Rokende V50 2.0D

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Maandagochtend op de laatste 2 kilometer naar mijn werk, begon de auto ineens blauw te roken uit de uitlaat. Auto reed wel gewoon, maar heb toen uiteraard rustig aan gedaan. Op het werk oliepeil gecontroleerd en visuele inspectie, maar geen verdachte zaken gevonden. 's Avonds probleemloos en rookloos naar huis gereden. Gisteren de auto uitgelezen met Vida, maar daar kwam alleen ADM-vulling uit, ondanks dat deze niet zo lang geleden bij de dealer gevuld zou zijn. Deze melding staat er al langer in, maar veroorzaakt verder geen problemen.
DPF en EGR zijn door Obbe uitgeschakeld. Afgelopen zondag ook nog probleemloos 500km op één dag gereden, dus geen voortekenen en ook nu lijkt er niets aan de hand. Katoenen luchtfilter is schoon, geen lekkages zichtbaar bij verstuivers, brandstofleidingen etc. Vacüumleidingen alleen visueel gecontroleerd. In het verleden wel eens een sporadische TCV storing gehad, die ook zelf weer overging. Is dit de zoveelste onverklaarbare elektronische storing? CEM is al geheel gedemonteerd geweest en schoongemaakt nav gaspedaalpositie storingen, welke nu bijna niet meer voorkomt.
Volvoless, nu Golf VII
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Kleine toevoeging, de blauwe rook had een sterke onverbrande diesel geur.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
thepioneer
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
Locatie: Provincie Groningen

Ik vermoed regeneratie van het roetfilter.
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
redracer
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

nope
WYD schreef: DPF en EGR zijn door Obbe uitgeschakeld.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Slechte verstuiver(s)?
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Nee, het moet in de aansturing zitten. Bij slechte verstuivers lost het probleem niet ineens op. Bij slechte of verstopte verstuivers merk je dat ook heel goed in het rijgedrag, dat levert ook een foutmelding op bij uitlezen met Vida.
Volvoless, nu Golf VII
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Ik ga eerst maar eens een afspraak maken bij Polter voor vervangen boostcontroller (TCV) en vacuümleidingen. Zelf kan ik momenteel niet veel door gekneusde ribben, daardoor wel iets meer tijd.
Volvoless, nu Golf VII
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Inmiddels ook bij Poika geweest. Vacuümsysteem lijkt in orde, TCV preventief laten vervangen. Het plotseling roken, blijft tot nu toe eenmalig en onverklaarbaar. Wellicht dat de LMM even een blackout had. Turboaansturing is echter niet in orde, wel gewoon prima rijdbaar, maar zenuwachtig en geen vol vermogen. Na wat internetzoekwerk inclusief dit forum, denk ik dat ik ondanks de vacuümtest toch de slangen en koppelstukjes wil vervangen. Ik begreep dat Volvo bekend is met dit probleem en een versterkte revisiekit heeft, weet iemand hier meer van, eventueel prijs en/of onderdeelnummer?
Volvoless, nu Golf VII
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Even een oud topic een schopje geven. Het euvel in dit topic is uiteindelijk nooit opgelost, behalve dan het toentertijd uit zichzelf weer is verdwenen. Het lijkt er sterk op dat er elektronisch iets niet goed is. Vandaag deed hetzelfde probleem zich ineens weer voor. Het vreemde is dat de linker koplamp het ook niet doet, ondanks dat het lampje zelf niet stuk is. Wellicht dat er nog iemand is die dit probleem bekend voorkomt?
De TCV uit het startbericht is overigens al preventief vervangen.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

wat merk je dan precies? Blauwe rook uit de uitlaat, maar loopt de motor ook anders of krijg je andere storingen?
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Vandaag geen klachten meer. Motor leek gisteren minder vloeiend te lopen. Uitlezen gaf nu storingscode ECM-2263 turboregeling onjuist signaal, geen andere codes, dat zou kunnen kloppen met deze klachten. Wellicht dan toch ergens een haarscheurtje in één van de vacuümleidingen, die er met de vacuümtest niet uitgehaald kon worden.
Na ruim 5 jaar in bezit en inmiddels 355K op de klok, vind ik het inmiddels ook wel tijd voor een andere en jongere auto.
Volvoless, nu Golf VII
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Lees onderstaand topic eens door:

viewtopic.php?t=83198

René
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Dank voor je reactie! Voor mij is de zoektocht echter gestopt, ik heb de V50 vandaag ingeruild op een Golf 7 station highline. Na ruim 5 jaar vond ik het wel eens tijd worden voor iets anders.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Kan het ook wel begrijpen dat je niet helemaal relaxed kan zitten in een auto met een vaag verborgen gebrek.
Jammer te lezen dat je voor dat andere merk met "Vol-" bent gegaan, evengoed veel plezier met de nieuwe aanwinst!
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”