Geen turbodruk

Geleverd vanaf 2003
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Hoi,

De turbo van mijn V50 levert plotseling geen turbodruk meer.
Situatie als volgt: Ik draai de snelweg op, versnel, en motor reageert zoals altijd vrolijk, nadat ik kort van het gas moet en iets moet afremmen, trek ik weer op, en geen trekkracht meer. Boven de 110 km/h krijg ik de melding: Motorservice vereist, motor loopt verder normaal.
Thuis alle slangen nagekeken op vacuumlek, alles in orde. Turbo rechtstreeks op het vacuum aangesloten, gaat weer als de brandweer.
Mijn conclusie: turboboostregelaar stuk, dus een nieuwe besteld. Deze gemonteerd, maar nog steeds geen turbodruk. Turboboostregelaar rechtstreeks aangesloten op direct vacuum, geen resultaat.
Het lijkt wel of de boostregelaar niet wordt aangestuurd.

Wie kan mij helpen met dit probleem ?

Edit: Auto uitgelezen met Torque, geen foutcodes.

René
Laatst gewijzigd door BuggyRene op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Niemand ???
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Niemand ???
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Mss praat ik poep, maar moet het mss gereset worden middels vida?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
VolvoV50Ryder
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41

BuggyRene schreef: Edit: Auto uitgelezen met Torque, geen foutcodes.
Begin eens met het uitlezen met VIDA. (=investering < €100)
Is ook niet heilig maar altijd veel beter dan Torque.
V50 1.6D DRIVe MY2010
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Hoi,

Inmiddels de auto laten uitlezen bij een dieselspecialist, conclusie:

Geen turbodruk doordat de boostcontroller niet wordt aangestuurd.
Sensor op de turbo is vervangen, evenals de boostcontrollers.
Foutmeldingen zijn: software niet compatibel, roetfilterfout ( kan niet want zit er niet op), en nog een paar foutmeldingen van dingen die er pas vanaf 2006 op zijn gezet ivm. roetfilter.
De auto is 7 jaar geleden getuned door een bedrijf, en heeft al die tijd goed gelopen.
Op aanraden van de dieselspecialist heb ik bij de volvo dealer de originele software weer terug laten schieten. Nadien merkte de monteur niet iets waardoor de turbo niet zou werken.
Daar weggereden, helaas turbo werkt nog steeds niet. Thuis gekomen de turbo nogmaals rechtstreeks op vacuu aangesloten, auto gaat als een raket, turbo werkt dus.

Wat kan nu nog de oorzaak zijn dat de turbo niet wordt aangestuurd door de boostcontroller, vacuum ook rechtstreeks op de booscontroller aangesloten geen resultaat.
Als ik de stekker van de boostcontroller afhaal en ik meet op contact, dan meet ik op de groene draad bijna 12 volt, en op de zwart-witte 3.6 volt, is dit normaal of moet de zwart-witte volledig min zijn?

Al met al een heel verhaal, maar hoop dat er bij iemand een lichtje gat branden.

Alvast bedankt voor de antwoorden,

René
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Klinkt als een massaprobleem, de ene zou 0V moeten zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Dank voor het schema.

Als ik het schema volg, moet er op de groene draag idd. 12 volt staan, dit klopt.
Betekend dit dus dat de boostcontroller dus massa geregeld is, en dat de computer de massa varieerd om de boostcontroller aan te sturen ?

N.b.: Als ik de auto na een rit van contact zet, hoor een een seconde of 5 - 6 een herhalend geklik, en een zoemend geluid onder de motorkap, dit doet hij overigens al een paar jaar.

René
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Die 12V is PWM vanuit de ECU, daar kan je met de simpele multimeter niet zo veel aan ontdekken. De massa moet ten alle tijde 0V zijn.
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Ok, duidelijk.
Heb je voor mij een schema van het massa gedeelte, zodat ik daar verder kan zoeken ?

René
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Na een tijdje ziek zijn de auto eens verder uitgelzen, zie bijgaand e grafiek, het lijkt mij toch dat deze waarde van de groene lijn niet klopt bij stilstaande motor, of heb ik dit verkeerd ?

Rene

Aantekening 2019-12-02 203128.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Nee, daar klopt geen hout van. Zelfs niet bij een belasting.
Op je vorige vraag heb ik nog geen antwoord. Mogelijk een slechte massa verbinding of zelfs een zwevende waardoor andere 12v dingen op dezelfde lijn elkaars massa worden en dan wordt het een puinhoop. Zal morgen eens kijken of ik een schema er uit kan toveren. . Mocht ik weer zo laat reageren moet je even een PM sturen….
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 03.12.2019 - 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Net de sensor los gemaakt van de bedrading, op de grafiek nu een strakke lijn. Sensor weer aansluiten en het zelfde als hierboven.
Denk dat de sensor echt overleden is.

René
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Moet toch even terug komen op mijn bewering hier boven, de schaalverdeling in de grafiek zit tussen de 1018 en 1021hpa. Als je gas geeft past die schaalverdeling zich aan, wordt de lijn dan vlakker?
BuggyRene schreef: 07.10.2019 - 19:39 Dank voor het schema.

Als ik het schema volg, moet er op de groene draag idd. 12 volt staan, dit klopt.
Betekend dit dus dat de boostcontroller dus massa geregeld is, en dat de computer de massa varieerd om de boostcontroller aan te sturen ?
Hier heb je WEL gelijk in, zat bij de verkeerde motorcode/schema te kijken.
63/54 is zekering F35 onder de motorkap en heeft inderdaad standaard 12V.
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Schaalverdeling wordt niet vlakker, het grilliger blijft, heb een andere sensor besteld, zodra ik die gemonteerd heb zal ik dit posten.
Alvast bedankt voor je hulp Jelmer.

René
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Nieuwe sensor geplaatst, motor gestart, direct turbodruk, om na een paar seconden weer af te zakken naar nul....... snap er niets meer van....

René
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Gebruikersavatar
Clkp
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.01.2019 - 19:05

Je hebt het over de boost controller (tcv)
Maar hier zitten er twee van op. Allebei al vervangen?
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Yup, beide vervangen, vandaag een zelfde Volvo uitgelezen voor de parameters, blijkt mijn Volvo bij motor uit en op contact 10% op de boostcontroller te geven en bij de Volvo van mijn kennis (exact de zelfde auto) bij de zelfde voorwaarden 98%. We gaan verder zoeken in de bedrading. Wordt vervolgt.
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Gebruikersavatar
Clkp
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.01.2019 - 19:05

Oké, bekend probleem.
Ik heb afgelopen zomer ook de complete kabelboom ontmanteld totaan de ecu onder het linker spatscherm aan toe. Leuk werkje 😣
Uiteindelijk geen breuken gevonden, diverse connectoren o.a van de mapsensor en tcv's uit elkaar gepeuterd om de verbindingen te checken en weer wat in te drukken zodat ze weer wat beter contact maken.

Ik wens je veel succes, en hopelijk krijg je hem weer beter..
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Eindelijk het probleem opgelost. Er bleken kabelbreuken in de bekabeling naar de turbopositiesensor te zitten, waardoor de waarde omgedraaid werd.
Nieuwe bekabeling getrokken naar de ECU, aangesloten, starten en voila, weer turbodruk zoals het hoort.
Nadien uitgelezen met Vida, turbo wordt netjes geregeld, en de gevraagde turbodruk door de ECU, wordt door de turbo omgezet in de de juiste turbodruk.

René
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”