Wanneer is een V50 op?

Geleverd vanaf 2003
Kostwinner
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 05.08.2017 - 16:19

Ik kom uit Amstelveen en ben met mijn vorige auto ook wel eens naar Kwikfit gegaan, maar dat was geen overweldigend succes. Ja, voor een paar goedkope bandjes, prima, maar echt onderhoud laat ik door iemand doen die verstand van zaken heeft en geen achterlijke prijzen rekent. De Volvo dealer (in Mijdrecht en Amstelveen) is natuurlijk prima, alleen schrikbarend duur. Die vragen al een paar tientjes voor het uitlezen van een storingscode. Ik rijd tegenwoordig zelfs naar Friesland omdat ik daar een gouden garage heb gevonden. Maar hier in de buurt moeten er ook wel een paar te vinden zijn. Succes!
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Kostwinner schreef: 24.09.2020 - 15:59 Ja, voor een paar goedkope bandjes, prima,
Zelfs daarvoor ga ik niet naar de Kwikfit.
Bestel banden altijd online en ga hier naar een eenmansbandenzaakje.
Die man heeft zelfs liever dat je je banden zelf meeneemt, dat scheelt hem bestellen en rompslomp zegt die.
Hij vraagt 17,50 euro voor het monteren van de nieuwe band + balanceren + nieuw ventiel + afvoer oude band.

Ik kijk altijd online bij de Autoweek banden vergelijker naar het merk dat ik wil hebben. Dat is voor mij Hankook.
https://banden.autoweek.nl/
Op basis daarvan bestel ik het bij de goedkoopste webshop.
Meestal is dat https://www.bandenleader.nl/ trouwens.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Ignaz schreef: 24.09.2020 - 15:45 Ik heb net de olie gepeild en die is verre van vol, terwijl 2000km geleden helemaal afgevuld moet zijn (mits kwikfit het goed doet). Moet je echt ingrijpen als er een hoog olie verbruik is? Ik zal vanaf nu zelf gaan vullen en km-standen noteren, echter wordt er niet zoveel gereden nu.
Ik denk dat ik hem maar eens langs breng om volledig gechecked te worden. Hoe kom ik het beste in contact met Autobedrijf Polter? Gewoon bellen? Of liever via dit forum voor de doorverwijzing?
https://www.autobedrijfpolter.nl onderaan de site staan zijn contactgegevens. Olieverbruik goed in de gaten houden, de 1.8 motor wil nog wel eens olie verbruiken.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Wat is olie verbruiken?
1 liter op 1000 km of minder?
1 liter op 5000 km of minder?

Misschien lekt die wel ergens olie?
Is dat al gecontroleerd?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Ignaz
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.09.2019 - 13:13

Volgens mij lekt hij niet en denk dat de olieverbuik wellicht normaal is, gezien ik die de laatste 100.000km niet vervangen/aangevuld hebt. Dat is alleen bij een grote beurt (iedere 30.000km) gebeurt door Kwikfit. Maar ik ga het wel goed in de gaten houden. Ik zou dolgraag deze auto nog doorrijden tot de 3 ton. Dan vind ik investeren in de carrossie geen probleem, als de motor het maar goed blijft doen. En daar twijfel ik nu wel over als ik vele ervaringen lees over de 1.8 Benzine. Heb geen zin om veel geld te pompen in de carrosie, en vervolgens ook te hangen voor een motorrevisie. Denk er toch sterk overna om hem weg te doen, als ik komende jaren niet meer dan 5000km/jaar ga rijden.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Een Volvo V50 met 230 dkm is zeker niet op of er moeten heel veel achterstallig onderhoud of defecten aan zijn. De vraag is of de zaken die vervangen dienen te worden echt nodig zijn; zoals eerder gezegd is een Kwikfit redelijk snel geneigd om onderdelen te vervangen. Als dit zo is dan is een bedrag van EUR 1.300 voor de reparaties wel reëel denk ik. Als daarmee de auto weer in goede conditie is, dan is dat relatief weinig geld. Voor dat bedrag (of waarschijnlijk meer) een andere auto kopen heeft zeker ook een risico. Je kan, zoals ook al gezegd, op z'n minst ergens een second opinion vragen, wellicht kan het goedkoper of is het helemaal niet nodig.

Dan het olieverbruik: Als je zelf tussen de Kwikfitbeurten elke 30 dkm nooit olie heb bij hoeven vullen (of zelfs de laatste 100 dkm nooit naar gekeken hebt als ik het goed begrijp), dan is er weinig mis met het olieverbruik. Inderdaad de komende tijd even in de gaten houden en altijd onder dezelfde omstandigheden (op een vlakke vloer/ondergrond, warme motor die enkele minuten uit staat) olie peilen. Het is sowieso raadzaam af en toe olie te peilen en de niveaus van de andere vloeistoffen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En wat ook nog erg kan schelen is het merk olie en zoals al genoemd wellicht een wat dikkere nemen als er inderdaad wel wat olieverbruik is.
Maar, aangezien het olielampje nooit is gaan branden in de 100.000 km niet of nauwelijks peilen tussen de beurten door zal het verbruik uiteindelijk ook wel meevallen denk ik.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Longlivevolvo19
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 05.01.2019 - 19:43

Mij is een paar maanden geleden verteld dat als ik de achter schokbrekers wil laten vervangen dat de kosten tussen 700 en 1000 Euro liggen, deze prijsindicatie ia van een Volvo specialist, geen dealer. Misschien heeft dat te maken met welk merk er gebruikt wordt, die Kwikfit prijs lijkt mij dus niet erg hoog.
Zo eens in de maand maak ik een foto met mijn telefoon van het koelvloeistof reservoir en van de olie peilstok en vergelijk de foto met die van de vorige maand om het een beetje in de gaten te houden, kijk ook eens op de lijst met km. standen op dit forum, om indicaties te krijgen hoelang deze meegaan.
V50 momentum 2.4 / 2005
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Longlivevolvo19 schreef: 26.09.2020 - 21:39 Mij is een paar maanden geleden verteld dat als ik de achter schokbrekers wil laten vervangen dat de kosten tussen 700 en 1000 Euro liggen, deze prijsindicatie ia van een Volvo specialist, geen dealer. Misschien heeft dat te maken met welk merk er gebruikt wordt, die Kwikfit prijs lijkt mij dus niet erg hoog.
Zo eens in de maand maak ik een foto met mijn telefoon van het koelvloeistof reservoir en van de olie peilstok en vergelijk de foto met die van de vorige maand om het een beetje in de gaten te houden, kijk ook eens op de lijst met km. standen op dit forum, om indicaties te krijgen hoelang deze meegaan.
2 standaard schokdempers inclusief montage kosten bij de dealer zo'n 300 euro volgens mij.
Gebruikersavatar
Longlivevolvo19
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 05.01.2019 - 19:43

Dat is een groot verschil met de mij gegeven indicatie, groot genoeg om meerdere offertes aan te vragen. Bedankt!
V50 momentum 2.4 / 2005
Ignaz
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.09.2019 - 13:13

Bedankt voor de reacties! Ik breng de auto volgende week langs bij Polter! Ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Longlivevolvo19 schreef: 27.09.2020 - 22:24 Mij is een paar maanden geleden verteld dat als ik de achter schokbrekers wil laten vervangen dat de kosten tussen 700 en 1000 Euro liggen.
Dat is een groot verschil met de mij gegeven indicatie, groot genoeg om meerdere offertes aan te vragen. Bedankt!
https://www.mister-auto.nl/schokdemper- ... 2004-2010/

Die dempers kosten per stuk niet zoveel volgens mister-auto.
En meestal is het een moer bovenop en een bout onderin.
Uurtje werk per kant?

Zou je niet meer dan een 400 euro mogen kosten en dat met Bilstein, Sachs of Monroe dempers.

Als ik achterschokdempers bekijk voor mijn T5, dan is Koni sportdemper ook nog een optie:
https://www.mister-auto.nl/schokdemper- ... 8050-1109/
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
JayS
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 22.08.2020 - 21:47

Ik heb recentelijk een V50 1.8 aangeschaft met 280k op de klok, heeft elk jaar netjes zijn grote beurt gehad. Rijdt als een zonnetje (op het soms onder de 1000 toeren zakken van de motor na dan). Dus ik zou zeggen dat deze blokken wel wat kunnen hebben
caputtski
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 25.11.2008 - 23:28

Hoe lang gaan ze mee: zo lang als je bereid bent de reparaties te betalen. Aan de motor zal het niet vaak liggen, die gaat bij goed onderhoud vrijwel nooit kapot - gaan minstens 5 ton mee. De regelelectronica wel, maar dat is makkelijk te vervangen en diagnosticeren.

De kwikfit blijkt ook bij mij altijd VEEL duurder dan een gewone niet-merk garage, pas op! Ik ben het hartgrondig eens met de eerdere sprekers. Niet zomaar van alles laten fixen als het niet voelbaar en hoorbaar nodig is. V50's zijn ontzettend degelijk.

Mijn ervaring met je verwachte reparaties:
- schokdempers: nog nooit hoeven vervangen (450.000km)
- uitlaatpijp achter: heel zeldzaam dat die door zou zijn. Beugeltje vervangen / lassen is tientjeswerk. De demper is dubbelwandig, zelfs als er een roestgat in zit, is 'ie meestal nog niet lek
- motorsteun: net wat anderen zeiden, hoeven niet allemaal vervangen. Als je een hydrolager hebt gaat dat inderdaad niet eeuwig mee, maar is eenvoudig te vervangen, kost niet de wereld. Maar alleen doen als je de motor overmatig voelt trillen of zo'n hydrolager lek is (kun je zien, stokje in prikken, als je zwarte ziet is 't mis)
- olieverbruik: gewoon regelmatig even checken / bijvullen. Is normaal bij moderne motoren (zeker met dat soort onnodig dure dunne olie).
- beide draagarmen vervangen: je rubbers zijn blijkbaar wat gescheurd, die vervangen heeft inderdaad zin. Maar vraag een fatsoenlijke garage eens of ze niet alleen de versleten rubbers willen vervangen, de hele armen vervangen is lang niet altijd nodig of zinvol. Alleen de rubbers vervangen kost pl. 250 euro, en dan heb je tenminste de originele draagarmen en fuseekogels etc nog, geen goedkope namaak van de goedkoopste aanbieder.
- schokbrekers achter: gewoon wachten totdat de APK zegt dat ze vervangen moeten. (Klinkt alsof ze nog prima zijn.)
- Garages vragen om je hele auto eens goed te checken: bedenk je wel dat je ze vraagt of ze niet wat aan je willen verdienen. Je bindt de kat wel op het spek!
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

de volgende link is van volvo specialist Nordic Heerhugowaard bij jou in de buurt. Sleutelt ook aan alle leeftijden Volvo's en heeft prijzen op website staan en super service daar. O ja ik hoor bij het koor dat roeptoetert: Kwikfit NIET DOEN!

https://www.google.com/search?client=sa ... 8&oe=UTF-8

Verderweg is zijn ook nog volvospecialisten maar hoor wel als je die nodig hebt. Kijk eens bij Forum sponsoren..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
stefan089
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 06.04.2019 - 22:44

caputtski schreef: 02.10.2020 - 22:39
- schokbrekers achter: gewoon wachten totdat de APK zegt dat ze vervangen moeten. (Klinkt alsof ze nog prima zijn.)
Toch vraag ik me af of daar altijd wel zo goed naar wordt gekeken. Mijn ervaring is dat er vaak alleen visueel wordt bekeken of hij lekt, en zo niet, als OK wordt beschouwd. Dat wil niet zeggen dat de schokdemper niet kapot is. Ik zie toch met enige regelmaat auto's rijden op de snelweg met stuiterende achterwielen. Kun je goed zien op de snelweg als je er (schuin) achter rijdt. Wegdek een klein beetje hobbelig, wielen veren in en omdat de schokdemper geen demping meer biedt, stuitert het wiel als een waanzinnige. Maar dit zou je dan ook aan je band(en) moeten zien.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

stefan089 schreef: 12.10.2020 - 09:26
caputtski schreef: 02.10.2020 - 22:39
- schokbrekers achter: gewoon wachten totdat de APK zegt dat ze vervangen moeten. (Klinkt alsof ze nog prima zijn.)
Toch vraag ik me af of daar altijd wel zo goed naar wordt gekeken. Mijn ervaring is dat er vaak alleen visueel wordt bekeken of hij lekt, en zo niet, als OK wordt beschouwd. Dat wil niet zeggen dat de schokdemper niet kapot is. Ik zie toch met enige regelmaat auto's rijden op de snelweg met stuiterende achterwielen. Kun je goed zien op de snelweg als je er (schuin) achter rijdt. Wegdek een klein beetje hobbelig, wielen veren in en omdat de schokdemper geen demping meer biedt, stuitert het wiel als een waanzinnige. Maar dit zou je dan ook aan je band(en) moeten zien.
In Nederland wordt er bij de APK-keuring alleen gekeken of de schokbrekers niet lek zijn; niet lek = goed. Eind vorig jaar de C70 in Nederland gekocht en nog een nieuwe APK bedongen. Met een verse APK een dag later laten keuren in België voor invoer en de auto werd afgekeurd op een schokbreker die niet goed was. De auto wordt bij de Belgische keuring op trilplaten gezet en de demping wordt gemeten. Bij demontage later bleek dat de demper toch iets lek was, maar dat was met de schokbreker op de auto niet of nauwelijks te zien. Ik kan me dus wel voorstellen dat er toch wat auto's rondrijden met brakke schokbrekers.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het bij de proefrit ook niet gemerkt heb en ook met de nieuwe schokbrekers merkte ik niet veel verschil.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Een schokbreker waar alle olie uit is lekt niet meer en zou in theorie daardoor goedgekeurd kunnen worden.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Jelmer de Jong schreef: 14.10.2020 - 17:30 Een schokbreker waar alle olie uit is lekt niet meer en zou in theorie daardoor goedgekeurd kunnen worden.
Theoretisch zou dat kunnen, maar als alle olie er al uitgelekt is zal dat wel zichtbaar zijn, al lekt die op dat moment niet meer.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Ignaz schreef: 28.09.2020 - 14:27 Bedankt voor de reacties! Ik breng de auto volgende week langs bij Polter! Ik houd jullie op de hoogte!
En, hoe is het gegaan?
Volvoless, nu Golf VII
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”