Nieuw hier, even voorstellen en audio probleem

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
VolvoBassie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 06.02.2020 - 14:38

Beste mede forumleden,

Bij deze wil ik mij even kort voorstellen.
Sinds deze week ben ik in bezit van een V50 2.0d 2004 met bijna 340.000km op de teller, netjes onderhouden en verder en nette auto, vooral voor het geld.
Zelf ben ik alweer 30 jaartjes oud en er was in de huidige thuis situatie een 2de auto nodig, in het verleden hebben wij nog een ‘basic’ S80 2.4 2001 automaat met ergens rond de 320.xxx op de teller gehad, erg fijne auto en een erg fijne kennismaking met Volvo toentertijd, helaas kwam het bekende automaat problemen ook bij deze S80 voor samen met de ABS storingen, dus na 1,5 jaar is hij toen verkocht.

Daarna (+/- 5 jaar) hebben wij thuis in veel bedrijfswagens gereden en hebben we verschillende busjes gehad en is het weer een verademing om in een fatsoenlijke auto te kunnen rijden.


Maar ik ben hier niet op het forum gekomen om alleen maar gezellig te kletsen, helaas zijn er een aantal zaken die bij de V50 verholpen moeten worden. Waaronder audio, eventueel te veel vocht in de koplampen, een te heet geworden reservoir/expasievatje (deze word gewoon vervangen, €30 nieuw).


Het audio systeem is voor mij nummer 1 wat verholpen moet worden, de rest maak ik mij geen zorgen om.
In deze V50 zit het ‘High Performance Audio System’ en er heeft een carkit of parrot ingezeten.

Probleem: rechtervoorportier geeft woofer en tweeter geen geluid.
Deurpaneel er af gehad, niks aan de hand en alles ziet er goed uit. Jammer, zo makkelijk was het dus niet te verhelpen door bijvoorbeeld een los stekkertje.
Mijn vermoeden, er heeft een carkit ingezeten en deze is weer uitgebouwd, met deze carkit is dan waarschijnlijk het rechts voor kanaal gebruikt voor de audio, bij de uitbouw zal er dan eventueel iets in de bekabeling niet zijn goed gegaan of is er iets vergeten, een carkit mute-kabel die er nog tussen zit of een tussen stekker oid.

Gisteren heb ik bijna alles nagekeken, deurpaneel eraf, geen probleem kunnen constateren. Radio display eruit gehad, alle bekabeling lijkt mij prima en origineel. Achter bij de versterker gekeken, versterker los gehad en daar lijkt mij ook alles goed en origineel.
Echter blijft het vermoeden hier dat het om de uitgebouwde carkit moet gaan en dat er nog een kabel ergens tussen zit die nog gedemonteerd moet worden o.i.d. . Bij de versterker zit ook een extra kabel die origineel lijkt te zijn tussen de aansluiting van de versterker, de groene stekker. Instellingen van de radio zelf heb ik natuurlijk ook nagekeken, fader naar voor en balance naar rechts is geen geluid, de 3 ander portier luidsprekers (woofers en tweeters) doen het prima.

Overal op internet zie ik dat vanuit de kabelboom de groene stekker direct de versterker in gaat zonder tussenkomst van andere kabels. Echter lijkt de kabel bij mij origineel en zit Volvo sticker/label aan net zoals bij de rest van de kabels.

Ik ga vandaag kijken wat er gebeurt als ik deze kabel er tussen uit kan halen en alsof dat het probleem is.

Een fotootje volgt ook nog.
Laatst gewijzigd door VolvoBassie op 07.02.2020 - 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S80 2.4 2004 Handbak.
V50 2.0d 2004.
VolvoBassie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 06.02.2020 - 14:38

668A4BF3-ADBF-4BBC-ACC2-2179F0D4B299.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door VolvoBassie op 07.02.2020 - 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
S80 2.4 2004 Handbak.
V50 2.0d 2004.
VolvoBassie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 06.02.2020 - 14:38

Wat ik ook heb gevonden, is een achteraf ingebouwde trekhaak module, origineel Volvo maar niet fabriek af ingebouwd, dat kan ik dan wel zien aan de wijze hoe alles gemonteerd zit.
Zo lijkt mij ook dat de carkit achteraf eventueel door een Volvo dealer is ingebouwd waardoor het er allemaal origineel uit ziet.
S80 2.4 2004 Handbak.
V50 2.0d 2004.
VolvoBassie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 06.02.2020 - 14:38

Audio probleem opgelost.

Kabel er tussen uit gehaald, alles blijft het doen en de rechter voor luidspreker doet het weer.
S80 2.4 2004 Handbak.
V50 2.0d 2004.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 690
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Waar zit die versterker precies verstopt?

Ik heb slechts de 4x20 watt Base Performance in mijn V50 (2011). Ik heb een verloopkabel tussen de headunit en de autokabelboom gezet om mijn Parrot aan te sluiten.
https://carkitstunter.nl/contents/nl/se ... rase=volvo v50&searchphrase=volvo v50&brands=Kram&start_page=1&searchFormSortBy=R-A&searchFormSortBy=R-A&searchFormRootUse=A

Vind het wel raar dat ze voor 4x40 watt een aparte versterker ergens verstopt hebben...
Andere headunit had makkelijker geweest.
Of zit er verschil tussen fase 1 en 2?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

corsa_gsi schreef: 07.02.2020 - 13:43 Waar zit die versterker precies verstopt?

Ik heb slechts de 4x20 watt Base Performance in mijn V50 (2011). Ik heb een verloopkabel tussen de headunit en de autokabelboom gezet om mijn Parrot aan te sluiten.
https://carkitstunter.nl/contents/nl/se ... rase=volvo v50&searchphrase=volvo v50&brands=Kram&start_page=1&searchFormSortBy=R-A&searchFormSortBy=R-A&searchFormRootUse=A

Vind het wel raar dat ze voor 4x40 watt een aparte versterker ergens verstopt hebben...
Andere headunit had makkelijker geweest.
Of zit er verschil tussen fase 1 en 2?
Bij een V 50 met High Performance audio zit de versterker links achter in de kofferbak.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
VolvoBassie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 06.02.2020 - 14:38

Inderdaad links achterin zit de versterker.

Maar deze versterker doet waarschijnlijk 4x40watt rms, dat haalt een autoradio unit niet, normaal is dat dan maar 4x50watt Max, waar je +/- 4x25/30 rms aan overhoud.
Toen der tijd hadden ze meer ruimte nodig voor voeding en koeling.
Tegenwoordig kunnen ze met klasse-d veel meer, digitale versterking heeft niet zoveel koeling en voeding nodig, ook is een klasse-d versterker relatief klein.
S80 2.4 2004 Handbak.
V50 2.0d 2004.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”