Wie van jullie, maakt gebruik van een "openbare laadpaal"?

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

Gelet op onze leeftijd, rijden we niet meer, van "hot naar her".

Vroeger, deden we dat wel. Dat moest. En reden we 40.000 a 50.000 km per jaar.

*
Derhalve hebben we nu uitsluitend een laadkabel in onze garage. Die we ongeveer 3x per week benutten.
Het is naar ons idee nonsens, daarvoor een wallbox aan te schaffen.
Omdat de nacht lang genoeg is, onze XC60 te laden. Snel lading is voor ons geen must.

Voor die enkele keer, dat we "openbaar" zouden willen laden, is niet alleen, een extra kabel noodzakelijk.
Maar ook een laadpas. Dat kan voor zover we kunnen inschatten, nooit uit.

We gaan bijv. met enige regelmaat naar Ter Apel. Zo 'n keer of 5 per jaar.
Daar is dan "1 laadpalen", aanwezig. Maar ook vaak bezet. En vaak de hele avond, incl. nacht!
Bovendien zijn we daar, vaak na een uur of 2 weer vertrokken.
Stel dat je daar kunt laden ...... Dat levert een klein kapitaaltje op!!

In onze woonplaats Giethoorn, zijn er ook "1 laadpalen" beschikbaar.
Vaak niet eens gebruikt. Maar er staat op die plek,wel vaak een auto geparkeerd! Jammer maar waar!

*
Als ik lees, hoe groot de ellende is, die men intussen, "laadpaalkleven" noemt, moet er nog wel wat
veranderen, als men daarvan "nuttig" gebruik van wil maken.

Bij een auto als de onze, waarbij je 40 km kunt rijden, op elektra, is volgens mij,
een snoer en laadpas pas zinvol, als je "echt" veel rijdt.
En dan ook nog, kunt parkeren op plaatsen, waar palen "echt" beschikbaar zijn.

*
We rijden zelf erg veel ritjes, rond de 40 km. En dan heeft de T8 zin.
Denk dat we ongeveer de helft van onze ritten maken, vanuit die positie.
En de andere helft, zijn bezoeken aan verderaf gelegen punten. Dat neem je dan voor lief.

Maar al met al, rijden we nog steeds met ons mobiel, beneden de 6 liter / 100 km.
Niet dat we daarvan nu rijk worden. Maar 't voelt goed.
En met zonnepanelen, is 't nog wat leuker.
Ook daar speelt "het gevoel" een grote rol.

*
Als we over een paar jaar "misschien" helemaal op de elektrische tour gaan, verandert er misschien wel wat.
Maar dan moet er eerst in Nederland, wel heel veel veranderen.
Want eerlijk gezegd geloof ik er niet veel van, dat de aanpassingen/wetgeving, gaat "voorlopen" op dat gedrag.

Volgens "Groen-Links en Kornuiten, moeten we allemaal op de fiets.
Vliegen mag ook al niet meer, gelet op boycotten Eelde etc.
Met een diesel de grote steden in, al helemaal niet meer!

Een de V.V.D. kletst wel, maar doet ook niets.
Ik besef, dat dit out of topic is.
Maar wel realiteit.
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

Denk dat mijn conclusie derhalve juist is, dat niemand van ons, van openbare palen gebruikt maakt.

Denk verder, dat je die conclusie vrijwel probleemloos kunt doortrekken naar alle hybrides, met een relatief klein bereik.
Dat zijn allemaal "thuisladers". Op een enkeling na.

*
Als je die categorie er afhaalt, (intussen zo 'n procent of 10, van de elektrische rijders, die thuisgekomen, gaan "palen" ......
En er nu al, van regeringswege wordt geroepen, dat dat een niet te geloven druk geeft op ons elektriciteitsnet ......
Dan hoeft er geen drs. o.i.d. voor je naam te staan, om te weten, dat elektrisch rijden in de toekomst,
nog voor wel wat problemen kan gaan zorgen.

*
Ons net heeft landelijk ,verregaand onvoldoende dikke kabels om dat mogelijk te maken.
Dat aan te passen, kost erg veel tijd en geld. Niemand heeft het lef dat aan te kaarten!

En dan moet die extra te gebruiken energie voor auto 's, ook nog eens worden aangemaakt/opgewekt.
Als we de kolencentrales willen sluiten, vanwege CO2, en denken het verschil; alleen met windmolens te kunnen bereiken,
zijn we naar mijn idee bezig, ons zelf sprookjes aan te praten.

Dan moeten we, en daar sta ik ook niet om te juichen, toch naar kernenergie. Of we nou willen of niet.
Er is amper een alternatief.

Ik vind nog steeds dat al die positieve verhalen, die men er over heeft, luchtfietserij is. En geen realiteit!
Waarvan akte!
Stijn123
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 26.12.2010 - 22:51

Ik gebruik na mijn thuis & werk laadplaats ook openbare laadpalen ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”