mogelijk verlies vermogen na servicebeurt dealer
Geplaatst: 08.11.2019 - 15:40
Deze week is mijn Volvo V50 naar de dealer geweest voor onderhoud en APK.
Er is toen service 2.0 geïnstalleerd. De software liep vast waardoor er vanuit Zweden het een en ander is (in)geregeld. De dealer heeft dit super fijn opgelost door ons in tussentijds kosteloos een splinternieuwe V60 met 250 pk te lenen.
Eenmaal terug in mijn oude V50 uit 2007 met 140 pk viel dat natuurlijk een beetje tegen. Voor mijn gevoel was mijn V50 niet vooruit te branden. Heel normaal en herkenbaar van toen ik nog taxi reed. Vanuit een Mercedes naar een Peugeot 306.
Maar nu naar enkele dagen heb ik dat nog toch echt het gevoel dat mijn auto anders rijdt. Hij lijkt minder vermogen te hebben of iig minder snel te reageren op het gaspendaal. Er zijn sowieso 2 dingen die zichtbaar zijn veranderd.
1. Op het schermpje van mijn auto, bij de teller, is nu meer informatie te zien. Zoals tempratuur en tijd. Opzich prima maar niet perse een voordeel want dat wordt ook al getoond op het middenconsole (waterval). Ik zie dat nu dus 2x.
2. Bij het starten van een koude motor had ik altijd een stationair toerental van 1700/1800 toeren. Dat is nu 1100 geworden.
Ik had ergens in een topic gelezen dat de 1700/1800 toeren normaal was en dat dit ten goede kwam voor de opwarming van de katalysator. Hoe dan ook ik heb het gevoel dat mijn auto trager is geworden. Kan dit iets met elkaar te maken hebben?
Ik weet niet of mijn auto was getuned van 140 naar 170pk. Wellicht was dat het geval en staat nu de 140pk software weer geïnstalleerd.
Iemand een idee?
Ik heb nog geen contact met de dealer gehad. Ik wil eerst hier info inwinnen.
Er is toen service 2.0 geïnstalleerd. De software liep vast waardoor er vanuit Zweden het een en ander is (in)geregeld. De dealer heeft dit super fijn opgelost door ons in tussentijds kosteloos een splinternieuwe V60 met 250 pk te lenen.
Eenmaal terug in mijn oude V50 uit 2007 met 140 pk viel dat natuurlijk een beetje tegen. Voor mijn gevoel was mijn V50 niet vooruit te branden. Heel normaal en herkenbaar van toen ik nog taxi reed. Vanuit een Mercedes naar een Peugeot 306.
Maar nu naar enkele dagen heb ik dat nog toch echt het gevoel dat mijn auto anders rijdt. Hij lijkt minder vermogen te hebben of iig minder snel te reageren op het gaspendaal. Er zijn sowieso 2 dingen die zichtbaar zijn veranderd.
1. Op het schermpje van mijn auto, bij de teller, is nu meer informatie te zien. Zoals tempratuur en tijd. Opzich prima maar niet perse een voordeel want dat wordt ook al getoond op het middenconsole (waterval). Ik zie dat nu dus 2x.
2. Bij het starten van een koude motor had ik altijd een stationair toerental van 1700/1800 toeren. Dat is nu 1100 geworden.
Ik had ergens in een topic gelezen dat de 1700/1800 toeren normaal was en dat dit ten goede kwam voor de opwarming van de katalysator. Hoe dan ook ik heb het gevoel dat mijn auto trager is geworden. Kan dit iets met elkaar te maken hebben?
Ik weet niet of mijn auto was getuned van 140 naar 170pk. Wellicht was dat het geval en staat nu de 140pk software weer geïnstalleerd.
Iemand een idee?
Ik heb nog geen contact met de dealer gehad. Ik wil eerst hier info inwinnen.