Lekkage afvoer schuifdak V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Lassauw
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03.08.2012 - 15:59

Hallo,

Onlangs merkte ik dat er water was gelekt aan de passagierskant, langs de onderkant van het handschoenenvakje. Vandaag bij de dealer geweest voor controle en deze gaf aan dat de afvoer van het schuifdak verstopt is. Daarnaast was volgens de dealer lag op de bodem van de auto een laagje water en moet de bekleding worden verwijderd om deze te laten drogen (dus eerst alle stoelen enz eruit). Kosten geraamd op ca. €500. Men zou de afvoer vernieuwen. Naderhand belde de dealer opnieuw met de mededeling dat de verstopping in de koppeling zat die achter het dashboard zit. De monteur kon deze niet vervangen zonder dat daarvoor het hele dashboard gedemonteerd zou moeten worden. Geschatte kosten wederom minimaal €500. Fijn zo'n schuifdak in je auto. Heeft iemand ervaring met deze klacht en is het echt noodzakelijk het hele dashboard te verwijderen om deze koppeling te vervangen?

Dank voor de reactie.


Hallo allen die gereageerd hebben op mijn bericht.

Allereerst mijn excuses voor de vertraagde reactie. Ten tweede dank voor jullie adviezen. Het probleem is natuurlijk inmiddels opgelost. Ik heb in eerste instantie de reparatie niet laten uitvoeren door de garage. Het was vakantietijd en de werkplaatschef was niet aanwezig. Die zou na het weekend weer beginnen. Ik heb de auto opgehaald en mijn "handige" overbuurman heeft datzelfde weekend de passagierskant leeggeruimd en d.m.v. blowers de auto gedroogd. De bestuurderskant was gewoon droog. Die maandag heeft mijn echtgenote contact gehad met de garage (ik was voor werk naar de VS). De werkplaatschef meende de reparatie te kunnen uitvoeren zonder het dashboard te moeten demonteren. Dat is dan ook gelukt en uiteindelijk heeft me dat grapje alsnog €250 gekost. Al met al een deuk in mijn vertrouwen van de kwaliteit van Volvo. Ik heb toch wel een aantal weken met de gedachte rondgelopen om de auto maar te verkopen. Maar goed, uiteindelijk rijdt deze auto dan toch weer heel lekker :-)
Nogmaals dank voor jullie reacties en ik hoop dat dit niet meer zal voorkomen.

m.vr.gr.

Paul Lassauw
lvisser
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 26.10.2008 - 16:36

Dash hoeft er niet uit. Er hoeft niets vervangen te worden alleen schoongemaakt.
Dat gaat als volgt.
Er lopen(L+R) vanuit flex slangetjes naar beneden.
Halverwege de voorruit gaan die over van dik naar dun en schuift het dunne slangetje van onder in het dikkere slangetje (inderdaad het oeroude M/V principe). Die slangetjes zijn niet gelijmd en laten wel eens los. Het water loopt dan via de grijze bekleding/panelen die naast de voorruit zit naar binnen en verloop van tijd kan je pootjebaden in je eigen V50.
Als je dat wil controleren dan moet je die bekledingstukken/panelen langs de vooruit met enige gepast gewrik losmaken. Let op: hij zit met een schuifje en draade aan de carrosserie vast.Schuifje met beleid lospielen.De slangetjes kunnen in elkaar geschoven worden.
Een tweede lekkage mogelijkheid zit in het schutbord.
De slangen lopen verder namelijk door het schutbord in. Aan het eind zit een rubber tuitje dat moet voorkomen dat er water het slangetje inloopt. Bij dat rubber tuitje hopen zich na verloop van tijd bladeren op en verstopt het tuitje en kan het water niet meer afgevoerd worden. Het stuwt ahw op en loopt weer fijn via de eerder genoemde panelen de kabine in.
Om dit op te lossen moet je buiten de auto zijn. De paravan (dit is het zwarte stuk plastic onder de voorruit waar de ruitenwisser doorheen steken) moet verwijderd worden nadat de ruitenwissers verwijderd zijn.
Als alles er af is zie je L+R onder de voorruit een grote ruimte waar veel troep ligt. Als dat weg is zie je ergens achterin (je kan er heel moeilijk bij) de zwarte rubber tuitjes zitten. Het is het beste om ze goed schoon te maken en met perslucht VOORZICHTIG door te blazen.
(Dat kan ook van boven af als je de slangetjes aan het controleren bent en alles al los hebt.)
De bodembekleding is waarschijnlijk aan de voorkankt helemaal doordrenkt.
Stoelen eruit.Bekleding eruit. Stoelen er weer in dan kun je tenminste rijden. Bekleding in de zon laten drogen en als alles weer goed droog is de bekleding er weer in.
Ook een flinke klus hoor, maar goed zelf te doen met een beedje inzicht en gereedschap natuurlijk.

Succes.
V50 2.4i 2005 Geartronic Summum Communication Line High
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Zelfde probleem eerder ook zo opgelost. Ik had begin dit jaar letterlijk 4cm water onder de pedalen staan. Vreemde gewaarwording als je nietsvermoedend in je auto stapt... plons?...

Bij de garage paravan los gehaald, het schuifdak opengezet en een luchtpistool voorzichtig schuin in de hoeken (linksvoor raamzijde / rechtsvoor raamzijde) geplaatst en heel voorzichtig de druk iets opgebouwd tot er een "plop" klonk en er een zootje zwarte smurrie door de garage vloog.

Vooralsnog lijkt het probleem opgelost :-) Heeft wel even muf geroken, maar zoveel mogelijk met de airco aanrijden (droogt de lucht) en thuis alle ramen open zetten helpt een hoop.

Succes!!!
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Ik heb dit probleem aan de hand gehad toen ik voordat we op vakantie gingen mijn auto iets te driftig heb gepoetst. Dit was 2 jaar geleden. In Sauerland regende het pijpenstelen en de auto stond scheef. Mooi waterplasje aan de passagierskant.

Naar een lokale dealer gegaan die met perslucht het gaatje weer heeft geopend (eerste met een lange draad).

Het grote probleem was toen niet zo zeer de vloermat maar de airbag in de raamstijl. Die was drijfnat!

Ze hebben de auto een dag gehouden, alles gedroogd, incl de airbag in een droogkamer en ik kreeg een baby Benz voor een dagje.

Heeft me allemaal samen 300 euros gekost. Viel achteraf wel mee. De enige die baalde was de hond, die vond het niet zo aangenaam achterin in de Benz.

Nooit meer een probleem gehad en nu kijk ik wel uit met poetsen rondom de dakgoot.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Nou, gister mijn V50 opgehaald, vanochtend de binnenkant zeiknat aan de bestuurderskant... Het controleren van de afvoeren van 't schuifdak stond op 't to-do lijstje, kan er nu vanaf... Beide kanten de bekleding van de A-stijl los gemaakt, aansluiting tussen de twee delen gecontroleerd, met een stuk elektradraad het deeltje van bij de voorruit naar de motorruimte open gemaakt en daarna met veel water doorgespoeld... Een kant was dicht, andere bijna dicht. Nu loopt ' t water er weer netjes uit.

Bedankt voor de (al wat oudere) tips
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ik had het zelfde bij mijn V70. Opgelost door een nylon trekveer (kopje eraf gehaald) door de afvoeren te duwen. Moet ik eigenlijk binnenkort weer eens doen maar de lekkage is over.
Ook kwam ik erachter dat mijn voorruit wat loszat en er daardoor wat water naar binnen kon komen. Heeft de dealer (Harrie Arendsen) gratis :love: opgelost door de ruit van binnenuit deels te kitten.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

FritsieV70 schreef: Ik had het zelfde bij mijn V70. Opgelost door een nylon trekveer (kopje eraf gehaald) door de afvoeren te duwen. Moet ik eigenlijk binnenkort weer eens doen maar de lekkage is over.
Ook kwam ik erachter dat mijn voorruit wat loszat en er daardoor wat water naar binnen kon komen. Heeft de dealer (Harrie Arendsen) gratis :love: opgelost door de ruit van binnenuit deels te kitten.
Slim idee, ik denk dat ik dit ga doen om ellende te voorkomen.
Heb je dit vanaf de bovenkant, dus bij het dakraam gedaan en dan gewoon de trekveer er doorheen duwen. Waar zitten de afvooergootjes bij het dakraam eigenlijk?
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Sowieso aan de voorkant in de twee hoeken. Er vanuit gaande dat 't dak in een v50 hetzelfde is als in een v70. De achterkant heb ik water in gegoten met een gieter en ook dat komt er nu netjes bij het schutbord uit.
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Rha007 schreef:
FritsieV70 schreef: Ik had het zelfde bij mijn V70. Opgelost door een nylon trekveer (kopje eraf gehaald) door de afvoeren te duwen. Moet ik eigenlijk binnenkort weer eens doen maar de lekkage is over.
Ook kwam ik erachter dat mijn voorruit wat loszat en er daardoor wat water naar binnen kon komen. Heeft de dealer (Harrie Arendsen) gratis :love: opgelost door de ruit van binnenuit deels te kitten.
Slim idee, ik denk dat ik dit ga doen om ellende te voorkomen.
Heb je dit vanaf de bovenkant, dus bij het dakraam gedaan en dan gewoon de trekveer er doorheen duwen. Waar zitten de afvooergootjes bij het dakraam eigenlijk?
Yep, van bovenaf. Als je je dak open hebt staan dan zie/voel je een opening aan beide zijden helemaal in de hoek aan de voorzijde.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

Ok, ik ga er binnenkort mee aan de slag.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

En klik meteen de bekleding van de A-stijl los. Kan zonder problemen, 3 clips waarvan er eentje dient om de stijl vast te houden als de airbag ploft. Die kan je losklikken en omhoog eruit schuiven met een schroevendraaiertje. Daar lopen de afvoerslangen door, die sluiten net boven 't dashboard aan op de doorvoerthule naar 't schutbord.

(foto niet van mij)
Afbeelding

Daar heb ik ze los gehaald om met VD-draad door de doorvoer te steken. Beetje rommelen om 'm vrij te maken, terug in elkaar zetten en dan met voldoende water doorspoelen om de restjes weg te spoelen.

Daarnaast heb ik ook de ruitenwissers en de parafan los gemaakt om te controleren of de afvoeren niet vol bladeren zouden zitten. Was bij mij niet het geval. Wel 2 clipjes kwijt gespeeld met het loshalen, die moet ik nog even terug bestellen.
Laatst gewijzigd door Scaniafan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

En compleet vergeten deze regelmatig te controleren... Met als gevolg, vermoedelijk een combinatie van een lekkage bij de voorruit en een verstopte afvoer, een drijfnatte auto... Nadeel van rubber matten is dat je niet merkt dat het vochtig is tot het enorm nat is...

Vandaag maar de stoelen en achterzitting eruit gehaald en alle vloermatten eruit. Die liggen nu binnen te drogen, auto staat nu te ventileren om de bodem helemaal droog te krijgen.
Komende week / weken een BMW rijden :(
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”