Hoi,
Op weg naar de VKB steeg de koelvloeistoftemp. meter (440 GL 1988) naar ongeveer driekwart van de schaal, tot een paar milimeter onder de 'rode zone'. De koelvloeistof blijft verder wel constant, ook in warm weer (hij stijgt nooit verder, en bovendien zei mijn vader dat ie dit altijd al gedaan had) maar is het niet te hoog? Ik dacht altijd dat ie tot de helft van de schaal moest komen!
Ik weet dat het in principe goed is, maar je hebt nu zo weinig over....
Koelvloeistoftemp B18 KP
- mark20v
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:13
- Locatie: Gelderland
Er zijn een aantal componenten die je kunt controleren zoals de radiateur (verstopt?), thermostaat (blijft hangen?) en waterpomp (versleten,lawaai?). Maar mijn ervaring met de 440 is dat er zich nogal eens een massaprobleem voordoet. Dit geeft dan bv en onbetrouwbare temp.meterstand. De motor is na een koude start extreem snel warm, af en toe zelfs in het rode terwijl de fan niet aanslaat. Daarnaast schommelt de temperatuur ook. Is dit bij jou ook zo? Dan moet je eens de massa verbinding tussen motor en carrosserie nakijken.
suc6,
mark
suc6,
mark
Volvo separates men from the boys
Volvo850forum and club member
Volvo850forum and club member
-
- 4th Gear member
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40
De temperatuur schommelt niet, hij loopt gelijkmatig op en komt niet in het rode, ook niet bij langzaam rijden in de zomer.
De fan slaat wel aan als je de motor uit zet (normaal).
Maar, de fan blijft wel langer draaien dan bij de 440's die mijn vader had. Dat kan er iets mee te maken hebben?
De fan slaat wel aan als je de motor uit zet (normaal).
Maar, de fan blijft wel langer draaien dan bij de 440's die mijn vader had. Dat kan er iets mee te maken hebben?
- mark20v
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:13
- Locatie: Gelderland
Als de fan blijft lopen bij contact uit dan lijkt het me dat de motor erg warm is en zou ik de andere hierboven aangegeven punten eens controleren. Voel eens aan de radiateur als de motor warm is--> als je ergens koude plekken voelt dan zit hij waarschijnlijk verstopt. Zit er uitwendig geen vuil op, op de lamellen van de radiateur?
Volvo separates men from the boys
Volvo850forum and club member
Volvo850forum and club member
-
- 4th Gear member
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40
De fan blijft volgens mij bij alle 1.7's lopen, dat hoort zo na afzetten van het contact. Ook als hij niet draaide toen de auto uitgezet werd.
Ik zal eens kijken of de radiator verstopt zit; er zit wel wat drab aan de binnenkant van het expansietankje, al is dat niet veel
Wij waren er zondag. 'Mijn' 440 is de lichtblauwe met lichtmetalen velgen en TR-xx-xx kenteken.
Ik zal eens kijken of de radiator verstopt zit; er zit wel wat drab aan de binnenkant van het expansietankje, al is dat niet veel
Wij waren er zondag. 'Mijn' 440 is de lichtblauwe met lichtmetalen velgen en TR-xx-xx kenteken.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Zal jullie even helpen, bij de eerste types kwam het voor dat de temp meter te veel aangaf, dit werd ondervangen door het monteren van een weerstandje tussen de tempdraad!
Als verder alles goed functioneert, de thermostaat en koelvin dus,is er niets aan de hand.
De koelvin blijft bij een 18KPD ook vrij lang doorlopen ivm de carburateur koeling.
Het is zo, als je de motor na een lange rit afzet,loopt de temperatuur van het koelwater op!
Vandaar ook dat de koelvin lang nadraait.
Succes! :idea:
Als verder alles goed functioneert, de thermostaat en koelvin dus,is er niets aan de hand.
De koelvin blijft bij een 18KPD ook vrij lang doorlopen ivm de carburateur koeling.
Het is zo, als je de motor na een lange rit afzet,loopt de temperatuur van het koelwater op!
Vandaar ook dat de koelvin lang nadraait.
Succes! :idea:
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:40
- Locatie: alblasserdam
- Contacteer:
als je een 1.7 cabarateur motor heb klopt het als een bus dat de ven draait na dat je de motor uit zet dat komt door het volgende.
de cabarateur zit recht boven het uitlaat spruitstuk en als je de motor dus uit zet zou alle benziene uit de cabarateur verdampem en grote startproblemen verorzakken.
maar nu gebeurt er het volgende.
het kontakt wort uit gedraait en het vacuem val weg in het spruitstuk waar door de klep in het koel lucht kaneel dicht valt(staat via een een slangetje in verbinding met je spruitstuk) dooor dat de ven aan slaat wort de lucht door het kanaal naar de cabarateur geblazen om die te koellen tot dat de motor zo ver is afgekoelt dat de benziene neit meer verdamt dus dat de ven aanslaat als je je motor uit zelt klopt als een bus (als je een b18kpd motor heb(uit me hoofd gezegt) iniedergeval met cabarateur)
heeft dus niks te maken dat je motor te warm is of zo.
dat je temparateur meter neit goed werk kan goed komen daar vervuiling van de meter aansluitingen.
als je je cokpit (tellerbak) er uit haalr zitten er aan de achterkant 4 messing moertjes die moet je los maken en alles voor zichting uit elkaar haalen en dan de draat eintjes en messingbusjes even opschuiren wil het probleem nog wel is op lossen.
als je je teller bak er uit wil hallen niet door trekken maar eerst onder je motor kap even de teller kabel los maken zit met een sorrt klem pen geborgt maar wel eerst al het vuit rond om de kabel weg hallen dat hetn eit in je bak kan valen.
nou zou verder even neit weten wat ik er nog meer over kan vertellen .
gr tijne
de cabarateur zit recht boven het uitlaat spruitstuk en als je de motor dus uit zet zou alle benziene uit de cabarateur verdampem en grote startproblemen verorzakken.
maar nu gebeurt er het volgende.
het kontakt wort uit gedraait en het vacuem val weg in het spruitstuk waar door de klep in het koel lucht kaneel dicht valt(staat via een een slangetje in verbinding met je spruitstuk) dooor dat de ven aan slaat wort de lucht door het kanaal naar de cabarateur geblazen om die te koellen tot dat de motor zo ver is afgekoelt dat de benziene neit meer verdamt dus dat de ven aanslaat als je je motor uit zelt klopt als een bus (als je een b18kpd motor heb(uit me hoofd gezegt) iniedergeval met cabarateur)
heeft dus niks te maken dat je motor te warm is of zo.
dat je temparateur meter neit goed werk kan goed komen daar vervuiling van de meter aansluitingen.
als je je cokpit (tellerbak) er uit haalr zitten er aan de achterkant 4 messing moertjes die moet je los maken en alles voor zichting uit elkaar haalen en dan de draat eintjes en messingbusjes even opschuiren wil het probleem nog wel is op lossen.
als je je teller bak er uit wil hallen niet door trekken maar eerst onder je motor kap even de teller kabel los maken zit met een sorrt klem pen geborgt maar wel eerst al het vuit rond om de kabel weg hallen dat hetn eit in je bak kan valen.
nou zou verder even neit weten wat ik er nog meer over kan vertellen .
gr tijne
-
- 4th Gear member
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40
(VKB 2005) Dit is de eerste keer weer dat de 440 op lange afstand is gebruikt; (hij is zich vast rotgeschrokken; zo'n 100 km over 2005 tot nu en nu inees 280 snelwegkilometers met dit warme (mooie) weer)
De meter stijgt op 80 km/h wegen en op de snelweg (120-130) tot ruim driekwart van de schaal. Daar blijft hij staan, ook als je stopt na de snelweg (hij loopt niet verder op en komt niet in rood). Ga je veel afremmen op de motor en laat je de motor bijv. constant lage toeren draaien (bijv. 50 km/h in V; motor draait dan nog goed rond) dan daalt de meter tot de helft (waar hij hoort te staan).
Wanneer de meter hoger dan normaal staat draait de vin mee, met lopende motor. (die werkt dus)
Lijkt me dus een koelcapaciteitsprobleem, zou dus een (gedeeltelijk) verstopte radiator kunnen zijn.
Wat is de beste manier om deze schoon te maken?
De meter stijgt op 80 km/h wegen en op de snelweg (120-130) tot ruim driekwart van de schaal. Daar blijft hij staan, ook als je stopt na de snelweg (hij loopt niet verder op en komt niet in rood). Ga je veel afremmen op de motor en laat je de motor bijv. constant lage toeren draaien (bijv. 50 km/h in V; motor draait dan nog goed rond) dan daalt de meter tot de helft (waar hij hoort te staan).
Wanneer de meter hoger dan normaal staat draait de vin mee, met lopende motor. (die werkt dus)
Lijkt me dus een koelcapaciteitsprobleem, zou dus een (gedeeltelijk) verstopte radiator kunnen zijn.
Wat is de beste manier om deze schoon te maken?
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Zou best wel eens kunnen zijn ...zitten alle lamellen er nog in. Bij mijn vorige radiateur waren ze weg gerot :? en kwam ook vaak op de driekwart in file en stads verkeer. Nu heb ik een brede radiateur ingebouwd niet alleen om het mooie maar ook omdat ik nog al een ruwe rijder ben :twisted: en binnenkorte vlink wat moet trekken naar zweden :razz:
oja en is de drukdop nog ok
oja en is de drukdop nog ok
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Thermostaat is nog goed?
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40
even een late reactie.
nadat de meter altijd op 3/4 van de schaal bleef hangen is de meter afgelopen zomer (2006) is met ca 30 graden buitentemperatuur de meter tegen het rood aangelopen, en sindsdien is de auto niet meer gebruikt.
bij de laatste beurt 3 weken terug hebben wij dit aangegeven en de volvodealer heeft, na alles gecontroleerd te hebben, een weerstand geplaatst tussen de bedrading, en de meter blijft nu mooi horizontaal staan (alleen nog maar getest op ca 10 km naar huis bij 15 graden). sindsdien is de auto niet weer gebruikt maar er moet nog een keertje een langer stuk mee worden gereden om te kijken hoe hij zich houdt.
ik denk dat het nu goed is.
nadat de meter altijd op 3/4 van de schaal bleef hangen is de meter afgelopen zomer (2006) is met ca 30 graden buitentemperatuur de meter tegen het rood aangelopen, en sindsdien is de auto niet meer gebruikt.
bij de laatste beurt 3 weken terug hebben wij dit aangegeven en de volvodealer heeft, na alles gecontroleerd te hebben, een weerstand geplaatst tussen de bedrading, en de meter blijft nu mooi horizontaal staan (alleen nog maar getest op ca 10 km naar huis bij 15 graden). sindsdien is de auto niet weer gebruikt maar er moet nog een keertje een langer stuk mee worden gereden om te kijken hoe hij zich houdt.
ik denk dat het nu goed is.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
- Locatie: Alphen aan den Rijn
ik meen dit een keertje tegengekomen te zijn in vadis idd.. beetje raar symptoom.. ik geloof dat het kwam omdat de spanning/amperage te laag was voor de sensor om goed te reageren...
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL