Voorstellen: S40 2.4 Geartronic

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Voordat ik mij meteen begeef in de topics zal ik mij eerst eventjes netjes voorstellen.

Ik ben Cavanta uit Noord-Brabant en na een aantal jaar een Phase 2 V40 uit 2001 gereden te hebben was ik toe aan iets nieuws!
Een tijdje was ik al rustig aan iets aan het zoeken maar er was nog niks moois op mijn pas gekomen.
Totdat er ineens een klassiek verhaal aangeboden werd van een oude man, altijd rustig regen, weinig kilometers en bijna nieuwstaat, yeah right...
Toch besloten om te gaan kijken want voor het geld kon het eigenlijk niet zo netjes zijn, daarbij moest ik ook op een parkeerplaats in Oss naar de auto komen kijken.
Zo gezegd zo gedaan, eenmaal bij de auto bleek deze inderdaad helemaal gaaf te zijn en heb ik deze direct gekocht!

Het is een S40 uit 2007(Modeljaar 2008), Deze heeft de 2.4 motor met de Geartronic bak.
De auto heeft 135.00 KM gelopen en lijkt van binnen en buiten nog bijna nieuw.
De auto is geleverd met een aantal fijne opties:
-Bi xenon lampen
-Verwarmde voorstoelen
-Alarmsysteem
-Parkeersensoren achter
-Automatisch dimmende achteruitkijkspiegel
-Bewegingssensoren
-Hellingshoeksensor
-490 Chameleon Blue Metallic lak
-Regensensor
Afbeelding

Momenteel heb ik na de aankoop het volgende gedaan:
-Rolgordijn bij de automaatpook vervangen (Was al gebroken)
-Grote beurt en alle vloeistoffen netjes vervangen
-Geartronic bak laten spoelen bij GS Powerflush (De eigenaar heeft niet gelogen, de olie die er uitkwam was nog bijna zoals hij erin is gegaan)
-Zonnebrilhouder gezocht op de sloop en erin gezet
-Auto geheel laten updaten bij de dealer

Nog op de planning:
-Chippen bij Volvotune volgende maand
-Rechter koplampsproeier vervangen (Komt niet helemaal meer naar boven)
-Rechter knipperlicht van de zijspiegel vervangen (Heeft ooit een tikje gehad waardoor er vocht in komt)
-Bluetooth inbouwen/Radio unit vervangen
-Andere velgen

Ik heb wel al het e.e.a. gelezen over veel voorkomende problemen.
Het lijkt erop dat ik voor de meeste zaken geen dingen zo 123 bij de S40 aan de hand zijn.
Zijn er nog dingen die bij dit model altijd aan te raden zijn om preventief te controleren/te vervangen?

Edit:
Hierbij nog even wat extra foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cavanta op 17.08.2020 - 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Welkom en gefeliciteerd met deze mooie S40! Echt een mazzeltje 8)
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Welkom, hele fijne auto met die GT bak! (heb zelf handgeschakeld maar wil toch overstappen....)
V40 T2 Nordic+
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Prachtbak! Koester de 5 cylinder!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Welkom en gefeliciteerd met deze prachtige S40.
Meer foto’s (ook van het interieur) zijn welkom 😉
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27480
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Schitterende S40, met de fijne 5 cilinder en automaat, dat wordt genieten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Dank allen!
Momenteel ben ik nog even op vakantie, daarna zal ik nog even een aantal foto's erbij zetten!
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Gaaf kleurtje hé! Zie je niet veel.
Zat ook op mijn V50 destijds.
Fijne wagen om mee te rijden. Zoals gezegd, moet je koesteren!
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
matijn
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.08.2020 - 17:05

Ik heb de voorganger gehad uit 2004 met GT. Fijne auto om te rijden.
De achterklep is gevoelig voor een storing.
De bedrading kan kapot trekken door het slaan van de kofferbak. De bedrading zit links aan de kofferbak. Ik heb het toen opgelost met een kroonsteentje.
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

De auto heeft zich heerlijk gedragen in België!
Alleen nog eventjes de Xenon lampen wat naar boven stellen, deze staan standaard veel te laag naar mijn mening!
Ik heb ook nog eventjes wat foto's toegevoegd!

Weet er trouwens iemand of de projectors van de Xenon lampen er ook makkelijk uitgaan?
Ik heb er al veel van voorbij zien komen van de halogeenlampen, maar of dit ook zo makkelijk gaat bij de Xenon versies weet ik zo niet.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Volvopel
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 03.02.2020 - 10:54
Locatie: Apeldoorn

Nette auto hoor !

Volgens mij heeft Xenon altijd automatische hoogteregeling, weet niet of je daar wat aan kan stellen.

De projectors van de xenonlampen kon ik er bij mijn V50 (Phase 1) net zo makkelijk uit schroeven als halogeen.
Eerst het afdekkapje er af, dan het stekkertje van de ballast er uit trekken, de ballast ongeveer 1/8 slag draaien om ‘m los te klikken, dan kan hij er af.
Daarna de zwart kunststof adapterring losdraaien en eraf pakken, dan kan het lampje er uit.
Dan moet je nog het stekkertje van het printje dat het klepje van het grootlicht bedient (dekt onderste deel reflector af bij dimlicht) voorzichtig loshalen, dit is vrij kwetsbaar.
Daarna kan je de projector losdraaien met 4 torxjes. Dat gaat het makkelijkst met een torx-schroevendraaier, want je hebt niet veel ruimte.
Dan de projector er uit wurmen, beetje friemelen en draaien dan moet het lukken.
Maak de lens aan beide kanten en de reflector goed schoon.
In elkaar zetten in omgekeerde volgorde, let op dat je de torxjes niet in de koplampunit laat vallen.

Bij mij gaf de auto na het schoonmaken een veel scherper lichtbeeld.
Omdat het linkerlampje af en toe uitviel en ‘storing dimlicht’ gaf, had ik al twee nieuwe lampjes besteld, Osram Nightbreaker Laser.
Op weg naar m’n sleutelplek kreeg in die storing ook weer, maar nu werkte de rechter niet meer. Die bleek helemaal uit elkaar geklapt !
Na het schoonmaken konden dus meteen de nieuwe lampjes er in gezet, wat een wereld van verschil !
Veel meer bereik dan de oude lampjes.
Volvo V50 2.0D Summum 2007
En voor de hobby :
Opel Rekord 2.0E Berlina 1979
Opel Kadett 1.2N 1981
Opel Kadett 1.3N Voyage 1983
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Volvopel schreef: 17.08.2020 - 23:33 Nette auto hoor !

Volgens mij heeft Xenon altijd automatische hoogteregeling, weet niet of je daar wat aan kan stellen.

De projectors van de xenonlampen kon ik er bij mijn V50 (Phase 1) net zo makkelijk uit schroeven als halogeen.
Eerst het afdekkapje er af, dan het stekkertje van de ballast er uit trekken, de ballast ongeveer 1/8 slag draaien om ‘m los te klikken, dan kan hij er af.
Daarna de zwart kunststof adapterring losdraaien en eraf pakken, dan kan het lampje er uit.
Dan moet je nog het stekkertje van het printje dat het klepje van het grootlicht bedient (dekt onderste deel reflector af bij dimlicht) voorzichtig loshalen, dit is vrij kwetsbaar.
Daarna kan je de projector losdraaien met 4 torxjes. Dat gaat het makkelijkst met een torx-schroevendraaier, want je hebt niet veel ruimte.
Dan de projector er uit wurmen, beetje friemelen en draaien dan moet het lukken.
Maak de lens aan beide kanten en de reflector goed schoon.
In elkaar zetten in omgekeerde volgorde, let op dat je de torxjes niet in de koplampunit laat vallen.

Bij mij gaf de auto na het schoonmaken een veel scherper lichtbeeld.
Omdat het linkerlampje af en toe uitviel en ‘storing dimlicht’ gaf, had ik al twee nieuwe lampjes besteld, Osram Nightbreaker Laser.
Op weg naar m’n sleutelplek kreeg in die storing ook weer, maar nu werkte de rechter niet meer. Die bleek helemaal uit elkaar geklapt !
Na het schoonmaken konden dus meteen de nieuwe lampjes er in gezet, wat een wereld van verschil !
Veel meer bereik dan de oude lampjes.
Afstellen kan zeker wel, gewoon op de zelfde manier als lampen zonder automatische hoogte regeling.
Ik had in mijn C70 Philips X-Treme Vision Xenon lampen van lichtex.de
Geven meer licht dan OEM
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Deze uitvoering/kleur etc is wel heel mooi.
Veel plezier hier op het forum!
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Volvopel schreef: 17.08.2020 - 23:33 Nette auto hoor !

Volgens mij heeft Xenon altijd automatische hoogteregeling, weet niet of je daar wat aan kan stellen.

De projectors van de xenonlampen kon ik er bij mijn V50 (Phase 1) net zo makkelijk uit schroeven als halogeen.
Eerst het afdekkapje er af, dan het stekkertje van de ballast er uit trekken, de ballast ongeveer 1/8 slag draaien om ‘m los te klikken, dan kan hij er af.
Daarna de zwart kunststof adapterring losdraaien en eraf pakken, dan kan het lampje er uit.
Dan moet je nog het stekkertje van het printje dat het klepje van het grootlicht bedient (dekt onderste deel reflector af bij dimlicht) voorzichtig loshalen, dit is vrij kwetsbaar.
Daarna kan je de projector losdraaien met 4 torxjes. Dat gaat het makkelijkst met een torx-schroevendraaier, want je hebt niet veel ruimte.
Dan de projector er uit wurmen, beetje friemelen en draaien dan moet het lukken.
Maak de lens aan beide kanten en de reflector goed schoon.
In elkaar zetten in omgekeerde volgorde, let op dat je de torxjes niet in de koplampunit laat vallen.

Bij mij gaf de auto na het schoonmaken een veel scherper lichtbeeld.
Omdat het linkerlampje af en toe uitviel en ‘storing dimlicht’ gaf, had ik al twee nieuwe lampjes besteld, Osram Nightbreaker Laser.
Op weg naar m’n sleutelplek kreeg in die storing ook weer, maar nu werkte de rechter niet meer. Die bleek helemaal uit elkaar geklapt !
Na het schoonmaken konden dus meteen de nieuwe lampjes er in gezet, wat een wereld van verschil !
Veel meer bereik dan de oude lampjes.
Mijn lamp ziet er op dit moment zo uit:
Afbeelding

Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal of de lens wat dof/vuil is, is het de moeite waard om deze schoon te maken?
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 955
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Schoonmaken levert veel resultaat op in de vorm van extra lichtopbrengst, dus zeker doen. Niet alleen de binnenkant van de lens schoonmaken maar ook de buitenkant., daar zit ook vaak aanslag op. Geen moeilijk klusje en op Youtube zijn meerdere tutorials te vinden. Mooie S40 overigens!
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Koplampen afstellen kan idd prima.
Bijgevoegde info komt ook van dit plezierige forum vandaan.
En schoonmaken heeft zeker nut en de lens unit kan er uit, is wel ff pielen, maar het kan.
viewtopic.php?f=75&t=76658&hilit=lens+schoonmaken.
Er moet nog een topic zijn hierover maar die kan ik zo 1,2,3 niet vinden.

Edit: toch gevonden.
viewtopic.php?t=52712&start=20
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door kawaman op 19.08.2020 - 09:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

kawaman schreef: 19.08.2020 - 08:59 Koplampen afstellen kan idd prima.
Bijgevoegde info komt ook van dit plezierige forum vandaan.
En schoonmaken heeft zeker nut en de lens unit kan er uit, is wel ff pielen, maar het kan.
Ik zoek nog ff naar de link hier op het forum.
Ik weet niet wat je hier precies laat zien, maar hoogte afstellen doe je met de lampunit in de auto.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Ja uiteraard, maar dit is om aan te geven waar de stelschroeven zitten.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Marcnij schreef: 19.08.2020 - 09:16 Ik weet niet wat je hier precies laat zien, maar hoogte afstellen doe je met de lampunit in de auto.
Dat gaat toch juist niet bij oem Xenon?
EDIT: Verkeerd gelezen...
Ik ga vandaag eens de lamp eruit halen om te kijken of ik wat kan doen.
Bedankt allemaal alvast!
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Nou... ik ben bezig geweest...
Ik krijg de projector er met geen mogelijkheid uitgehaald, het lijkt alsof er een clipje voor de draden voorzit.
Deze wil ik graag heelhouden, maar na een anderhalf uur draaien en proberen heb ik geprobeerd om de lens met een draadje en een doek schoon te maken.
Hiervoor is de lens ietswat uitgesmeerd uiteindelijk...

Iemand enig idee hoe ik de projector er volledig uitkrijg om dit goed schoon te maken?
Afbeelding
Het clipje rechtsonder bij de gele en bruine draden bemoeilijkt het loshalen behoorlijk!
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”