Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geleverd vanaf 2003
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Morgen,

Mijn zwager wil een v50 diesel kopen van rond 2010. Nu weet ik veel van de benzinemotoren, maar van diesels zeker uit die tijd is mijn kennis te beperkt. Ik weet dat er al meerdere topics zijn geweest hierover, maar kan ze niet goed terugvinden, ligt aan mij uiteraard ;)

Concreet 1: 1.6 d (PSA blok) afblijven ivm met te kleine carterinhoud, turboproblemen etc. toch? Nu meen ik iets gelezen te hebben over een 8 klepper die wel goed zou zijn en de 16 klepper niet. Klopt dit? Weet iemand van jullie hoe je dit verschil kunt zien? Graag een commerciële aanwijzing, de motornummers helpen niet veel bij het zoeken in het aanbod op gaspedaal enz. Driv e: wel of niet doen?

Concreet 2: wat is jullie ervaring met de 2.0 D uit dezelfde periode?

Graag hulp, we zien door de bomen het bos niet meer.....
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

D2 met 6 bak is ok en heeft ook 'n klein carter
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

OGA244 schreef: 01.12.2019 - 12:58 D2 met 6 bak is ok en heeft ook 'n klein carter
2.0D is toch ook goed (handgeschakeld) net als de D5.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

RoaldH schreef: 01.12.2019 - 22:04
OGA244 schreef: 01.12.2019 - 12:58 D2 met 6 bak is ok en heeft ook 'n klein carter
2.0D is toch ook goed (handgeschakeld) net als de D5.
schaarser dus duurder, maar ook goed idd
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

OGA244 schreef: 01.12.2019 - 22:17
RoaldH schreef: 01.12.2019 - 22:04
OGA244 schreef: 01.12.2019 - 12:58 D2 met 6 bak is ok en heeft ook 'n klein carter
2.0D is toch ook goed (handgeschakeld) net als de D5.
schaarser dus duurder, maar ook goed idd
Die D2 met 6bak is toch de “betrouwbare 8 kleps”? PSA diesel, geassembleerd door Volvo?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Alle diesels voor Volvo zijn "geassembleerd" in Skövde. Ook de "foute" blokken.
Maar idd je moet de 1.6 8-klepper hebben wil je geen/minder problemen krijgen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
koos
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 30.01.2007 - 12:15

Mijn ervaring is dat ook de 1.6d 16v uit 2010 probleemloos kan zijn, maar dan wel met goed onderhoud. Intussen al 441.000KM (eerste verstuivers, eerste turbo, eerste koppeling)
Stutje
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 18.01.2016 - 20:02

Let even op hoeveel mg co2 de auto uitstoot. Als dit onder de 5mg per km is dan is het oké. Als het meer is betaal je vanaf 1 januari 2020 19% extra.
Zoals ik met mijn v50 2005 1.6d
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Wow, dan kan elke auto wel 19% verhoging krijgen. Het moet 5 mg/km ROETdeeltjes zijn.
Een huidige gemiddelde auto stoot ongeveer 110 mg/km CO2 uit.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Dan heb je waarschijnlijk Euro 3. Ik heb een 2.0D Euro 4, maar ga volgens mij niet meer betalen.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Volgens mij is het de:
Uitstoot deeltjes licht in g/km
Niet de roet uitstoot
Stutje
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 18.01.2016 - 20:02

Sorry, inderdaad de uitstoot deeltjes.
Ik heb euro 3 ja.
Kuster72
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 16.10.2016 - 10:19
Locatie: Nijmegen

Heb n volvo 1.6d d2 2008 . Als je n auto koopt moet je hem ook goed onderhouden. Geldt voor alle type volvo's.
Volvopel
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 03.02.2020 - 10:54
Locatie: Apeldoorn

Ik heb een 2007 2.0d euro3, dus zonder roetfilter. Daarvoor moet ik €20 per maand meer betalen als een euro4 met roetfilter.
Bij mijn zoektocht op internet voor de aanschaf van deze auto heb ik wel een aantal voorbeelden gezien van 2.0d’s die op hol geslagen waren. Bij ieder verhaal bleek het roetfilter problemen te geven, waardoor de motor uiteindelijk op hol sloeg.
Ook de nieuwsberichten dat bij de APK strenger gecontroleerd gaat worden op werking van het roetfilter heeft mijn voorkeur naar eentje zonder roetfilter gebracht. Ik kwam qua budget toch al op bouwjaar 2006/2007 uit. Dan maar die twee tientjes per maand extra, kan een hoop ellende schelen.
Het schijnt ook mogelijk te zijn om, tot een bepaald bouwjaar (2010 of zo) een roetfilter uit te bouwen en af te melden bij de RDW. Dan moet je wel die 20 euro fijnstoftoeslag betalen.
Volvo V50 2.0D Summum 2007
En voor de hobby :
Opel Rekord 2.0E Berlina 1979
Opel Kadett 1.2N 1981
Opel Kadett 1.3N Voyage 1983
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Ik heb vorig jaar een keer gesproken met een monteur van de Volvo dealer bij ons in de buurt. Die monteur gaf aan dat als je een van de latere bouwjaren van de 1.6D hebt (de 16 Klepper) dan heeft deze een modificatie gehad (vanaf my2008 als Ik me goed herinner) alsin: het zeefje in de olieleiding naar de turbo is verwijderd.

Door het verwijderen van het zeefje komt de turbo niet droog te staan, dit voorkomt eigenlijk het probleem waarom deze motoren berucht staan. Wel is het belangrijk om je goed te houden aan de voorgeschreven onderhoudsinterval om de olie tijdig te verversen (het blok is wel gevoelig voor vervuiling). Het verversen om de 10k km is volgens hem overbodig, in de latere bouwjaren zijn de motoren goed betrouwbaar gebleken.

Ik heb zelf een my2011 V50 met deze 1.6D motor en dacht destijds iets verdachts te horen aan mijn motor, de monteur heeft toen met mij meegereden. Mijn motor reageerde absoluut naar behoren volgens de monteur (inmiddels 245k gereden).

Je leest best wat negativiteit over deze motor maar vergis je niet, deze motor is echt in heel veel auto’s geleverd, daardoor zal je dan toch sneller de negatieve verhalen lezen.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Volvopel schreef: 13.02.2020 - 22:26 Ik heb een 2007 2.0d euro3, dus zonder roetfilter.
2007 Euro3?
Ik heb een 2.0D uit 2006 en die is al Euro4, heb jij een import, of is hij aangepast naar Euro3?
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Kuster72 schreef: 13.02.2020 - 20:42 Heb n volvo 1.6d d2 2008 . Als je n auto koopt moet je hem ook goed onderhouden. Geldt voor alle type volvo's.
nielslu schreef: 14.02.2020 - 23:06 Ik heb vorig jaar een keer gesproken met een monteur van de Volvo dealer bij ons in de buurt. Die monteur gaf aan dat als je een van de latere bouwjaren van de 1.6D hebt (de 16 Klepper) dan heeft deze een modificatie gehad (vanaf my2008 als Ik me goed herinner) alsin: het zeefje in de olieleiding naar de turbo is verwijderd.

Door het verwijderen van het zeefje komt de turbo niet droog te staan, dit voorkomt eigenlijk het probleem waarom deze motoren berucht staan. Wel is het belangrijk om je goed te houden aan de voorgeschreven onderhoudsinterval om de olie tijdig te verversen (het blok is wel gevoelig voor vervuiling). Het verversen om de 10k km is volgens hem overbodig, in de latere bouwjaren zijn de motoren goed betrouwbaar gebleken.

Ik heb zelf een my2011 V50 met deze 1.6D motor en dacht destijds iets verdachts te horen aan mijn motor, de monteur heeft toen met mij meegereden. Mijn motor reageerde absoluut naar behoren volgens de monteur (inmiddels 245k gereden).

Je leest best wat negativiteit over deze motor maar vergis je niet, deze motor is echt in heel veel auto’s geleverd, daardoor zal je dan toch sneller de negatieve verhalen lezen.
Er is in bovenstaande 2 Posts wat verwarring omtrent de varianten van de 1,6 liter diesel:
1.6D motoraanduiding is de 16 kleps versie, 109 pk, geleverd tot em met modeljaar 2010
D2 motoraanduiding is de 8 kleps versie, 115 pk, geleverd vanaf modeljaar 2010
In 2010 zijn dus beide versies geleverd.
2008 is dus zeker geen D2!
2011 zou nog 1.6D (drive) kunnen zijn.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Ik heb inderdaad de my2011 1.6D (drive). Dit is wel de 16v versie met 109pk.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Volvopel
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 03.02.2020 - 10:54
Locatie: Apeldoorn

WYD schreef: 15.02.2020 - 19:35
Volvopel schreef: 13.02.2020 - 22:26 Ik heb een 2007 2.0d euro3, dus zonder roetfilter.
2007 Euro3?
Ik heb een 2.0D uit 2006 en die is al Euro4, heb jij een import, of is hij aangepast naar Euro3?
Even knippen en plakken met de RDW :
V50 RDW.jpg
Eerste toelating en eerste afgifte op 10-1-2007, maar toch Euro3.
Heb wel zo'n groene duitse sticker op de voorruit.

De mijne nog is een pre-facelift, is de jouwe één van de eerste faceliftmodellen ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50 2.0D Summum 2007
En voor de hobby :
Opel Rekord 2.0E Berlina 1979
Opel Kadett 1.2N 1981
Opel Kadett 1.3N Voyage 1983
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

De V50 2.0D is vanaf 2006 als Euro 4 geleverd met DPF. De bouwjaren 2004 en 2005 zonder DPF waren Euro 3. Die van mij is van 2006, de eerste faceliftmodellen zijn van 2007. Wellicht dat de DPF bij die van jou verwijderd is ivm regeneratieproblemen en dat dit gemeld is bij de RDW, waardoor hij als Euro 3 op kenteken staat.
Volvoless, nu Golf VII
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”