V50 2.4i Motorstoring ECM-1000

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Allen,

Vandaag auto na beurt opgehaald, mijn motordiagnose lampje brandde al een tijdje onregelmatig en later constant. Nu was mijn idee dat dit waarschijnlijk veroorzaakt zou worden door de brandstofdruk sensor op de inspuitrail, omdat de auto af en toe uit het niets onregelmatig begint te lopen en te stotteren tijdens het rijden.
Motor afzetten, contact uit en 10 seconden wachten alvorens te starten was de work around. Bij sleutel in contact direct doordraaien en starten werkt niet, auto slaat aan en slaat direct af, ook hier even paar seconden wachten en het loopt als een zonnetje.

Echter bij uitlezen kwam de Volvospecialist uit bij het volgende: Foutcode ECM-1000 (Motorregeleenheid interne storing) Het wissen van de storing mond uit in het direct terugkomen ervan.

Men gaf aan deze nog niet eerder bij een V50 te hebben gehad.

Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Volvospecialist???
ECM1000 heeft volgens mij met luchtdruk te maken. Wellicht ergens een scheurtje of slechte afdichting in je inlaattraject, waar hij valse lucht trekt? Andere optie zou nokkenas- of krukassensor zijn.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

WYD schreef: Volvospecialist???
ECM1000 heeft volgens mij met luchtdruk te maken. Wellicht ergens een scheurtje of slechte afdichting in je inlaattraject, waar hij valse lucht trekt? Andere optie zou nokkenas- of krukassensor zijn.
De storingscode incl. omschrijving van Vida luidt: ECM-1000 Motorregeleenheid interne storing.

De garage die het constateerde is een gerenommeerde Volvo specialist in het noordoosten van Overijsel, ik heb derhalve niet de neiging om de constatering in twijfel te trekken.
Ze gaven aan dat men deze storing wel eens op een ongeblazen 5 pitter hebben gezien en dat daar uiteindelijk de remedie was om een gekloonde ECM in de auto te zetten, echter dat men dit tot op heden nog niet bij een V50 hadden gezien en dat het een lastig te onderzoeken storing is daar er in de ECM iets faulty zou zijn.

Ben benieuwd of er mensen met ervaring zijn en/of andere oplossingen weten.

Hetgeen jij aanhaalt heb ik op het www alleen gezien bij turbo motoren, geen idee of dit ook op gaat voor ongeblazen motoren van Volvo.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Dit zegt Vida:

Informatie over storingscode ECM-1000

De storingscode wordt opgeslagen als de motorregeleenheid (ECM) een interne storing waarneemt die aangeeft dat het signaal van de interne buitenluchtdruksensor onjuist is.
De storingscode kan vastgesteld worden wanneer het contact ten minste 15 seconden aan is geweest.

Vervangende waarde
Indien de druksensor van het inlaatspruitstuk in orde is, wordt er een gefilterde waarde van de sensor gebruikt. Anders wordt de waarde ingesteld op 1013 hPa (komt overeen met zeeniveau).

Mogelijke oorzaak
Beschadigde motorregeleenheid (ECM).

Storingsbeeld
Storingslampje gaat branden.

Ik zou dus die druksensor eerst maar eens checken/uitwisselen.

Ook zou de code nog wat erbij moeten vermelden, signaal te hoog of te laag?

De ECM zit nogal rottig bij een V50 vind ik. Je kan hem ook eens uitbouwen en alle bedrading controleren. Ook zou ik alle zekeringen even checken onder de motorkap.

Succes.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Aldus de rekening zou de waarde te laag worden afgegeven. Die interne druksensor zou in de ECM zitten en derhalve4 niet zomaar uit te wisselen zijn?
De backup is dus danwel de druksensor op inlaatspruitstuk of een standaard waarde van 1013 hPa, dit verklaart dus waarom de motor in principe gewoon goed loopt.

Kan het af en toe onregelmatige stotteren etc. verband houden hiermee of zou dat toch met de brandstofdruk sensor op de inspuitrail te maken kunnen hebben?
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ik zou de inlaatdruksensor vermoeden in het inlaatspruitstuk. Zit bovenop met een stekkertje als ik het goed heb. Zou toch eerst echt even de zekeringen controleren. Inmiddels meerdere keren mee gemaakt dat er een stel stuk zijn en rare storingen geven. Ook kan je de accu polen eens los halen voor 20-30min. Harde reset. Wie weet....
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

De zekering welke hiermee verband houden zitten achter het schutbord bij de passagierszijde in de auto? (nee dus)

Aldus de owners manual zijn er 3 zekeringen die verband houden met ECM:

nr. 9 van 30A (JCASE zekering, mag alleen door erkend bedrijf vervangen worden)
nr. 23 van 10A
nr. 30 van 3A
nr. 36 van 10A
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Nee. Lv onder motorkap.
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

De volgende zekeringen gecontroleerd:

nr. 23 van 10A
nr. 36 van 10A

beide niet doorgebrand en nog mooie blanke puntjes.

nr. 30 van 3A niet aanwezig, zou daar een reden voor zijn?

Na terugsteken zekeringen is lampje uit, eens kijken of en hoe lang het dan wegblijft.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Fingers crossed!
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

De opmerking Volvospecialist??? klinkt misschien nogal bot, maar ik heb nogal wat "specialisten" ontmoet in mijn leven. Een echte specialist stuurt je niet naar huis zonder oplossing of de belofte het op een adequate manier op te lossen. De aanpak van Blade ziet er meer uit als die van een specialist, dan van degene waar je met je V50 bent geweest.
Volvoless, nu Golf VII
jevedewe
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.02.2016 - 18:49

Ik had ook een heel hardnekkige storingsmelding die maar niet weg wilde gaan. Op advies van Poika Polter ("Blade" op dit forum) heb ik de zekering van de motorregeleenheid er een poosje uitgehaald en toen opnieuw erin gestoken. Storing is weg en blijft weg, al wel 10.000 kilometer. Een ander forum lid met een V50 had ook zo'n vreemde storingsmelding. Zelfde zekering eruit en daarna weer teruggestoken. Die storing is ook niet meer teruggekomen. Het is het proberen waard. Het is de zekering op de foto bij de gele pijl.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door jevedewe op 01.01.1970 - 01:00, 8 keer totaal gewijzigd.
S40 2.4i uit 2006 op LPG
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

WYD schreef: De opmerking Volvospecialist??? klinkt misschien nogal bot, maar ik heb nogal wat "specialisten" ontmoet in mijn leven. Een echte specialist stuurt je niet naar huis zonder oplossing of de belofte het op een adequate manier op te lossen. De aanpak van Blade ziet er meer uit als die van een specialist, dan van degene waar je met je V50 bent geweest.
De officiële dealer in mijn woonplaats, waar mijn V50 altijd in onderhoud was kwam minder ver met mogelijke oorzaken dan zijn conculega uit overijsel.... dealer gaf aan ja nieuwe ECM of auto wegdoen...

Men gaf in overijsel aan dat deze storing vaak lastig te verhelpen is. Men heeft een aantal punten aangegeven en ik heb gezegd dat we het voor nu even zouden laten voor wat het is.

Met hetgeen men mij verteld heeft ben ik o.a. hier verder gaan zoeken, wetende dat hier redelijk wat kennis zit.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

En, blijft de storing weg?
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Nope, helaas.

De volgende stap zal vervangen van de sensor op de inlaat zijn.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

It has been a while.

Vanavond wil ik de MAP sensor vervangen voor een nieuwe. Nu is het vervangen een peuleschilletje.

Dient er nog ergens een reset plaatst te vinden alvorens het weer goed werken kan?
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
NeoV
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 05.11.2019 - 00:06
Locatie: Vorden

Naar mijn weten is het plug&play. Hoe gaat het inmiddels?
Volvo V50 2.4i '05
Volvo 850 GLT 2.5 20V '93
jevedewe
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.02.2016 - 18:49

Volgens mij heeft Sebastiaan zijn Volvo verkocht een tijdje geleden.
S40 2.4i uit 2006 op LPG
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”