Op de V50 en de S40 is de carterventilatie een geplaagd onderdeel; Het membraam gaat stuk. Prijzige oplossing, de carterventilatie bestaat uit een aluminium behuizing met geintegreerd oliefilter-huis. Er is geen membraam voor te krijgen en de carterventilatie kost ~250e) Onderstaand onderdeel van de C30 kost ~20e.
Ik heb op onze V50 het membraam vervangen door een exemplaar van een D5244Txx motor (D5), onderdeelnummer 8642424.
Let erop dat naast dit membraam de slang ook nog een zwak punt is (Er zit een overgang in, welke na verloop van tijd de geest geeft) op een nieuwere slang is deze overgang degeljker uitgevoerd is. (nieuwe slang is 8670008)
Deksel van beide onderdelen is tevens gelijk.
volgens Scanix is deze carterventilatie gebruikt op de Volvo C30, C70 (2006-), S40 V50 (2004-), S60 (2011-), S80 (2007-), V40 (2013-), V40 XC, V60, V70 (2008-).
Voordelige oplossing voor gescheurd membraam carter-ventilatie;
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Top tip! En dit zou ook moeten werken bij in mijn geval een V50 T5?
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- jpversloot
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 25.11.2016 - 22:27
Damn, net een maand te laat!
Hoe heb je overigens de zwarte kap er af gekregen zonder deze te beschadigen?
Hoe heb je overigens de zwarte kap er af gekregen zonder deze te beschadigen?
V50 2.5 Edition 2 automaat chipped by Volvotune (170pk)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
Heb je heel misschien de oude nog?
Deze zit er gewoon op geklemd, je kan deze met een plamuurmes vrij eenvoudig verwijderen, je wipt hem aan 1 kant een stukje op, dan even rondom openen en zorgen dat de eerder geopende kant niet weer dicht springt (iets ertussen drukken is dan handig). De bovenste lijkt beschadigd, maar dat is wat roet. De onderste had al een buts toen ik hem eraf haalde. Ik heb de braam weg gehaald en de nieuwe geplaatst.
Op de originele carterventilatie zit hij er wat makkelijker op; er zit een klein ventilatie naadje aan de voorkant, waar je een begin hebt. vrij eenvoudig om deze te openen. Je moet het wel met een beetje beleid doen.
Deze zit er gewoon op geklemd, je kan deze met een plamuurmes vrij eenvoudig verwijderen, je wipt hem aan 1 kant een stukje op, dan even rondom openen en zorgen dat de eerder geopende kant niet weer dicht springt (iets ertussen drukken is dan handig). De bovenste lijkt beschadigd, maar dat is wat roet. De onderste had al een buts toen ik hem eraf haalde. Ik heb de braam weg gehaald en de nieuwe geplaatst.
Op de originele carterventilatie zit hij er wat makkelijker op; er zit een klein ventilatie naadje aan de voorkant, waar je een begin hebt. vrij eenvoudig om deze te openen. Je moet het wel met een beetje beleid doen.
- jpversloot
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 25.11.2016 - 22:27
Ah, goed om te weten. Helaas voor mij net te laat. De oude heb ik ook niet meer.
V50 2.5 Edition 2 automaat chipped by Volvotune (170pk)
- Kunstje
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 10:14
Hallo,
Vorige week tijdens het laatste stukje met de caravan rijden ook ineens het gierende geluid.
Thuis gekomen onder de motorkap gekeken en dan denk je aan een lager of een slecht lopend mechanisch onderdeel.
Heb toen een post gemaakt op dit forum en daar de tip gekregen om de pijlstok er even uit te trekken met draaiende motor.
En dan is het geluid verdwenen.
Dankzij deze post de onderdelen kunnen bestellen en alles ingebouwd gewoon voor op de stoep.
Al met al een 15 min werk en een stuk voordeliger.
En de kosten voor een heel filterhuis met membraam ongeveer €280.- tegenover €20.- voor onderdeel 8642424 is ook erg prettig.
Gr Mark,
Vorige week tijdens het laatste stukje met de caravan rijden ook ineens het gierende geluid.
Thuis gekomen onder de motorkap gekeken en dan denk je aan een lager of een slecht lopend mechanisch onderdeel.
Heb toen een post gemaakt op dit forum en daar de tip gekregen om de pijlstok er even uit te trekken met draaiende motor.
En dan is het geluid verdwenen.
Dankzij deze post de onderdelen kunnen bestellen en alles ingebouwd gewoon voor op de stoep.
Al met al een 15 min werk en een stuk voordeliger.
En de kosten voor een heel filterhuis met membraam ongeveer €280.- tegenover €20.- voor onderdeel 8642424 is ook erg prettig.
Gr Mark,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Kunstje op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V50 T5 Geartronic 2004
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 24.07.2017 - 07:51
Past dit ook op een B5524S5 2.4 bezine motor 140pk? En zo ja,
Waar kun je dit ding het snelst en makkelijkst kopen?
Waar kun je dit ding het snelst en makkelijkst kopen?
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Hallo Geert, jammer dat je je niet netjes voorstelt, maar bedankt voor het bovenhalen van dit topic!
Ik was juist op zoek naar artikelnummer van de gemodificeerde slang.
Membraantje er gelijk maar bij.
Begin eens bij parts4swedes, die hebben mij tot nu toe allerlei exotische spulletjes gewoon kunnen leveren.
Ik was juist op zoek naar artikelnummer van de gemodificeerde slang.
Membraantje er gelijk maar bij.
Begin eens bij parts4swedes, die hebben mij tot nu toe allerlei exotische spulletjes gewoon kunnen leveren.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 24.07.2017 - 07:51
Ja sorry mensen, dit is de eerste keer van mn leven sinds dat ik lid wordt van een forum.
Bedankt in ieder geval voor alle mensen die info hebben gegeven in deze topic. Hopelijk kan ik
in de toekomst jullie ook weer info of feedback geven.
Zag ze bij parts4swedes niet verkrijgbaar, maar google het onderdeel nummer wel, en zoek de betrouwbaarste webshop.
Bedankt in ieder geval voor alle mensen die info hebben gegeven in deze topic. Hopelijk kan ik
in de toekomst jullie ook weer info of feedback geven.
Zag ze bij parts4swedes niet verkrijgbaar, maar google het onderdeel nummer wel, en zoek de betrouwbaarste webshop.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 24.07.2017 - 07:51
Goedenavond,
Onderdelen op Scandix besteld, binnen 36 uur geleverd, lekker vlot
Met een steeksleutel 10 en een platte schroevendraaier binnen notime het membraan en veertje kunnen vervangen, en loopt weer als een zonnetje! Het lukt me niet om de foto te uploaden, maar mijn membraan zag er vergelijkbaar uit zoals bovenstaande. Iedereen bedankt voor alle tips en advies!
Onderdelen op Scandix besteld, binnen 36 uur geleverd, lekker vlot
Met een steeksleutel 10 en een platte schroevendraaier binnen notime het membraan en veertje kunnen vervangen, en loopt weer als een zonnetje! Het lukt me niet om de foto te uploaden, maar mijn membraan zag er vergelijkbaar uit zoals bovenstaande. Iedereen bedankt voor alle tips en advies!
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Kan iemand mij het doel van dit membraan uitleggen?
Ik kan er slecht bij bedenken wat het praktisch nut hiervan is. Hij zit in een doodlopend kamertje en wordt tegen het dekseltje geduwd door dat veertje.
Wat ik wel kan zeggen, is dat ik het originele veertje terug heb moeten plaatsen en niet, zoals Geertvandeberg omschreef, het veertje uit 8642424 hoor te gebruiken. Met het nieuwe, kortere veertje had ik stationair geen licht vacuüm in het carter. Bij het losnemen van de vuldop pufte de motor lekker oliedampen uit. Na terugzetten van het originele veertje is alles als vanouds.
Ik kan er slecht bij bedenken wat het praktisch nut hiervan is. Hij zit in een doodlopend kamertje en wordt tegen het dekseltje geduwd door dat veertje.
Wat ik wel kan zeggen, is dat ik het originele veertje terug heb moeten plaatsen en niet, zoals Geertvandeberg omschreef, het veertje uit 8642424 hoor te gebruiken. Met het nieuwe, kortere veertje had ik stationair geen licht vacuüm in het carter. Bij het losnemen van de vuldop pufte de motor lekker oliedampen uit. Na terugzetten van het originele veertje is alles als vanouds.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
- Xanox
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 22.05.2017 - 12:07
- Locatie: Friesland
Hi all,
Bedankt hiervoor!
Is dit makkelijk zelf te bereiken zonder de halve auto te moeten demonteren?
Enige instructies zijn zouden zeer welkom zijn, dan ga ik dit mooi zelf even uitvoeren als ik dat kan voor de deur
Betreft de auto uit mn signature.
Bedankt hiervoor!
Is dit makkelijk zelf te bereiken zonder de halve auto te moeten demonteren?
Enige instructies zijn zouden zeer welkom zijn, dan ga ik dit mooi zelf even uitvoeren als ik dat kan voor de deur
Betreft de auto uit mn signature.
Laatst gewijzigd door Xanox op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 Edition II 2.4 Barents Blue-ish MY2006
Dubbele uitlaat - R Bodykit - High Performance Audio - Halfleder - Medusa 18" - Parrot Mki9200 - VolvoTech MMMI plus - Led Interieur upgrade - Led Koplampen - Dakspoiler - Sunblinds
Dubbele uitlaat - R Bodykit - High Performance Audio - Halfleder - Medusa 18" - Parrot Mki9200 - VolvoTech MMMI plus - Led Interieur upgrade - Led Koplampen - Dakspoiler - Sunblinds
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Luchtfilterbox uit de steunen halen en iets naar rechts dwingen, vervolgens kan je redelijk bij het potje midden voorop de motor.
Deksel rechts daarop lospielen met een kleine platte schroevendraaier, membraan vervangen en dekseltje er weer op.
In dit topic zie je dat dekseltje achter die geribbelde slang. Als je zo'n geribbelde slang hebt, controleer dan of deze nog heel is. Kleine kans dat dat zo is namelijk...
Deksel rechts daarop lospielen met een kleine platte schroevendraaier, membraan vervangen en dekseltje er weer op.
In dit topic zie je dat dekseltje achter die geribbelde slang. Als je zo'n geribbelde slang hebt, controleer dan of deze nog heel is. Kleine kans dat dat zo is namelijk...
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 17.02.2018 - 13:13
Goedemiddag mijn naam is Gino en rij sinds September 17 een Volvo V50 2.4 momentum uit begin 2005 met 255 op de klok en is dealer onderhouden tot Sep 17.
(Foto's volgen)
Nu is mijn vraag. Heb een hoge toon uit de motorkap en de oliedop zuigt zichzelf terug want wil graag op zijn plekje blijven. (Snap ik want ik wil ook nooit uitstappen)
Dit is het geluid dat hij nu maakt als ik ongeveer 5 min heb gereden.
Uit bovenstaande oplossing zie ik dat ik het membraanhuis kan bestellen. Maar hoe ziet het membraan er zelf uit en kan ik die ook bestellen? Of zie ik het helemaal verkeerd. En is de oplossing gewoon partnr. 8642424.
Zie nergens trouwens waar ik de doop kan bestellen van past 1.
Hoor graag van jullie mede Volvo rijders.
(Foto's volgen)
Nu is mijn vraag. Heb een hoge toon uit de motorkap en de oliedop zuigt zichzelf terug want wil graag op zijn plekje blijven. (Snap ik want ik wil ook nooit uitstappen)
Dit is het geluid dat hij nu maakt als ik ongeveer 5 min heb gereden.
Uit bovenstaande oplossing zie ik dat ik het membraanhuis kan bestellen. Maar hoe ziet het membraan er zelf uit en kan ik die ook bestellen? Of zie ik het helemaal verkeerd. En is de oplossing gewoon partnr. 8642424.
Zie nergens trouwens waar ik de doop kan bestellen van past 1.
Hoor graag van jullie mede Volvo rijders.
Laatst gewijzigd door Mrginos op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4 Benzine 2005 Since 09/17
- Kunstje
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 10:14
Beste Mrginos,
Als je onderdeel 8642424 besteld krijg je een bovendeel van een carter ventilatie huis.
Je gebruikt alleen de dop, veertje en membraan hiervan.
Deze zijn uitwisselbaar en de bovenkant van het huis is specifiek voor een andere motor.
Ik weet het niet zeker maar voor een 2.4 motor kan je alleen een heel carter ventilatie huis bestellen dat dan veel duurder is als alleen onderdeel 8642424
Met een beetje geduld en technisch inzicht is het te vervangen in ongeveer 15min.
Ik zelf was iets te laat en heb toen de keerring van de nokkenas er uit geblazen door te groot verschil in carter druk.
Als ik je video zie en hoor is het exact het geluid wat mijn auto maakte dus wacht niet te lang.
Zo klonk de mijne:
Gr Mark,
Als je onderdeel 8642424 besteld krijg je een bovendeel van een carter ventilatie huis.
Je gebruikt alleen de dop, veertje en membraan hiervan.
Deze zijn uitwisselbaar en de bovenkant van het huis is specifiek voor een andere motor.
Ik weet het niet zeker maar voor een 2.4 motor kan je alleen een heel carter ventilatie huis bestellen dat dan veel duurder is als alleen onderdeel 8642424
Met een beetje geduld en technisch inzicht is het te vervangen in ongeveer 15min.
Ik zelf was iets te laat en heb toen de keerring van de nokkenas er uit geblazen door te groot verschil in carter druk.
Als ik je video zie en hoor is het exact het geluid wat mijn auto maakte dus wacht niet te lang.
Zo klonk de mijne:
Gr Mark,
Laatst gewijzigd door Kunstje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 T5 Geartronic 2004