Verlaagde V50 verhogen

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

We willen onze MY04 V50 2.5T hoger op de poten zetten, hij is momenteel te extreem verlaagd.
Als we momenteel over een muntje van 5 cent rijden, dan voelen we precies of het kop of munt is.
Drempels zijn een drama en de oprit op en af kan eigenlijk niet zonder met de voorbumper over de grond te schaven.

We zijn aan het oriënteren naar nieuwe/andere dempers/veren. Origineel kan, al begrijp ik dat er verschillende varianten zijn.
Als niet origineel, maar Koni, Sachs ed. beter zijn, dan staan we daar uiteraard ook voor open.
Uitgangspunt is om comfort te creëren in deze auto, iets wat hij nu niet heeft.
Als primaire auto hebben wij een Peugeot 308 (MY18), deze is super geveerd en ligt toch prima op de weg (voor Peugeot begrippen zelfs strak op de weg).
Nu hoeft de V50 niet het veercomfort te hebben van de 308, maar het mag wel die richting op.

Hebben jullie hier ervaringen mee of ideeën over?
Hieronder plaatjes voor het huidige beeld.

Voorkant:
Afbeelding

Achterkant:
Afbeelding

Oprit:
Afbeelding
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

2.5T zal wel een T5 zijn.... Maar ik zou gewoon een setje originele veren (bij een T5 is dat een sportonderstel) bij Rima of Elferink zien te krijgen en deze in combinatie met Bilstein B4 dempers monteren. Dsze dempers kosten iets van 200 euro via ebay.de en zijn zeker zo goed als de originele dempers. Ik heb deze ook onder mijn T5 zitten en ben er zeer content mee.

Mvg,Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 690
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik zou eerst uitzoeken wat er nu precies onder zit qua veren en dempers.

Daarnaast is je budget natuurlijk ook belangrijk ;)
Persoonlijk spaar ik voor een Bilstein B16 schroefset, welke ook in hardheid / rebound instelbaar is en een 20 tot 40 mm verlaging geeft tov standaard.
http://web1.carparts-cat.com/default.as ... 4=4&12=130.

De Bilstein B4 is een OEM vervangingsschokdemper, wil je iets sportiever dan kan je voor de B6 gaan,
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

Dank voor de antwoorden.
We willen juist van het sportieve af, dus verlaging hoeft absoluut niet meer. We gaan liever voor comfort dan voor de looks (we zijn ook geen 18 meer. :P ).
2.5T is inderdaad een T5. :)
Wel fijn om te weten dat de Bilstein B4 dempers de OEM originele zijn, dat is zeer nuttige info.

@Bella: Afhankelijk van waar je woont; gezien je ook de B4 hebt, en verder een originele setting (zo lijkt het), is het mogelijk om eens een rondje met jou mee te rijden? Ik ben benieuwd hoe dat gaat met drempels en oneffenheden in het wegdek.
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Ik woon in Lochem. Dus is niet echt in de buurt van Wolvega😎. Ik rij met de originele af fabriek veren van het sportonderstel in combinatie met de Bilstein B4. Dit is gewoon comfortabel met een iets sportieve inslag. Voor het comfort ben je ook afhankelijk van de maat van je velgen en bandenbreedte. Zelf heb ik 225-45-17 in plaats van de standaard (veel duurdere maat) 205-50-17. Ik vind dit prima sturen. Heb ook gereden met 235-40-18 maar vind dit veel oncomfortabeler (wordt wat zoekerig en gevoeliger voor spoorvorming.
Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

Goed dat je het zegt. Volgens mij rijden wij ook met 225-45-17, in ieder geval niet origineel.
En Lochem is inderdaad niet om de hoek.. Anderzijds.. Als we dan ook zeker weten dat we dat willen hebben, is dat het ook wel weer waard.
Ik heb het er wel voor over!
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

Ik ben op onderzoek uitgegaan. Als we toch bezig zijn, gelijk maar beide aandrijfassen laten vervangen. Er zit wat speling op en zorgt voor trillingen bij optrekken.
Ik kom op de volgende onderdelen:

Aandrijfas rechts - 36000559
Aandrijfas links - 36000550

Schokdemper voorzijde - 31277604
Toplager - 31262470
Schokdemper achterzijde - 31212499

Voorveer - 30714368
Achterveer - 30683570


Voor de schokdempers zou ik de Bilstein B4 kunnen houden, ik begrijp dat dit de OEM is.
Wat is de OEM van de aandrijfassen, is dat SKF of een ander merk?
En weet iemand de OEM van de veren zelf?

Alvast bedankt!
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

En mocht je aan nieuwe banden toe zijn denk dan eens aan een iets hogere band. Gaat iets ten kosten van de wegligging maar is een verademing op minder goede wegen. Ik heb bij mijn C 70 Cabrio de 17 inch vervangen door 15 inch met uiteraard een hogere band. Het is een wereld van verschil.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Dejeeper schreef: 17.02.2020 - 10:04 En mocht je aan nieuwe banden toe zijn denk dan eens aan een iets hogere band. Gaat iets ten kosten van de wegligging maar is een verademing op minder goede wegen. Ik heb bij mijn C 70 Cabrio de 17 inch vervangen door 15 inch met uiteraard een hogere band. Het is een wereld van verschil.
Dat gaat bij een V50 T5 echt niet passen!
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

Dejeeper schreef: 17.02.2020 - 10:04 En mocht je aan nieuwe banden toe zijn denk dan eens aan een iets hogere band. Gaat iets ten kosten van de wegligging maar is een verademing op minder goede wegen. Ik heb bij mijn C 70 Cabrio de 17 inch vervangen door 15 inch met uiteraard een hogere band. Het is een wereld van verschil.
Met wangmaat 45 loopt hij met de huidige setting al bijna aan, 50 of hoger zou misschien pas kunnen als hij al eenmaal hoger staat.
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Bij een T5 moet je minimaal 16 inch stalen velgen of 17 inch lichtmetalen velgen hebben in verband met de schijfremdiameter van 320 mm. Dit is wat WYD bedoeld.
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Sorry, ik bedoelde ook niet dat een 15 inch gaat passen ik wilde alleen aangeven dat een hogere band erg veel meer comfort geeft zeker op de minder goede wegen in mijn omgeving.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

Even een klein schopje. Ik ben nog steeds zoekende naar de OEM van de aandrijfassen en de originele veren.
Iemand die wellicht deze kennis in macht heeft?
Easterboy schreef: 16.02.2020 - 21:50 Ik ben op onderzoek uitgegaan. Als we toch bezig zijn, gelijk maar beide aandrijfassen laten vervangen. Er zit wat speling op en zorgt voor trillingen bij optrekken.
Ik kom op de volgende onderdelen:

Aandrijfas rechts - 36000559
Aandrijfas links - 36000550

Schokdemper voorzijde - 31277604
Toplager - 31262470
Schokdemper achterzijde - 31212499

Voorveer - 30714368
Achterveer - 30683570


Voor de schokdempers zou ik de Bilstein B4 kunnen houden, ik begrijp dat dit de OEM is.
Wat is de OEM van de aandrijfassen, is dat SKF of een ander merk?
En weet iemand de OEM van de veren zelf?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 690
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Persoonlijk zou ik doorsparen voor de Bilstein B6 dempers en de B4 laten voor wat het is.
Zeker omdat de T5 toch een wat sportievere auto is, is het voor de wegligging beter om een iets sportievere demper te nemen.
Een B6 is prima te combineren met standaard veren of iets verlaagde veren trouwens.

Op mijn vorige auto heb ik in 2017 na 17 jaar de originele GM/Opel dempers vervangen voor Bilstein B4 en die waren op de achteras alweer bijna versleten na 3 jaar gebruik.
Ik moet wel zeggen dat ik er heel vaak een aanhanger van 1500 kg achter heb hangen met de kofferbak vol en dat is inclusief een lpg tank.

Wat betreft de assen, ik zie online komplete SKF assen (dus 1 as met een linker- en rechter homokineet erop) staan, die lijken mij wel in orde. Die heb ik op andere auto's ook al gebruikt en blijven goed.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Veren weet ik niet, maar bij de C70 II is mij verteld dat de OEM schokdempers van Sachs zijn. Ik heb ze een tijdje terug aan de voorzijde vervangen en afgezien van een Volvo-sticker waren de oude exact hetzelfde als de nieuwe Sachs.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

Dank voor de nieuwe reacties!
Verrek, dus toch Sachs... Dan zal ik daar naar kijken. Dank voor je input.
Voor de aandrijfas neem ik aan dat SKF afdoende zal zijn, ook al zal dat niet de OEM zijn.

De Bilstein B6 heeft niet mijn voorkeur. Als ik het zo lees is dat mij te sportief.
Wegligging deert mij niet. Het is geen snelle auto en ook niet bedoeld om mee te bochtenjagen, we gaan er niet mee de Nürburgring op.
Het is een cruiser en vind het fijner om drempels te kunnen nemen met een hogere snelheid dan de oma met rollator die mij op dat moment aan het inhalen is. :D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27500
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dan zou je ook nog prima naar de Bilstein B4 kunnen kijken. Net wat prijstechnisch dan interessanter is.
Die zijn gewoon vergelijkbaar aan OEM, maar dan net wat beter gebouwd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
roman kardol
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 09.10.2011 - 08:29
Locatie: Veenendaal

weet je al wat voor verlaging eronder zit

ik zoek er namelijk nog 1
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

Neen, ik weet niet wat er nu onder zit. We hebben hem zo gekocht. Ga ik ook niet meer achter komen, stickers zullen inmiddels wel vergaan zijn.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 690
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Easterboy schreef: 05.05.2020 - 14:38 Voor de aandrijfas neem ik aan dat SKF afdoende zal zijn, ook al zal dat niet de OEM zijn.
Volgens mij levert SKF complete sets, dus een as inclusief beide homokineten.
Mogelijk is dat prijs technisch interessanter dan alleen losse homokineten kopen?
Met de kwaliteit van SKF zal het wel in orde zijn, die worden door veel fabrikanten ook als eerste montage merk gebruikt.
Easterboy schreef: 05.05.2020 - 14:38 De Bilstein B6 heeft niet mijn voorkeur. Als ik het zo lees is dat mij te sportief.
Persoonlijk zou ik juist wel de Bilstein B6 nemen, omdat deze net wat beter is dan de B4, vooral qua kwaliteit.
Ik heb 4 jaar (80.000 km) gereden met B4's op mijn vorige auto en de huidige eigenaar zegt dat de achterdempers al versleten zijn.
Terwijl de originele Opel dempers er 15 jaar en ruim 300.000km onder gezeten hadden.
De auto werd trouwens wel vaak beladen met een zware aanhanger er achter.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”