V50 1.6D naroken kleppen bij stilleggen motor

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
postmeester
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.09.2020 - 10:19

hallo beste medeforumgebruikers.
Ik ben nieuw hier en in Volvo auto's.
Mijn grootste hobby zijn mijn VW's (Golf 1 GTI, VW kever, VW T2b, VW golf 1 cabrio) dus nog nieuw op dieselgebied ook.

De reden van aanmelden is dat ik in jullie forum heel wat goede technische raad gevonden heb .
Mijn vrouw en ik hebben een V50 1.6D van 2009 gekocht ter vervanging van mijn werkwagen, een escort clipper van 2000 (was ook benzine). Wat ik daar allemaal mee vervoert heb. Daarom wou ik terug een middelgrote break. De volvo is nu bijna een jaar in ons bezit, gekocht van een dealer (geen merkdealer) dus heb ik nog verkoop garantie op motor en aandrijving.
Ik vertrouwde op de oerdegelijke reputatie van Volvo en heb dus voor de aankoop mijn huiswerk niet gemaakt. Achteraf de motor gegoogeld en de horrorverhalen gelezen van de PSA DV6TED4 aka D4164T van Volvo.

onderhoudshistorie auto
117298km alle filters + roetfilter vervangen
132438km EGR vervangen
148411km turbo vervangen (weet niet of ze het op de "juiste" wijze gedaan hebben, dus zeef verwijderen, leidingen en banjobouten vernieuwen)

159792 aankoop. voor oplevering olie, oliefilter en distributieriem vervangen

Daardoor dacht ik safe te zitten voor een ganse tijd.

Maar ik vond dat er nogal veel olie aan de pcv klep en in het inlaattraject hing. Kleppendeksel er eens afgenomen en het membraam van de pcv klep blijkt gescheurd. Toen hebben we de motor even laten draaien zonder het kleppendeksel (het spat heus niet veel :-) ) en gezien dat er precies "rook" uit één van de kleppen kwam. Vooral bij het stilleggen van de motor valt dit op.
Klepsteeldichting? Klep defect? Ik weet het niet en heb daarom hier een filmpje gezet https://dump.video/i/OEcdJm.mp4
Ik heb een nieuw kleppendeksel besteld omdat die membranen moeilijk te vinden zijn los.
Heeft iemand van jullie een idee of tips?

Doe zo verder met dit forum 8)
trabbit
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 14.04.2019 - 23:18

Heb je echt het euro4 model? 2009 was overgangsjaar van de waardeloze euro4 naar de veel betere euro5 variant. Aan de turbobuis te zien is het inderdaad een euro4, overigens is de turbobuis met aluminiumtape gerepareerd??

Euro4:
- Kleppen geven vrijwel nooit problemen
- Het membraam gaat heel af en toe kapot, dit is pech als je dit hebt. Volgens mij is die officieel ook niet los te koop....
- Let op dat de kleppendeksel normaal met speciaal gereedschap en vloeibare pakking wordt geplaatst, als dit niet precies wordt gedaan is de kans groot dat die olie gaat lekken op deze pakking met name aan de achterkant van het blok.
- Olie in het inlaattraject en in de carterventilatie is bij deze motoren normaal (zelfs een beetje in het luchtfilter is normaal).
- Aandachtspunt zijn het roetfilter en egr. Als de egr niet goed werkt raakt het roetfilter verstopt. Daardoor blijft de auto regenereren en dus meer diesel inspuiten. Uiteindelijk verdunt de motorolie met diesel (oliepeil kan zelfs stijgen) met alle gevolgen van dien (met name de turbo)

Overigens is de kilometerstand wel heel laag. Korte ritjes zijn voor deze motor desastreus. Als enige geruststelling kan ik wel melden dat ik ruim 350k met dit blok in een Focus heb gedaan, heeft mij nooit in de steek gelaten. Ik het wel altijd om de 15k de olie ververst en bij 200k preventief de turobo, banjobout etc vervangen, is er simpel omdat alles aan de voorkant zit. Volgens de RDW rijdt die nu 2 jaar later nog steeds rond.
postmeester
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.09.2020 - 10:19

trabbit schreef: 26.09.2020 - 20:45 Heb je echt het euro4 model? 2009 was overgangsjaar van de waardeloze euro4 naar de veel betere euro5 variant. Aan de turbobuis te zien is het inderdaad een euro4, overigens is de turbobuis met aluminiumtape gerepareerd??

Euro4:
- Kleppen geven vrijwel nooit problemen
- Het membraam gaat heel af en toe kapot, dit is pech als je dit hebt. Volgens mij is die officieel ook niet los te koop....
- Let op dat de kleppendeksel normaal met speciaal gereedschap en vloeibare pakking wordt geplaatst, als dit niet precies wordt gedaan is de kans groot dat die olie gaat lekken op deze pakking met name aan de achterkant van het blok.
- Olie in het inlaattraject en in de carterventilatie is bij deze motoren normaal (zelfs een beetje in het luchtfilter is normaal).
- Aandachtspunt zijn het roetfilter en egr. Als de egr niet goed werkt raakt het roetfilter verstopt. Daardoor blijft de auto regenereren en dus meer diesel inspuiten. Uiteindelijk verdunt de motorolie met diesel (oliepeil kan zelfs stijgen) met alle gevolgen van dien (met name de turbo)

Overigens is de kilometerstand wel heel laag. Korte ritjes zijn voor deze motor desastreus. Als enige geruststelling kan ik wel melden dat ik ruim 350k met dit blok in een Focus heb gedaan, heeft mij nooit in de steek gelaten. Ik het wel altijd om de 15k de olie ververst en bij 200k preventief de turobo, banjobout etc vervangen, is er simpel omdat alles aan de voorkant zit. Volgens de RDW rijdt die nu 2 jaar later nog steeds rond.
neen hoor, het is wel degelijk een euro 5. Dit moest omdat ik regelmatig in een stad met "milieu zone " moet zijn.
De turbobuis is niet gerepareerd, dit is het restant van een test om te weten waar de olie vandaan kwam. Beide delen had ik in alutape gezet en rechts zat de olie enkel op de buitenzijde dus kwam van de pcv klep. Die tape moet er nog eens afgedaan worden :-).
Dat kleppendeksel valt reuze mee, een beetje overtuigingskracht en het werkt lekker mee.

Ter preventief onderhoud ben ik vast van plan om ieder jaar (ong 7000 niet snelweg km) de olie en oliefilter te vervangen.
Een EGR klep reiniging staat ook op de todo lijst.

Bedankt voor je bemoedigende woorden.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Kan je niet helpen met je probleem, maar weet je 100% zeker dat het euro 5 is? (Check via RDW site)
Bij mijn weten is de 16 kleps 1.6D een euro 4 motor.
De latere 8 kleps D2 was een euro 5 motor.
Maar die is pas vanaf 2010 geleverd en kan dus niet in jouw Volvo zitten.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”