Vraag over de Geartronic

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
m1karabijn
3rd Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: 20.05.2014 - 15:36

02.12.2019 - 19:13

Ik heb een vraag over de Geartronic bak van mijn V50
Sinds kort heb ik en V50 T5 Summum uit 2006 Geartronic Automaat met 133500Km op de teller.
Deze Volvo heb ik gekocht bij Svala Katwijk met garantie.
De Volvo is door 1 eigenaar bereden 13 jaar lang en altijd dealer onderhouden echt een mooie eerlijke auto.
Allereerst wil ik de dealer een pluim geven met de medewerking.
Zal even het probleem uitleggen , de bak schakelt boterzacht geen problemen mee maar als ik bijvoorbeeld 120 km per uur rijd en dan het gas intrap dan schakelt hij keurig terug van 5 naar vier maar gaat niet echt vooruit zoals het moet zijn.
Na het gebruik van de kickdown gaat het toerental heftig omhoog naar bijvoorbeeld 5500 tpm maar de snelheid gaat maar langzaam met een paar km per uur hoger.
Nu is afgelopen vrijdag in opdracht van de dealer de bak gespoeld bij Raymond van TPR Powerflusch in Ter Aar maar nu na een paar honderd km verder geen verbetering.
De olie die uit de bak kwam bij het spoelen was gitzwart met een duidelijke reuk van verbrande olie.
Nu is mijn vraag aan de techneuten in dit forum die vooral verstand hebben van de GT bak wat ik kan verwachten.
as Vrijdag heb ik een afspraak met de dealer om het probleem te bekijken en nogmaals de dealer werkt geweldig mee met denken wat het kan zijn.
Volvo C70 T5
Onderhoud bij VolvoService.Eu
Tuning bij VolvoTune 260 Pk 380 Nm
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3089
Lid geworden op: 15.06.2013 - 15:03
Locatie: Utrecht

03.12.2019 - 17:28

Is de geartronic wel gereset na het vervangen van de olie? Is dezelfde olie gebruikt die de Volvo dealer zou gebruiken bij vervanging?
2015 Tesla Model S 70D Solid Black
2015 Audi A3 Sportback E-Tron Ambition Pro Line S-line Mythoszwart
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2010 Peugeot 107 XS 2-Tronic 5d Gris Carlinite
Gebruikersavatar
m1karabijn
3rd Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: 20.05.2014 - 15:36

03.12.2019 - 18:06

De bak is na het spoelen gereset door Raymond.
Na mijn klachten over de bak ben ik door de Dealer naar TPR door verwezen dus ik mag aannemen dat deze man de juiste olie gebruikt.
as Vrijdag ga ik terug naar de Dealer en ga ik met de monteur rijden en hem laten voelen wat ik bedoel en dat gaat hij echt voelen en begrijpen dat dit niet goed is.
Deze V50 is voor mij de 5e Volvo met een Geartronic en heb nog nooit klachten gehad hoewel de andere 4 Volvo's beduidend meer hadden gelopen.
Maar ook ik heb natuurlijk info over de bak ingewonnen en ik denk dat de koppelomvormer kapot is omdat bij het gebruik van de kickdown de lock functie niet reageert.
We gaan het zien een vrijdag.
En nu even over het onderhoud van de Volvo Dealer de eigenaar heeft in 13 jaar nog nooit de bak laten spoelen kan het in het onderhoudsboekje in ieder geval niet terug vinden dus of de eigenaar heeft geweigerd om de kosten van spoelen te maken of de Dealer heeft het nooit gedaan als preventie dat weet ik niet.
Bij div bedrijven die fluschen raden ze aan de olie te vervangen bij 100.000 Km of 5 jaar.
Wat is waarheid dat zou ik niet weten maar de olie die uit de bak kwam was een zwarte drap die stonk naar verbrande olie.
Volvo C70 T5
Onderhoud bij VolvoService.Eu
Tuning bij VolvoTune 260 Pk 380 Nm
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 22.07.2008 - 07:18

07.12.2019 - 06:23

Wat gek dat ie wel zo in toeren omhoog schiet maar er geen acceleratie is. Lijkt wel of ie slipt?
Gaat ie bij 3e 4e en 5e versnelling wel in de lock up?
Volgens mij gaat ie bij ons bij kick down eerst uit de lock up en dan 1 of 2 versnellingen naar beneden en dan wil ie echt wel vooruit.
Ik drain en fill de bak iedere 30.000 km ongeveer, of als ik vindt dat ie lomper begint te schakelen. Ik gebruik dan +/- 4 liter mobil jws 3309 of Toyota TIV, dat schijnt allemaal hetzelfde te zijn.
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
-Heden-
S40 2.4 geartronic '06
Kadett C coupe met Volvo b230a motor, m47 versnellingsbak en Volvo 240 Assen ‘78
Gebruikersavatar
Gouwe
5th Gear member
Berichten: 1256
Lid geworden op: 14.09.2012 - 16:44

07.12.2019 - 06:59

m1karabijn schreef:
03.12.2019 - 18:06
...as Vrijdag ga ik terug naar de Dealer en ga ik met de monteur rijden en hem laten voelen wat ik bedoel en dat gaat hij echt voelen en begrijpen dat dit niet goed is.
En?
Volvo V60 D6 - Summum, Driver Support Line, Technology Line, Security Line, Winter Line, Premium Sound - Polestar tuning
Daarvoor: V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
m1karabijn
3rd Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: 20.05.2014 - 15:36

07.12.2019 - 10:03

Na het proefrijden is de Dealer ook tot de conclusie gekomen dat de bak niet functioneert als zou moeten.
Dus gaat de Dealer het op lossen.
Ik word begin volgende week door hem gebeld en dan hoor ik hoe of wat.
Hij heeft contact met een revisie bedrijf en moet denk even afstemmen wat en wanneer ze de bak gaan reviseren.
Als je nou weet dat ik de auto wilde kopen zonder garantie , ik dacht wat kan er nou gebeuren met deze auto 1e eigenaar weinig Km gelopen ben ik ff blij dat ik toch heb gekozen voor garantie Pffffffff
Maar ik geef de Dealer een dikke pluim voor het meedenken en oplossen van het probleem zonder wanklank
Volvo C70 T5
Onderhoud bij VolvoService.Eu
Tuning bij VolvoTune 260 Pk 380 Nm
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”