Vodafone schakelt 3g-netwerk uit op 4 februari 2020

Over Sensus, Sensus Connect, Sensus Connet Touch etc
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Of, zoals ik het nu voor elkaar heb, een Wifi LTE dongel en een sim van Youfone, aangesloten op de USB-poort in de middenconsole en daarmee heb ik wifi in de auto op 4G.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Mijn auto komt uit 2014. Ik heb contact gehad met Volvo NL. VOC werkt in mijn auto niet via de P-sim kaart, dus dat blijft functioneren. Wel het internet gebeuren in Sensus zoals RTTI stopt te werken via de P-sim kaart.

Nou kan je in oudere modellen zoals die van mij alleen internet krijgen via de GSM gekoppeld door Bluetooth of de car modem (P-sim). Nieuwere modellen kunnen ook via WIFI gekoppeld worden. Dat laatste zou mijn voorkeur hebben maar heb ik niet. Ik hoop dus op een update. Maar verwacht niet dat Volvo daar mee bezig is. Volvo NL had ook geen signalen gehoord dat ze in Sweden met een update naar 4G modem bezig zijn. Maar ik blijf hopen.

Het jammere in mijn situatie is dat als ik internet koppel over Bluetooth dan de telefoon gesprekken ook over die specifieke telefoon gaan. Nu met de car modem heb ik internet (dus RTTI) over de P-sim en telefoon gesprekken over mijn GSM. Het voordeel hiervan is dat als er andere bestuurders in rijden, die dan ook RTTI krijgen zonder data gebruik van hun eigen abonnement. Dat kan dus straks niet meer.
Het zou kunnen dat internet gekoppeld over WIFI (nieuwere modellen) dat wel mogelijk maakt. Maar dat weet ik niet zeker. Dan kan je een oude GSM in je auto laten liggen die gekoppeld is over WIFI om internet te gebruiken en je eigen telefoon koppelen via Bluetooth, om te telefoneren. Maar of die setup dat toelaat moet je zelf uitproberen.

Overigens is T-mobile niet van plan (tot op heden) om 3G uit te schakelen maar juist 2G. KPN daar in tegen houd het 2G in de lucht, omdat zij wel moeten. Heel veel systemen (zoals pinautomaten en slimme energiemeters) werken over 2G. 2G heeft juist recent een rivival gehad door al die apparaten. Maar ik werk absoluut niet in in de telecom branche dus kan het zomaar verkeerd hebben.

Hoe dan ook. Ik blijf het slecht van Volvo vinden, dat ze mijn type auto (V60 PIH) tot eind 2018 nieuw hebben verkocht met een 3G modem en (tot op heden) geen update aanbieden. Terwijl al lang het gegeven van 3G stopzetten bekend was.

Wanneer gaat de auto industrie eens inzien dat dit soort dingen plug en play moet zijn om sneller en beter in te spelen op de snel veranderende markt. Ik vermoed dat de huidige modellen ook niet 5G aankunnen. Terwijl je daar nu al het probleem ziet aankomen.
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Ik ben het met je eens; wanneer je als fabrikant een manier aanbied om zaken makkelijker te maken moet je ook investeren en meegaan met de ontwikkelingen in de techniek. Nu is het zo van 'we stoppen het erin en we zien wel hoelang het blijft werken' en dat is een slechte zaak.
Helaas gebeurd het op meer vlakken; ik heb een kleine 2 jaar geleden een Sony miniversterker gekocht die via een internetverbinding muziek via Vtuner kon afspelen. Na nog geen jaar stopte Sony met Vtuner en had ik dus een apparaat waar ik niet meer mee kon doen waarvoor ik hem had gekocht. Simpel een licentie vernieuwen was een oplossing maar Sony liet alle mensen gewoon in de kou staan... En zo zullen er nog meer voorbeelden zijn en dat is dus het ergelijke; consumenten weten op een gegeven niet meer waar ze goed aan doen omdat niet bekend is hoelang dit soort zaken wel of niet meer ondersteund of geboden gaan worden.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
JKS-V90
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.07.2020 - 12:34

Weet iemand of het 3G modem (V90 bouwjaar 2017) eenvoudig kan worden vervangen door een nieuw 4G modem ? Want met het terugvallen van 3G naar 2G (met mijn Vodafone SIM) kan ik helaas moeizaam navigatie kaarten downloaden en moeizaam Spotify muziek afspelen.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Nou in de V60 MY2014/2018 is dat onmogelijk. Dan lijkt mij dat bij de V90 van jouw niet anders. Maar ik hoop (voor jouw) dat ik het verkeerd heb.

Ik heb een 4G dongle in de auto liggen. En die via WiFi gekoppeld aan mijn Sensus systeem. Zo heb ik de 3G modem van mijn V60 niet meer nodig.

Maar uiteindelijk is het van de zotte dat dit niet Plug And Play te veranderen is.
Zeker in 2017 was al lang bekend dat dit probleem zich zou voordoen.
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Helemaal mee eens ;-) Ik doe het ook met een dongeltje maar het blijft een workaround...
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

In de Verenigde Staten is er kennelijk een andere situatie dan in Europa: daar werkt OnCall (inclusief noodknop) niet meer vanaf het moment dat 3G wordt uitgeschakeld in de meeste Volvo's die tussen 2015 en 2017 zijn geproduceerd. Er wordt gewerkt aan een hardeware-upgrade waarvan de details begin 2021 bekend zullen worden. Het lijkt er dus op dat er een 4G/5G-modem komt voor deze auto's. Mogelijk biedt dat ook perspectieven voor de Europese markt.

https://volvo.custhelp.com/app/answers/ ... _id/10349/
Gebruikersavatar
01000011 00011 00000
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 12.10.2020 - 11:51
Locatie: Oisterwijk

Ik denk dat het in Europa mogelijk moet zijn om de 3G module zowel in hardware als software om te zetten naar het IOT data netwerk. Ik zou dat wel eens willen proberen.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

-KJ- schreef: 17.12.2020 - 10:17 In de Verenigde Staten is er kennelijk een andere situatie dan in Europa: daar werkt OnCall (inclusief noodknop) niet meer vanaf het moment dat 3G wordt uitgeschakeld in de meeste Volvo's die tussen 2015 en 2017 zijn geproduceerd. Er wordt gewerkt aan een hardeware-upgrade waarvan de details begin 2021 bekend zullen worden. Het lijkt er dus op dat er een 4G/5G-modem komt voor deze auto's. Mogelijk biedt dat ook perspectieven voor de Europese markt.

https://volvo.custhelp.com/app/answers/ ... _id/10349/
Ik was dit ook tegengekomen. Het verschil met de Amerikaanse markt is dat ze verwachten dat er daar veel (succesvolle) lawsuit’s gaan komen omdat het SOS systeem niet meer werkt bij 3G uitschakeling. In NL blijft het VOC systeem wel werken. En ook de SOS functie, ondanks de 3G uitschakeling. Dat is wat Volvo NL mij heeft verteld? Maar hopelijk komt deze hardware update uiteindelijk ook voor de EU/NL markt.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

https://vocrenewal.com/index.cfm?event=sunset:faq

Wel prettig als Volvo dit ook doet voor de EU markt.
Ik hoor verdacht weinig hierover........
tbryel
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.01.2021 - 20:06

Dankjewel V60Driver,

Ik heb het formulier op de website ingevuld met mijn Nederlandse e-mail adres zodat ik in ieder geval geinformeerd wordt als het beschikbaar is voor de US.

Zal vast een speurtocht geweest zijn om dit op de US website van Volvo te vinden. Maar verwacht dan toch wel als dit voor de US markt noodzakelijk is dat dit ook wel mogelijk gaat zijn in de EU.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Mijn VIN wordt niet geaccepteerd, die van jou wel?

De reden dat je er in Europa niets van hoort zou kunnen zijn dat de basisfuncties van OnCall hier via 2G blijven werken (o.a. SOS / E-call). In de VS is dat niet het geval, dus de nood voor een oplossing is daar hoger.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik heb een Vodafone abonnement. Sinds 3G is afgeschaft, heb ik regelmatig een trage VOC verbinding. Zo rete traag dat ik tegenwoordig de standkachel in de auto afzet in plaats met de telefoon.

Ben ik de enige?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Wat je in de app ziet is een trage verbinding tussen je telefoon en de Volvo-systemen. Die is bij mij ook wel eens traag ook al zit ik op 4G of thuis via wifi en glasvezel. Het stoppen van je standkachel (en andere functies) gebeurt met een klein datapakketje vanuit Volvo naar je auto en dat werkt zelfs via 2G gewoon prima.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

-KJ- schreef: 01.02.2021 - 22:10 Het stoppen van je standkachel (en andere functies) gebeurt met een klein datapakketje vanuit Volvo naar je auto en dat werkt zelfs via 2G gewoon prima.
Het werkt ook wel maar afzetten duurt best lang. Het gaat sneller als ik de standkachel uitzet vanuit de auto. En soms is communicatie zelfs helemaal niet mogelijk zodat ik naar de auto toe moet lopen om de standkachel aan te zetten. Okay, dat zijn dan 3 stappen vanuit huis maar als je dat in nachtkleding moet doen is dat niet grappig.

Dit irriteert mij dus mateloos. VOC functioneert bij tijd en wijle gewoon slecht.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Vreemd bij werkt het gewoon vlot, ik zit ook bij Vodafone
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

En ook KPN heeft nu een datum bekend gemaakt waarop 3G uit de lucht gaat: april 2022.
https://www.nu.nl/tech/6143624/kpn-scha ... 2-uit.html

Zou Volvo nog met een oplossing komen voor recente (nog in productie zijnde modellen) die een 3G-modem aan boord hebben?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

In ieder geval niet gratis.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Nee vast niet. In USA zijn ze begonnen met het uitgeven van een 4G modem. Kosten voor aanschaf schijnen mee te vallen. Maar installatie kosten verschillen per staat. Dus een hoop gesteggel daarover op Swedespeed.com.
Niets hierover gezien voor de EU markt. Ik verwacht hier (helaas) geen 4G modem upgrade mogelijkheid door Volvo geleverd.
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Voor mijn (nog komende) V90 uit 2017 heb ik alvast wat informatie verzameld bij KPN en Volvo. Ik dacht even een simkaart te bestellen bij KPN om zodoende de V 90 op afstand te kunnen bedienen. Dat gaat hem niet meer worden, 3G is al afgesloten bij KPN en vrijwel alle andere providers. Enige wat nog kan werken volgens Volvo zelf is 2G.

Via de site van KPN blijkt dat 2G nog blijft werken tot april 2025. Ik heb gevraagd of er bij Volvo iets bekend was over alternatieven, er rijden immers nog zat Volvo's rond met een "oud" 3G modem. De medewerker bij Volvo meldde dat en nog geen geluid was was om daar intern actie op te nemen omdat Nederland in Europa volgens hem een van de weinige landen is die afscheid neemt van 3G. Integendeel er was eerder het geluid dat er geen verdere actie op genomen werd...

Nu lees ik dat ze in Amerika ook al bezig zijn met alternatieven ivm deze problematiek, ik ben benieuwd of dat als dat gaat werken evt. ook naar Nederland komt.

Mocht het niet werken dan heb ik gevraagd naar evt alternatieven, zoals een MIFI, een portable modem waar je een simkaart in stopt en een hotspot mee creëert (bijvoorbeeld als je op reis bent). Dan is wel de vraag hoe dat gaat met de energievoorziening, en wanneer de auto zelf de communicatie met een wifi netwerk "loslaat". Hij gaf aan dat de auto na verlaten en afsluiten van de auto circa twee uur actief een connectie blijft houden met een wifi netwerk (bijvoorbeeld als je auto naast je huis staat binnen het bereik van je wifi netwerk thuis) maar dat de auto daarna verder af/uitschakelt en ook de wifi verbinding verliest. Dat zou betekenen dat je de auto wel weer contact kan laten maken door met je sleutel de knop in te drukken waarmee je de portieren opent. Dan wordt de auto weer "actief" en zou in theorie weer moeten verbinden met een wifi netwerk. Dan zou je in principe ook weer standkachel etc. moeten kunnen bedienen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Als tweede alternatief zat ik te denken aan een oude telefoon die ik in de auto kan laten liggen en die een wifi netwerk onderhoud, dan zit je natuurlijk wel met de energievoorziening naar de telefoon die constant opgeladen moet worden. Daarnaast moet je willen dat de telefoon altijd in de auto ligt onder spanning.

Verdere alternatieven heb ik nog even niet kunnen bedenken. Ik hoop zelf dat met een data kaart van KPN ik in ieder geval nog een paar jaar gebruik kan maken van het 2G netwerk om de auto op afstand te kunnen bedienen. Ik hoor graag van anderen die ook zo'n KPN data kaart hebben. Het is het abonnement van vijf euro per maand waarmee je dan de data van je eigen abonnement kan delen.

Een ander alternatief van KPN zou zijn om een prepaid simkaart te nemen met data en dan te kijken hoeveel data er daadwerkelijk gebruikt wordt gedurende een jaar.

Mochten er nog andere ideeën/oplossingen zijn dan hoor ik dat graag.

Oh ja, als laatste meldde de medewerker dat er altijd overwogen kan worden om een klacht in te dienen bij Volvo om aandacht te vragen voor dit probleem, hoe meer mensen een dergelijke klacht insturen hoe groter de "kritische massa" die intern om aandacht vraagt waardoor er wellicht toch een oplossing komt vanuit Volvo zelf. Het blijft een beetje bijzonder dat er een systeem wat zo mooi is van opzet "in de steek gelaten wordt" omdat een netwerk uit de lucht gaat.

Groet!
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Plaats reactie

Terug naar “Communicatie”