V50 2.0d - Storing ECM 2453 pressure sensor particle trap Faulty Signal

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Goedenavond,

Ik rij een 2009 V50 2.0d Geartronic automaat, inmiddels ruim 295.000 km op de teller staan.
Auto heeft een "leeg" roetfilter, zelf samen met monteur vastgesteld toen ik 't roetfilter preventief wilde vervangen na aanschaf. Verklaart ook de "standaard" aanwezige foutmelding in VIDA:

ECM-C322 - Software Incompatibility with Body Control Module

Ik heb de auto zo gekocht, geen idee wie of waar het roetfilter fysiek en softwarematig verwijderd is. Oorspronkelijk Nederlandse auto, nu Belgisch geworden.


Nu het probleem:

Afgelopen woensdag met een caravan met een gangetje van 110 km/h door Duitsland ruime 800 km gereden zonder problemen.
Vanochtend moest er wat met de caravan gemanoeuvreerd worden, daarna op het dashboard melding Roetfilter vol zie gebr. handl. gevolgd door Motorsysteem Service Vereist en auto in noodloop.

Auto gereset via VIDA, daarna zonder noodloop of service melding, maar met de melding van het roetfilter ruime 30 minuten provinciale weg gereden, op een gegeven moment was de melding van het roetfilter ook weg.

Vanavond de auto gepakt voor een kort stukje, niets aan de hand. Terug naar huis, noodloop en Motorsysteem Service Vereist. VIDA er weer aangehangen, nu de meldingen

ECM 2453 pressure sensor particle trap Faulty Signal
CEM 3A00 ECM, Software fault signal

Ik heb hem nu weer gereset, en ga morgen sowieso direct een wat langere (45 minuten) snelwegrit maken, maar kan het zijn dat het manoeuvreren voor een vervuiling van de roetsensor gezorgd heeft die nu niet weg te krijgen is?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

HenriZ schreef:

Hoe dan ook, volgens mij ees je de foutmelding fout. Er staat niet 'roetfilter vol', of iets van dien aard, er staat 'foutief signaal'. Dus dat zou een kapotte of ontbrekende sensor kunnen zijn. Er staat dus niet 'de sensor registreert roet', maar 'de sensor geeft onzin terug'.
Ik zou ook even kijken naar een beschadigde draad.
wereldreiziger
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 07.10.2016 - 02:25

Maar zit er nou een nieuw roetfilter onder of nog steeds de leeg gehaalde versie? Als de lege er nog onder zit, bij de dealer geweest voor onderhoud en hebben ze software geladen/ge-update? Dikke kans dat de auto dan denkt dat je roetfilter er weer gewoon in zit en rare waardes meet.
C30 R-design 2.0 MY11
V60 VOR D4 GT MY13
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

HenriZ schreef: Een rit van 800km met een caravan er achter en met 110km/h lijkt mij meer belastend dan het manoeuvreren.

Hoe dan ook, volgens mij ees je de foutmelding fout. Er staat niet 'roetfilter vol', of iets van dien aard, er staat 'foutief signaal'. Dus dat zou een kapotte of ontbrekende sensor kunnen zijn. Er staat dus niet 'de sensor registreert roet', maar 'de sensor geeft onzin terug'.

Hier een gebruiker met dezelfde melding, die het roetfilter gecontroleerd heeft, en bij hem was het schoon:
viewtopic.php?t=75810
Klinkt logisch. Voor mij was ergens rond het manoeuvreren de oorzaak, omdat ik direct daarna de melding roetfilter vol kreeg, gevolgd door deze storing.
Jelmer de Jong schreef: Ik zou ook even kijken naar een beschadigde draad.
Ok, ik begrijp van VIDA dat de sensor aan de rechterzijde van 't blok zit, en niet bij 't roetfilter?
wereldreiziger schreef: Maar zit er nou een nieuw roetfilter onder of nog steeds de leeg gehaalde versie? Als de lege er nog onder zit, bij de dealer geweest voor onderhoud en hebben ze software geladen/ge-update? Dikke kans dat de auto dan denkt dat je roetfilter er weer gewoon in zit en rare waardes meet.
De leeggehaalde versie, toen we hem preventief wilde vervangen kwamen we achter de foutmelding in VIDA en dat 't filter als een leeg blikje klonk. Auto heeft geen onderhoud bij de dealer gehad sinds ik 'm heb, onderhoud doe ik samen met een vriend van me bij zijn garage.



Vandaag, na reset gisteravond 35 km snelweg gereden naar bestemming, geen problemen. Daarna zonder problemen 15 km provinciale weg naar bestemming. Van daar uit 16 km provinciale weg zonder problemen. Vertrek op de laatste plek terug naar huis, weer Motorsysteem Service Vereist en in noodloop...

Net uitgelezen, zelfde foutmelding. Kabels bij de stekkeraansluiting van de sensor zien er goed uit, geen breuk of iets te zien. Buisjes die er naar toe lopen (metaal met laatste stukje rubber) zien er ook goed uit. Als ik de foutmelding wis, is er met rijden weer niets aan de hand. Trek ik de stekker los van de sensor; krijg ik ECM-2455 Pressure sensor particulate trap Signal too high.

Vermoeden is dat de sensor kapot is, maar zou 'ie dan niet continue de foutmelding moeten geven? :-|
Laatst gewijzigd door Scaniafan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Ik had bij dezelfde sensor een draadbreuk even geleden. Draadjes gerepareerd, maar nog altijd af en toe de 'motorservice' melding, net als jij. Ik ben benieuwd of bij jou de problemen verholpen zijn na het vervangen van de sensor.
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Ik heb de nieuwe sensor nu net binnen, maar vandaag al een paar keer korte en langere stukken gereden zonder problemen. Afkloppen, sensor ga ik nog niet vervangen, als 't probleem binnen 14 dagen weer een keer voorkomt ga ik 'm alsnog vervangen, anders gaat de nieuwe sensor retour en gaat dit onder 't kopje "zelfoplossend vermogen" in 't geheugen...
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Hou je oliepeil ook even in de gaten
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Normaal mag na het uitprogrammeren van de roetfilter geen enkele melding meer binnen komen over dit "onderdeel" van de motor.
Het lijkt er dus op dat het niet 100% goed gedaan is, of zo als aangegeven eventueel overschreven met originele software.
Mijn tip, ga zo snel mogelijk naar een goede tuner en laat de boel zo snel mogelijk softwarematig op punt zetten want voor je het weet ben je een fortuin kwijt aan kleine onderdelen , tijd en diesel.
Ik spreek uit ervaring.
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

YannickC schreef: Normaal mag na het uitprogrammeren van de roetfilter geen enkele melding meer binnen komen over dit "onderdeel" van de motor.
Het lijkt er dus op dat het niet 100% goed gedaan is, of zo als aangegeven eventueel overschreven met originele software.
Mijn tip, ga zo snel mogelijk naar een goede tuner en laat de boel zo snel mogelijk softwarematig op punt zetten want voor je het weet ben je een fortuin kwijt aan kleine onderdelen , tijd en diesel.
Ik spreek uit ervaring.

Dus ook de melding ECM-C322 - Software Incompatibility with Body Control Module zou niet weergegeven mogen worden? Die geeft ie al zolang als ik VIDA heb weer, zonder problemen.

Het overschrijven van de originele software lijkt mij sterk, aangezien de auto nergens anders aan de computer heeft gehangen dan bij mijzelf, en ik (helaas) geen software kan updaten... iets met ECC update ^_^

De melding is de afgelopen dagen ook niet meer teruggekomen.
Vanavond weer eens oliepeil controleren. Brandstofverbruik ligt volgens de BC op 5.9, waar 'ie altijd rond schommelt met snelweg / provinciaal rijden
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Met de originele software en onklaar gemaakte DPF ga je niet heel ver komen. Probleem zit hier waarschijnlijk in draadbreuk of dergelijke zoals al gemeld is.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Nou, straks VIDA er weer aan hangen. Auto net bij de garage geweest om de airco te laten vullen (205 gr resterend > 550 gr eindresultaat), rij bij de garage weg, weer motorstoring.
Van de week maar de sensor wisselen om te testen...
WYD schreef: Met de originele software en onklaar gemaakte DPF ga je niet heel ver komen. Probleem zit hier waarschijnlijk in draadbreuk of dergelijke zoals al gemeld is.
Ik heb geen idee, maar kan me niet voorstellen dat ik originele software heb, aangezien er buiten VIDA geen foutmeldingen zijn geweest over het roetfilter, tot nu toe.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Inderdaad, met de originele software krijg je bij onklaar gemaakte DPF foutmeldingen en gaat hij in noodloop.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Scaniafan schreef:
Ik heb geen idee, maar kan me niet voorstellen dat ik originele software heb, aangezien er buiten VIDA geen foutmeldingen zijn geweest over het roetfilter, tot nu toe.
Die van mij geeft na tunen (zo als alle andere) inderdaad ook een software fout zonder daar verder iets van te merken.

Je kan vrij makkelijk zien of je auto getuned is.
Zo kan je bv kijken naar turbodruk onder volle belasting, die is standaard 1,3 bar (uit te lezen als 2,3 bar met atmosferisch er bij).
Die van mij zit op 1.6 bar.

Je kan ook kijken hoe veel km terug de laatste regeneratie gedaan is.
Als die een paar 1000 is en meer dan is het systeem in principe uitgeschakeld.
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

YannickC schreef: Je kan ook kijken hoe veel km terug de laatste regeneratie gedaan is.
Als die een paar 1000 is en meer dan is het systeem in principe uitgeschakeld.
Gisteravond weer motorstoring en noodloop, nu net de melding roetfilter vol.

Plan was sowieso om de sensor te wisselen zaterdag en wat druk op de leidingen te zetten om te kijken of deze vervuild zijn.


Regeneratiewaardes zijn blanco in VIDA. Heb er een screenshot van maar niet op deze laptop. Turbodruk niet gekeken.
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Afgelopen zaterdag de sensor vervangen, melding van roetfilter vol was direct weg uit het infocenter, stond wel nog als geregistreerd in VIDA. Beide buisjes met een compressor doorgeblazen, kwam geen tegendruk op, dus lijken mij gewoon open te zijn.
Met de oude sensor gaf VIDA met de auto op contact al een meetwaarde van 1,08 of 108... (screenshot op andere laptop...), met de nieuwe sensor bleef deze waarde 0.

Nu afkloppen en hopen dat het inderdaad een defecte sensor is geweest.
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Goed, een half jaartje later, en helaas is het vervangen van de sensor niet 100% de oplossing geweest.

De auto blijft met momenten motorstoring geven met dezelfde foutmelding. Cruise control niet beschikbaar etc.
Echter is de melding na 2 seconden weer "weg" en kan ik gewoon doorrijden, cruise control gebruiken etc.

Alle aansluitingen van de twee buisjes gecontroleerd, 1 zat een klein scheurtje in 't rubber dat over de aansluiting bij het roetfilterhuis gaat, maar op een plek dat deze niet voor een verkeerde meting kon zorgen. Toch een kleine 5 mm afgeknipt van het rubber buisje, maar probleem blijft af en toe opdoemen.

Over het algemeen komt het probleem als ik op cruise control op de snelweg rij, +/- 130 km/h op de teller. Heel soms als ik op cruise control binnendoor rij en echt incidenteel als ik zonder cruise control rij.

Ik heb een half jaar geleden de sensor vervangen door een aftermarket exemplaar van EPS (https://www.winparts.nl/sensoren-elektr ... 74005.html)

- Kan het zijn dat het probleem oplost met het vervangen van de aftermarket sensor door een originele Volvo sensor (onderdeel 30757189)
- Kan het zijn dat er ergens in VIDA een instelling opnieuw ingeleerd moet worden?
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Hoi,

Ik heb/had precies hetzelfde aan de hand. Behalve deze foutmelding had ik ook soms de melding 'faulty signal', heb jij dat ook. Ik heb eerder ook die sensor vervangen, maar had daarna nog steeds soms problemen. Bij mij was de bekabeling vanuit die druksensor (die aan de accubak vast zit) niet goed meer. Ik heb via de Volvogarage een nieuwe stekker met bijpassend stukje kabel gekocht voor ongeveer een tientje, en dat eraan gesoldeerd. Daar zou je ook naar kunnen kijken.
Ik heb ook al geïnformeerd naar de kosten van de slang tussen deze sensor en het roetfilter. Dit schijnt ook regelmatig verkocht te worden aldus de dealer, dus daar kan het ook nog aan liggen. Is onderdeelnummer 30750461, die kost circa €145 inclusief btw (!).

Heb jij toevallig ook te maken met wat schokkerig rijden bij constante snelheid?

Groet Joop
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Mocht je de stekker ook willen vervangen, dat is onderdeelnummer 9168807
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

jopie123 schreef: 03.01.2020 - 16:09 Hoi,

Ik heb/had precies hetzelfde aan de hand. Behalve deze foutmelding had ik ook soms de melding 'faulty signal', heb jij dat ook. Ik heb eerder ook die sensor vervangen, maar had daarna nog steeds soms problemen. Bij mij was de bekabeling vanuit die druksensor (die aan de accubak vast zit) niet goed meer. Ik heb via de Volvogarage een nieuwe stekker met bijpassend stukje kabel gekocht voor ongeveer een tientje, en dat eraan gesoldeerd. Daar zou je ook naar kunnen kijken.
Ik heb ook al geïnformeerd naar de kosten van de slang tussen deze sensor en het roetfilter. Dit schijnt ook regelmatig verkocht te worden aldus de dealer, dus daar kan het ook nog aan liggen. Is onderdeelnummer 30750461, die kost circa €145 inclusief btw (!).

Heb jij toevallig ook te maken met wat schokkerig rijden bij constante snelheid?

Groet Joop
Ik heb een combinatie van signalen. Hij rijdt niet schokkerig bij constante snelheid. Ik heb nu net een originele sensor geplaatst, wilde dat gaan testen komende week, alleen bleek dat ergens lekkage zat waardoor de auto vol water stond... Dus nu alle stoelen en matten eruit om te drogen en verstopte afvoer van het schuifdak (weer) aangepakt
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”