Olieschraapveren reinigen

Geleverd vanaf 2003
meulenmarc
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13.09.2020 - 00:28

Beste mensen,

Sinds kort heb ik mijn eerste Volvo. Een V50 uit 2004, 1.8 benzine, KM-stand: 194.000. :-)

Deze lijkt nu toch best wat olie te verbruiken. Ben bang dat ik richting 1l/1000km ga. Een motorflush om de olieschraapveren te reinigen wil nog wel eens helpen begreep ik.

Nu zag ik een andere (eenvoudige) optie, waar ik hier nog niet wat over kan vinden: het gieten van een reinigingsmiddel (bijv. remvloeistof) op de zuigers, paar uur laten intrekken, paar keer doorstarten zonder bougies en daarna met bougies de boel via de uitlaat leegdraaien. Hier een filmpje van zo'n handeling: https://www.youtube.com/watch?v=eJjguZ16hxA

Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?


Er gaat nu 5W30 in, maar allicht doet 10W40 ook wonderen? (kan volgens het boekje wel) Bedankt voor het meedenken alvast!

Marc
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb er geen ervaring mee, maar ik zou eer wel mee uitkijken.
Je hebt ook bedrijven die een completere flush uit kunnen voeren.

Een dikkere olie doet geen wonderen, maar het olieverbruik kan er wel minder door worden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Zowel Tunap als Forte worden wel vaak gebruikt bij autobedrijven of het echt helpt bij een motor die aan zijn einde is, geen idee :)

Eigenlijk moet je na zo'n reiniging dezelfde olie dikte weer vers er terug in doen om te kijken of het effect heeft.
Soms kan je bij die verversing na de reiniging nog een product aan de olie toevoegen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
meulenmarc
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13.09.2020 - 00:28

Update:

Inmiddels heb ik een motorflush laten uitvoeren (tijdje rondgereden met de flush), maar na 650km moest er toch weer een halve liter olie bij. Er zit nu 5w30 in. Mag dat ook 5w40 zijn bij deze Ford 1.8 motor?

Verder heb ik toch een reiniging gedaan met een cleaner op de zuigers. Het eerste dat me opviel is dat de bougie (bestuurderskant) behoorlijk onder de witte aanslag zat. Volgens mij is die cilinder de boosdoener.
De piston cleaner heeft wel gewerkt, ik zie weer schoon metaal als ik de cilinder inkijk. De motor loopt iets rustiger en lijkt wat beter op 't gaspedaal te reageren. Hopelijk heeft het de olieschraapveren ook een opkikker gegeven. Ik heb goede hoop; elders lees ik ook wat positieve ervaringen met dit blok en deze techniek.

Mocht het allemaal niet werken, hoop ik nog zonder al te vaak de cat te vervangen een aantal jaar in deze auto te rijden. Fantastische auto verder!

Ik zal nog een update doen over het olieverbruik na enige tijd.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Fijn dat zoiets toch geholpen heeft maar ergens vraag ik mij af waarom deze motor zoveel olie verbruikt. Lukt het om daar achter te komen?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
meulenmarc
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13.09.2020 - 00:28

Dit blok schijnt wel bekend te staan om slechte/te smalle olieschraapveren die snel verstopt raken. Daar ben ik met de flush en piston cleaner even vanuit gegaan.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Inderdaad, dat is vaak het geval bij dit type motor.
Volvoless, nu Golf VII
meulenmarc
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13.09.2020 - 00:28

Net nog even de bougie aan de bestuurderskant eruit gehaald. Ik zie dan een natte zuiger, terwijl de andere drie droog zijn. Ik twijfel eigenlijk of er zoveel olie langs de schraapveren zou kunnen komen, de motor loopt namelijk erg rustig en ik zou dan bij die hoeveelheid ook aan merkbaar compressieverlies denken. Vraag me af of het dan niet eerder door een lekke koppakking of bij de kleppen weg zou kunnen komen. Heeft iemand daar ervaring mee? Er komt overigens geen rook uit de uitlaat, in welke kleur dan ook.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Is de bougie nat van de olie of iets anders?
Indien olie kan het ook de kleppendeksel pakking zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
meulenmarc
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13.09.2020 - 00:28

De bougie zelf is eigenlijk wel droog, maar op de zuiger ligt een dun laagje olie.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Even een vraag tussen door, dit speelt alleen bij de 1.8 en 2.0 motoren die Volvo bij Ford inkoopt toch?
Het is niet van toepassing bij de Volvo 5 cilinders.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij de 5 cilinders komt dit niet voor.
meulenmarc schreef: 28.10.2020 - 23:47 De bougie zelf is eigenlijk wel droog, maar op de zuiger ligt een dun laagje olie.
Meestal wil de bougie dan ook wel nat zijn als het via de kleppendekselpakking lekt.
Die kost op zich niet de wereld en is redelijk eenvoudig te vervangen dus misschien sowieso goed om eens te doen. Alleen extreem olieverbruik dan moet hij wel flink door zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Andere zuigers monteren en je hebt nooit meer problemen, iets waar ze bij VAG en BMW (mini) erg bekend mee zijn...
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Zijn de revisie zuigers dan aangepast met betere schraapveren?

Een blok revisie met boren / honen / nieuwe zuigers / nieuwe pakkingen / nieuwe waterpomp / nieuwe distributieset kost je al snel 2000 euro en dat was nog zonder uit- en inbouw.

Althans dat was ik laatst kwijt om mijn daily Astra oliezuiper op te knappen.
Olieverbruik bleek daar te liggen in het feit dat er in de fabriek al een fout gemaakt zou zijn (volgens het revisiebedrijf) met de montage van de zuigers / zuigerveren.
Ook waren nieuwe overmaats zuigers met boren / honen goedkoper dan nieuwe standaard maat zuigers met honen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
meulenmarc
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13.09.2020 - 00:28

Oke, een paar nieuwe waarnemingen. Hopelijk geeft dit een indicatie:

- na een flush + carbonreiniger is het olieverbruik toegenomen.
- van twee bougies is het draad nat (elektrode wel droog), het bougiegat is helemaal schoon, dus ik verdenk de klepdekselpakking niet

Kan het zijn dat de olie dan toch bij de kleppen/klepseals wegkomt en dat de schoonmaak aanslag op de seals heeft verwijderd, waarmee het verbruik toeneemt?
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Motorflush is best agressief spul en kan evenals leeftijd de werking van de seals verminderen. Je zou Forte Seal Conditioner kunnen proberen om ze weer soepel te maken en daarmee beter te laten afdichten.
meulenmarc
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13.09.2020 - 00:28

Weer een update:

Compressietest laten uitvoeren; goede compressie en geen significante afwijkingen. Cilinder(s) wel echt nat van de olie. Ook toch wel wat blauwe rook gesignaleerd na stationair lopen en dan gas geven.

Bougies vervangen en twee producten gekocht om klepseals te regenereren:
- Liqui Moly olieverlies stop
- Forte seal conditioner

Liqui Moly nu aan het testen, moet tenminste 600km rijden volgens de verpakking.

Enige wat ik me nog afvraag of een goede compressie automatisch ook betekent dat de zuigerveren uitgesloten kunnen worden.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Je kan de klepseals toch ook gewoon vervangen, volgens mij kan dat ook zonder de kop los te halen.

Of je de zuigerveren kan uitsluiten, geen idee?
Had ooit vastzittende / kapotte zuigerveren in een racemotor en behalve het slechte starten en olieverbruik trapte die er nog gewoon zijn vermogen uit.
En reed ik normale tijden op de kwartmijl met die motor.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Als de compressie goed is, dan zijn de zuigerveren waarschijnlijk goed. Deze zorgen namelijk voor een goede afdichting tussen zuiger en cilinder. Olieschraapveren hebben een andere functie en als die niet goed meer zijn of vastzitten, dan krijg je olieverbruik. Slechte of kapotte zuigerveren geven ook wel olieverbruik, maar ook compressieverlies.
Slechte klepseals geven voornamelijk rook als je na flink doorrijden of optrekken het gas loslaat; dan wordt er olie via de klepseals en klepstelen de motor ingezogen. Rook na gasgeven kan van slechte olieschraapveren komen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Hier ook een ervaringsdeskundige mbt tot het olieverbruik bij de 1.8. Flush helpt niets (althans bij mij). Additieven ook niet, die zitten evengoed in een goede kwaliteit olie. Probleem zit in de olieschraapveren / zuiger. Compressie staat daar los van.

De mijne staat nu op bijna 3 ton, er gaat 5W40 Valvoline van de Action in wanneer nodig. Iets dikkere olie helpt iets. Verwacht geen wonderen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”