Wanneer is een V50 op?

Geleverd vanaf 2003
Ignaz
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.09.2019 - 13:13

Dag allemaal,

Ik ben de trotse eigenaar van een Volvo v50 1.8 (benzine) uit 2008 met 230.000km op de teller. Ik hoop deze auto voor het gezin te kunnen gebruiken en tot de 3ton te rijden. Echter zitten er wel een aantal grote reparaties aan te komen. Vorige jaar de dynamo/accu. Dit jaar ben ik aan de beurt voor het volgende:

- achter schokdempers vervangen
- achterpijp vervangen
- motorsteunen vervangen
- beide draagarmen voor vervangen

De kwikfit rekent er €1300 voor (is dat veel?). Weer een forse investering. Eentje die ik graag maak, als het maar niet ieder jaar feest is. Daar heb ik jullie advies dus nodig. Tot hoeveel kilometer kan een V50 benzine meestal doorrijden?

Hij is altijd goed onderhouden en heeft de laatste 150.000km alleen maar snelwegen gereden. Echter mag/hoef ik momenteel niet meer naar kantoor door corona, en dat zit er waarschijnlijk volgend jaar ook niet in. Nu rijd ik per maand maar 350km ermee, en veel korte stukken. Nu weet ik niet of het verstandig is voor een Volvo om zo 'weinig' te rijden en of dat de maximale leeftijd sterk beïnvloed. Zit deze Volvo wel een beetje op zijn einde? Of kan het met enkele investeringen nog jaren lang door? En zitten er rond deze leeftijd nog meer grote koste posten aan te komen? Ik leg momenteel per maand €100 opzij voor reparaties, en wat niet op gaat gaat mee naar volgend jaar. Is dat reëel?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Ignaz
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een andere auto kost altijd meer, de afschrijving op 'n andere auto is daarbij het 1e jaar ook zomaar meer dan die € 1.300.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Voor hetgeen je zo opsomt aan reparaties, denk ik dat die 1300,- niet eens zo gek is. Er zitten de nodige arbeidsuren in en dat pepert elke rekening.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Allen maar korte ritjes is voor geen enkele auto goed.
Het is in deze (Corona) tijd verstandig om af en toe eens een langere rit te maken, zodat de auto goed warm wordt.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
VolvoV50Ryder
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41

Ten eerste zou ik nooit naar Kwikfit gaan, maar dat is mijn mening.
Heb je al eens overwogen om dingen zelf te doen?
V50 1.6D DRIVe MY2010
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Of een specialist te zoeken, zomaar kans dat die goedkoper is onder aan de streep omdat die meer kennis van de modellen van Volvo heeft.

Zolang het onderhoud maar op tijd gebeurd is hij met die 3ton ook nog niet op.
Hier rijd de dame met een Focus 1.6, daar heeft een V50 het een en ander mee gemeen en die gaat met 270.000 km+ nog altijd prima mee.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

1300 voor een Kwikfit? Laat eens een second opinion doen bij de dealer. Waarom moeten de motorsteunen vervangen worden?

Bij veel dealers krijg je al 10 of soms 15 procent korting als de auto wat ouder is en levenslange garantie op onderdelen.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Je kan de prijzen voor de onderdelen vergelijken op bijvoorbeeld Autodoc en Mister-Auto (kortingscode 20% mister20).
Let op bij beiden geldt bestellen via de app is goedkoper dan via de website.

Daarnaast weet ik niet waar je precies woont, maar een lokale garage is misschien wel net zo duur als de Kwikfit.
Bij die laatste hangt het echt af van de vestiging en de monteur die je treft voor wat voor service en kwaliteit je krijgt.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

corsa_gsi schreef: 24.09.2020 - 09:07 Daarnaast weet ik niet waar je precies woont, maar een lokale garage is misschien wel net zo duur als de Kwikfit.
Bij die laatste hangt het echt af van de vestiging en de monteur die je treft voor wat voor service en kwaliteit je krijgt.
Ook daar zitten goede en slechte tussen.
Ik kijk vaak de videos van AutoWeek klokje rond.
Hoevaak daar prutswerk wordt aangetroffen, terwijl de auto door een garagebedrijf wordt onderhouden...
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Ignaz
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.09.2019 - 13:13

Dank voor de vele en snelle reacties!

Kwikfit was voor mij een gemaks keuze, gezien het paar minuten lopen is. De kwikfit is nu wel mijn vertrouwen kwijt, gezien ik daar in april was voor een apk en grote beurt en dit allemaal niet aangetipt werd. Lijkt me niet dat dit in de afgelopen 1000km is gebeurd. Ik kom uit uithoorn en overweeg nu de Volvo garages in Mijdrecht of Amstelveen.

Zijn Volvo garages of het algemeen aan te raden? Gevoelsmatig zijn die dealers altijd vrij prijzig. Maar als daar heel goed vakmanschap tegenover staat vind ik dat ook niet erg. Ik heb ook een offerte aangevraagd bij een eenmanszaak waar alle familie autos naar tevredenheid toe gaan, is helaas wel een stukje verder rijden.

Los van de prijs schrikken jullie niet van het onderhoud dat nu gepleegd moet worden? Ik ben zelf onder de auto gekropen en zag idd veel oude rubbers en alle ophangpunten van de uitlaat waren weggeroest. Ik weet niet of dit een indicatie is voor meer onderhoud, of dat het er gewoon bij hoort.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kwikfit werkt met een verdienmodel, dus je hebt kans dat uiteindelijk bijvoorbeeld de uitlaat nog wel even mee kan.
Gezien de kilometerstand/leeftijd van de auto "hoort" het er een beetje bij.
Meeste zal nog origineel zijn en dat heeft nu z'n beste tijd wel gehad.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Hoe handig ben je zelf?
Schokdemper achter vervangen is niet echt zo'n ingewikkelde klus, mits je natuurlijk materiaal hebt om je auto veilig op te krikken en te ondersteunen.
Die einddemper waar de ophangpunten van los komen heb ik op mn 2004 V50 diesel ook, simpel opgelost met een ijzeren band er rond wikkelen, lange bout erdoor en zo in de rubber ophanging, hangt nog steeds goed en op de keuring zeggen ze er niks van want hij hangt netjes omhoog.
Die draagarmen vooraan is een al iets moeilijker klus voor op de oprit maar zeker niet ondoenbaar. Ook hier weer, goed materiaal, vooral om de fuseepen los te maken.

Nog een belangrijke omdat je schrijft 1.8 benzine.. Verbruikt hij olie? Indien niet, heb je een goeie beet en lekker repareren dat ding, je weet wat voor een auto je er aan hebt.

Schokdempers hebben geen eeuwig leven, vrij acceptabel dat ze op deze km-stand het opgeven, eveneens als de draagarm rubbers, das een zwak punt op de V50 & S40 uit deze modelreeks.
Die einddemper, tjah, zoals ik zei, had het ook op mn eigen wagen, vriendin haar C30 geen probleem, onlangs heb ik een V50 compleet gesloopt en daar hing de einddemper ook nog netjes in zn beugels.
Voor die leeftijd en km-stand kan het wel.
En de motorsteun, die grote net naast het koelwatervat is gevuld met olie, die durven wel gaan lekken. Ook is de onderste steun, die de versnellingsbak met het subframe verbind ook een vrij zwak ding te noemen.
Niet zozeer van snel scheuren, maar in het algemeen net iets onderberekend lijkt het wel voor die wagens.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
stefan089
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 06.04.2019 - 22:44

De Kwikfit staat over het algemeen niet zo heel goed bekend voor wat betreft betrouwbaarheid. Ik zou inderdaad eens naar een andere garage gaan en vragen wat zij ervan vinden. Ik neem aan dat zij hier eerlijk op zullen antwoorden, want dat levert ze waarschijnlijk een klant op.

Daarnaast is je auto nog lang niet aan vervanging toe. 2008 is niet per se oud en je kilometerstand is ook netjes te noemen. Niks om van te schrikken.

- achter schokdempers vervangen
Zou kunnen, maar dit kun je zelf ook wel makkelijk testen door even een paar keer flink de auto naar beneden te duwen. Kofferbak ff open en hard duwen. Als hij blijft deinen dan zijn ze serieus lek. Komt hij na 1x veren alweer tot stilstand dan zijn ze nog snaarstrak. Bovendien kun je aan je achterbanden ook zien of je dempers echt kapot zijn, dan slijten je banden onregelmatig, hoogteverschil krijg je ervan. Of je dempers moeten natuurlijk zichtbaar lekken, dan zijn ze er wel aan toe. Zijn overigens heel eenvoudig zelf te vervangen als dat nodig is.
- achterpijp vervangen
Kun je heel makkelijk zelf even beoordelen. Is hij lek? Zie je zwarte plekken op de uitlaat wat duidt op lekkage? Zijn de ophangpunten allemaal nog in orde?
- motorsteunen vervangen
Misschien net iets minder makkelijk te beoordelen, maar wel opvallend dat er over een meervoud wordt gesproken. Als je er niet zo heel veel kaas van hebt gegeten zou ik je adviseren om dit even bij een garage te laten controleren. Je kunt wel wat aan je motor trekken, maar als hij daar al veel door beweegt zijn ze ECHT aan flarden en had je het al wel gemerkt.
- beide draagarmen voor vervangen
Bonkt de auto met drempels, insturen, etc? Zo nee, dan hoeven ze niet per se kapot te zijn. Je kunt tegelijkertijd met het checken van de motorsteun(en) even vragen of ze de draagarmen willen beoordelen.

Ik ben geen fan van de Kwikfit en waarschijnlijk haal je uit mijn adviezen dat ik nogal sceptisch ben...

Ik ben benieuwd, laat maar weten wat het uiteindelijk is geworden.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Denk dat je bij de dealer voor 2 draagarmen samen zo'n 400 kwijt bent en voor 2 schokdempers achter samen zo'n 300. Dan heb je bij een aantal dealers nog zo'n 10/15% korting.

Voor de uitlaat heb je ook losse ophangbeugels ter reparatie, paar tientjes per stuk. Kan de dealer je ook mee helpen.
Gebruikersavatar
treborv
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 23.02.2017 - 15:34
Locatie: Almere

Ik ben ook in het bezit van een 1.8 uit 2009 met inmiddels bijna 180.000km (in bezit bij stand 75.000) en naar volle tevredenheid dus hoop er ook nog heel wat km's aan toe te voegen. En belangrijkste idd, geen olieverbruik... Wat een ellende heb ik daar over gelezen. Draagarmen voor en achter reeds 1x vervangen. Verder helemaal niks bijzonders. Uitlaatsteun voor wel een keer laten lassen en achter begint het nu ook aardig door te roesten. Kijken of nog gelast kan worden en anders oplossing zoals hiervoor beschreven.
Vlak bij jou ligt Nieuwveen. Daar zit een hele goede Volvo garage. Zou zeggen, breng daar eens een bezoekje: https://www.autobedrijfpolter.nl/
Volvo 1.8 Edition 2 MY09

̶V̶o̶l̶v̶o̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶1̶9̶9̶9̶
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Als je uit Uithoorn komt, dan zou ik adviseren Poika van garage Polter in Nieuwveen een berichtje te sturen!
Volvoless, nu Golf VII
Ignaz
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.09.2019 - 13:13

Bedankt voor de tips weer! Net even langs kwikfit geweest om de onderhoudsgeschiedenis uit te draaien.
Ik heb zelf nog nooit de olie vervangen, maar volgens mij deed kwikfit dit altijd bij een beurt. Ik zie nu dat in April dit jaar, 2000km geleden de olie is ververst met MOBIL ESP LV 0W30. Iets staat mij bij dat hij toen zei dat de olie bijna op was. Dus ik verwacht helaas wel dat de volvo olie verbruikt. Heb je mazzel als die dat niet doet? Of is het geen goed teken dat hij olie verbruikt? Ik zal vanmiddag even de olie pijlen als de auto weer koud is. Hoort hij dan vol te zijn? Zo niet, welke olie is dan het beste om te gebruiken?

Helaas ben ik zelf niet handig genoeg om te sleutelen. Kan het leren (vroeger wel veel gedaan), maar helaas weinig tijd met kleine kids.
Polter in Nieuwveen komt op het lijstje, bedankt voor de tip!

Verder veert de auto in 1x terug als ik op de achterbumper duw. Hij stuitert niet. Banden zijn ook evenredig versleten aan de achterkant.
De uitlaat is wel zwart aan de mond en best beroest. De achterste beugel is helemaal doorgeroest en bestaat eigenlijk niet meer.
Draagarm verwachtte ik ergens wel, kan best zijn dat de rubbers op zijn en ik voelde links voor continue een soort gebons als ik reed. Dacht eerst een lager oid. Stuurde ook een beetje naar links bij hardremmen.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

0w30 is best dun, je zou als hij olie verbruikt bij de volgende verversing naar een dikkere olie kunnen gaan 5w30 / 5w40, maar ik ben niet heel bekend nog met de Volvo motoren.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Schokdempers zou je voorlopig dus prima mee door kunnen rijden.

Hoe vaak controleer je de olie? Als de KwikFit moest vertellen dat die bijna op was dan heb je of nooit gepeild, of het is een onzinverhaal.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Ignaz
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.09.2019 - 13:13

Ik heb net de olie gepeild en die is verre van vol, terwijl 2000km geleden helemaal afgevuld moet zijn (mits kwikfit het goed doet). Moet je echt ingrijpen als er een hoog olie verbruik is? Ik zal vanaf nu zelf gaan vullen en km-standen noteren, echter wordt er niet zoveel gereden nu.
Ik denk dat ik hem maar eens langs breng om volledig gechecked te worden. Hoe kom ik het beste in contact met Autobedrijf Polter? Gewoon bellen? Of liever via dit forum voor de doorverwijzing?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”