zoektocht naar v50, 2007, 2008, 2009. 2.4 140-170 pk GT

Geleverd vanaf 2003
Joergarms
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 04.09.2019 - 17:13

Hoi allen,

Zoals de titel al laat zien ben ik op zoek naar n v50 met 2.4 benzinemotor en GT.
Ik rij nu een Ford Focus mk2,5 van 2008 met een 1.6 100pk.
Omdat we een caravan gekocht hebben wil ik n goede trekauto.
Diesel is geen optie, dus dat valt helaas af.
Geartronic lijkt me heerlijk ontspannen rijden.
Budget, ruwweg tussen de 7 en 10k.
Een auto uit duitsland of België sla ik ook niet af.
Ik kwam bijvoorbeeld in Frankfurt een v50 2.4 170pk MET AWD tegen, die combinatie lijkt er
In Nederland niet te zijn, erg jammer.
Wat zijn specifieke punten om op te letten van zowel het 2.4 blok als de GTbak?
om hoeveel kilometer moet de distributieriem vervangen worden en hoe worden de kleppen gesteld?
Als ik t goed begrijp is 170pk geen must omdat dat met name pas in de hogere toeren vrijkomt?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Joergarms schreef: Ik kwam bijvoorbeeld in Frankfurt een v50 2.4 170pk MET AWD tegen, die combinatie lijkt er
In Nederland niet te zijn, erg jammer.
die kom je nergens tegen... zal een foutje zijn
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Het enige waar ik me destijds op verkeken heb is, het verbruik, hoewel het met langere ritten consante snelheden van tussem de 100-130 nog wel meevalt, met 45 km woonwerkverkeer dagelijks en wat ritjes in de stad kom ik meestal tussen de 8,5-9,0 l/100 km in de zomer en 9,0-9,7 op winterschoeisel.

Hij lust dus, mede door zijn GT wel aardig slokje, zeker tov een Focus 1.6.
De GT5 in de V50 is een relatief trage bak, schakelt best prima maar soms wat onlogisch en lompig naar mijn idee. Schakelt soms bij redelijk gasgeven, maar nog niet gevloerd, te makkelijk 1 tot 2 verzetten terug, waarvan ik dan denk na had ook anders gekund.

Als je audio op prijs stelt loont het om te zoeken naar een high performance systeem, te herkennen aan de kreet high performance wanneer je de HU aanzet, upgraden van audio is lastig.
Ikzelf rij een Summum uitrustingsniveau met wat extra lines, maar ook de momentum of edition uitrustingen waren prima te doen.

Xenon, volgens sommigen een must vanwege de beroerde halogeenpitjes, vaak alleen betrouwbaar als de auto er mee geleverd is (summum en evt edition II) Aftermarket schijnt nogal eens problemen in het electrische circuit te geven.
Heb alleen ervaring met xenon, na het oppoetsen van de glazen lensjes en nieuwe OEM osram pitjes heb ik nooit te klagen gehad.

170 pk, is lekker. Must, tsja geen idee, gezien het max. Trekgewicht van 1.500 kg zal het met een beetje caravan best ok rijden.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou lekker 'n economische diesel nemen
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1601
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Maar die viel helaas af (regel 4)
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat zal, maar deze is qua trekkracht, economie en aankoopprijs wel de enige zinnige kandidaat
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1601
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Kan best, maar diesel was geen optie, dus was dat helaas geen optie. Zou het niet handiger zijn om hem informatie te geven die er gevraagd wordt? Met je ervaring en kennis kun je heel wat informatie geven over de vijfcilinders met GT bedoel ik te zeggen.

Ik kan weinig toevoegen, in België zijn benzine modellen in zijn gevraagde reeks (tussen 7 en 10 duizend) vanaf 2007 amper te vinden.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Distributie om de 160000km, kleppen zijn zelfstellend, 140pk is 'n prima keus maar het verbruik is van 'n 5 cilinder nu eenmaal steviger dan van 'n diesel, zeker met 'n caravan
Joergarms
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 04.09.2019 - 17:13

Bedankt alleen voor de reacties.
Qua motorloop zou ik het liefst n diesel rijden, maar het komt niet uit qua kilometers.
We hebben 2 auto's, deze zal zo'n 10 a 12.5k per jaar rijden. Dus dat loont niet.

Qua benzineverbruik, ik zit nu op 8.6/100km. De 1.6 is voor een Focus van 1250kg eigenlijk
Te licht. Vandaar ook de zoektocht naar iets zwaarders.
Ik kan, als ik zin heb, vrij zuinig rijden, dus ik verwacht dat het meerverbruik tov huidige
Auto binnen de perken blijft. Als ik rond de 9.0/100km rij is het meer dan prima.

Zijn er wat betreft de geartronic nog echt opvallende zaken?
Is een edition 2 dusdanig beter/ mooier dan een edition1?
Joergarms
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 04.09.2019 - 17:13

Ik lees tegenstrijdige zaken over de kleppen in een 2.4 benzineblok. Namelijk, er wordt geschreven dat deze niet hydraulisch zijn en er wordt geschreven dat deze wel hydraulisch zijn.
Wie weet hier het antwoord op? En mochten ze niet hydraulisch zijn, en er is gewoon op benzine gereden, hoe vaak moeten ze dan gesteld worden?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

VOLVO V50 EDITIONS SPECIFICATIES
Edition I
• Audiobediening in stuurwiel
• Automatisch dimmende binnenspiegel*
• Dalarö (Textiel/T-tec) bekleding*
• Electronic Climate Control (ECC), links/rechts temperatuurregeling
• Interior Air Quality System (IAQS)
• Hogedruk koplampreinigingsinstallatie
• In hoogte verstelbare passagiersstoel met lendensteun
• Met leder bekleed stuurwiel
• Met leder beklede versnellingspookknop
• Met leder beklede handremgreep
• Lichtmetalen velgen 16" - Cordelia - met 205/55 R16 banden*
• Mistlampen voor
• Regensensor
• Twee bekerhouders voor in tunnelconsole
• Armsteun achter met bekerhouders
• Verlichte make-up spiegels, bestuurderszijde en passagierszijde

Edition II (meer tov Edition I)
• Aluminium inleg op centre console, tunnel console en rondom deurgrepen*
• Elektrisch inklapbare buitenspiegels met grondverlichting
• Luchtvochtigheidssensor
• Waterafstotend glas voorportierruiten
• Afvalzak-/fleshouder achterkant tunnelconsole
• High Performance Audio, 8 luidsprekers, 4 x 40 Watt versterker, single CD speler (MP3 files afspeelbaar)*
• Bluetooth handsfree systeem - Informeer bij uw dealer naar de compatibiliteit van uw telefoon
• Lederen bekleding
• Lichtmetalen velgen 17” - Spartacus - met 205/50 R17 banden*
• Onderzijde voorspoiler, dorpels en achterbumper in exterieurkleur
• Park Assist achter
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het "niet lonen" van een diesel bij 10.000/12.000km is een aanname, "lonen" bestaat uit een aantal componenten, MRB, brandstofkosten en investering, je hebt je sommetje niet goed gemaakt als jij meent dat het niet uit kan.
Joergarms
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 04.09.2019 - 17:13

@oga244 bedankt voor de lijst met verschillen tussen beide editions. Loont wel degelijk om dus naar een edition2 te kijken.
Wat betreft kosten voor benzine/ diesel. De kosten voor mrb en brandstof komen redelijk bij elkaar in de buurt. Als je veel in Nederland rijdt. Maar van de het jaartotaal rij ik een gedeelte in Zwitserland,
dat land heeft ivm benzine veel hogere dieselprijzen, dan komt het dus niet lekker uit.
Ook rij ik toch met zekere regelmaat korte stukken, dat vindt die diesel ook niet zo fijn.

Al met al voor mij genoeg redenen om voor een benzine te gaan.
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Je kunt natuutlijk ook voor het beste van twee werelden gaan als het verbruik er niet zo toe doet: de T5 met geartronic! Het koppel van een diesel en het genot van die heerlijk geblazen vijfcilinder. Ik rijd zelf eemn t5 gt summum op lpg maar op benzine kun je bij een normale rijstijl makkelijk 1 op 10/ 11 halen.

Mvg, Frans Mentink
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Yep, zou voor de t5 gaan, die met eventueel de gt en awd. Daar ga je veel plezier aan beleven. En later nog vaak aan terugdenken. Nu kan het nog, zo’n inline 5 turbo, zo worden ze nooit meer gemaakt.
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
knalrooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Kadett C coupe met Volvo b230a motor, m47 5 versnellingsbak, 4 x carburator, Volvo 240 Assen/schijfremmen ‘78
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

OGA244 schreef: Het "niet lonen" van een diesel bij 10.000/12.000km is een aanname, "lonen" bestaat uit een aantal componenten, MRB, brandstofkosten en investering, je hebt je sommetje niet goed gemaakt als jij meent dat het niet uit kan.
Klopt, het verschil in wegenbelasting is ca. 60 Euro per maand.

Bij benzine zit je op 16 cent per kilometer (1 op 10 voor 1,60) en bij diesel zal het nog geen 8 cent per kilometer zijn (1 op 18 voor 1,40).

Dus bij 700 km per maand wordt diesel al voordeliger.

De aanschaf van een tweedehands diesel is meestal voordeliger dan een benzine omdat mensen (vaak ten onrechte) tegen die hogere wegenbelasting aanhikken.
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Longone schreef:
OGA244 schreef: Het "niet lonen" van een diesel bij 10.000/12.000km is een aanname, "lonen" bestaat uit een aantal componenten, MRB, brandstofkosten en investering, je hebt je sommetje niet goed gemaakt als jij meent dat het niet uit kan.
Klopt, het verschil in wegenbelasting is ca. 60 Euro per maand.

Bij benzine zit je op 16 cent per kilometer (1 op 10 voor 1,60) en bij diesel zal het nog geen 8 cent per kilometer zijn (1 op 18 voor 1,40).

Dus bij 700 km per maand wordt diesel al voordeliger.

De aanschaf van een tweedehands diesel is meestal voordeliger dan een benzine omdat mensen (vaak ten onrechte) tegen die hogere wegenbelasting aanhikken.
Welke met een 2.4 (5 cilinder) vergelijkbare diesel haalt een verbruik van 1:18 dan?
Zelf vind ik een diesel ook heerlijk rijden maar met max 7000km per jaar echt geen optie.
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Longone schreef:
OGA244 schreef: Het "niet lonen" van een diesel bij 10.000/12.000km is een aanname, "lonen" bestaat uit een aantal componenten, MRB, brandstofkosten en investering, je hebt je sommetje niet goed gemaakt als jij meent dat het niet uit kan.
Klopt, het verschil in wegenbelasting is ca. 60 Euro per maand.

Bij benzine zit je op 16 cent per kilometer (1 op 10 voor 1,60) en bij diesel zal het nog geen 8 cent per kilometer zijn (1 op 18 voor 1,40).

Dus bij 700 km per maand wordt diesel al voordeliger.

De aanschaf van een tweedehands diesel is meestal voordeliger dan een benzine omdat mensen (vaak ten onrechte) tegen die hogere wegenbelasting aanhikken.
Er vanuitgaande dat er tegenover de 140-170 pk GT die makkelijk 1 op 10 doet een 2.0D of D5 zet die gok ik niet zomaar 1 op 18 doen, dat voorgenoemde diesels roetfilters hebben die kortere ritjes niet zo fijn vinden en duurder zijn in onderhoud dan een benzinezusje vind ik het rekensommetje wat weinig variablen bevatten om tot de slotsom te komen.

Wat niet niet wegneemt dat diesel vaak eerder uitkan dan men denkt.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Joergarms
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 04.09.2019 - 17:13

Op aanschafprijs, mrb en brandstofkosten, zou n D5 in mijn geval gelijk uitkomen als ik alle kilometers
In nederland zou rijden. Dat is niet het geval, de dieselprijs ligt in Zwitserland beduidend hoger dan in Nl.
Daarnaast rij ik ook met regelmaat korte stukken, iets dat vooral n diesel niet fijn vindt.
Onderhoudskosten voor een diesel zijn vaak ook wat hoger.
Ondanks dat ik een T5 graag zou rijden, houdt de turbo icm hogere kmstanden tegen.
Voor mijn gebruik is een 140 of 170pk versie toereikend, ook met caravan van max 1200kg.
Eerdaags mn huidige auto in de verkoop zetten en in tussentijd ook eens wat proefritten doen.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

OGA244 schreef: Distributie om de 160000km, kleppen zijn zelfstellend, 140pk is 'n prima keus maar het verbruik is van 'n 5 cilinder nu eenmaal steviger dan van 'n diesel, zeker met 'n caravan
De kleppen van deze 5 cilinders zijn helemaal niet zelfstellend...
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”