Krijg telkens melding "motorsysteem service vereist" (Volvo V50)

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Koudijs
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09.06.2013 - 18:37
Locatie: Valkenburg

Hey iedereen,

Ik heb een probleem met mijn Volvo V50. Ik krijg of als ik start of tijdens het rijden de melding "motorsysteem service vereist". Deze week melding heb ik ongeveer een week. De auto heeft dan geen cruise control maar voor de rest rijdt hij niet anders.

Ik heb hem laten uitlezen door door een forumlid en daar kwamen de volgende meldingen uit:

ECM-9A0A gedrag voertuig
CEM-8D01 Remlichtcontact vergelijk storing

Remlichten functioneren als normaal.

Laatst is ook de interieurfilter vervangen en daarvoor moest de gaspedaal losgemaakt worden.
Ik dacht dat hij kortsluiting maakte bij de bedrading daar en ik heb hier veel van met tape geïsoleerd. Maar de melding blijft nog komen.

Ik hoop dat iemand weet wat het is.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Leroy
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Betekent dit niet dat de auto aan een reguliere beurt toe is?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Koudijs
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09.06.2013 - 18:37
Locatie: Valkenburg

Nee, dat is een andere melding. Deze komt naar boven als er wat aan de hand is.

Kan erbij vertellen datadditioneel zekering #57 stuk gaat. Volgens de info zit hier alleen het remschakelaar en de OBD stekker op.
Vreemd is dat de zekering (15A) niet onmiddellijk stuk gaat.
Nadat we de zekering vervangen was heb ik een heel stukje gereden zonder problemen, pas toen ik de snelweg verliet, popte de melding weer op.
Zekering wederom stuk.
Na opnieuw uitlezen weer zelfde storingen.

Voordat de storing begon is er onderhoud aan de auto gedaan. Distributie riem, automaten bak spoeling, alle filters.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik zou terug gaan naar degene die het onderhoud heeft gepleegd, mogelijk is er daar iets niet goed gegaan en daardoor gaat die zekering stuk.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 640
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Kijk eens naar je koppelingspedaal, en het daaraan gekoppelde koppelingscillinder. Die dingen durven ook zweten/lekken, op termijn loopt er een straaltje meestal via de koppelingspedaal naar beneden, wie weet in jouw geval eerst via de kabel naar de remlichtschakelaar of ergens tot zelfs in de obd poort.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik zou het dan ook inderdaad bij de remlichtschakelaar zoeken, zeker als daar al veel met isolatietape gewerkt is. Even het remlichtsysteem nalopen op beschadigingen, blanke draden , enz.

Storing kwam weer op bij verlaten van de snelweg = waarschijnlijk wat langer remmen en dan voor wat langere tijd iets teveel stroom in dat circuit. Remlichtschakelaar zit volgens mij bij het rempedaal en daar moet je langs met je interieurfilter. Ik zou het daar zoeken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”