zelf demonteren en reinigen DPF

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
postmeester
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.09.2020 - 10:19

hallo mede Volvo gebruikers.

Bij het opzoeken naar het reinigen van een DPF kwam ik de volgende film tegen.
https://www.youtube.com/watch?v=LE1boZ3 ... venB.Tuner

Deze persoon heeft het over BMW maar gebruikt een volvo DPF om te demonstreren :-) .Je kan rustig doorspoelen tot 22min,.
Misschien kan iemand het eens testen met een oude dpf om het resultaat te zien of iemand die een totaal geblokkeerde dpf heeft.

Ook volgend filmpje is leuk, hoe je dpf uitbouwen, wordt wel met een Ford focus getoond maar motor is hetzelfde
https://www.youtube.com/watch?v=p7Fxb7V ... ayMechanic
De firma die zijn dpf gereinigd heeft was wel zeer doortastend.

Je ziet maar of iemand er wat aan heeft.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Geen zin om de hele film te bekijken maar, vanuit eigen ervaring:

Mijn vorige V70 had een dingetje met de motor. Omdat, tengevolge van dat dingetje, een niet mis te verstane revisie nodig was. Daarbij is het roetfilter uitgebouwd en een weekend in chemische zooi gezet. Daarna de stoomcleaner er op en na inbouw een geforceerde regeneratie toegepast. Ding was nadien dus wel schoon en daar ging het om.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Men zegt dat schoonmaken vaak maar tijdelijk helpt - en ze zijn nieuw niet eens zo duur. Is schoonmaken dan wel de moeite?

(Als je een DPF zoekt voor een 1.6d dan heb ik er zelfs nog eentje liggen, nieuw, mocht je geinteresseerd zijn)
Thomasn
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 06.06.2008 - 19:38
Locatie: Kortrijk, Belgïe

Ik heb het voorbije jaar heel veel problemen had door mijn roetfiler, 1.6D met 215.000 km, nog de originele. Sensoren die stuk gegaan zijn, en motor die iedere 300 km in noodstand ging. 3x geweest naar de garage om iedere keer te regeneren en foutmeldingen weg te schrijven.

Uiteindelijk 750 euro betaald voor nieuwe roetfilter inclusief montage en weg waren al die problemen :-)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Het is ook de combinatie van slechte diesel (veel gerotzooi in de petrochemische industrie) en rijgedrag van de bestuurder. Het eerste kunnen we niks mee want dat is wat het is maar af en toe de buik vol premium diesel is aan te bevelen. Maar het rijgedrag is ook een dingetje. Dat eco-rijgedrag is dodelijk voor diesels, die motoren moeten op hun flikker krijgen anders lopen ze vol drek. En aldus het advies:

Goed warm/heet
Vol op het pedaal bij optrekken (gaat de EGR open)
Met enige regelmaat boven de 3000 rpm en dan langere tijd zo rijden, motor zal eerder regenereren
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Mee eens met het bovenstaande, maar het leven van een roetfilter is een keer over.
Het reinigen bij de dealer is imho weggegooid geld, het werkt maar even.
Er zijn tegenwoordig bedrijven waaronder bijvoorbeeld Diesel Bughli BV in Harderwijk, die het filter gewoon goed reinigen waardoor je hem als nieuw weer terug krijgt. Heb het ook bij een Benz van ons laten doen en dit bevalt tot op heden prima.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”