Walter schreef:Franck, vergeet je niet het dieselverbruik mee te rekenen? Als de accu's niet vol geladen zijn, kun je niet die 6000km electrisch rijden en moet je dus dieselen.
Nee, dat is niet relevant. het gaat om de variabele kosten per km.
Bij een elektrische km zijn die 5ct (ongeveer 40km op een lading van 10 kwh, dus ongeveer 0,25 kwh per km, voor het gemak E 0,20 per kwh, kom je op 5ct per km. En dan ben ik heel lief voor de elektrische kant van de vergelijking).
De diesel schatten we ff op 1:14 (ook lief), tegen E1,40, dus 10ct per km.
Goed, nou snap ik, je rijdt afwisselend E en Diesel, dus dan krijg je een bepaald gemiddeld verbruik. Maar (los van efficiëntie voordeel) is dat verbruik hetzelfde als X km puur elektrisch rijden en dan Y km op puur diesel.
Dus zeg ik dan: je moet het equivalent van 6.000 km puur elektrisch hebben gereden voordat je de aanschaf van je extra kabel hebt terugverdiend.