwacht voor ik kon uitlezen de codes had gewist:
  • CEM-3A00 ECM, software faulty signal (kleur rood). Naar aanleiding hiervan en de eenmalige immobilizer melding, heb ik de CEM eruit gehaald en alle contacten en stekkers schoongemaakt met een borsteltje en contactspray.
De derde keer was gisteren. Ik heb zojuist uitgelezen en de volgende codes gevonden
  • ADM-0004 Additive, tank level too low (rood)
  • ADM-0005 Additive, tank level low (rood)
  • ECM-C301 Control module, faulty software check sum ECM (rood)
  • ECM-0200 Output stage injector valve Signal missing (oranje)
  • ECM-0606 Engine control module (ECM) internal fault(oranje)
  • ECM-1213 output stage injector valve Faulty signal
  • EPS-0071 Power supply signal too low (oranje)
De oranje foutcodes van dit rijtje treden niet vaak op, maar als ik kijk hoeveel cycli het geleden is, kan dat best overeen komen met de laatste keer dat het uitvallen voorkwam. De jongen van de wegenwacht had het ook over meldingen over injectoren na de tweede keer dat het probleem zich voordeed (maar die had hij dus gewist). De eerste keer gebeurde dit echter niet.
Ik heb de CEM dus al schoongemaakt. Die melding CEM 3A00 heb ik nu ook niet meer. Hoe verder?
  • weet iemand of de foutcodes die zowel de eerste als de laatste keer voorkwamen, kunnen leiden tot uitval en startproblemen? Bijvoorbeeld die mbt de ADM? Natuurlijk laat ik deze bijvullen
  • Ik kan me voorstellen dat corrosie in de ECM een mogelijke oorzaak kan zijn. Ik begrijp dat aansturing van de brandstofpomp daar zit, en dat dit soms problemen kan geven. Het treedt vooral op na regen, vandaar dat ik die kant op denk. Bovendien geeft de code ECM 0606 'internal fault' aan dat de ECM beschadigd is, en geeft hij vervolgens een fout bij een injector waar het signaal mist. Het laatste moment dat dit voorkwam, komt overeen met het moment dat de auto het laatst kwam stil te staan
  • de foutcodes mbt de powersupply kan ik op boerenverstand wel relateren aan flikkerende lampjes na starten. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit uitval veroorzaakt tijdens het rijden. Het niet starten komt niet doordat de startmotor te langzaam draait, die draait op normale snelheid.
  • Heeft iemand een idee waar de limp mode na volgas van zou kunnen komen? De daardoor veroorzaakte code zou in elk geval in het onderste rijtje moeten staan
Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop natuurlijk op jullie waardevolle advies, zodat ik de juiste kant op kan oplossen. Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!

Joop
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

niemand een idee? :)
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Mocht iemand dit in de toekomst lezen, ik zat op het verkeerde spoor. Zowel ECM als CEM zagen er netjes uit. Verstuivers verwijderd en waren alle vier erg vuil, te slecht om na reiniging weer ingezet te worden. Die worden vervangen. Wat dit te maken heeft met de 'ECM internal fault' begrijp ik nog niet helemaal.
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

De knipperende lichten vind ik wel apart. Ik ben (nog) niet zo thuis in dit platform maar ik verwacht dat het in de basis wel op andere voertuigmerken lijkt qua opzet. De CEM regelt in feite welke modules wanneer van prik worden voorzien, geeft de immobilizer vrij en startmotor. Flikkerende lichten mag bij mijn weten niet optreden met lopende motor. Ik zou om te beginnen eens je accu laten testen met een "tosti-ijzer".

Indien de accu ok is kan het zijn dat je dynamo en/of spanningsregelaar misschien aan het overlijden is en dat dit rare gevolgen heeft voor de metingen die je ECM verricht. Stel dat er een setje diodes in de dynamo de geest aan het geven is dan krijg je een ac-achtige rimpel in je laadspanning. Je kan eens kijken of het erger wordt als je veel vermogen trekt met de airco aan, achterruitverwarming, stoelverwarming, ruiten bedienen etc. Je stuurbekrachtiging mag pas een fout zetten zodra de klem 30 spanning onder de 9V dipt (bron: https://www.dtcdecode.com/Volvo/EPS-0071) Dat testen met alle verbruikers aan kun je overigens ook prima doen voordat je de accu test.

Checksum fout vind ik een vreemde, de meeste auto's lopen dan niet meer. Kan zijn dat dit een Volvo specifiek iets is die een handshake oid mist met een andere control module en dat als checksum fout weg zijn. De Siemens SID ecu's sneuvelen zelf ook wel eens maar laten we daar nog maar niet vanuit gaan.

Hoeveel additief heb je nog in je tank zitten? Zonder dat spul maakt het DPF het niet lang :P.

Tot zover mijn schot voor de boeg :P.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Accu kan je toch ook testen met een multimeter?
Tijdens starten mag het voltage niet onder de 10volt komen, volgens mij.
En als de motor loopt dan moet het rond de 14v zitten, wat je meet.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

corsa_gsi schreef: 05.11.2020 - 08:58 Accu kan je toch ook testen met een multimeter?
Dan moet je op zijn minst 10 seconden lang kunnen starten (zonder aan te slaan) en dan mag ie niet de 9V raken. Dat 10 seconden lang starten is lastig te bewerkstelligen zonder allerhande zaken los te trekken (verstuivers) en daardoor weer nieuwe fouten te zetten. Bij een oude benzinemotor trok je idd gewoon de zekering van de pomp eruit en kon je starten tot je een ons woog, maar bij een moderne diesel is dat wat lastiger.
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Zo, dat was een weekend met ups en downs. ADM tank bijgevuld en gereset, injectoren vervangen door nieuwe en twee nieuwe schokdempers achter. Hij reed super... Maar vanmiddag 500 m voor thuiskomst weer hetzelfde gedoe: vermogensverlies, gasgeven laat het toerental niet stijgen, ik kon stationair nog net een parkeervak in bij ons in de wijk. Wat frustrerend zeg. Ik kreeg geen motorservice melding en uitlezen geeft nu weer de ‘CEM-3A00 ECM, software faulty signal (kleur rood)’. De cem heb ik vrijdag verwijderd en open gemaakt, ik zag niks geks op de printplaat, dus geen corrosie. Ook ecm heb ik bekeken. Niet geopend, maar ook daar niks geks te zien.

De auto start nog wel en loopt wel stationair (klinkt niet helemaal 100%), maar gasgeven haalt niks uit.

Ik weet het niet meer. Heeft iemand tips? Het lijkt me iets softwarematigs, of elektronisch. Accu is wel oud, maar zou dat dan het verschil maken? Of moet ik een kabelboom vervangen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

Welke fouten zijn opgeslagen in de ECM?
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

uiteindelijk heeft de lokale volvospecialist het nodige doorgemeten en bekeken, en er zat een draadbreuk in de bedrading naar de stekker van de injector (cilinder 1). Alle 4 stekkers en stuk bedrading vervangen, hopelijk is het probleem nu de wereld uit!
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”