dippend toerental volvo S40 1.8

Geleverd vanaf 2003
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

de eerste kleine irritatie is een feit van mijn nieuwe auto O-) gelukkig maar, het ik weer wat knutselen. :D

Ik heb last van een schommelend stationair toerental, alleen als ik de auto rij. Bij stilstand is de stationair mooi stabiel op 800rpm. Echter zodra ik de koppeling intrap op snelheid, dan keert de motor niet terug naar een mooi stabiel stationair maar schommeld tussen de 500 en 1000rpm. Tot ik met stilstand kom. Zodra ik stil sta dan loopt de motor weer mooi rustig stabiel op 800rpm.

filmpje is ter illustratie, het valt nu mee, maar soms zijn de schommelingen groter. Maar het is denk ik goed zichtbaar:

[video][/video]



Nu dacht ik omdat het probleem zich alleen voordoet wanneer ik op snelheid rij, dan het iets te maken heeft met het vacuum achter de gasklep. Dat hier toch wat lucht wegglipt na de gasklep, die dus wel gemeten wordt door de luchtmassameter, maar uiteindelijk niet in de cilinders terecht komt. Zodra het toerental dan toch onder de 800 compenseert de ECU direct, schiet het toerental weer eventjes omhoog naar +-1000, en komt vervolgens in een loop terecht tussen de 500-1000rpm.

andere vermoedens:
- accu
- accu polen
- altenator
- vies gaskleppenhuis

voordat ik de hele motor uit elkaar trek wilde ik graag even horen of er mensen zijn die een gelijkwaardig probleem hebben gehad en hoe ze dit dan opgelost hebben, of mensen die wellicht ook een goed idee hebben waar specifiek naar te zoeken.
Laatst gewijzigd door volvopilot op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
sequence
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Dit kan ook iets met het 2-massa vliegwiel te maken hebben, ik heb zoiets gehad maar niet met een Volvo.
V40 T2 Nordic+
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

sequence schreef: Dit kan ook iets met het 2-massa vliegwiel te maken hebben, ik heb zoiets gehad maar niet met een Volvo.
mmmm. dat zou een minder leuke reparatie zijn, zeker omdat ik dat zelf niet kan.

was dit ook alleen een dippend toerental op snelheid? en bij stilstand geen probleem? Verder heb ik namelijk geen echte klachten die duiden op een slecht massavliegwiel zoals bonken bij het wegrijden en schakelen.

Ik had er nog extra goed opgelet bij aanschaf omdat het een aandachtspunt was van deze auto's. Dit zijn namelijk prijzige reparaties.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Zet je video even op "openbaar" of "verborgen" maar haal het van privé af, nu kan niemand, behalve jijzelf, hem zien.
Laatst gewijzigd door Rinootje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Rinootje schreef: Zet je video even op "openbaar" of "verborgen" maar haal het van privé af, nu kan niemand, behalve jijzelf, hem zien.
staat op openbaar nu, excuus!
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

middagje zoeken en drie filmpjes gevonden van exact het zelfde probleem die ik heb. Rijdend een irregulier idle. TMAP sensor en gaskleppenhuis schoonmaken worden als oplossingen genoemd. Ook de crankshaft position sensor. Ik ga eens wat intake reiniger aanschaffen.





Laatst gewijzigd door volvopilot op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
YourivdAar
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 05.06.2013 - 16:45
Locatie: Utrecht

Gasklephuis is vrij simpel te reinigen, mocht het de oplossing zijn ben je snel klaar. Succes.
Met vriendelijke groet,

Youri

It was all in the family!
Ikzelf: Volvo V40 2001 2.0T Automaat S40 1.8 2006 Kinetic BMW 116I F20 2014
Paps : Volvo V50 2006 2.0D Momentum V50 1.6D 2011 Momentum S60 1.6D 2013 Summum Audi A3 1.4 TFSI Business 2016
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

ja klopt. met een mass airflow sensor cleaner busje en nog een busje throttle body cleaner moet ik denk ik dit probleem hopelijk kunnen oplossen. Ik laat horen of dit het probleem verhelpt voor mede S40 1.8 eigenaren. Lijkt een wat regelmatiger voorkomend probleem te zijn.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Ik heb vandaag het gaskleppenhuis verwijderd en los van de auto goed schoongemaakt. De vervuiling viel me erg mee, maar achter het gaskleppenhuis, kijkende richting het inlaat spruitstuk zag ik overal een dikke laag koolstof aanzetting. Is dit normaal?

Afbeelding

verder loopt de motor na het starten wel ietsje hoger stationair, dus dat betekend dat het schoonmaken inderdaad wel wat zin gehad heeft. Nu moet de ECU zichzelf weer even aanleren wat de nieuwe 'basevalue' gaat zijn voor stationair. Maar ik denk toch niet dat het probleem heirmee is opgelost.

Kijkend richting het inlaatspruitstuk en de hoeveelheid koolstof afzetting denk ik dat de TMAP sensor verderop in het inlaat stuk er ook zo uit zal zien... dus ik heb zomaar een vermoeden dat daar het probleem kan liggen. Ik kan alleen de sensor niet vinden op dit 1.8 blok? zit deze onderaan?

verder een pro tip voor mensen die hun gaskleppenhuis van je volvo V50/S40/C30 willen schoonmaken met een 1.8 of 2.0 blok. Hier is een uitgebreide beschrijving van hoe je dit moet aanpakken op een engels volvo forum. Ik heb deze ook gebruikt en kwam mij ontzettend van pas. Uiteindelijk was het een vrij makkelijk klusje en klaar binnen één uur. https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=277255
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Probleem heeft mijn auto ook. Heb het niet kunnen oplossen. Die MAP sensor laat maar gerust zitten, daar valt weinig aan te reinigen. Zit op een zeer lastige plek en kans is aanwezig dat het boutje afbreekt bij loshalen...

Mijn remedie: bij afremmen om tot stilstand te komen, trap de koppeling pas in bij 1200 t/pm. Dan nergens last van.
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

gister en vandaag even uitgebreid toch getest. En het probleem lijkt zich te hebben opgelost. De auto gaat nu bij het intrappen van de koppeling keurig naar exact 1000rpm. Bij stilstand direct terug naar 800. Geen gekke schommelingen meer. Verder hangt de auto véél beter aan het gas en is een stuk vlotter. Wat een beetje vuil op de gasklep wel niet kan doen...

Ik laat dus die MAP sensor ook met rust zolang het zo goed gaat als nu. iedereen bedankt voor de hulp en mocht iemand hulp nodig hebben met het reinigen van de gasklep geef een gil, ik ben altijd bereid te helpen.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

helaas helaas. Gister een uitbreiding van het probleem omdat de auto in noodloop is gegaan terwijl ik op de snelweg reed.

Dus dit zijn alle klachten op een rijtje. Ik denk dat ze gerelateerd zijn:
- fluctuerend toerental wanneer ik rijdend de koppeling intrap of in z'n vrij zet (tussen 200-1000rpm stuiteren). Zodra ik tot stilstand kom draait de motor netjes stationair op 720 rpm.
- soms slecht aanslaan van de motor bij het starten. vooral bij warme motor (na een langere rit) 2-3 seconden moet de startmotor soms draaien voor de motor aanslaat
- gister voor het eerst in noodloop gegaan op de snelweg ('reduced engine performance' melding)

verhaal achter het noodloop incident gister. Ik reed een tunnel in op cruisecontrol (90 km/h). De auto accelereert naar +- 95km/h door de vrije uitloop. Onder in de tunnel besluit ik de cruise control er af te halen. Dit doe ik, ik geef vervolgens rustig gas. Vrijwel direct schiet de auto in noodloop. Aangezien ik onderaan in de tunnel zat (coentunnel) en nog een heel stuk omhoog moest, was dit een vrij gevaarlijke situatie aangezien ik uiteindelijk met +- 50km/h de tunnel uit kwam terwijl de toegestane snelheid 100 is. Snel zette ik de auto langs de kant. Op dat moment draaide de motor super onregelmatig en trilde wat meer dan anders. Stationair draaide deze rond 1500 toeren. Ik zette daarom de motor uit om schade te voorkomen. Daarna pak ik mijn OBD scanner die ik toevallig bij me had uit de kofferbak. Ik sluit deze aan en de auto geeft GEEN foutcodes. Helemaal niets. Vervolgens start ik de auto weer en de motor start gewoon op zoals normaal en ik ben vervolgens zonder enig probleem weer naar huis gereden.

Omdat de auto geen foutcodes geeft heeft de garage gezegd er niets aan te kunnen doen en dat ze zelf ook geen enkel idee hebben wat het kon veroorzaken...

elke tip is welkom, want rijden met een auto die blijkbaar zomaar in de noodloop gaat is niet fijn. Zeker niet op de snelweg. Dit keer ging het gelukkig goed, maar op de snelweg kan dit tot gevaarlijke situaties gaan lijden.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik heb ooit een zeer onregelmatig toerental met een Ford Focus 1.6 benzine gehad, bleek toen een lek in het uitlaatspruitstuk te zijn.

Koste enkele honderden Euro's om het uit te zoeken en te repareren.

Misschien kun je er iets mee.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Begin eens met uitlezen met Vida, ik weet zeker dat er storingscodes in staan omdat hij in noodloop is gegaan. Universele OBD-tools lees je vaak niet alles mee uit bij Volvo. Controleer alle vacuümleidingen eens goed, vooral in de bochten en aansluitingen.
Volvoless, nu Golf VII
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

WYD schreef: Begin eens met uitlezen met Vida, ik weet zeker dat er storingscodes in staan omdat hij in noodloop is gegaan. Universele OBD-tools lees je vaak niet alles mee uit bij Volvo. Controleer alle vacuümleidingen eens goed, vooral in de bochten en aansluitingen.
dankjewel. dat is goed om te weten, ik weet niet of mijn garage VIDA apparatuur heeft. Is VIDA volvo specifiek? Of meerdere merken?
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Vida is de Volvo diagnose software waarmee je mbv de Dice je auto uit kunt lezen. Volvo specifiek dus. Er zijn echter genoeg liefhebbers (waaronder ik) die ook Vida met de dice in bezit hebben en je wellicht willen helpen, moet je alleen een locatie of regio aangeven.
Volvoless, nu Golf VII
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Dat zou natuurlijk super zijn! Goed om te weten dat ik dus niet de universeel garage zomaar moet aannemen als ze de auto uitlezen zonder codes.

Ik zelf zit in midden noord-holland. Regio alkmaar
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

lekke vacuumslangen kun je vrij snel ontdekken als jouw garage een rookmachine heeft: daar waar rook zichtbaar is zit een luchtlek. Heeft bij mij prima geholpen en toen meteen meerdere vacuumslangen (ook preventief) vervangen.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Ik zal de garage vragen om een rooktest te doen. De reden dat ik denk dat het geen vacuum lek is omdat de motor prima stationair loopt wannner in stilstand. Het is dus snelheids afhankelijk wat raar is.

Maar proberen kan nooit kwaad.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Snelheidsafhankelijk vind ik ook vreemd, want zonder aandrijving moet dat geen verschil uitmaken. Heb je na gas loslaten en koppeling in, deze ook al wat langer ingetrapt gehad? Als hij dan hersteld ook al rol je nog 80 ofzo, dan trekt hij toch valse lucht. Hetzij via een vacuümslang, danwel pakking of zoals ook al gemeld scheur in spruitstuk.
Volvoless, nu Golf VII
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”