Bi-directioneel laden mogelijk? Volvo als thuisbatterij?

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Gesloten
Gebruikersavatar
BartEW
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 12.04.2019 - 21:47
Locatie: Deinze

Weet er iemand of de elektrische Volvo’s (XC40 of C40) bi-directioneel laden zouden ondersteunen, zodat je bvb je wagen kan gebruiken als thuis batterij? Ik zou heel blij zijn als ik in de toekomst bijvoorbeeld een C40 recharge zou kunnen opladen overdag op de energie van mijn zonnepanelen, om die energie dan ‘s avonds te gebruiken voor mijn huis. Weet iemand hier meer over, of doet iemand dit al?
Volvo XC40 T3 Geartronic met premium audio pack, intellisafe pro pack, park assist pack, versatility pro pack, light pack, winter pack, winter pro pack, luxury seat pack, xenium pack, trekhaak, DAB+
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Bi-directioneel laden is niet mogelijk met de EV's van Volvo.

Ik zou ook liever een accu in huis hebben, dan dat ik de accu van de auto zou gebruiken. Als ik overdag weg ben met de auto, dan kunnen de zonnepanelen zo'n accu opladen. Als ik dan 's avonds thuiskom, kan ik de auto ermee opladen. Of de kookplaat of wasdroger aanzetten.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
BartEW
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 12.04.2019 - 21:47
Locatie: Deinze

Ik vond nochtans een artikel van Volvo (https://www.media.volvocars.com/global/ ... ctric-cars) waarin ze schrijven:

Already with the successor to the XC90, the company will offer bi-directional charging, allowing customers to offload excess electricity in their car battery to the power grid. This means electric Volvo drivers can provide energy to the grid when prices and CO2 emissions related to electricity production are at their daily peak, while charging their car when emissions fall.

Het komt er dus wel aan vermoed ik?
Volvo XC40 T3 Geartronic met premium audio pack, intellisafe pro pack, park assist pack, versatility pro pack, light pack, winter pack, winter pro pack, luxury seat pack, xenium pack, trekhaak, DAB+
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Peter-V50 schreef: 11.10.2021 - 17:10 Ik zou ook liever een accu in huis hebben, dan dat ik de accu van de auto zou gebruiken. Als ik overdag weg ben met de auto, dan kunnen de zonnepanelen zo'n accu opladen. Als ik dan 's avonds thuiskom, kan ik de auto ermee opladen. Of de kookplaat of wasdroger aanzetten.
Ik zou dat ook wel liever hebben, maar dat is dus wel 2x de kosten van een accu pakket. (auto + powerwall)
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
kamikaze
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14

Ik snap het concept als een totale oplossing en daar zijn we nog veraf. Je wil ook kunnen ontladen wanneer je op de parking staat en ingesteld hebt dat je bijvoorbeeld mag ontladen tot 100km range.
Bijladen wanneer de stroom niets kost, ontladen wanneer het opbrengt. Idem thuis.
En dan vraag ik me vooral af wat de levensduur van die batterij nog is.

Met zonnepanelen lijkt mij een thuisbatterij een betere oplossing, de terugverdientijd is wel ongeveer 15jaar momenteel, dus nee ik hoef ze nog niet.
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
Gebruikersavatar
BartEW
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 12.04.2019 - 21:47
Locatie: Deinze

In België heb je ook de hele kwestie rond de terugdraaiende teller, die afgeschaft werd. Vroeger kon ik met die terugdraaiende teller de energie die mijn zonnepanelen produceerde ook s avonds en in de winter gebruiken, wat voordelig was. Met de digitale teller werd dat afgeschaft en nu is een groot deel van mijn zonnestroom verloren, en moet ik s avonds nog eens dure stroom betalen. Ik weet niet hoe dat zit in Nederland?

Thuisbatterijen zijn nog heel duur. Misschien wel een optie binnen 5 of 10 jaar. Maar met een EV heb je eigenlijk al een krachtige batterij in huis. Vroeger was frequent laden/ontladen niet goed voor de levensduur, maar dat zou nu verbeteren met de nieuwe technologie
Volvo XC40 T3 Geartronic met premium audio pack, intellisafe pro pack, park assist pack, versatility pro pack, light pack, winter pack, winter pro pack, luxury seat pack, xenium pack, trekhaak, DAB+
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

BartEW schreef: 12.10.2021 - 10:19In België heb je ook de hele kwestie rond de terugdraaiende teller, die afgeschaft werd. Vroeger kon ik met die terugdraaiende teller de energie die mijn zonnepanelen produceerde ook s avonds en in de winter gebruiken, wat voordelig was. Met de digitale teller werd dat afgeschaft en nu is een groot deel van mijn zonnestroom verloren, en moet ik s avonds nog eens dure stroom betalen. Ik weet niet hoe dat zit in Nederland?
Ja hier in NL wordt de bevolking ook genaaid. Die terugdraai teller was alleen gunstig voor de consument, dus weg met dat ding.

kamikaze schreef: 12.10.2021 - 09:31Met zonnepanelen lijkt mij een thuisbatterij een betere oplossing, de terugverdientijd is wel ongeveer 15jaar momenteel, dus nee ik hoef ze nog niet.
Gaat het dan altijd om geld? Wat is het je waard om onafhankelijker te zijn van de grote nutsbedrijven?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

BartEW schreef: 12.10.2021 - 10:19 In België heb je ook de hele kwestie rond de terugdraaiende teller, die afgeschaft werd. Vroeger kon ik met die terugdraaiende teller de energie die mijn zonnepanelen produceerde ook s avonds en in de winter gebruiken, wat voordelig was. Met de digitale teller werd dat afgeschaft en nu is een groot deel van mijn zonnestroom verloren, en moet ik s avonds nog eens dure stroom betalen. Ik weet niet hoe dat zit in Nederland?

Thuisbatterijen zijn nog heel duur. Misschien wel een optie binnen 5 of 10 jaar. Maar met een EV heb je eigenlijk al een krachtige batterij in huis. Vroeger was frequent laden/ontladen niet goed voor de levensduur, maar dat zou nu verbeteren met de nieuwe technologie
In Nederland kennen we de Salderingsregeling, wat betekent dat je net zoveel geld terugkrijgt voor geleverde stroom als wat je betaalt voor afgenomen stroom. Maar deze regeling wordt de komende jaren afgebouwd. Op dat moment wordt het gunstiger om de stroom van je zonnepanelen zelf te gebruiken, of thuis op te slaan.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het juiste antwoord op de vraag is dat op de xc40/c40 niet kan of komt
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Peter-V50 schreef: 12.10.2021 - 12:30
BartEW schreef: 12.10.2021 - 10:19 In België heb je ook de hele kwestie rond de terugdraaiende teller, die afgeschaft werd. Vroeger kon ik met die terugdraaiende teller de energie die mijn zonnepanelen produceerde ook s avonds en in de winter gebruiken, wat voordelig was. Met de digitale teller werd dat afgeschaft en nu is een groot deel van mijn zonnestroom verloren, en moet ik s avonds nog eens dure stroom betalen. Ik weet niet hoe dat zit in Nederland?

Thuisbatterijen zijn nog heel duur. Misschien wel een optie binnen 5 of 10 jaar. Maar met een EV heb je eigenlijk al een krachtige batterij in huis. Vroeger was frequent laden/ontladen niet goed voor de levensduur, maar dat zou nu verbeteren met de nieuwe technologie
In Nederland kennen we de Salderingsregeling, wat betekent dat je net zoveel geld terugkrijgt voor geleverde stroom als wat je betaalt voor afgenomen stroom. Maar deze regeling wordt de komende jaren afgebouwd. Op dat moment wordt het gunstiger om de stroom van je zonnepanelen zelf te gebruiken, of thuis op te slaan.
Al lijkt daar momenteel ook langzaam een (tijdelijk?) halt te ontstaan…; Tennet heeft aangegeven dat men met name in provincie Utrecht aan de max zit van wat het net aankan. Dat betekent dat er geen nieuwe windmolens en/of zonnepaneel-parken meer op het net kunnen worden aangesloten. Dat geldt ook voor zonnepanelen thuis…
Ook in delen van (oa) Friesland speelt dit probleem. men verwacht dat een oplossing nog enkele jaren kan duren….
Dus… tot zover de huidige ‘terugverdien-tijd’…. Gerede kans dat je nog te plaatsen zonnepanelen niks terug kunnen gaan leveren aan het net.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
BartEW
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 12.04.2019 - 21:47
Locatie: Deinze

Volvo werkt nu aan een heel duurzaam imago, en daar ben ik blij mee.
Zo gaan ze geen lederen zetels meer voorzien in de toekomst. Wat me eerder symbolisch lijkt, ben niet zeker of die alternatieven dan zoveel beter zijn voor het milieu.
Maar toelaten je Volvo te gebruiken als thuisbatterij, dat zou pas een game-changer zijn! De perfecte manier voor mensen met zonnepanelen om hun zelf opgewekte energie op te slaan en voordelig te gebruiken. Net gelezen dat Tesla het mogelijk zou maken. Al vereist dat wel betere batterijen die dat op en afladen aankunnen. Misschien nog paar jaar wachten...
Volvo XC40 T3 Geartronic met premium audio pack, intellisafe pro pack, park assist pack, versatility pro pack, light pack, winter pack, winter pro pack, luxury seat pack, xenium pack, trekhaak, DAB+
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

teebee schreef: 12.10.2021 - 17:19
Peter-V50 schreef: 12.10.2021 - 12:30
BartEW schreef: 12.10.2021 - 10:19 In België heb je ook de hele kwestie rond de terugdraaiende teller, die afgeschaft werd. Vroeger kon ik met die terugdraaiende teller de energie die mijn zonnepanelen produceerde ook s avonds en in de winter gebruiken, wat voordelig was. Met de digitale teller werd dat afgeschaft en nu is een groot deel van mijn zonnestroom verloren, en moet ik s avonds nog eens dure stroom betalen. Ik weet niet hoe dat zit in Nederland?

Thuisbatterijen zijn nog heel duur. Misschien wel een optie binnen 5 of 10 jaar. Maar met een EV heb je eigenlijk al een krachtige batterij in huis. Vroeger was frequent laden/ontladen niet goed voor de levensduur, maar dat zou nu verbeteren met de nieuwe technologie
In Nederland kennen we de Salderingsregeling, wat betekent dat je net zoveel geld terugkrijgt voor geleverde stroom als wat je betaalt voor afgenomen stroom. Maar deze regeling wordt de komende jaren afgebouwd. Op dat moment wordt het gunstiger om de stroom van je zonnepanelen zelf te gebruiken, of thuis op te slaan.
Al lijkt daar momenteel ook langzaam een (tijdelijk?) halt te ontstaan…; Tennet heeft aangegeven dat men met name in provincie Utrecht aan de max zit van wat het net aankan. Dat betekent dat er geen nieuwe windmolens en/of zonnepaneel-parken meer op het net kunnen worden aangesloten. Dat geldt ook voor zonnepanelen thuis…
Ook in delen van (oa) Friesland speelt dit probleem. men verwacht dat een oplossing nog enkele jaren kan duren….
Dus… tot zover de huidige ‘terugverdien-tijd’…. Gerede kans dat je nog te plaatsen zonnepanelen niks terug kunnen gaan leveren aan het net.
Edit: vooralsnog geldt dat in voorkomende gevallen voor de (zakelijke) grootlevaranciers die er een ‘parkje’ (op bv de platte daken van je fabriek) op na houden. Men is momenteel nog verplicht de kleine particulier te laten terugleveren (in hoge uitzonderingsgevallen kan het op een enkele plek op piek-momenten een probleem worden).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Mods Break
Antwoord is al gegeven. Momenteel niet mogelijk. Discussie over kosten, opbrengsten en of "schoon" of saldering doen we in het energietransitie topic.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gesloten

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”