Sinds vanochtend hoor ik een fluitend geluid zodra ik het gaspedaal intrap. Ik hoorde altijd al wel het fluitje van de turbo, maar nu dus ook bij veel lagere toerentallen en nu dus ook ook duidelijker. Ik heb de inlaatslang bekeken en zie dat er in de bocht in het verleden al wat patchwerk is verricht. Dat begint nu los te laten. Alhoewel ik geen gat zie, zie ik wel het begin van een (oude) scheur en vermoed ik dus ook de boosdoener gevonden te hebben.
Korte vraag:
1) Klopt mijn theorie een beetje?
2) Is het vervangen van de turboslang een beetje makkelijk te doen of moet ik aan de achterkant van het blok nog veel loshalen?
3) Verder nog tips bij het vervangen van de turboslang?
Vermoedelijk een scheur in de turboslang (V50 2.0D 2006)
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27478
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Die theorie zou goed kunnen kloppen.
Zou er niet gek van opkijken dat hij eerdaags wer scheurt, je kan alvast in de gaten houden of er meer roet vrij komt en je wat vermogen gaat missen.
Zou er niet gek van opkijken dat hij eerdaags wer scheurt, je kan alvast in de gaten houden of er meer roet vrij komt en je wat vermogen gaat missen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Een fluitende slang zit meestal aan de uitgaande kant van de turbo.
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Ik las ook iets van een gescheurd membraan van de carterventilatie; dat kan ook een fluitend geluid geven. weet alleen niet of dit ook voor de 2.0D geldt: viewtopic.php?t=74638
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 04.04.2020 - 11:59
Update: even naar de garage geweest.
Er zit zeker een scheur in de turboslang, maar dat is niet de oorzaak van de fluittoon. De monteur omschreef het als een jankend geluid. Stethoscoop erbij gehaald en men kwam uit bij de dynamo. Die is na ruim 4-ton overleden.
Er zit zeker een scheur in de turboslang, maar dat is niet de oorzaak van de fluittoon. De monteur omschreef het als een jankend geluid. Stethoscoop erbij gehaald en men kwam uit bij de dynamo. Die is na ruim 4-ton overleden.
- jopie123
- 2nd Gear member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40
Toen ik een scheur in de turboslang had zitten, kwam er ook erg zwarte rook uit de uitlaat als je flink gas gaf. Die slangen zijn goed verkrijgbaar bij de sloop en afhankelijk van welke je moet vervangen ook goed bereikbaar.