Oplaadpas aanbieders?!

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
FjodJont
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 09.07.2013 - 12:55

Paul schreef:Wow goed hoor, bij mij werkt ook alles nu, erg leuk.
Woensdag trouwens in qpark gestaan ook opgeladen, stond er een d6 gewoon op een normale plek, beetje stom.
Beetje? Beetje heel erg stom.

Binnenkort naar de Efteling. Hebben ze ook laadpunten maar die moet je reserveren via de mail.
V60 PIH Crystal White cert my14
sandervd
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.07.2013 - 21:12

Kan iemand me vertellen wat het verschil tussen een Nuon pas zonder abo is (€ 0,28 per kWh) en die van The New Motion (€ 1,02 per uur (€ 0,28 per kWh)). Dat is toch precies hetzelfde? Nog addertjes onder het gras?

Ik doe alles om een pas bij de grote clubs te vermijden ;-) en ga liever met een club in zee waar mensen met naam en gezicht op een website staan (...)
Volvo V60 PIH MY14 - Ice white solid, 18inch Ixion + veel knopjes link naar foto topic
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Volgens hun site betaal je alleen de tijd die je hebt geladen, dus betaal je inderdaad € 0,28 per kWh bij laden met 16A. Ze schrijven het alleen rot op met dat € 1,02 per uur, dus ik heb ze links laten liggen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Flow-
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 01.07.2013 - 10:16
Contacteer:

sandervd schreef:Kan iemand me vertellen wat het verschil tussen een Nuon pas zonder abo is (€ 0,28 per kWh) en die van The New Motion (€ 1,02 per uur (€ 0,28 per kWh)). Dat is toch precies hetzelfde? Nog addertjes onder het gras?

Ik doe alles om een pas bij de grote clubs te vermijden ;-) en ga liever met een club in zee waar mensen met naam en gezicht op een website staan (...)
Op www.zerijden.nl/laden/laadpassen staat een vrij compleet overzicht.

Als je veel op dezelfde locaties gaat laden kan je ook met de laadstation eigenaar afspreken dat je laadpas toegevoegd wordt in de backoffice van het betreffende laadstation(s) tegen een gunstiger tarief, bijv: 0,18ct. Dit kan je op jaarbasis een aardige besparing opleveren.
FLOW charging - EV laadoplossingen - Bezoek ook onze website
sandervd
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.07.2013 - 21:12

Dank Ritchie en Flow, dat overzicht heb ik gevonden maar dat verklaard nog niet waarom de ene een kWh prijs adverteert en de ander en prijs per uur (en vervolgens wel in kWh afrekent). Het enige wat me te binnen schiet is dat ze het zogenaamd makkelijk willen maken voor een niet technisch onderlegde klant.

Nog wat anders; op de site van de gemeente Amsterdam staat dat je max 0,25 ct kWh mag betalen, hoe zit dat dan met die 0,28 ct per kWh die gehanteerd worden door de leverancier van passen zonder abonnement?

http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee ... en-bekend/
Volvo V60 PIH MY14 - Ice white solid, 18inch Ixion + veel knopjes link naar foto topic
Gebruikersavatar
Flow-
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 01.07.2013 - 10:16
Contacteer:

sandervd schreef:Dank Ritchie en Flow, dat overzicht heb ik gevonden maar dat verklaard nog niet waarom de ene een kWh prijs adverteert en de ander en prijs per uur (en vervolgens wel in kWh afrekent). Het enige wat me te binnen schiet is dat ze het zogenaamd makkelijk willen maken voor een niet technisch onderlegde klant.

Nog wat anders; op de site van de gemeente Amsterdam staat dat je max 0,25 ct kWh mag betalen, hoe zit dat dan met die 0,28 ct per kWh die gehanteerd worden door de leverancier van passen zonder abonnement?

http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee ... en-bekend/
Het is inderdaad een manier om laadkosten proberen te verduidelijken. Veel mensen hebben geen idee hoeveel kW een auto per uur kan laden. Op zich is dit een eenvoudige rekensom, want een laadcapaciteit wordt per kWh aangegeven. Een auto die max. 3,7 KW kan laden laadt dus 3,7 kW per uur.

De laadpas overruled de tarieven van de laadpaal.
FLOW charging - EV laadoplossingen - Bezoek ook onze website
FjodJont
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 09.07.2013 - 12:55

Flow-Nederland schreef:
sandervd schreef:Dank Ritchie en Flow, dat overzicht heb ik gevonden maar dat verklaard nog niet waarom de ene een kWh prijs adverteert en de ander en prijs per uur (en vervolgens wel in kWh afrekent). Het enige wat me te binnen schiet is dat ze het zogenaamd makkelijk willen maken voor een niet technisch onderlegde klant.

Nog wat anders; op de site van de gemeente Amsterdam staat dat je max 0,25 ct kWh mag betalen, hoe zit dat dan met die 0,28 ct per kWh die gehanteerd worden door de leverancier van passen zonder abonnement?

http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee ... en-bekend/
Het is inderdaad een manier om laadkosten proberen te verduidelijken. Veel mensen hebben geen idee hoeveel kW een auto per uur kan laden. Op zich is dit een eenvoudige rekensom, want een laadcapaciteit wordt per kWh aangegeven. Een auto die max. 3,7 KW kan laden laadt dus 3,7 kW per uur.

De laadpas overruled de tarieven van de laadpaal.
Flow, sorry als ik het verkeerd heb want dit rekensommetje komt nog van school.

Volgens mij is je stelling niet juist omdat je uit gaat van de ontvanger in tegen stelling tot de levering. De accu/batterij van de V60 is 11,2kw maar dat wil niet zeggen dat dit 11,2kw per uur is.

De hoeveelheid Kw dat er per uur geleverd wordt is dat van voltage maal Ampère. Een laadpaal levert 16A bij 230V = 3,68kw/h maximaal.
Thuis zou dit via de schuko maximaal 13A bij 230V zijn wat resulteert in 2,99kw/h oplaadcapaciteit.
V60 PIH Crystal White cert my14
Gebruikersavatar
Flow-
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 01.07.2013 - 10:16
Contacteer:

@FjodJont Met de laadcapaciteit werd bedoeld de maximale hoeveelheid kW wat de auto per uur kan laden. Dit is wat anders dan de accucapaciteit, want die is inderdaad groter.

Een V60 PIH kan in een uur maximaal 3,7kW in de accu laden. Ook als de V60 aan een laadstation aangesloten wordt met een hogere laadcapaciteit zal er niet meer dan 3,7 kW per uur geladen kunnen worden.

De ontvanger kan dus weldegelijk een beperkende factor zijn in het laadproces.
FLOW charging - EV laadoplossingen - Bezoek ook onze website
FjodJont
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 09.07.2013 - 12:55

Flow-Nederland schreef:@FjodJont Met de laadcapaciteit werd bedoeld de maximale hoeveelheid kW wat de auto per uur kan laden. Dit is wat anders dan de accucapaciteit, want die is inderdaad groter.

Een V60 PIH kan in een uur maximaal 3,7kW in de accu laden. Ook als de V60 aan een laadstation aangesloten wordt met een hogere laadcapaciteit zal er niet meer dan 3,7 kW per uur geladen kunnen worden.

De ontvanger kan dus weldegelijk een beperkende factor zijn in het laadproces.
Ja en nee, fabrieksopgaaf bij 16A is 3,5 uur wat resulteert in max 3,03kw/h, geen 3,68kw/h.

Maar ik zie een punt wat je eerder maakte. Het is onduidelijk hoe je dit moet benaderen. Persoonlijk zou ik het niet alleen vanuit de ontvanger doen maar juist vanuit de bron. Dan kan je exact bereken wat iets kost.
V60 PIH Crystal White cert my14
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

De praktijk wijst uit dat een lege PIH met mode 3 16A laden na ongeveer 3 uur weer vol is. Het zal er wel mee te maken hebben dat niet de volle 11,2 kWh gebruikt en dus nooit 100% leeg is.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

@ ferry p: (Topic was alweer dicht)

Antwoord op je vraag:

Zeker, dat is reeds uitvoerig aan bod geweest, maar de conclusies zijn simpel:

- verstandig om thuis een domme paal te zetten. Daarmee laad je gewoon via Schuko en dat betekent dat je op ieder vakantieadres of waar dan ook gewoon lekker aan de stekker kunt (wel laden op 6A, anders blaas je de camping op!
Bovendien scheelt dat de investering in een slimme laadpaal en dat kost je 30.000 100% elektrische km voordat je het prijsverschil: elektrisch + paal vs. diesel hebt terug verdiend.

- als je af en toe eens bij een openbare paal wilt laden zul je een tweede kabel moeten aanschaffen met Mennekens stekkers aan weerzijden. Zo'n kabel kost je ongeveer E300, ff rekenen: een km elektrisch kost 5ct, op diesel 10ct. Als je dus 6.000km 100% elektrisch hebt gereden op stroom die je uit zo'n openbare paal hebt geladen, dan heb je .......... de kabel terugverdiend!
Conclusie: vergeet dat incidenteel openbaar laden met een pas. Tenzij je dat nu al in je systeem hebt ingepland (je kantoor staat naast een paal en je weet dat je daar zeer geregeld laadt of zoiets), ga je in de verbruiksduur van de auto de aanschaf van de kabel niet eens terughalen.

Argumenten van andere leden om wel een slimme paal te nemen of te kunnen laden op openbare plaatsen zijn:
- gemak; thuis kabel van de muur pakken en inpluggen
- de betere parkeerplaatsen in de garage (vooraan)
- ze gaan voor maximaal milieu effect
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Franck, vergeet je niet het dieselverbruik mee te rekenen? Als de accu's niet vol geladen zijn, kun je niet die 6000km electrisch rijden en moet je dus dieselen.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Walter schreef:Franck, vergeet je niet het dieselverbruik mee te rekenen? Als de accu's niet vol geladen zijn, kun je niet die 6000km electrisch rijden en moet je dus dieselen.
Nee, dat is niet relevant. het gaat om de variabele kosten per km.
Bij een elektrische km zijn die 5ct (ongeveer 40km op een lading van 10 kwh, dus ongeveer 0,25 kwh per km, voor het gemak E 0,20 per kwh, kom je op 5ct per km. En dan ben ik heel lief voor de elektrische kant van de vergelijking).
De diesel schatten we ff op 1:14 (ook lief), tegen E1,40, dus 10ct per km.

Goed, nou snap ik, je rijdt afwisselend E en Diesel, dus dan krijg je een bepaald gemiddeld verbruik. Maar (los van efficiëntie voordeel) is dat verbruik hetzelfde als X km puur elektrisch rijden en dan Y km op puur diesel.
Dus zeg ik dan: je moet het equivalent van 6.000 km puur elektrisch hebben gereden voordat je de aanschaf van je extra kabel hebt terugverdiend.
TMacD
3rd Gear member
Berichten: 307
Lid geworden op: 10.10.2008 - 14:02
Locatie: West Friesland

ik heb een lolo card - zat bij de multi tank card..
laad kosten lolo / nuon zijn indentiek (€ 0,28 per kWh)

heb beide versie van de kabels....dus kan ALTIJD laden, was me die 300 EUR extra wel waard was, eentje (mennekes/schukpo) ligt eerlijk gezegd in de kast de mennekes/mennekes altijd mee laad bijna altijd op 'openbare' palen of in de parkeer garage (op de thuis locatie is laden gratis - 3 straten verderop).

kan n verband met parkeer situatie thuis geen prive laad paal te plaatsen anders had ik dat zeker gedaan, na veel kastjes en muur gedoe is mij geadviseerd een brief naar B&W te schrijven of ze svp het beleid willen bepalen voor het aanvragen van een laadpaal in de openbare ruimte....


(ik ben bang dat dit niet het laatste kastje / muur is) :signarg:
[list][*]2000 - 2005 Diverse V40's; 1 S40
[/*][*]2005 : V50 2D Momentum MY 06 - Premium Audio
[/*][*]2009 : V50 D5 - Edition 2 - Dynaudio - Sport Chassis
[/*][*]2013 : V60 D6 Plug in Hybrid|Bekleding sport leder K301|Blacksapphire metallic|Driver support, Family-line & HT line|Hemelbekleding offblack|Premium sound multimedia|Zilverkleurige roofrails
[/*][/list]
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik heb ook beide kabels, TOP!
Ik krijg hier ook een aansluiting van nuon en je krijgt in Amsterdam ook nog centjes hiervoor, eg aardig.
Buurman heeft ook die aansluiting, maar moet alsnog de VVE een aanvraag doen. Dus als die in APRIL wordt afgekeurd moet ik het weer opruimen.... leuk he...
(maar de kabel hangt al vanuit mijn eigen meterkast naar de parkeerplek)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
goukcher
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 10.05.2013 - 09:56
Locatie: Groningen

Ik maak gebruik van de gratis laadpassen van "Love to Load" en "Essent". Tot nu toe werkt 1 van beide altijd wel. Ik heb inmiddels bij vier verschillende openbare laadlocaties zonder problemen geladen.
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Ik gebruik De Essent kaart met abo. Per maand vast € 2,50 plus 25 ct per KWH.
Da's 3 ct per KWH goedkoper dan zonder abo. Thuis heb ik een nuon box met kabel (dom hoor van nuon. Je bestelt zo'n box en ze komen niet op de gedachte om je een kaart aan te smeren).
Naast thuis laden, laad ik bijna iedere werkdag bij het kantoor. In totaal bij kantoor minimaal 150 KWH per maand. Daarnaast nog diverse andere locaties. Dus minimaal € 4,50 minder variabele kosten in vgl met kaart zonder abo en dus minimaal wel € 2! per maand goedkoper, dan met kaart zonder abo.

Ach, en mijn vorige auto was de S80 V8. 8 km/ltr. Iedere week een volle tank van 65 tot 70 liter benzine. Nu na 2200 km nog 9 streepjes over na zelf een keer getankt te hebben. Ik ben wat dat betreft wel blij met mijn PIH. (Als de deur open wil en de startaccu nog pizazz heeft - 2 keer leeggestaan - auto heeft nu logies en ontbijt bij de dealer)
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
evol
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 22.02.2013 - 20:56

Net mijn V60 PIH opgehaald, maar kom er bij thuiskomst achter dat ik vergeten ben te vragen naar een laadpas.

Zat er bij jullie een laadpas bij de aflevering?
Of moet je die altijd zelf achteraf aanvragen?
Don't hate the player, hate the game.
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Met de Essent pas kun je ook toegangscodes aanvragen (via elektrischrijden@essent.nl) voor laden bij RWE punten in Duitsland.

Essent heeft ook een mooie app, waarbij je op bestemming een laadpaal kunt zoeken. klik
Voor laden in Duitsland heeft RWE ook een app klik
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

Even een schopje omhoog.

Ik ga waarschijnlijk de XC40 T5 plug-in hybrid kopen en ben aan het oriënteren naad laadpassen.
Kan thuis zelf niet laden huur appartement en parkeerplek in de ondergrondse parkeergarage dus daar kan ik niet een laadpunt maken.
Maar kan dicht bij huis aan openbaar laadpunt laden.

Welke Laadpas zoeken jullie adviseren. Een waar je overal terecht kan en ook in het buitenland.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”