2.0D slaat af onder het rijden

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Tmoons
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

Tja... zit je dan met je mooie V50 2.0D... begon een week of wat geleden.... eerst wat hikjes, dan weer een paar dagen geen problemen.

Tot maandagavond, onderweg, eerst een paar kleine hikjes. Ik zet de CC aan en 300 meter verder pof... alle lampen op het dashboard aan en de motor uit. Ok, we rijden 80, dus rustig de koppeling in, contact uit, contact aan even laten rollen en geen waarschuwingen op het dashboard. Dus al rollend de motor gestart. Geen probleem meer gehad, maar goed, ritje was nog amper een km naar huis.

Eenmaal thuis gaan kijken onder de motorkap. Al daar wat gerommeld met de slangen het filter en de pomp. Niks direct gevonden. Per abuis met draaiende motor het ventiel op het filter (dieselfilter) opengedraaid, zat niet strak, los bijna en daarmee lucht in de pomp en filter gezogen... dus vacuümpompje gepakt en de zaak ontlucht. Gestart... rondje gereden. Alles nog altijd ok.
Echter, later zag ik in het potje ( dat bij de vacuümpomp hoort een klein tussen potje, anders zou je de vloeistof de pomp in trekken) .
In dit potje zat een bodempje met water. Gezien de beperkte hoeveelheid diesel in het potje was het al snel 10% water. op de foto is (tijdens het ontluchten eerst al diesel uit het potje gezogen met een slangetje dat tot iets boven de bodem hing, de kans is dus heel reëel dat er water en diesel uit het potje zijn gezogen, vandaar de schatting...10%.

Het stotteren is niet meer voorgekomen, maar dat is niet uniek. De vraag:
Kan het water kwaad?
Kan ik het water op een of andere manier verwijderen?
of zitten de hikjes niet in de diesel/water mix en heb ik gewoon een kapot lopende dieselpomp?


(het is een diesel, ik ben beter bekend met benzine motoren, dus het lijkt me een diesel toevoer probleem).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Water in de diesel is niet goed. Het kan niet zoveel kwaad als het een keertje gebeurt. Normaal zit er bij een diesel motor een waterfilter ingebouwd en dit filter zorgt er voor dat het water (condens b.v.) gescheiden wordt. Daarom is het belangrijk dat dit filter geregeld vervangen wordt. Als er teveel water in het filter zit dan kan dat de verbranding verstoren. Ik zelf heb jet lang geleden meegemaakt dat ik rijden op de snelweg volledig tot stilstand kwam. Bleek het glaasje van het filter volledig gevuld te zijn met water. Glaasje geleegd en verder gereden maar de volgende dag een nieuw filter gemonteerd.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Precies wat Dejeeper zegt: Water in de brandstof is niet goed. Een dieselfilter heeft een waterafscheider en normaal kun je onderaan het filter een aftappunt opendraaien zodat het water eruit loopt (water is zwaarder dan dieselolie en zit dus onderin). Als er erg veel water in het filter zit dan gaat de motor op een gegeven moment water aanzuigen en dan stopt ie ermee.

Hoe lang geleden is het dat het brandstoffilter vervangen is?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Onderaan de filterbehuizing zit een soort van aftapkraantje, daar een silicoon doorzichtig slangetje om de nippel doen, aan het wieltje draaien tot je zuivere diesel ziet stromen.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Water in de verbrandingskamer kan niet zoveel kwaad (zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterinjectie_(motor))
Maar je wilt geen water in de dieselpomp omdat water geen smerende werking heeft en dus schadelijk is voor de pomp.
Gezien de kleine hoeveelheid lijkt het me sterk dat dit schade heeft veroorzaakt.
V40 T2 Nordic+
Tmoons
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

Ik ga eens opzoek naar dat aftap kraantje.... Er is niet toevallig iemand die een plaatje heeft van het geval?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27078
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zie het omcirkelde kraantje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Bij een 2.0D is de filter net anders.

Dat nippeltje wijst redelijk recht vooruit, in de auto zit die normaal gezien net boven een aluminium heat shield zichtbaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Tmoons
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

Bedankt! ik heb het gevonden, losgedraaid en wat er uit kwam opgevangen. Leek alleen diesel te zijn.
Tmoons
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

Goed, we zijn er nog niet. Helaas.
Op zaterdag natuurlijk niemand te vinden (in de buurt met de juiste hardware) om te helpen, dus went ik mij weer tot het collectief!
Hallo collectief mij fijne V50 heeft toch wel een probleem.
Inmiddels is het dieselfilter vervangen, kwam er zwart uit terwijl het ooit " filterkleur "geel was.
De motor is uitgelezen, enorme waslijst met foutmeldingen. Alles kunnen resetten. Rondje gereden weer uitgelezen, enkel de melding dat de software niet klopt. En dat is ook waar.

Wat gebeurt en nu. Onder het rijden, meestal na een paar km, valt de motor kort uit, de toerenteller valt naar nul, de motormanagement lampjes gaan branden en (1 keer) kwam de tekst " anti skid tijdelijk niet beschikbaar" in beeld (super kort, de moto r sloeg direct weer aan en ben verder naar huis gereden.)

Het internet bezocht....en daar 2 mogelijk oorzaken de cem of de krukas sensor.

Het is me bekend dat van dit soort af en toe-tjes heel lastig zijn de diagnostiseren.... Toch hoop ik op wat extra info en hulp.

Ik wilde eens beginnen met de accu losnemen en de cem stekker schoonmaken. Maar, waar zit de cem?

Dan een krukas sensor kopen en monteren. Gewoon omdat het bijna niets kost.

Zijn er nog andere dingen die ik kan aanpakken ?

Het beest is 388888 km onderweg. (Ik filmde de overgang van 388886 naar 388889 toen het anti skid ook in beeld kwam, anders had ik het nooit kunnen lezen. ) We gaan maandag op vakantie...als bonus. Met de auto. In Nederland.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Foutmeldingen genoteerd? Het wissen van meldingen is nooit de oplossing, maar iets wat je doet om te kijken welke consistent is en uiteraard na het oplossen van het probleem.
Je CEM zit onder het dashboardkastje, deze geheel verwijderen en alle contacten goed schoonmaken en met contactspray inspuiten. De CEM kan ook open gemaakt worden om binnenin de contacten te reinigen. Beetje aan de stekkers van de CEM rommelen lost het vaak niet op.
Volvoless, nu Golf VII
Tmoons
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

Hallo WYD Bedankt voor je informatie!
Het waren er tientallen. (voor mijn gevoel, bijna elk systeem had wel iets. Uit mijn hoofd enkele: krukas of nokas puls, brandstof druk, anti skid, cruise control, entertainment systeem... Wat geen storing had was achteruit rijden en airco.) Na het resetten (om dus op nul te beginnen) en het rijden van een paar km proef rondje zijn er geen fout meldingen meer teruggekomen.
Inmiddels de krukas en nokas sensoren gedemonteerd en schoongemaakt. Bij de lokale Brezan hadden ze beide voor een redelijk bedrag liggen, dus gekocht.

De cem moet nog.

Wel (om de Brezan te bezoeken) inmiddels 90km onder de wielen zitten.... Geen probleem meer gehad. (Poe 90... Even op en neer Heemskerk, Haarlem, hoofddorp....)
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Als je er zoveel hebt die niets met elkaar te maken lijken te hebben, dan zit er echt een probleem in je Canbus systeem. Dit kan onder andere komen door slecht contact, draadbeschadiging waardoor bijv. ongewenst massacontact, of verkeerde (aftermarket)componenten die geïnstalleerd zijn. Ik ben bang dat dit nog een zoektocht voor je gaat worden.
Volvoless, nu Golf VII
Tmoons
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

Dat is ook waar ik bang voor ben. Er zit niks op of aan de auto dat later is toegevoegd. Wel een Volvo ecotune door Elst. Maar dat is al 2 of 3 jaar geleden. En de egr doet niet meer mee.

Het lijkt te zijn ontstaan nadat ik een gescheurde turboslang heb laten vervangen en daarbij ook het luchtfilter en accu zijn vervangen. Allemaal door een ervaren garagist. Maar goed, waar gewerkt wordt, kunnen fouten gemaakt worden.
Op dit moment lijkt het allemaal rustig, nieuwe sensoren doen het.
Tmoons
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

We zijn wat verder. De sensoren dus vervangen. Inmiddels flink eind gereden, geen problemen meer gehad. We gaan het meemaken. Houd nu wel een klein oogje op verkoosites voor een opvolger. (V70 zonder dat moeten worden... )
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”