Schokbrekers achterzijde ..... V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Ron67
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 17.07.2017 - 21:16

Wat zal ik zeggen........HET WAS NODIGGGGGGGG

Klusje van niks en met een paar stukken gereedschap makkelijk te doen zelf.
De wagen goed hoog zetten ( en beveiligen met poot eronder ) en je kan zo overal goed bij.

Dat word weer genieten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Erik1982
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 18.06.2017 - 13:19

Niet een beetje versleten maar echt lek zo te zien?! Na hoeveel kilometers?

Heb het idee dat ze bij mij achter een beetje week beginnen te worden na 215dkm... Bij veel bagage of volwassenen achterin zitten veert de auto erg ver door en bij heuvels etc deint hij wat na
V60 T3 Rebel Blue met "Polestar Engineered Optimalisation"
Ron67
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 17.07.2017 - 21:16

Ik heb de auto nu ruim 2 jaar in bezit ( nu 316.000 km's ), op de snelweg bij overgangsnaden en kleine hobbels zwalkte de achterzijde sinds een paar dagen als een dronken boot en moest je steeds je rechtdoorgang corrigeren. dit werd te gortig en voelde ook erg onveiig.
En een makkelijk klusje om gewoon zelf te doen.

Nodig zijn:
Hydraulische krik en steuntjes voor veiligheid.
Wielmoersleutel ( wielmoeren losdraaien )
Ratel 12mm met verlenging ( 2 maal een bout bovenzijde loshalen )
Ringsleutel 15mm voor onderste bout. ( tik met een hamer om het ding even los te krijgen )
Baco en steek/ring sleutel 13mm om schokbreker uit houder te krijgen.


Bestel ook voor een tientje die hoezen en rubber doppen erbij.
Oorzaak gewoon slijtage en idd leeggelopen waardoor de rechter achterzijde op de veer lag/hing.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Nadeel van de APK in Nederland. Schokdempers en veren worden alleen visueel gecontroleerd en niet op goede werking. Mijn C70 enkele maanden geleden bij aankoop in Nederland nog een APK laten uitvoeren, maar een dag later bij de keuring in België toch afkeur op de schokdemper rechtsvoor (triltest). Na demontage bleek deze inderdaad lek te zijn en dit was bij de APK dus niet opgevallen.
Bij de uitgebreide proefrit was mij ook niets opgevallen, maar de triltest is blijkbaar onverbiddelijk. Dat dit best wel een probleem kan zijn bleek gisteren wel. Bij een ritje naar Rotterdam werden we ingehaald door een VW Polo en bij enkele "golven" in het wegdek bleef de Polo aan de voorzijde op en neer deinen, zo erg dat hij van het gas af moest. Het leek wel of er geen schokdempers meer onder zaten. Levensgevaarlijk.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
VolvoV50Ryder
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41

Welke schokbrekers voor een V50 1.6D MY2010?
V50 1.6D DRIVe MY2010
Gebruikersavatar
laurens8
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 05.06.2019 - 17:45

Ik zit ook te denken mn schoktdempers te vervangen. Alleen weet niet exact welke ik nodig heb..

Het is namelijk V50 R-design en hij ligt stukje lager dan de gemiddelde V50 naast me op de parkeerplaats.
Ik zou zeggen sport onderstel, maar hij is eerder comfortabeler dan strakker tov mn vorige focus.. Wat stiekem best lekker is, maar hij mag wel iets strakker de bocht door nog;)

Kortom is het de standard schokdemper en iets lagere (r design)veren of ook een ander type schokdemper?

Iemand ervaring met Bilstein B6 of betaalbare andere optie die net zo comfortabel zijn en toch net iets strakker sturen?
V50 D2 R-Design 2012 18' Atreus
Volvo tune(d)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 682
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Meestal gebruiken fabrikanten gewoon de normale schokdempers in combinatie met een lichte verlagingsveer (max 15 tot 20 mm tov normaal).
Heel soms is de schokdemper ook anders, maar dat ben ik nog niet heel vaak tegengekomen.

Je kan je R-Design veren dus prima combineren met een B4 (OE vervangingsdemper of de iets sportievere B6).
Als vergelijking kan je natuurlijk kijken naar Koni (Special Active is een OE vervanger, STR-T vergelijkbaar met B6) en de gele Sport (waarvan je de voorste in in gebouwde toestand kan verstellen in hardheid).

Persoonlijk spaar ik even door voor een Bilstein B16 (PSS9) set aangezien ik een normale T5 heb en deze ook op mijn Corsa al een ruime 10 jaar zonder problemen zijn werk doet onder behoorlijk extreme omstandigheden.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Er zijn 11 verschillende onderdeelnummers voor schokbrekers V50, vier daarvan zijn 'dynamic' of 'sport'. Ik zou even het label op de huidige schokbreker schoonmaken zodat je het juiste nummer kan achterhalen.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 682
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Jelmer als hij Koni of Bilstein sportievere schokdempers gaat plaatsen dan maakt dat niet meer uit die hebben zo te zien voor elke V50 dezelfde nummers.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
laurens8
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 05.06.2019 - 17:45

Dank, ik lees inderdaad goede verhalen over de Koni special active!
Waar de B6 duidelijk harder zijn op bv richels, blijven de Koni's comfortabeler. In de bochten zijn ze allebei een stuk strakker.
V50 D2 R-Design 2012 18' Atreus
Volvo tune(d)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 682
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Een Bilstein B6 moet je ook vergelijken met een Koni Sport (geel) of STR_T, de Koni Special Active vergelijk je met de Bilstein B4.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”