V50 T5 wisselende gasreactie.

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Nielsv50
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 11.02.2020 - 13:12

Goedenavond,

Ik ben nu enige tijd lid van dit forum maar heb nog geen berichten geplaatst. Dus bij deze zal ik mij eerst even voorstellen.

Ik ben Niels ik woon in Winschoten en rij nu in mijn 3e volvo een zwarte V50 T5 van bouwjaar 2005.
De eerste Volvo die ik heb gehad was een S40 van 1998 die ik eigenlijk alleen gekocht heb omdat hij goedkoop was!😁 Echter bleek dat dit best een fijne auto was en heb er een jaar in gestuurd. Hiervoor heb ik altijd Italiaanse auto's gehad en de S40 moest dan op een gegeven moment plaatsmaken voor een alfa Romeo GT met de beroemde busso V6. Fantastische auto alleen meer een emotie aankoop geweest dan doordacht. Mijn vriendin rijd erg veel binnen de bebouwde kom en daardoor ging het verbruik naar 1:4 ongeveer. De lol was er dus al snel af. Daarna een zilvergrijze C30 aangeschaft. Op het motorblok na een superfijne auto. Op een gegeven moment verwachtten we gezinsuitbreiding en aangezien we de C30 super vonden rijden moest het maar weer een Volvo worden. En dus is een V50 uiteraard een logische keus! Maar zoals net al gezegd dit keer met een fatsoenlijke motor. De 1.8 doet de C30 en V50 echt geen eer aan. Dus uiteindelijk mijn vriendin weten te overtuigen dat het dan toch maar een T5 moest worden.
Hier niet ver vandaan stond er een mooi exemplaar te koop en na de proefrit waren we beide verkocht.
Inmiddels rijden we een jaar in de V50 en loop ik tegen een probleem aan waarbij ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik heb al gezocht in het forum en ook op andere maar kan helaas niet het probleem vinden wat ik heb.

Ik zal proberen het zo goed mogelijk te omschrijven.

Af en toe bij volgas geven is er bijna geen vermogen, wanneer dat voorkomt dan laat ik het gas los en geef direct weer gas en dan is het vermogen weer terug. De motor loopt ook niet erg soepel, wat wel zou moeten bij een T5 en bij 3/4000 toeren is er soms een dipje te vernemen. Daarnaast reageert de auto nogal wisselend op het gaspedaal. Dus soms raak je het gas net aan en spuit de auto weg en een andere keer moet je normaal of zelfs vrij diep intrappen om vermogen te krijgen.
Logischerwijs zou je denken dat het aan de gaspedaal sensor ligt maar als de auto op de cruisecontrol staat is hij ook niet soepel. Dus met 120/130 heuvel op voel je dat hij teveel gas geeft en vervolgens weer loslaat. Oftewel erg oncomfortabel. Als je stilstaat voor een rotonde of stoplicht is het dus maar de vraag of je als een bejaarde of met gierende banden invoegt.
Als de auto niet wil trekken opent hij de gasklep ook maar voor 44/45% dit heb ik uitgelezen tijdens het rijden. Verder zijn er helaas geen foutcodes aanwezig. Inmiddels heb ik de auto langs een specialist gebracht en ook met Volvo uitleesapparatuur geen foutcodes. Deze garage vermoed dat het in de pcv zit. Maar weet dit niet zeker. Kosten zijn €500 om te vervangen. Ik vind dit persoonlijk vrij veel geld voor een gok en hoop dat jullie een oordeel kunnen geven hierover.

Wat ik inmiddels al gedaan heb:

Brandstofdruksensor vervangen
Laaddruksensor vervangen
Tcv vervangen
Lmm uitgewisseld met een andere ( geen nieuwe maar de donor auto reed goed)
Filters gewisseld, bougies vervangen enz.

Wanneer de stekker van de lmm afgaat en de auto dus in noodloop gaat is het bokkige karakter van de motor weg. Wel is de dip die af en toe bij 3/4000 toeren komt er nog wel en ook soms het inhouden bij volgas nog.
De problemen van de auto zijn trouwens niet plotseling begonnen. Het is al een poosje aan de gang en is steeds een beetje erger geworden.

Ondanks dit probleem blijft het een hele fijne auto en ik hoop dat ik met hulp van jullie het probleem snel boven water heb.
Nielsv50
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 11.02.2020 - 13:12

Vergeten te vermelden in mijn bericht van zojuist. Ook het pcv diafragma is vervangen. Dus niet het hele huis.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Gasklep al in bad gedaan?
Nielsv50
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 11.02.2020 - 13:12

Jelmer de Jong schreef: 25.04.2020 - 21:25 Gasklep al in bad gedaan?
Ja die heb ik schoongemaakt. Was overigens amper vervuild.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Lijkt toch op de gasklepstandsensor. Als je flink gas geeft en de gasklep is maar 45% open, dan lijkt daar toch iets niet in orde. Kun je de gasklepstand ook eventueel stilstaand uitlezen? Dan kun je wat nauwkeuriger meten.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Nielsv50
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 11.02.2020 - 13:12

Ferrari schreef: 26.04.2020 - 08:56 Lijkt toch op de gasklepstandsensor. Als je flink gas geeft en de gasklep is maar 45% open, dan lijkt daar toch iets niet in orde. Kun je de gasklepstand ook eventueel stilstaand uitlezen? Dan kun je wat nauwkeuriger meten.
Goedemorgen,

Ga ik straks even proberen! Eens kijken wat er gebeurt. Enig idee hoe het komt dat hij in de noodloop (met lmm los) dan minder nerveus word?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27608
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dan gaat hij op veilige waardes lopen, haal je je vermogen niet meer maar dat bokken gebeurd doordat alles op veilig schiet ook niet meer.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Nielsv50
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 11.02.2020 - 13:12

Goedemiddag heren,

Een late reactie excuus daarvoor. Na een lange zoektocht lijkt het erop dat het probleem boven water is.
Het viel mij op dat bij een bocht naar rechts zonder dat ik veel gas gaf de traction control vaak ingreep. Dus het vermoeden was dat er iets met de bedrading niet goed was. Alles gecontroleerd en de bedrading in een andere positie vastgezet. (Heb nog geen nieuwe sensor dus even voor nood zo). Maar sindsdien geen ingrijpen meer op rare momenten maar het voornaamste is dat de motor niet meer ineens vermogensverlies heeft. Ik kan het nog niet helemaal verklaren omdat wanneer dat gebeurde er geen traction control lampje begon te knipperen en wanneer hij ingrijpt als dat echt nodig is knippert hij wel. Nieuwe sensor is onderweg en ik hoop dat het hiermee opgelost is. Bedankt voor jullie hulp in ieder geval.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Goed om te horen dat er schot in de zaak zit! Met de nieuwe sensor bedoel je de gasklepstandsensor?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

TC wordt toch via de ABS sensor geregeld?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”