Hoi,
mijn Volvo V40 1.9 TD heeft een probleempje. Hij schiet nl uit zn 5e versnelling als ik mijn gas loslaat. Elders op internet heb ik gelezen dat dan waarschijnlijk de moer van de 5e versnelling los is.
Een moer vastdraaien kan ik wel, maar waar vind ik deze, of moet je dan eerst de halve motor uit elkaar?
Kan de garage om de hoek dit, of moet ik naar de Volvo-dealer?
(Voor degene die nu roepen dat je altijd naar de volvo-dealer moet: De dealer hier in de buurt heeft mij in het verleden ronduit onbeschoft behandeld, is veel te duur vergeleken met andere merk dealers en ik moet er nog een eind voor rijden ook terwijl ik bijna naast zo'n 4 andere garage's woon. Reden genoeg dus om niet naar deze volvo dealer te gaan. Ik reed toen een 66GL en dat vond ie maar een minderwaardige wagen terwijl ik destijds er toch veel plezier van heb gehad.)
Sander
Versnellingsbak probleem (schiet uit versnelling)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ik zou als ik Volvo dealer zou zijn ook niet op een Daf 66 lopen wachten, je hebt er geen delen en speciaalgereedschap (meer) voor en meestal ook geen monteurs (meer) die zo´n machien kennen.
Als jij dat dan meteen vertaald naar een "niet welkom minderwaardig machien", tja.
Als jij dat dan meteen vertaald naar een "niet welkom minderwaardig machien", tja.
Je hebt gelijk dat de dealer niet op een oude auto zal zitten wachten, maar aan de andere kant vind ik dat een Volvo dealer een Volvo rijder op zijn minst beleeft kan behandelen. De onderdelen die ik destijds nodig had voor de APK heb ik zelf bij de Brezan gehaald en met mijn eigen, niet speciale gereedschap er onder gezet. De Seat garage had geen moeite met het apk keuren van het brikkie (na vervanging van de bovengenoemde onderdelen aanschaf ca. €30) terwijl de Volvo dealer letterlijk zei dat ik die oude roestbak maar naar de sloop moest brengen!
Mijn vorige auto, een Toyota, heb ik altijd netjes door de dealer laten onderhouden en naar volle tevredenheid. Ik geef toe dat deze dealer ook wel eens opmerkingen heeft gemaakt over de leeftijd van de auto en de roest die erop zat (deze had men van mij wel roestbak mogen noemen aangezien er behoorlijk wat roest op zat.)
Zelf heb ik een elektra achtergrond en vind ik oude elektronica best interessant. Als iemand aan mij vraagt het te repareren zal ik niet zeggen: “die oude klotezooi gooi je maar weg”. Ik zal hoogstens melden dat als ik er naar moet gaan kijken en moet gaan zoeken naar de storing het goedkoper zal zijn een nieuwe te kopen.
Maar om een lang verhaal kort te maken, ik heb gewoon een trauma overgehouden aan deze Volvo dealer en als er een andere Volvo dealer in de buurt zat had hij waarschijnlijk gewoon een klant aan me. Ik heb niets tegen Volvo dealers en vind net als veel mensen dat een auto het beste door een merkdealer onderhouden kan worden.
Maar tot die tijd zit ik (waarschijnlijk) met een loszittende moer in mijn versnellingsbak. Heeft er iemand een idee hoe ik dit euvel kan verhelpen? Een schema misschien?
Sander
Mijn vorige auto, een Toyota, heb ik altijd netjes door de dealer laten onderhouden en naar volle tevredenheid. Ik geef toe dat deze dealer ook wel eens opmerkingen heeft gemaakt over de leeftijd van de auto en de roest die erop zat (deze had men van mij wel roestbak mogen noemen aangezien er behoorlijk wat roest op zat.)
Zelf heb ik een elektra achtergrond en vind ik oude elektronica best interessant. Als iemand aan mij vraagt het te repareren zal ik niet zeggen: “die oude klotezooi gooi je maar weg”. Ik zal hoogstens melden dat als ik er naar moet gaan kijken en moet gaan zoeken naar de storing het goedkoper zal zijn een nieuwe te kopen.
Maar om een lang verhaal kort te maken, ik heb gewoon een trauma overgehouden aan deze Volvo dealer en als er een andere Volvo dealer in de buurt zat had hij waarschijnlijk gewoon een klant aan me. Ik heb niets tegen Volvo dealers en vind net als veel mensen dat een auto het beste door een merkdealer onderhouden kan worden.
Maar tot die tijd zit ik (waarschijnlijk) met een loszittende moer in mijn versnellingsbak. Heeft er iemand een idee hoe ik dit euvel kan verhelpen? Een schema misschien?
Sander
- v40pokemon
- 3rd Gear member
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
- Locatie: Eindhoven
ik hoop dat je het probleem inmiddels hebt verholpen, maar toch voor een ander misschien:
aan je bak zit een stalen deksel. Hierachter zit de bout. Hoe nu te handelen:
even linkerwiel eraf. Dan luchtfilter demonteren en hieronder liggende motorsteun demonteren nadat je het blok een beetje ondersteun hebt (extra krik met blokje hout eronder). Dan kun je de carosserie verder omhog krikken terwijl het blok op NAP blijft. Dan kun je de deksel verwijderen en de bout terugplaatsen in de as. Wel eerst een beetje ontvetten en LOCTITE eraan...
SUC6
aan je bak zit een stalen deksel. Hierachter zit de bout. Hoe nu te handelen:
even linkerwiel eraf. Dan luchtfilter demonteren en hieronder liggende motorsteun demonteren nadat je het blok een beetje ondersteun hebt (extra krik met blokje hout eronder). Dan kun je de carosserie verder omhog krikken terwijl het blok op NAP blijft. Dan kun je de deksel verwijderen en de bout terugplaatsen in de as. Wel eerst een beetje ontvetten en LOCTITE eraan...
SUC6
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Het blijft (off topic) een zeer interessante discussie over die dealers.
Waarom zou een dealer niet op een ouder model zitten te wachten?
Ik ben een keer door iemand van een regionaal opererende Volvo dealer gevraagd hoe ze meer auto´s ouder dan 3 tot 5 jaar in onderhoud konden krijgen. Zo dus niet! Ik heb ook zo´n ervaring gehad en deze met hem gedeeld. Hij vond dat als er Volvo op stond het door hun gemaakt moest/kon worden en dat er geen plaats is voor persoonlijke meningen over de staat van de auto. En zo zou het, vind ik, moeten gaan. Enfin Goeie Dealers, Slechte Dealers zal zijn vervolg vast nog wel krijgen.
Als ik zo naar de beschrijving van de reparatie kijk zou ik toch even kiezen voor i.i.g. een garagebedrijf (al dan niet Volvodealer of -specialist). Het lijkt mij namelijk een risicovolle operatie.
Joost.
Waarom zou een dealer niet op een ouder model zitten te wachten?
Ik ben een keer door iemand van een regionaal opererende Volvo dealer gevraagd hoe ze meer auto´s ouder dan 3 tot 5 jaar in onderhoud konden krijgen. Zo dus niet! Ik heb ook zo´n ervaring gehad en deze met hem gedeeld. Hij vond dat als er Volvo op stond het door hun gemaakt moest/kon worden en dat er geen plaats is voor persoonlijke meningen over de staat van de auto. En zo zou het, vind ik, moeten gaan. Enfin Goeie Dealers, Slechte Dealers zal zijn vervolg vast nog wel krijgen.
Als ik zo naar de beschrijving van de reparatie kijk zou ik toch even kiezen voor i.i.g. een garagebedrijf (al dan niet Volvodealer of -specialist). Het lijkt mij namelijk een risicovolle operatie.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 06.12.2005 - 08:02
Ik heb nu dit probleem ook met mijn v40, dus ik zal dit advies zeker eens gaan gebruiken voor het verhelpen van mn probleem. Graag zou ik ook van de topicstarten willen vernemen of hij dit probleem opgelost heeft en zo ja, op deze manier of op een andere manier.v40pokemon schreef:ik hoop dat je het probleem inmiddels hebt verholpen, maar toch voor een ander misschien:
aan je bak zit een stalen deksel. Hierachter zit de bout. Hoe nu te handelen:
even linkerwiel eraf. Dan luchtfilter demonteren en hieronder liggende motorsteun demonteren nadat je het blok een beetje ondersteun hebt (extra krik met blokje hout eronder). Dan kun je de carosserie verder omhog krikken terwijl het blok op NAP blijft. Dan kun je de deksel verwijderen en de bout terugplaatsen in de as. Wel eerst een beetje ontvetten en LOCTITE eraan...
SUC6
Thanks.
- v40pokemon
- 3rd Gear member
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
- Locatie: Eindhoven
Blijf er niet te lang mee doorrijden! Ik heb zelf zo'n 1000km met dit probleem gereden en sinds kort is er ook een gierend lagertje in de bak waar te nemen (5e versnelling) Ik sluit niet uit dat dit door die bout komt. Het schijnt ook wel eens te kunnen komen door de bekende versleten busjes en rubbertjes in de schakelstang. Kijk hier ook eventjes naar.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 06.12.2005 - 08:02
Nouja, dat probleem had ik met mn vorige v40, maar dan is het toch altijd het standaard verschijnsel dat je behoorlijk moet hengelen om hem in de eerste versnelling te krijgen? Want daar heb ik met deze dus totaal geen last van...v40pokemon schreef:Het schijnt ook wel eens te kunnen komen door de bekende versleten busjes en rubbertjes in de schakelstang. Kijk hier ook eventjes naar.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 06.12.2005 - 08:02
ok, ff een kleine update, het was idd de betreffende bout/moer die los lag, en vanmiddag heb ik die er ff op gesleuteld weer. Morgen nog ff versnellingsbakolie bijvullen en dan gaan we es testen of dat het probleem geweest is. Thanks voor een ieder die me de tip gaf en ik hou het topic updated over of het gewerkt heeft of niet.
Een telefoontje eergisteren naar de volvo dealer leverde me minder op. Die vertelden me dat ze hier nog noooooit van gehoord hadden en dat de versnellingsbak er helemaal onderuit zou moeten om e.e.a. na te kijken... jaja, daar ga ik dus nooit meer heen.
Een telefoontje eergisteren naar de volvo dealer leverde me minder op. Die vertelden me dat ze hier nog noooooit van gehoord hadden en dat de versnellingsbak er helemaal onderuit zou moeten om e.e.a. na te kijken... jaja, daar ga ik dus nooit meer heen.
- v40pokemon
- 3rd Gear member
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
- Locatie: Eindhoven
voor zover ik weet schijnt het toch regelmatig voor te komen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 06.12.2005 - 08:02
En wederom een update,
Zojuist olie bijgevuld, luchtfilter er weer op, proefgereden enne, perfect hoor, hij doet het weer als vanouds !! v40pokemon, hartstikke bedankt voor deze tips en deze info, zonder dit was ik waarschijnlijk erg veel geld kwijt geweest !
Groetjes,
Raymond
Zojuist olie bijgevuld, luchtfilter er weer op, proefgereden enne, perfect hoor, hij doet het weer als vanouds !! v40pokemon, hartstikke bedankt voor deze tips en deze info, zonder dit was ik waarschijnlijk erg veel geld kwijt geweest !
Groetjes,
Raymond
- v40pokemon
- 3rd Gear member
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
- Locatie: Eindhoven
Graag gedaan...
Oops, sorry, deze post even gemist... bij mij is inderdaad ook deze moet weer vastgezet (of was het een bout). Is gewoon bij de garage gedaan.Budweiser schreef:Graag zou ik ook van de topicstarten willen vernemen of hij dit probleem opgelost heeft en zo ja, op deze manier of op een andere manier.
Sander
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 22.07.2006 - 20:54
- Locatie: Amsterdam
Beetje off-topic misschien, maar kan iemand me zeggen welk type olie ik dien te gebruiken voor de versnellingsbak?
In de handleiding vind ik ATF-olie, maar dit lijkt me voor automatische transmissies te zijn. Ik heb een manuele vijfversnellingsbak.
In de handleiding vind ik ATF-olie, maar dit lijkt me voor automatische transmissies te zijn. Ik heb een manuele vijfversnellingsbak.