Koelvloeistof??

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Flying Torquewrench
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 05.04.2005 - 21:11
Locatie: Horley, UK

Was vandaag eens even mijn owners manual aan het doorlezen en tot mijn verbazing zag ik dat hierin staat dat de koelvloeistof nooit verwisselt hoeft te worden. Echter van voorgaande auto's weet ik dat 'normale' koelvloeistof na twee jaar zijn corrosiewerende eigenschappen verliest.

Ook staat erin dat alleen orginele volvo koelvloeistof gebruikt mag worden i.v.m. de aluminium radiator. Mijn vorige auto had ook een aluminium radiator en daar kon gewone koelvloeistof in. Is de koelvloeistof van Volvo nou zo bijzonder of proberen ze hun eigen product te verkopen.

Voordat het losbarst: Als de Volvo koelvloeistof bijzonder is dan wil ik hier best geld aan uit geven om deze te kopen maar vind het een beetje raar. Want dit is de eerste auto waar ik dit bij tegenkom.

Weet iemand of je de koelvloeistof niet hoeft te verwisselen. of bedoeln ze hiermee dat et tussendoor niet hoeft te gebeuren behalve bij een grote beurt om de twee jaar? En wat is er zo bijzonder aan orginele Volvo koelvloeistof?

Bedankt, FT
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Heb vandaag geen volvo's langs de weg zien staan op de A28 ivm warme weer en vertragingen. 'k Heb mijn vloeistof gewoon bijgevuld met vloeistof van Shell.

Wat betreft de corrosie...ijzer en alu maken beide onder dezelfde scheikundige processen corrosie aan. Toch (=lang geleden)? Een metaal welke een interactie ondergaat met zuurstof, evenwel hoe het gros van de bevolking overlijdt, aan corrosie -- nouja een chronische zuurstof vergiftiging.

Maar allicht is hier meer wijsheid.....wat betreft vloeistoffen enzo.

:oops:
VOLVO 440 1.8i '96
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

als je bij moet vullen lijkt me er toch iets mis te zijn??
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

spully raakt toch een keer op of ben ik hier naief, enzo prima, blijf pijl in de gaten te houden.
VOLVO 440 1.8i '96
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

is toch een gesloten systeem, dan kan het toch niet weg, dit hoort toch niet zo te zijn .
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Gesloten, maar hoe gesloten is een systeem...er zal toch altijd een en ander lekken op de verschillende verbindingen. Neem nu bijvoorbeeld een MRI deze wordt op veld (1.5T-3.0T-7.0T) gehouden met vloeibare helium, en dit gesloten systeem wordt ieder jaar bijgevuld met helium van onze boer uit Belgie, zonder enige revisie van onderdelen ofzo (uitzonderingen enzo uitgesloten).

Of een ander voorbeeld, een airco is ook niet waterdicht, ook deze zal lekken op naden enzo...

Of neem nu een koppakkingdekselring, deze is ook gewoon een beetje nat.

En fin ben ook maar gewoon een liefhebber.
VOLVO 440 1.8i '96
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

het is geen kritiek
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Nee nee, zeer zeker niet. 8)
VOLVO 440 1.8i '96
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

De grootste boosdoener van koelvloeistofverlies is meestal het dekseltje op het reservoir. (Tenzij je een tak door je radiateur jaagt natuurlijk).
Volgens mij hoort een koppakking gewoon droog te zijn, als daar koelvloeistof doorheen gaat kan het ook in je oliesysteem komen met onprettige gevolgen...
Ik heb verder geen enkel idee hoe het zit met corrosie, al heb ik wel gehoord dat je met de aluminium-blokken van Volvo uit moet kijken welke vloeistof erin gaat...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

gebruik WEL de orginele volvokoelvloeistof..... de hele kop word anders aangevreten door corosie, kost iets meer misschien maar als je gevolgschade krijgt hierdoor kost het je VEEEEL meer.

maar ieder moet het voor zichzelf weten, ik gebruik alleen orginele volvo merkproducten voor mijn auto, en dat geld voor alles dus ook remblokken ,schijven riemen etc etc... wel wat duurder maar kwaliteit staat bij mij wel voorop.


als het te duur is koop dan beter een goedkoper merk auto..
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Flying Torquewrench
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 05.04.2005 - 21:11
Locatie: Horley, UK

Zwolly,

Ben het gedeeltelijk met je eens. Maar misschien kan jij me dan vertellen wat er zo bijzonder is aan de orginele koelvloeistof. Een op Ethylene Glycol gebaseerde koelvloeistof levert goede bescherming tegen corrosie bij gebruik in aluminiumsystemen.

Waar haal jij de "ervaring" vandaan dat de kop wordt aangevreten als je andere koelvloeistof zou gebruiken? Heb je dit zelf al eens ervaren?

Het is geen kritiek op je antwoordt het is alleen maar een vraag.

Trouwens wat betreft de kwalitiet van de orginele Volvo remblokken en schijven verschillen we helaas van mening.

En het is niet te duur ben alleen benieuwd wat de reden hierachter is. Aangezien de meeste auto's nu een aluminium legering verwerkt hebben in het koelsysteem en deze gewoon gevuld kunnen worden met een op Ethylene Glycol gebaseerde koelvloeistof.

Bedankt voor je tijd, FT
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

vd kop aanvreten heeft een(goede bekende) monteur me verteld, hij had enkele koppen gehad/gezien met dergelijke schade.

dat is voor mij de reden om enkel de orginele spullen te gebruiken,voor mijn gevoel meer zekerheid.
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Flying Torquewrench
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 05.04.2005 - 21:11
Locatie: Horley, UK

Vandaag maar effe bij de Volvo dealer langs geweest en de normale koelvloeistof uit de winkel kan geen kwaad. Ze hebben me zwart op wit gegarandeerd dat er geen scahde door zou ontstaan zolang het maar een op Ethylene glycol gebaseerde koelvloeistof is.

Groet, FT
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”