Goedemorgen Volvo-vrienden,
Als nieuwe XC90 T8 rijder ben ik nog niet helemaal bekend met het hybride concept maar ik leer snel
Een vraag die ik in het XC90 draadje heb gesteld is nog niet beantwoord, wellicht is 'ie hier beter op z'n plek.
Er zat een Mennekes laadkabel voor een laadpaal bij, direct een laadkabel aangeschaft bij de lokale Volvo dealer voor laden met 230 V normaal stopkontakt.
Deze is eigen merk Volvo, Mode 2 type 2 connector. Regelt zelf de stroomsterkte tot 10A.
Zonder eigenwijs te willen zijn , ik begrijp niet goed waarom absoluut wordt ontraden om een verlengkabel te gebruiken i.v.m. de hoge stroomsterkte. Voor een gewoon verlengkabeltje snap ik het maar als je een kabelhaspel met voldoende capaciteit en helemaal afgerold gebruikt dan zou dat toch moeten kunnen? Of heb ik iets gemist?
iemand hier het goede antwoord?
groet, Frits
Laadkabel te verlengen?
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4627
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar waarom niet gewoon een laadpaal (op Marktplaats) op de kop tikken en deze met een goede grondkabel en aparte groep aansluiten in de meterkast? Zo veel relaxter..... Ik gebruik die schuko kabel alleen op de camping.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
[/quote]
De haspel die ik er voor wil gebruiken kan afgerold 3000 W aan, dat zou dan moeten kunnen volgens mij
Ja, dat leek mij dus ook. De Volvo kabel trek maximaal 10A, volgens mij betekent dat 2300 W aan stroomsterkte.
De haspel die ik er voor wil gebruiken kan afgerold 3000 W aan, dat zou dan moeten kunnen volgens mij
Laatst gewijzigd door BraboFrits op 02.01.2021 - 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Thuis kan ik de Schuko kabel (is dat het merk?) precies aansluiten op een buitenstopcontact, het laden gaat dan in max. 3 uur en dat is voor mij voldoende.
Die verlenging is bedoeld voor andere lokaties waar de Schuko met 7 meter wellicht te kort is.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Ligt ook aan het stopcontact, als daar 3 uur lang continu 10A doorheen gaat zou die warm kunnen worden. Om gevaarlijke situaties te voorkomen is de originele schuko stekker van de laadkabel voorzien van een temperatuur sensor. Met een verlengkabel is die controle van het stopcontact dus niet meer aanwezig.
- Paul
- Top Gear member
- Berichten: 32862
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik zou een langere laadkabel op MP scoren. Of als je een nieuwe wilt bij BMW hebben ze lang een kabel gehad die veel goedkoper was dan bij Volvo.
Verlengkabels, zou er niet aan beginnen, meeste zijn te dun en gaan smelten
Verlengkabels, zou er niet aan beginnen, meeste zijn te dun en gaan smelten
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4627
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Check. Maar met 10A max kom je niet verder dan 6.9KW in 3 uur dus dan was je accu nog niet helemaal leeg? Met 16A kun je theoretisch 60% sneller laden.FritsieV70 schreef: ↑02.01.2021 - 14:12 Thuis kan ik de Schuko kabel (is dat het merk?) precies aansluiten op een buitenstopcontact, het laden gaat dan in max. 3 uur en dat is voor mij voldoende.
Schuko is het type stekker...
Ik gebruik op de camping ook een verlengkabel maar dan zo een met een CEE stekker met verloop naar Schuko en 3x1,5mm2 kabel. Die zit dan aangesloten op een apart gezekerd stopcontact zoals op de camping te doen gebruikelijk. Overigens dient je stopcontact wel geaard te zijn. Zonder randaarde doet de lader het niet. Wellicht goed om te weten is dat je in heel veel plaatsen geen verlengkabel over het trottoir/weg mag laten lopen, dat je het weet. Laden bij familie/vrienden voor de deur met een verlengkabel over het trottoir is dan dus geen optie.FritsieV70 schreef: ↑02.01.2021 - 14:12 Die verlenging is bedoeld voor andere lokaties waar de Schuko met 7 meter wellicht te kort is.
Ben je van plan om ook onderweg te laden? Al aan een laadpas gedacht?
Laatst gewijzigd door Gouwe op 02.01.2021 - 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Kijk, dat lijkt me een zeer goed argument. En aangezien ik ook nogal van de veiligheid ben denk ik dat ik er dan maar vanaf moet zien...The Mechanic schreef: ↑02.01.2021 - 14:36 Ligt ook aan het stopcontact, als daar 3 uur lang continu 10A doorheen gaat zou die warm kunnen worden. Om gevaarlijke situaties te voorkomen is de originele schuko stekker van de laadkabel voorzien van een temperatuur sensor. Met een verlengkabel is die controle van het stopcontact dus niet meer aanwezig.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Laadpas overweeg ik zeker. Via de ANWB lijkt me een prima plan maar die was langs deze weg op dit moment niet beschikbaar.Ben je van plan om ook onderweg te laden? Al aan een laadpas gedacht?
Poeh, nog veel te leren, was met de V70 D5 een stuk eenvoudiger
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4627
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Je bent nooit te oud om te leren toch?
Je moet gewoon een leer- en ervaringscurve door. Komt helemaal goed!
Je moet gewoon een leer- en ervaringscurve door. Komt helemaal goed!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Absoluut. En leuk om mee bezig te zijn.
Dank allen voor de wijze raad
Top zo'n forum als dit !
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL