Volvo v40 2002 - Alle meters op dashboard uitgevallen en..

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
psycon
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 26.06.2022 - 21:02

Hallo,

Ik ben van mijn vakantie aan het genieten in Frankrijk, alleen heb ik helaas sinds gister problemen met mijn v40 uit 2002.
Toen ik de auto startte, merkte ik op dat alle meters (toeren, snelheid, benzine, olie temp, trip km stand, klok etc) het ineens niet meer deden. De digitale schermpjes lieten alleen wat vage tekens zien. Na een herstert waren de rare tekens op de digitale schermpjes weg en lieten ze enige informatie zien maar lang niet alles en nog steeds doen alle meters het niet.

Dus ik vandaag de ANWB gebeld en de situatie uitgelegd. 2 uur later kwam er een Franse meneer van de garage ter plekke en die wilde mijn auto wegslepen. Maar omdat ik over een paar dagen weer vertrek hier had ik daar niet heel veel zin in. Toen is hij wat gaat kijken onder het stuur, zekeringen, onder de motorkap etc. Helaas na een half uur concludeerde hij dat hij het niet wist en is hij weer vertrokken. Omdat het nogal warm was had ik mijn ramen die dag open staan. Toen in later op de dag een tripje wilde maken (ja met een niet werkend dashboard, was een heel kort tripje) kwamen we erachter dat mijn ramen niet meer dicht wilden! En de koplampen werken ook niet meer.., stadsverlichting nog wel.

Nou lekker dan. Ik kan natuurlijk niet met open ramen de hele weg terug naar Nederland kachelen..

Dus, het begon met mn tellers/meters op het dashboard die niet werken. Daarna de ramen en de koplampen. Ik zit hier dus nu met een auto die niks meer doet behalve rijden.

Volgens de garage meneer waren de zekeringen etc in orde.

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt en wat ik kan doen om het te verhelpen of is het onbegonnen zaak..? Ik ben zelf geen auto monteur dus heel veel verstand van sleutelen heb ik niet.

Heeft het nut op de accu een tijdje eraf te halen oid ?

Bij voorbaat dank!

Groeten,

Peter
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Hoi,

Vervelend voor je, dat op de eerste plaats.
Ik heb het elektrisch schema van je auto er eens bij genomen. Eerst dacht ik aan de centrale elektronische module (CEM), maar die bemoeit zich niet met de ramen (wel licht en dash).
Ik zeg niet dat die het niet is, maar daar valt op vakantie sowieso niet veel aan te doen.
Wat ik wel zie, is dat dash en lampen een aantal massapunten lijken te delen (43-344 - 43-350). Die kun je zelf natuurlijk wel schoonmaken, mocht daar veel corrosie zitten. Baat het niet dan schaadt het niet. Met massaproblemen krijg je de raarste storingen.
Zie http://forum.vccn.no/dokumentasjon/Volv ... n_3_39.pdf voor meer informatie.

Succes.

Groeten
Jan
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Kun je het voltage meten aan de accupolen?.
Lijkt me een gevalletje overleden dynamo.
psycon
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 26.06.2022 - 21:02

Bedankt voor de reacties.

Ik heb het op een wat simpeler manier geprobeerd, de accupolen los gehaald en er een tijdje af gelaten. Toen ik die er later weer opzetten bleek het euvel van het dashboard en koplampen verholpen :whistle:

Helaas de ramen wilden nog niet omhoog. Ik ben hier in Frankrijk naar een garage gegaan en die hebben mijn ramen na ongeveer 1,5 uur werk met 3 man omhoog gekregen! En ik hoefde maar 50 EU te betalen. Nou die heb ik wel even een fooi gegeven natuurlijk.

Thanks!
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

zijn de kabels bij de accupolen of zekeringkast niet groen uitgeslagen ? Zowel dan even ontgroenen zoals hierboven aangeraden !
Wellicht kan je ze nog nalopen op schade of ze ergens contact (kortsluiting) maken .

Verder kan een zwakke accu of dynamo ook zulke gekke storingen geven . Maar omdat het hitte gerelateerd is ook de printplaat van de CEM verdacht . Worden vaak koeloplossingen toegepast .

Als je verder zoekt op internet zijn de stekkerverbingens tussen buiten en binnen wat onder de parafaan ( onderaan je voorraam en ruitenwissers ) zit mogelijk los/corosie . Wellicht in de beide voetenruimtes voor ook even speuren naar losse stekkere of kabels .

suc7!
Dennis Slagboom
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 21.05.2021 - 09:39

Ik heb dat op vakantie ook wel meegemaakt. Dat je met hulpeloos bij een garage staat en met handen en voeten moet communiceren. En dan denk je nu hang ik er aan als toerist. En altijd viel het mee. En thuis bij je eigen garage was je wel weer aan de beurt.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”