2.0d - diesel op blok rond verstuivers - Retourleiding?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Goed, sinds enkele dagen een enorm penetrante diesellucht in de auto. Lezen en kijken, lijkt mij dat de brandstofretourleiding niet meer goed aansluit, en daardoor de diesel op 't blok loopt vanuit de verstuivers.
Nu kwam ik op Youtube dit filmpje tegen

Daarin wordt het complete inlaat + EGR stuk + eerste verstuiver gedemonteerd om de retourleiding te kunnen vervangen. Op zich lijkt het goed te doen met het juiste gereedschap.
Echter:

- Moet je direct alle pakkingen & o-ringen vervangen?
- Wat moet je schoonmaken als het toch los ligt? (roetaanslag in inlaattraject bijvoorbeeld)
- Wat is het addertje onder het gras?

En de belangrijkste vraag... Is er geen eenvoudigere manier?
Tmoons
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

Ik heb die leiding van dichtbij bekeken en denk dat het wel makkelijker kan, volgens mij kan bijna alles laten zitten... De slang kan je ook in delen verwijderen, zeker als je een nieuwe gaat plaatsen. Een van de adders is.... Dat je van te voren wel zeker moet weten dat je de auto mogelijk een paar dagen (if not longer) kunt laten staan.... Voor als er iets mis gaat.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Volgens mij ook eens gehad ja, ik had in die periode zeer weinig last van bumper klevers. Even gas geven en een hele wolk onverbrande diesel achter je auto.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

t5power schreef: 17.06.2020 - 14:28 Volgens mij ook eens gehad ja, ik had in die periode zeer weinig last van bumper klevers. Even gas geven en een hele wolk onverbrande diesel achter je auto.
Gisteren een kameraad van me een heel stuk achter me (toevallig vanuit het werk dezelfde richting op)... Kreeg wel wat opmerkingen ja...
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Ff voor de zekerheid het is toch geen gescheurde slang? Mijn 2.0d stonk ook als een beer en roette en op blok was het nat, dat allemaal door een behoorlijke scheur id slang.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Hm, die ga ik zo eens nakijken, thanks!

Nope, zit er perfect gaaf op. Lijkt nadat ik 'm droog heb gemaakt en met koude motor heb gestart bij de 2e cilinder rondom de aansluiting van de retourleiding nat te worden.
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Goed, na enige tijd de auto aan de kant gehad te hebben gisterenavond eindelijk er aan toe gekomen om de leiding te vervangen.

- Pakkingen en O-ringen van het inlaatspruitstuk / klepdeksel vervangen
- Retourleiding + metalen clips vervangen
- EGR leiding klem vervangen

Inlaatspruitstuk kwam met wat gepriegel los zonder de injectoren los te hoeven halen, uiteraard wel alle sensoren / kabelklemmen etc. los gehaald.
Bleek uiteindelijk bij één van de aansluitingen van de retourleiding een klein scheurtje in 't o-ringetje te zitten wat de afsluiting van de aansluiting in de injector verzorgt.

Gisteren mee proefgereden, bleef droog. Vandaag mee naar m'n werk, hopen dat 'ie vanavond nog droog is.

Hoop alleen niet dat de diesel ergens andere schade rond 't blok veroorzaakt heeft, er klinkt bij koud starten een enorm rauw geluid, bijna alsof er iets van plastic resoneert, tussen stationair en 1500 toeren. Bij warme motor is het eigenlijk alleen als je in de ondergrens van het toerental optrekt. Voor de rest geen enkel probleem qua trekkracht etc. Dat dus even in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

En ook de rammel / rauw geluid uit het vooronder is opgelost, bij nog een keer goed alles nakijken bleek een van de twee bouten aan de bovenkant van de airco-compressor volledig los te zitten. Vast gedraaid en geen bijgeluiden meer. Dit V50-baasje is weer helemaal blij :-D
Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

En hoe krijg je die diesellucht weg daarna ?
Heb motorblok erna flink afgespoten etc maar de lucht blijft na 4 dagen nog steeds hangen.

Had ergens gelezen dat gemalen koffie werkt om de lucht te neutraliseren. In een ruimte snap ik dat het kan werken, maar hoe doe je dat onder de motorkap?
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Ik heb met veel water (geen hogedruk) de boel "gespoeld" zonder bij electronica in de buurt te komen en daarna nog zeker een week een dieselgeur in de auto gehad. Denk dat 't net als bij een tankstation is, op een gegeven moment is de lucht wel weg.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Ik heb dit probleem ook gehad en door de dealer laten verhelpen. Deze heeft na de reparatie een schuim gebruikt om het motorblok te reinigen, ik heb daarna ook geen diesellucht meer gehad.
Volvoless, nu Golf VII
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”